Ödelagda Audio-tronic CM 3

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
spoc

Inläggav spoc » 2004-05-23 16:09

Mina trotjänare från 1982 har blivit vandaliserade av den yngsta arvingen :cry: Folien i bandhornen har blivit genomborrade med en penna och ser mer ut som nå't gammalt från kylskåpet.
Och herr Bengtsson verkar vara på rymmen för gott så jag kan inte få besked om det finns ersättare.

Jag hittade en sajt på nätet som beskriver hur man "veckar folie" och monterar den till Decca London ( http://www.xs4all.nl/~rabruil/ribbon.html ), men eftersom jag vill återskapa originalljudet så måste jag veta "veck-mönstret" m.m. till de horn jag har. Är det nå'n som vet vilka horn som används i CM 3-högtalarna plus data och/eller var man kan få tag reparationssatser?

Jag har lagt upp en bild på nätet för den intresserade på följande address, http://hem.passagen.se/spoc/bilder/Diskant-CM3.jpg som visar ett isärskruvat horn.
/spoc

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-23 16:37

Finns nog fler här som vet mer :wink: men är det inte en Gamma-diskant i dem? Typ dessa:

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=143

I s f så finns det ersättningsband har jag för mig på just Hifi-kit.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
spoc

Inläggav spoc » 2004-05-23 18:04

Gamma-hornen ser verkligen identiska ut, skall kontakta Hifi-kit i veckan får vi se.
Då kanske jag trots allt inte behöver göra undantag i testamentet :lol:
/spoc

Användarvisningsbild
spoc

Inläggav spoc » 2004-05-29 14:48

Uppdatering:
Har nu monterat nya band i båda hornen (a' 75:-) och fick så bra instruktioner av grabbarna på HiFi-kit att jag fick reserven över :D

Har haft en vinylnostalgitripp ett par timmar och skall nu flytta tillbaka plastspelaren för att lyssna på nyare skivor också.

Sedan återstår bara att göra nya fronter, har redan köpt tyget.
/spoc

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-29 15:05

Kul att du klarade dig undan så billigt! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-06-01 09:24

Bo Bengtsson bor i USA numera.

Jag mötte Lassie:

Min barndomskompis Anders storasyster Ingegerd var tillsammans med Bo under en tid och Anders och jag fick följa med en gång till Bosses lägehet i Uppsala och det var på 70-talet. Han hade en grym stereo med den tidens mått.

Bosse kom från Eskilstuna (jag också) där han startade en liten hifi-affär och resten är historia.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-06-01 19:34

Jag tror att Bosse bor i Uppsala nu, men han är ofta i USA.
Maila honom från transmission-audiosidan, han kan säkert fixa nya band.
Jag är inte säker, men jag tror att dom är bättre än hifi-kits.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-06-03 14:17

Det finns tre stycken Bo Bengtsson i Uppsala, han kanske är en av dem?

www.gulasidorna.se
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
spoc

Inläggav spoc » 2004-09-04 00:27

Sen uppdatering efter sommar och mycket lyssning.

Har nu under en längre tid efter bytet av banden lyssnat på allsidig musik på vinyl, cd och mp3 (ja. ja, i.a.f. 320kbps) och är nöjd med HiFi Kits originalband. Provat med en kanal i taget, skiftat placering vänster/höger m.m. och tycker mig inte märka nå'n skillnad mellan högtalarna i ljudbild eller att det låter annorlunda än BB's band.
Exempel på musik jag använt spänner från klassiskt, folkmusik, pop/rockmusik från 70-80-90-00 till det senaste. Ett exempel på musik där jag tycker att man testar just hornen är en mycket välskött vinyl med Paul Simon och låten "still crazy after all these years" där hans ljusa men starka stämma kommer till sin rätt.

Ifall det är fler som skall byta band nå'n gång så kanske detta kan vara ett bra tips. Grabbarna på HiFi Kit varnade för att vanligaste missen var att man slant med mejseln när man skulle skruva fast banden p.g.a. av magneten och ödelade bandet. Min lösning var att använda plastmejsel (för högspänningsarbete) tills allt var på plats och bara slutdragningen med vanlig mejsel.
Dessutom vek jag kartongbitar som distanser mellan band och polplattor för att fixera bandet under monteringen.

Så nu kan jag börja fundera på lite kompletteringar i stereorummet när grunden är hel igen och detta forum har väl gett mig en hel del ideer om vad man skulle kunna göra mer för ljudet hemma.
/spoc

Användarvisningsbild
drumhead

Membran till Diskanthorn

Inläggav drumhead » 2005-02-03 03:25

Hallå tänkte bara berätta att membranen som Bosse gör är helt annorlunda en dom som säljs till Gamma hornen!! Det enda som är kvar av orginalhornen är själva chassit och magneterna sen modifieras dom kraftigt!! Blandannat då själva membranen. Dom är av vanlig ungsfolie ??? "vart lite chockad när Bosse visade mig!" som han lägger i ett special designat 2delat stålstycke som tillsammans veckar banden med ett större veck ca 1.2mm mellan varje "böj" medans orginal membranen är tunnare material och har en lite rundad böj och ca0.6mm mellan böjjarna. Och dom Bosse gör har ett 4000Hz utökat frekvensomfång!!! men det är klart det blir billigare att köpa på hifikit för en 50lapp styck än att köpa Bosses för 500kr styck !! ; )) men som sagt dom låter mycket bättre!!!

Återgå till DIY-forum