Raritet eller bara skräp?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

manw

Raritet eller bara skräp?

Inläggav manw » 2007-07-25 10:43

Har kvar min barndoms TV från 1976, en Philips Sk26C467/OOT. Nu har jag inte plats för den längre. Vore det en gammal receiver med samma datum och skick vore det säkert en raritet, men detta trots allt kanske bara är skräp?

Med manual, kvitto, schema och allt. Köpt 8/12, 1976

Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-07-25 10:50

Meanmachine dräglar nog redan!! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2007-07-25 11:07

Skräp (tycker jag)

Och anledningen är enkel: en nyare "tjocktv" (och även bättre platt tv enligt mig) är bättre på "jobbet" d.v.s. återge en så bra bild som möjligt med tillhörande ljud.

Vintage hifi däremot kan man inte givet påstå är sämre än dagens produkter för 2 kanaler, i alla fall inte om budget sätts hyfsat tight. Visst köper du en ny stärkare för 50.000 så är den säkert "bättre" en en beggad värsting från 76 (som går på några tusen) Men sätter du budget till några tusenlappar så är läget ett annat...

Finns säkert de som samlar på gamla TV apparater också, men då gamla TV apparater (enligt mig) är sämre än dagens rätt billiga apparater så är marknaden enbart för samlare, inte för oss som samlar och vill ha bra prylar.

manw

Inläggav manw » 2007-07-25 11:15

Näe, detta med prestanda är undantaget naturligtivs. Det var väl mera en fråga om den hade något samlarvärde eller ej.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-25 11:40

Den där är nymodigheter mot min gamla svart-vita... Radiola, tror jag.
Klart unik dessutom - 28" svartvit...

Fast funderar att göra mig av med den - behöver golv&väggplatsen till ett skåp eller så... men det kommer att göra ont...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-25 12:15

Förösk sälja den på e-bay till någon samlare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-07-25 18:47

manw
Vad var nypriset? Jag gissar 4395:-. (en bruttolön)
Den där var nog utan fjärr. Priset med fjärr bör ha varit 4795:-

Nuvarande värde -300:-.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-07-25 20:24

Jag har hört från en samlare att i början var justeringen av varje färgkanon i Philips TV-apparater skild åt på ett mycket stabilare sätt än senare modeller, och det gick att justera in för mycket bättre bild än de "snikmodeller" som följde. Han beskrev bilden från dom äldre och bättre som "renare, mjukare och naturligare". Kan det vara en sån klenod du har, eller var dom kanske tidigare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-25 20:46

Åh, skräp.

Värde: - transporten till skroten

manw

Inläggav manw » 2007-07-26 09:22

paa skrev:Jag har hört från en samlare att i början var justeringen av varje färgkanon i Philips TV-apparater skild åt på ett mycket stabilare sätt än senare modeller, och det gick att justera in för mycket bättre bild än de "snikmodeller" som följde.

Jo, det är nog just en sådan, med ett flertal justeringsrattar på bildröret. Tyckte att uppbyggnaden av hela apparaten var rolig med ett heltransitoriserat chassi, dvs knappt en enda IC i hela apparaten. Det var därför jag tänkte att det kanske var en bit av teknikhistoria. En rolig detalj i kretstopologin är att audioslutsteget är uppbyggt exakt som ett SE-rörslutsteg och med utgångstrafo (som i och för sig sitter där för galvanisk isolation mot det strömförande chassit).

Men kanske bara skräp då som majoriteten anser, så den åker väl till elektronikskroten tillsammans med en gammal Superscope-receiver (som däremot är ett exempel på dålig ingenjörskonst, nåt snikmärke tillverkat av Marantz på den tiden), å annat bråte...

