Tre högtalare som gjort stort intryck på dig

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2007-08-15 17:27

Alltså, varje världsbild tillhör en viss tidsålder, på samma sätt som varje tidsålder, kan kopplas till en specifik världsbild.

Vad gäller paradigmskifte, kan det sägas vara en ny tidsålder som omsluter en annan världsbild.
Vad är det i denna formulering, som gör att jag behöver lära mig något av ordpoliserna här på Faktiskt, om dessa begrepp?

Jag har ägnat större delen av min tid, de senaste tjugo åren, åt att undersöka och analysera världen, just med fokus på dessa begrepp.

Om det är någon som vill diskutera detta, föreslår jag att det görs under rätt forum.

I den här tråden tänker jag inte vidare kommentera detta.

/Rolle

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-08-15 17:35

Jag tycker inte det är helt fel att använda ordet paradigm som betecknande en tidsålder. Visst betyder paradigm egentligen (tanke)mönster, men sådana är intimt förknippade med tidsåldrar. Renässansen t ex är både ett tankemönster och en tidsålder. Modernismen också. Så stå på dig, paradigm!

Vem har varit uppkopplad längst? Ska vi tävla? När jag började på en ny arbetsplats 1987 blev jag utrustad med dator och ett modem. Vi skulle experimentera med en BBS inom mitt yrkesområde, en chat med modernt språkbruk. Det var alltså 20 år sen. Så de så.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-08-15 17:41

Nej inte mer tävlande. Då stryker jag tråden och sätter titeln trådförstörare på de som inte sköter sig.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-15 18:12

paradigm skrev:Min första dator var en Acorn Atom från tidigt -80 tal. Alltså, det var före ABC 80. Mina första modem var uppringda, på 28.8 kb/s från mitten på -80 talet.

Så, visst har jag varit uppkopplad i 20 år cirkus. Men för all del, låt oss säga att det är femton år istället, så behöver vi inte bråka om det. Det är i alla händelser rätt lång tid ändå, eller!?

/Rolle

lugn o fin nu. Du talar med mayro nu.Inte en bråksökande eller ordtjafsande snubbe.Inte i vanliga fall ..och så inte nu heller... Jag skrev jag inte sökte tjafs.. jag frågade exakt som det står för jag inte vet ifall datorer användes för tjattande med nick sedan så lång tid tillbaks.. Jag blev nyfiken med andra ord..

För mig kom dator in först efter 1995 egentligen. Före det var fax det som gällde...förutom telefonen då. Och där hade man inga nickname .. :wink:

Svårare var det inte..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-15 19:56

Tips för den som undrar - se filmen 'War Games'. :P

Där förekommer en rätt bra blid av de tidiga datoranvändarnas uppkopplingssituation.

paradigm skrev:Som sagt, väldigt mycket tjafs och hårklyveri för ett nick.

Varje världsbild har hört hemma i en viss tidsålder, så vad är problemet?

Det gör dem inte till synonymer. Varje ansamling ketchup hör hemma i en flaska. Det betyder inte att de är synonymer, eller att varje flaska är entydig med ketchup. Det kan ju t ex tänkas vara senap i vissa. :wink:

Hur som helst - ett tankemönster är något helt annat än en tidsålder. Och olika paradigmer kan dessutom förekomma i samma tidsålder, så är fallet i alla samhällen med inhomogena tankevärldar.

Har man ett behov att hacka ner på andra, kommer det alltid att finnas tillfällen för vissa, att göra sig märkvärdig på andras bekostnad. Ofta bottnar det i en inre osäkerhet.

/Rolle

Nåja, tycker du överreagerar mer än en smula med snacket om att "hacka ned på andra", "göra sig märkvärdig på andras bekostnad" och "inre osäkerhet".

Du skrev faktiskt:
paradigm skrev:Paradigm, är förvisso ett högtalarfabrikat och förvisso har jag ägt en dylik subb också, men mitt nick har inget med det att göra.

Däremot är nicket hämtat ur ordets egentliga betydelse, d.v.s. tidsålder.

Och några andra skrev av det betyder tankemönster. Är det värre? :o Enda skillnaden är ju att det senare stämmer.

Tycker därför att detta med beskyllning om ordpoliseri är rätt onödigt:
paradigm skrev:Jag har använt detta nick i 20 år och ser ingen anledning att överge det, bara för att jag inte använde ordpolisens "rätta" beskrivning här på Faktiskt.

Sorry för OT igen, hoppas ni kan ha överseende med mig ändå.

Så vitt jag har sett har ingen har ju gjort något annat än det du själv gjorde - nämligen försökt förklara vad paradigm betyder.

Men, men... överseende hoppas jag alla har med dig. Du verkar vara en hyvens snubbe. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-15 20:03, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-08-15 20:02

NN räddar tråden;

Paradigm woooofer

Bild

..med basport, gummifötter och fläns.
NN

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-15 20:05

Om jag varit moderator hade jag raderat samtliga inlägg på sid 4 i denna tråd, inklusive detta. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-08-15 20:30

paradigm skrev:Mina första modem var uppringda, på 28.8 kb/s från mitten på -80 talet.

Antar att du menar mitten av 1990-talet, ety i mitten på 1980-talet fanns inte modem med så hög hastighet. Långt därifrån.

(Mitt eget första kunde sända med 75 baud, strax över nio tecken per sekund, om man ska ägna sig åt snoppmätning. :) )
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-08-15 21:04

Högtalare som berört mig:

Pappas gamla som han köpte i en affär i GBG, vars namn jag glömt...(tror dock att affären finns fortfarande).
De berörde mig såtillvida att de är de första högtalare jag minns :)

Kompisens stora Cerwin Vega... Jösses vilka partyburkar. 15" basar 2x 5"mellanregister och en diskant.... Och!!! TVÅ!! vred på framsidan... Grymt imponerande på en okunnig 15-åring...

Mina OA14... trots fel basar...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-08-15 23:08

Uppenbarligen är svenska språket för svårt för vissa. De har därmed försetts med ny klatschig titel.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi