bläddrade i high fidrlity

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-05 16:18

dwain1 skrev:

Å ja jag har kollat vad det är för kabel det är transparent för 1000kr metern. 3dje gången jag svarar på det hehe.

Det tycker jag är åtminstone 2 nollor för mycket! Guld är nog billigare? Vanlig koppar.. :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-05 16:47

dwain1: Att "flamea" = En försvenskning av eng. - Flaming, på wikipedia. Med andra ord... fortsätt gärna argumentera men håll dej till sakliga argument (som iof inte behöver vara naturvetenskapliga) och angrip sakfrågan - inte personer. :-)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 17:00

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:Frågan är;
Påverkar yttre vibrationer spelaren OLIKA beroende på om man spelar eller inte? Det vill säga, om det är exakt samma ljud från högtalarna, är det då någon skillnad hur spelaren påverkas av yttre vibrationer, om den inte spelar elelr spelar?

Om jag förstått din fråga rätt, det är en otrolig skillnad! Om du använder en cd-spelare som källa när du mäter vibrationer i din vinylspelare så kommer högre volym ge högre vibrationer i linjär skala.

Använder du skivspelaren som källa, och denna är känslig för vibrationer, riskerar du att få en allt stegrad vibrationsnivå beroende på återkoppling i systemet. I princip samma rundgång som du får om du håller en mikrofon framför en högtalare.

/ B

Javisst är det så. Jag har verkligen försökt att förklara detta i ett flertal inlägg i SKIVSPELARTRÅDEN men han förstår inte vad han mäter eller hur en skivspelare fungerar. Han förstår inte heller då han trollar offtopic i andras trådar.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-05 17:02

tack koffe då vet jag det :)

nefilim den hade gärna fått kosta typ 10000000000 metern för mig. jag hör skillnad på den å orginalkabeln å det e en stor skillnad. Men jag hade aldrig lagt pengar på å byta kabel. Jag fick den gratis. Jag säger nu åter igen jag hör skillnader på kablar men om det är prisvärt eller ej kan man ju diskutera. Jag tycker också att kablar är för dyrt i många lägen. Men samtidigt kan jag inte göra något åt priserna dom är som dom är. Å eftersom skillnaderna är tydliga så får man kanske betala det pris som är :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-05 17:08

Även jag hör skillnader på olika kablar. Men vad låter bäst?? Det låter ofta annorlunda, men vad är egentligen bäst??

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-05 17:11

Nefilim skrev:Även jag hör skillnader på olika kablar. Men vad låter bäst?? Det låter ofta annorlunda, men vad är egentligen bäst??

... Det är 10 000 kronors frågan...

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-05 17:20

Nefilim skrev:Även jag hör skillnader på olika kablar. Men vad låter bäst?? Det låter ofta annorlunda, men vad är egentligen bäst??

Det du föredrar rent spontant, eller tom det du bestämmer dig för att tro eller anse är det som är bäst.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-05 17:22

matereo skrev:

Det du föredrar rent spontant, eller tom det du bestämmer dig för att tro eller anse är det som är bäst.

Om man har olika kablar hemma för att prova under en längre tid, så handlar det nästan alltid om tillvänjning som någon skrivit! Jag bryr mig inte längre om kablars inverkan egentligen, förutom kabeldebatter då! :) Men som sagt, man vänjer sig med det mesta..

Matereo! Jag föredrar det som är billigast, och gör det det ska. Förmedla elektriska signaler.. :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-05 17:37

det är ju det man brukar säga är upp till var och en att avgöra.. och ofta blir svaret i olika system och rum också olika.. Så en som är bara "bäst" finns inte enligt mig.

:)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-05 17:41

matereo skrev:

Jo så kan det ju vara.. Gillar jag dyrkablar så bestämmer jag mig för det. Gillar jag billiga/prisvärda kablar så bestämmer jag mig för det! Det är väl vad det handlar om egentligen!?

(Som en religion eller tro) :?

Jo det handlar faktiskt om tro!

Ungefär som att omvända en protestant till katolicismen, en katolik till islam, en muslim till budismen, osv....

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-05 17:59

precis nu är jag med i gamet igen. Kommer det en billig kabel till mitt system å nockar min inte så dyra transparent men ändå dyrare så bytar jag te den billigare. För det är ändå väljud man är ute efter :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-05 18:00

Nefilim skrev:
Matereo! Jag föredrar det som är billigast, och gör det det ska. Förmedla elektriska signaler.. :wink:

Då är det det som är bäst utifrån din preferens och dina kriterier.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-05 18:01

dwain1 skrev:precis nu är jag med i gamet igen. Kommer det en billig kabel till mitt system å nockar min inte så dyra transparent men ändå dyrare så bytar jag te den billigare. För det är ändå väljud man är ute efter :)

Du skulle behöva vara med om ett ordentligt och riktigt utfört blindtest! :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-05 18:21

matereo skrev:
Nefilim skrev:

Skulle uttryckt mig bättre. Jag tror!! :wink:

(Dessutom talar jag utifrån mina preferencer. (Som jag hoppas alla gör här)

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2007-08-05 18:38

Hej dwain1!

