Har köpt en NAD 208 på "öppet köp" och undrar vad det kan tänkas vara för fel på den samt hur dyrt att laga (hoppas Morello läser detta).
Jag äger sedan tidigare ett par Denon POA6600A. Dessa såldes av Hifiklubben parallellt med NAD 208 och jag tänkte jämföra stegen mot varandra.
Detta gick inte så bra.
Lyssnade först med NAD-en drivandes bägge kanalerna och kunde direkt konstatera att NAD-en var vida överlägsen Denonsteget. Sedan provade jag att "direktjämföra" lite med NAD till ena kanalen och Denon till andra.
1. Kopplade höger högtalare (KEF105) till NAD-en. Höger RCA ingång med NAD-en inställd på obalanserad drift. Vid påslag av NAD-steget hörs ett minst sagt ljudligt (jord?) brum/dån
2. Kopplade högtalaren till vänster utgång. Oavsett om höger eller vänster RCA ingång nyttjades hördes inget brum vid påslag. Vid användning av vä kanal eller vä+hö kanal fungerar det alltså.
3.Provade att bryggkoppla. Höger RCA-ingång. +kabel från högtalare till +utgång hö kanal. -kabel från högtalare till +utgång vä kanal. Samma resultat som punkt 1 förutom att det lät ännu högre denna gång
4. Provade även balanserad drift (XLR signalkabel) och då går det problemfritt. (Står inget i manualen att bryggkoppling måste utföras i balanserad drift).
5. Provade även att ansluta både RCA och XLR ingångar samtidigt. Vid balanserad drift verkar inte förstärkaren ge någon uteffekt (knappt hörbart vid spelning). Vid obalanserad drift däremot fungerar det. Spelar i och för sej ingen större roll men ska det vara så här?
Är det någon som vet vad som kan vara fel? Vad göra? återköp eller reparation?
Något som kan nämnas är att NAD-en varit på reparation hos Hifiklubben-99. Då byttes följande:
14 st IRFP 350
1st 2-diod Gi9520
2st säkringar 10A trög
Felanmärkning: Helt död. Lösa kabelkardeler på vä slutstegs utgångstrissor. Säkringar går.
Enligt säljaren så uppkom felet vid användning av felaktiga hemmalödda signalkablar (RCA).
Kan reparatören ha missat något?
Mkt tacksam för ev svar.
Mvh Quadfreak