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2007-07-28 15:32

Det där är ju en K11 de växer ju inte på träd direkt inte lika glappig som efterföljaren K12. Mycket bra apparat i mitt tycke men tyvärr har jag ju inte plats för en sådan men jag kan ju tala om att det finns folk som samlar på dem.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-28 16:25

Vad är "annat bråte", kanske nåt fynd man kan göra? :P

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2007-07-28 17:36

Superscope var väl ändå inte skit? Det var väl samma typ av produkter som resten av märkenas högpresterande delar. Om du har modellnummer på den och är villig att skicka kanske jag är intresserad!

edit: Aha, det verkar som att superscope blev ett lågprismärke senare, under 70-talet var det bra prylar.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-07-29 02:03

OliT skrev:Superscope var väl ändå inte skit? Det var väl samma typ av produkter som resten av märkenas högpresterande delar. Om du har modellnummer på den och är villig att skicka kanske jag är intresserad!

edit: Aha, det verkar som att superscope blev ett lågprismärke senare, under 70-talet var det bra prylar.

Jag har en Superscope från -70 talet.. ena kanalen har dock nästan helt dött på den.. man hör bara jättelite i vänstra kanalen, och jag har inte lyckats komma på vad orsaken är =/

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-05 10:06

Jag håller för raritet. I mint skick å allt. Klart samlarobjekt eller inredningsboom som väntar. Inte för att värdet kommer att bli speciellt stort men dock kommer den att ha värde. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2007-08-05 17:36

Gamla minnen väcks till liv när jag ser en sådan apparat. Som liten knatte på 70-talet satt jag mycket framför en sådan gammal TV hemma hos mor och far. Linus på linjen minns jag speciellt (om det inte var på 80-talet?) och de flesta tecknade filmer med Kalle Anka, Tom & Jerry, Snurre sprätt m.fl. passerade genom rummet åtskilliga gånger.

Så här i efterhand minns jag också att min far påtalade den höga ljudkvalitén från TV:ns högtalare. Så god ljudåtergivning får man minsann inte från dagens plastapparater sa han någon gång i början på 90-talet då jag inhandlade min första egna stereo-TV på Siba. Måhända mono, men visst fasen låter det bättre om gamla TV-apparaters inbyggda högtalare. Min halvgalne farbror hade TV-apparater i hundratal inne i huset, i garaget och i trädgården (jo, det är sant) när jag som barn hälsade på så jag har sett det mesta av dessa gamla träkabinett.

Om det är skräp...? Tja, rent funktionsmässigt men går man och funderar på att inreda ett tidsenligt 70-talsrum kan det vara riktigt häftigt med en dylik apparat. Kanske ett par OA5:or i hörnen och en gammal Pioneer-receiver på en jalusi-bänk i vit lack. Varför inte?

/Fredrik

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2007-08-11 02:11

Den får du ju inte göra dej av med! Fungerar den?

Har själv min barndomstv hemma, inte den men en likadan.

Bild

En Luxor Horisont från 1974. Första modellen med heltransistoriserat chassi och fjärrkontroll!

Vet inte om det är mej det är fel på men jag tycker att det är något visst att kolla på en 110-gradersbild.

Numer tjänstgör den som filmmaskin till datorn i sovrummet.

I produktbeskrivningen står det bla "Direktljud och bild inom 5 sekunder" Det är skryt de!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-11 02:19

palton skrev:
Vet inte om det är mej det är fel på men jag tycker att det är något visst att kolla på en 110-gradersbild.

Känsla! :) Coolt!

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2007-08-12 12:30

palton skrev:Den får du ju inte göra dej av med! Fungerar den?

Har själv min barndomstv hemma, inte den men en likadan.

Bild

En Luxor Horisont från 1974. Första modellen med heltransistoriserat chassi och fjärrkontroll!

Numer tjänstgör den som filmmaskin till datorn i sovrummet.

I produktbeskrivningen står det bla "Direktljud och bild inom 5 sekunder" Det är skryt de!

He he..rundade hörn. Hur tänkte de på den tiden?