Låt dig inte "deppa" ihop för att de flesta killar (gubbar) fördrar ett neutralt ljud med fina mätata. :wink:
Själv tycker jag att EKK är en mkt dyr kabel!
Varför?

1. Ljudet är för neutralt, ofärgat, samt nästan transparent!

2. Jag förderar ett ljud med rytm, stampa takten känsla, som känslomässigt berör mig precis som livet självt gör ibland.

Min dyrkabel är sålede billig, då det "färgar" min anläggning så bra att punkt 2 blir helt uppfylld.

Med EKK så skulle jag inte lyssna på min anläggning lika mkt, således skulle min investering vara helt bortkastad då.

Var nöjd med ditt eget ljudideal, det är viktigast för dig själv. Om andra gillar din anläggning så är det kul men inte alls nödvändigt.

Min granne har t ex en hem bio bestående av 2 olika Denonrecivrar, 9 högtalare av 4 olika märken samt storlekar, 3 olika subbar varav en lämplig till en dator. Två dvd spelare av olika prisklasser, samt märken.
Allt detta är inkopplat samtidigt och med EKK kablar, han valde dessa kablar för att en kompis till honom sade att de var bäst.
Visst han har massor av oidentifierbar bas etc! I rummet.

Trots att han har EKK kablar så tycker jag nog att min enkla anläggning är bättre.

Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-08-05 18:57

majjen04,

Inte dåligt att kunna jämföra kablarnas inverkan mellan grannens EKK till hemmabion med kablarna i din egen anläggning - får ju "frugan hörde ända från köket.." att verka som rena dubbelblinda F/E-testet!!

Kan du också känna på pizzan i fall utköraren haft originaltorkarblad eller nåt från Mekonomen!?

:lol:

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2007-08-05 19:04

Conan skrev:majjen04,

Inte dåligt att kunna jämföra kablarnas inverkan mellan grannens EKK till hemmabion med kablarna i din egen anläggning - får ju "frugan hörde ända från köket.." att verka som rena dubbelblinda F/E-testet!!

Kan du också känna på pizzan i fall utköraren haft originaltorkarblad eller nåt från Mekonomen!?

:lol:

Hej!

Visst är det fantastiskt att jag kan höra skillnaden mellan hans kablar samt mina egna. Det konstiga är också att om jag använder likadana EKK kablar av samma längd som grannen så hör jag fortfarande skillnad mellan anläggningarna, trots att båda nu borde vara mer neutrala samt transparenta etc!

När det gäller pizza budet hör jag dock endast skillnad när han använder orginal torkarbladen mot de från Biltema. Mekonomens har jag inte blindtestat än. :lol:

Mvh
Kenth

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-05 19:14

Nefilim skrev:
matereo skrev:
Nefilim skrev:

Skulle uttryckt mig bättre. Jag tror!! :wink:

(Dessutom talar jag utifrån mina preferencer. (Som jag hoppas alla gör här)

Det handlar ju, tyvärr inte om tro i just detta spörsmål.
Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.

Man kan ju t.ex. tro att jorden är platt, att bibeln är skriven av en gubbe med skägg på ett vitt moln, att 2+2 är fem osv.
Att man tror något gör ju inte automatiskt att det man tror är sant.

Tro kan man faktiskt göra om allt.

Ända tills man genom objektiva test kan se att ens tro var uppenbart felaktigt. Först då kan man ta ett steg till, till varaktig kunskap.

Finns det då någon som helst anledning till att använde en kabel som är sämre än EKK? Priset? Tror nog inte det.

Upplever man en försämring då man byter från dyra bluff och båg kablar till EKK skulle jag istället söka felet någon annanstans.

Kablarna är helt transparenta, och det låter sämre? Felet är då i signalkällan eller högtaleriet eller förstärkaren. Då blir man kanske tvungen att kolla dessa delar, det bästa är ju att man använder en bevisat transparent produkt. Något som man tyvärr inte kan läsa sig till i div. hifitidningar. Produkten bör vara F/E testat, åtminstone A/B testad av olika lyssnare, blint naturligtvis.

Sedan är det ofta - inte alltid, så att mycket dyra förstärkare färgar ljudet oacceptabelt från originalet. Tillverkarna vill ha ett " sound".
Exempel på detta är mycket dyra Marantzförstärkara, nästan alla rörförstärkare, m.fl.

Kom ihåg att kärleken till musiken bör vara större än passionen för kablarna. En kabel transporterar bara signalen. En kabel är inte intelligent eller musikalisk. En komponent kännetecknas ENDAST av dess tillkortakommanden. Så enkelt är det Faktiskt.se, men är kanske svårt att förstå om man investerat 100000 tals kronor på elektronik som uppenbarligen färgar ljudet på ett oacceptabelt sätt.

Så- tänk efter, alla ni som blivit lurade på dyra, färgande kablar, men inte insett det än: är jorden platt? Är 2+2= 5?

Läs gärna inlägget två gånger.

