Tips för den som undrar - se filmen 'War Games'.
Där förekommer en rätt bra blid av de tidiga datoranvändarnas uppkopplingssituation.
paradigm skrev:Som sagt, väldigt mycket tjafs och hårklyveri för ett nick.
Varje världsbild har hört hemma i en viss tidsålder, så vad är problemet?
Det gör dem inte till synonymer. Varje ansamling ketchup hör hemma i en flaska. Det betyder inte att de är synonymer, eller att varje flaska är entydig med ketchup. Det kan ju t ex tänkas vara senap i vissa.
Hur som helst - ett tankemönster är något helt annat än en tidsålder. Och olika paradigmer kan dessutom förekomma i samma tidsålder, så är fallet i alla samhällen med inhomogena tankevärldar.
Har man ett behov att hacka ner på andra, kommer det alltid att finnas tillfällen för vissa, att göra sig märkvärdig på andras bekostnad. Ofta bottnar det i en inre osäkerhet.
/Rolle
Nåja, tycker du överreagerar mer än en smula med snacket om att "hacka ned på andra", "göra sig märkvärdig på andras bekostnad" och "inre osäkerhet".
Du skrev faktiskt:
paradigm skrev:Paradigm, är förvisso ett högtalarfabrikat och förvisso har jag ägt en dylik subb också, men mitt nick har inget med det att göra.
Däremot är nicket hämtat ur ordets egentliga betydelse, d.v.s. tidsålder.
Och några andra skrev av det betyder tankemönster. Är det värre?

Enda skillnaden är ju att det senare stämmer.
Tycker därför att detta med beskyllning om ordpoliseri är rätt onödigt:
paradigm skrev:Jag har använt detta nick i 20 år och ser ingen anledning att överge det, bara för att jag inte använde ordpolisens "rätta" beskrivning här på Faktiskt.
Sorry för OT igen, hoppas ni kan ha överseende med mig ändå.
Så vitt jag har sett har ingen har ju gjort något annat än det du själv gjorde - nämligen försökt förklara vad paradigm betyder.
Men, men... överseende hoppas jag alla har med dig. Du verkar vara en hyvens snubbe.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).