Måste jag ha en skärmad diskant?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
luminous

Måste jag ha en skärmad diskant?

Inläggav luminous » 2004-06-02 22:28

Jo, jag har tröttnat på att använda hörlurar till datorn så det är dags att snickra ihop ett par små högtalare istället. Diskanter som jag har funderat på är Peerless CT62 eller seas H535 eftersom de är billiga och andra har lyckats med dem. Frågan är då, till er som har erfarenhet av dem, kommer jag kunna använda dem oskärmade tillsammans med min crt-skärm eller är det magnetiska läckfältet för stort? Finns de ens skärmade? Bas/mellan måste jag säkert ha skärmat i alla fall.

Rekommendationer på billiga, bra, diskanter som finns skärmade tas gärna emot... :)

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-06-02 22:48

Har ingen erfarenhet av de aktuella elementen, men om du placerar högtalarna "normalt" (på vardera sidan om skärmen) och bara ska ha en diskant så kan jag inte tänka mig att det ger några problem. Köp ett par diskanter och testa, fungerar det inte så får du väl göra nåt åt magnetfältet.
Min egen skärm bara skrattar åt mina små tvåtummare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-02 22:59

Är det någon som har provat att ställa en CRT-skärm upp-och-ner? Det är en intressant upplevelse även utan högtalare i närheten!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-06-03 04:07

Svante skrev:Är det någon som har provat att ställa en CRT-skärm upp-och-ner? Det är en intressant upplevelse även utan högtalare i närheten!

Är det gravitationens påverkan på elektronerna som ställer till något? Har inte testat men blev lite sugen nu....men för mycket jobb.

luminous: Med en liten 62mm motriktad magnet på mina TC-14basar så kan jag ställa mina EPS-1 nästan direkt mot skärmen utan att det blir någon större problem och då är det ändå baselementet som påverkar mest. CT62 har alltså inte så stort magnetläckage.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-03 09:35

Naqref skrev:
Svante skrev:Är det någon som har provat att ställa en CRT-skärm upp-och-ner? Det är en intressant upplevelse även utan högtalare i närheten!

Är det gravitationens påverkan på elektronerna som ställer till något? Har inte testat men blev lite sugen nu....men för mycket jobb.

Jag har faktiskt lite svårt att förklara det som händer, men jag skulle gissa på jordmagnetiska fältets vertikalkomponent. Återstår att begripa hur det överhuvudtaget kan funka när man flyttar skärmen över globen.
Alternativt blir det mekaniska deformationer nånstans av gravitationen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2004-06-03 10:33

Naqref,
Tack för infon, magneten i seas diskant väger dock 6,25 gånger mer än den i CT62'an så där är det kanske lite annorlunda... Undrar just om det funkar bra att använda en avskärmningsmagnet på diskanter också ifall man får problem?

Svante,
Jag har för mig att min fysikbok visade att jordgravitationen är insignifikant när det gäller katodstrålerör, så jag skulle gissa på någon mekanisk deformation...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-03 12:51

luminous skrev:Svante,
Jag har för mig att min fysikbok visade att jordgravitationen är insignifikant när det gäller katodstrålerör, så jag skulle gissa på någon mekanisk deformation...

Menar du möjligen jordmagnetismen? Nu är det så att det är skillnad på ett oscilloskop och en TV och på en bildskärm. Det behövs väldigt lite för att en bildskäm ska "skjuta fel" eftersom de färgade prickarna (röd-grön-blåa) är så små. På en TV är de större. Och om strålen hamnar så lite fel på ett oscilloskop så märks det knappast alls. Så det går kanske inte att uttala sig om CRT i allmännhet. Fast förstås kan det vara för lite även för bildskärmar, jag har inte ens försökt räkna på det.

Är det nån som har vänt på en skärm ännu då?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-06-03 12:59

spännande :lol:
aldrigt tänkt på att det skulle bli skillnad med skärmen upp och ned..
men tv påverkas inte va? har för mig jag spelat nintendo 8-bit med tv upp och ner

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-06-04 12:18

Jag har haft en liten färg-tv ståendes 90 grader vriden. Det är helt perfekt när man ska ligga i sängen och kolla. (TV:n placerad bredvid sängen, inte nedanför fötterna).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-04 13:06

Har man bara 20 - 25 cm avstånd mellan hyfsat små oskärmade högtalare och en CRT-skärm brukar det inte bli några bekymmer.

Fråga Morello vad som hände när en högtalarmagnet kom dikt mot glaset på hans CRT-skärm!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-06-04 13:27

zvenzzon skrev:Jag har haft en liten färg-tv ståendes 90 grader vriden. Det är helt perfekt när man ska ligga i sängen och kolla. (TV:n placerad bredvid sängen, inte nedanför fötterna).

Ja, det är skillnad på TV och bildskärmar. Bildskärmar har mindre prickar (dot-pitch).

Återgå till DIY-forum