V.H. Richard.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-05 19:16

Jo men läs mitt inlägg och inställning.. Jag är helt tillfreds med EKK och andra billiga kablar! :wink:

Dessutom älskar jag musik!! :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-05 19:18

Nefilim skrev:Jo men läs mitt inlägg och inställning.. Jag är helt tillfreds med EKK och andra billiga kablar! :wink:

jag vet det, men alla vet inte att EKK är transparent, uppenbarligen :wink:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-05 19:19

Richard skrev:
Nefilim skrev:Jo men läs mitt inlägg och inställning.. Jag är helt tillfreds med EKK och andra billiga kablar! :wink:

jag vet det, men alla vet inte det. :wink:

...Och alla kommer inte att veta det ... :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 19:20

Richard skrev:Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.

V.H. Richard.

Även om man önskar att det skulle vara så, så är det inte bevisat.
Man har möjligen inte upptäckt någon färgning i ett (större?) antal anläggningar.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-05 19:25

Nefilim skrev:
Richard skrev:

jag vet det, men alla vet inte det. :wink:

...Och alla kommer inte att veta det ... :)

det är ju bra, och faktiskt rätt snällt att upplysa folk om att jorden, tyvärr, inte är platt!

EKK är transparent!

Om det finns någon som inte tror mig, gör en a/b test, mycket enkelt.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-05 19:26

Harryup skrev:
Richard skrev:Det är faktiskt BEVISAT att EKK inte färgar signalen, vilket ju innebär att kablar som låter annorlunda än EKK i sin tur, färgar ljudet.

V.H. Richard.

Man har möjligen inte upptäckt någon färgning i ett (större?) antal anläggningar.

EKK är hörbart helt transparent vid rimliga längder.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-05 19:28

EKK rules!! 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 19:30

Richard skrev:
Harryup skrev:

V.H. Richard.

Hur kan man höra om något är transparent?
Då påstår man ju att det inte finns någon påverkan. Det går inte att bevisa.
Däremot kan man lyssna utan att ha upptäckt någon färgning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-05 19:31

Är det bevisat? Såvitt jag vet är "inga hörbara färgningar konstaterade" och det är något helt annat än "bevisat ofärgande". Fråga IÖ om du inte tror mig.

Testen med EKK gäller givetvis enbart i den aktuella uppsättningen av testapparater (i linje med de diskussioner som tidigare förts om f/e-lyssningens kvaliteter) och är inte allmängiltig.

Att med dessa tester och de reservationer som gjorts (av undertecknad och av f/e-lyssningens egna påskyndare) påstå att alla kablar som låter annorlunda än EKK är färgande är en grov överdrift.

/ B

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-05 19:32

Kan man inte lägga in i forumets policy att man inte får föra diskussioner om kablar?? 8)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-05 19:40

Harryup skrev:
Richard skrev:
Harryup skrev:

V.H. Richard.

Hur kan man höra om något är transparent?
Då påstår man ju att det inte finns någon påverkan. Det går inte att bevisa.
Däremot kan man lyssna utan att ha upptäckt någon färgning.

Jo, i all ödmjukhet vill jag bestämt påstå att det kan man visst. Mycket enkelt dessutom.

Man jämför hur signalen låter före kabeln, detta får vara referens.
Sedan lyssnar man på hur musiken låter EFTER kabeln. Hör man någon skillnad har en försämring uppträtt i kabeln man provar.

Detta experiment kräver att man är två som testar. man tillverkar en adapterkabel, som man snabbt kan ansluta till den högtalare man lyssnar på. Detta är referensen. Sedan kopplar man in div. bluff och bågkablar, lampsladd och EKK mm. på adapterkabeln. Hör man ingen skillnad alls med den tillkopplade kabeln är kabeln hörbart transparent.

Man bör vara två stycken och utföra testen blint, samt koppla om minst tio gånger.

( Detta är ju io.f.sig ett mycket primitivt testande av kablar, men avslöjande. Dessutom kan vem som helst genomföra det!
LTS har mig veterligen testat kabeln MYCKET mera noggrant, och kommit fram till precis samma resultat, EKK är transparent vid rimliga kabellängder.)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-05 19:47

Bill50x skrev:

Är det bevisat? Såvitt jag vet är "inga hörbara färgningar konstaterade" och det är något helt annat än "bevisat ofärgande". Fråga IÖ om du inte tror mig.

Testen med EKK gäller givetvis enbart i den aktuella uppsättningen av testapparater (i linje med de diskussioner som tidigare förts om f/e-lyssningens kvaliteter) och är inte allmängiltig.

Att med dessa tester och de reservationer som gjorts (av undertecknad och av f/e-lyssningens egna påskyndare) påstå att alla kablar som låter annorlunda än EKK är färgande är en grov överdrift.

/ B

Sorry, Bill 50x. Du har nog tyvärr helt fel i denna fråga.

Att säga att jorden är platt, som du nu insinuerar, gör ju inte att du har rätt alls i denna fråga.

Det är ju självklart att om man jämför något som är bevisligen ofärgat mot något som låter annorlunda, att det som låter olikt referensen är en färgande/försämrande produkt! Vart tog logiken vägen, Bill?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi