diffraktion igen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-23 21:47

MrMusic skrev:Är det någon som vet hur det är med hur/om ljud böjer sig vid runda hörn?

Är det så att ljudet följer med ett runt hörn eller kommer ljudet att "släppa" och fortsätta i samma riktning som tidigare? Hur det nu är, så antar jag jag att det finns ett samband mellan våglängden och krökningsradien på hörnet..

/J

Rundning gör att kantkällan blir lite utsmetad i tidsled. Utsmetning i tidsled motsvarar en lågpassfunktion. Rundning påverkar därmed bara höga frekvenser, där rundningens dimensioner är i samma storleksorning som våglängden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MrMusic

Inläggav MrMusic » 2007-08-23 22:51

Hmm, ska det tolkas ungefär som att summan av oändligt antal punktkällor längs krökningen kommer att ge bidrag till ljudet. Under förutsättning att våglängden är av ungefär samma storlek (eller mindre) som krökningen så kommer de att ge bidrag som ligger både i och ur fas och summeras till 0..

Halvrätt?

När vi ändå är inne på reflexer och diffraktioner etc.. har läst att en högtalare nära en vägg kommer att få ett extra bidrag i basen. Rent teoretiskt får jag inte ihop det. Om jag minns min våglära rätt så kommer basen som reflekteras i väggen bakom att byta fas, 180 gr, då väggen är ett tätare medium. Då borde väl i princip direktverkande ljudvåg och reflekterad ljudvåg ta ut varandra hos lyssnaren, åtminstone för långa våglängder. Det skulle ju i så fall betyda att en dipp i låga frekvenser.. Nu är jag ju inte dummare än att jag inser att jag har fel. men varför!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-08-23 23:01

MrMusic skrev:Hmm, ska det tolkas ungefär som att summan av oändligt antal punktkällor längs krökningen kommer att ge bidrag till ljudet. Under förutsättning att våglängden är av ungefär samma storlek (eller mindre) som krökningen så kommer de att ge bidrag som ligger både i och ur fas och summeras till 0..

Halvrätt?

Ja. Eller hel-. Det är inte vanliga punktkällor, de har en riktverkan, men iaf.

MrMusic skrev:När vi ändå är inne på reflexer och diffraktioner etc.. har läst att en högtalare nära en vägg kommer att få ett extra bidrag i basen. Rent teoretiskt får jag inte ihop det. Om jag minns min våglära rätt så kommer basen som reflekteras i väggen bakom att byta fas, 180 gr, då väggen är ett tätare medium. Då borde väl i princip direktverkande ljudvåg och reflekterad ljudvåg ta ut varandra hos lyssnaren, åtminstone för långa våglängder. Det skulle ju i så fall betyda att en dipp i låga frekvenser.. Nu är jag ju inte dummare än att jag inser att jag har fel. men varför!

Nej vågen byter inte fas, men riktning. Typ.

Alltså ljud består ju av två delar, tryck och partikelhastighet. Trycket byter inte fas vid reflexion, men partikelhastigheten gör det. Därmed blir summan av de två partikelhastigheterna noll intill väggen (vilket är ett nödvändigt randvillkor eftersom partiklarna inte penetrerar väggen). Däremot blir summan av de två trycken dubbelt så stor som vardera vågen intill väggen (och även en bit ut i basen). Ljudtrycket, som ju är det vi hör, blir alltså dubbelt så stort.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MrMusic

Inläggav MrMusic » 2007-08-23 23:36

Makes sense,
man tackar!!

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-08-24 14:24

Svante, en tackar för ditt bidrag också.

Föregående

Återgå till Teknikforum