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2007-08-12 13:21

Var nog inte så att de ville ha rundade hörn... Var nog mer tekniken på den tiden som satte begränsningarna
De första färgrören var ju helt runda med endast skärmen i glas och resten av röret i plåt heh.

manw

Inläggav manw » 2007-08-12 23:02

palton skrev:Den får du ju inte göra dej av med! Fungerar den?

Ja, absolut!

Bilden på min "bruksTV" är väl visserligen bättre, men den gamla är ett mycket gedignare arbete hursomhelst!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-13 08:58

palton skrev:I produktbeskrivningen står det bla "Direktljud och bild inom 5 sekunder"

Sån't kunde man få innan digital-TV kom... Om våran box ger bild inom 20s får man vara glad!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-02-07 10:48

Jag har en Luxor 7066.
En analof stereo tv från 1984 ? kanske. 26 tum sägs det att det är.

Den fungerar än i dag. Byggd i Finland troligen nokia.

Men vad den är värd det vet jag inte.

Vill någon byta denna tjockis mot en platt 32 tum ok för mig.

Detta är ju vintage TV. Antika klenoder för framtiden lurar jag mig att tro.

DUX pigtittare ritan av Stig Lindberg är ju en samlar klenod men min
knappast.

manw

Inläggav manw » 2008-02-07 11:01

Så lustigt att tråden vaknar till liv igen dagen därpå jag till slut slängt TV'n. Tyckte det var en kul vintagepryl i fungerande mint condition, men lyckades inte lura på någon tekniknostalgiker att ta hand om den. Stod för mycket ivägen i mitt vardagsrum. :cry:

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-02-07 20:43

Jag hade en top-of-the-line 28" Luxor Stereo TV med 2-vägs stereoljud, den hade tillochmed högtalarutgångar så man kunde koppla in externa högtalare som då drevs direkt av TVn.. gissar att den var från tidigt -80 tal nån gång, men den sa upp sig så jag slängde bort den =(

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2008-02-08 01:55

Jag hittade just en sådan på den lokala tippen. Om det var 110-gradersmodellen?
Den jag hittade hade riktiga träskivor i mahogny eller om det var körsbär? Bytte HS-trafon i den så funkade den prima.
Dessvärre strök den senare med i en lägenhetsbrand.
En komplett luxorstereo försvann med. Saknar mina 6001:or :cry:

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-02-08 13:01

Var det TVn som orsakde branden ?
Låter hemskt med lägenhetsbrand.
huvva !!!

Användarvisningsbild
palton

Inläggav palton » 2008-02-11 23:33

Nej, branden började i grannlägenheten. Så de kan vi inte beskylla luxorn för :)

Men jag har återfått nästan hela Luxorstereon nu 11 år senare.

Recievern Power 6004 hittade jag på den lokala tippen och
Kassettdäcket Power 9204 har jag köpt av highfive här på forumet. Fick ett par 5061:or av granntanten, är ju i princip samma som de 6001:or jag hade. Så nu saknar jag bara skivspelaren. Kul och extra kult eftersom det var min första "riktiga" stereo och att jag ärvde den av min far.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-02-20 10:13

Luxorn brukar få glapp i on of knappen. Jag använder mig av strömbryter på golvet i stääet. Det har fungerat bra i 7 år utan brand.

TN vägrar att dö

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-02-20 10:49

palton skrev:Nej, branden började i grannlägenheten. Så de kan vi inte beskylla luxorn för :)

Men jag har återfått nästan hela Luxorstereon nu 11 år senare.

Recievern Power 6004 hittade jag på den lokala tippen och
Kassettdäcket Power 9204 har jag köpt av highfive här på forumet. Fick ett par 5061:or av granntanten, är ju i princip samma som de 6001:or jag hade. Så nu saknar jag bara skivspelaren. Kul och extra kult eftersom det var min första "riktiga" stereo och att jag ärvde den av min far.

Vad är det för skivspelare? Är det en Luxor, vilken modell? Kanske du har en bild. Jag tycker man stöter på Luxor skivspelare var och varannan dag, ser man en så kan man ju hojta till.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi