Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Det är du som leker vetenskapsman. Lek på eller ta skydd bakom IÖ om han är sugen på att försvara din mätuppställning.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Det är du som leker vetenskapsman. Lek på eller ta skydd bakom IÖ om han är sugen på att försvara din mätuppställning.
Till skillnad mot dig, som flummar som värsta tarokärringen, så vill jag försöka veta saker, inte massa placebo fylld trams och sci-fi "vetenskap" från tidningar.
Så jag undanbedjer din medverkan tills du gjort likande test själv, fast där du spelar skivan, och lägger upp resultatet här.
Thomas_A skrev:Inte kanske direkt on-topic, men en intressant artikel från Bruel & Kaer om skivspelare:
http://www.merrillaudio.com/MechanicalResonances.pdf
Det understryker mina tidigare noteringar att arm/pickup-resonansen bör vara högre än 10 Hz. De finner bla att 16 Hz ger en stabilare testton, med mindre wow&flutter.
Inte många arm/pickup-kombinationer ger över 10 Hz, snarare ligger de på 8-10 Hz.
Harryup skrev:Du kan inte nämna namnet på en enda person på hela forumet som tycker att du gör helt rätt.
Jag , bill och var det jeppe(?) har i denna tråd utryckt att du gör fel.
subjektivisten skrev:Harryup skrev:Du kan inte nämna namnet på en enda person på hela forumet som tycker att du gör helt rätt.
Jag , bill och var det jeppe(?) har i denna tråd utryckt att du gör fel.
Thomas, som jag sa, och hans tester VISA SAMMA RESULTAT!!!
Bills invändning var du själv emot, så det säger ju det mesta om det.
Thomas_A skrev:Prova med och utan skivspelarlock, om du har något.
Har själv gjort inspelning med och utan lock på samma sätt. Slutsats. Liten skillnad men med favör till lock på! Störst skillnad ligger vid de stående vågor som bildas mellan skivan och taket!
subjektivisten skrev:Thomas_A skrev:Prova med och utan skivspelarlock, om du har något.
Har själv gjort inspelning med och utan lock på samma sätt. Slutsats. Liten skillnad men med favör till lock på! Störst skillnad ligger vid de stående vågor som bildas mellan skivan och taket!
Thomas_A skrev:Prova med och utan skivspelarlock, om du har något.
subjektivisten skrev:Thomas_A skrev:Prova med och utan skivspelarlock, om du har något.
subjektivisten skrev:Ska testa lite under hösten eftersom jag funderar på ha skivspelaren i ett annat rum istället för vardagsrummet. Så, det kommer.
petersteindl skrev:subjektivisten skrev:Ska testa lite under hösten eftersom jag funderar på ha skivspelaren i ett annat rum istället för vardagsrummet. Så, det kommer.
Förnuftigt val, jag som tänkte försöka förklara vad skillnaden är mellan att ha skivspelaren som ljudkälla kontra extern ljudkälla vid mikrofonimätning. Sedan såg jag datum för trådenoch då ville jag vänta in din respons först.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Förnuftigt val, jag som tänkte försöka förklara vad skillnaden är mellan att ha skivspelaren som ljudkälla kontra extern ljudkälla vid mikrofonimätning. Sedan såg jag datum för trådenoch då ville jag vänta in din respons först.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Jag har själv på 70 och 80 -talet gjort sådana experiment ett otal gånger och ofta funnit att det blir rundgång med nerfällt lock eller att rundgången förstärks och då låter det inte bra.
Jag har också funnit att vissa gånger, vare sig med nedfällt lock eller utan lock, så har det inte blivit rundgång. Då har det ibland ur mikrofonisynpunkt blivit bättre med locket nedfällt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster