Moderator: Redaktörer
soundbrigade skrev:Byt rör mot transistor.
Ragnwald skrev:soundbrigade skrev:Byt rör mot transistor.
Du menar väl tvärtom?
soundbrigade skrev:Byt rör mot transistor.
Den vanligaste rörförstärkartypen kallas Push-Pull. För att få ut mer kräm ur stärkaren splittar man signalen från försteget i två halvor med hjälp av en kretslösning som brukar kallas för fasvändare. Vardera halvan går till var sitt slutrör och sedan kombineras signalen till utgångstrafon för att driva högtalaren. Det ena röret "skjuter på", dvs "push" på engelska medan det andra väntar på att "dra" dvs "pull" - och vice versa. För att få ut mer kräm kan man lägga till ett extra par slutrör.
Class B kallas den förstärkartyp där signalen från det ena röret stängs av helt innan det andra röret börjar leda signalen. I växlingspunkten blir det ett gap som låter som distortion vilket inte är så kul om man skall förstärka musik. Det här är övergångsdistortion.
Class AB kallas det när man ställt in det ena röret att slå på lite innan det andra drar ner, vilket ger ett mindre gap så det blir mindre övergångsdistortion, detta brukar man göra med en kretslösning som kallas negativ feedback.Här får du också en viss men mindre del övergångsdistortion.
I en Class A förstärkare körs det full ström genom båda rören kontinuerligt, på max eller nästan max oavsett om det går någon signal. Då flödar audiot helt sömlöst från den ena halvan till den andra utan övergångsdistortion. Nackdelen är lägre verkningsgrad och mer värme.
Morello skrev:1. I ett klasas-B-steg blir det inget glapp. Blir det glapp arbetar steget i klass C.
2. Beskrivningen av klass-AB är dirket felaktig. I ett klass-AB-steg flyter alltid in liten viloström, varpå signalen överlagras. När signalströmmen överskrider med en faktor (med reservation för att olinjäritetr gör att det i praktiken blir en större faktor än 2) styps den ena halvan.
3. I ett klass-A-steg låter man viloströmmen vara en faktor 2 mindre (med samma reservation som ovan) än signalströmmen.
Hedlund skrev:Flint:
Jag vet vad du vill säga, men att blanda in klippning i detta sammanhanget blir fel. Det är ett helt annat fenomen, som inte har med övergångsdistortion att göra.
Misstänker att du valde fel ord att beskriva det.
Hedlund
Ja, med reservation för att det inte behövs större grundström i klass A än att båda halvorna jobbar hela tiden tills dom styckevis klipper symetriskt . Mer ström än så är bara att elda för bofinkarna. Noteras bör också att lägre belastningsimpedans kräver större tomgångsström för att klass-A skall bibehållas.
Xor skrev:Oj.. här blev det debatt
Oavsett om defenitionen är 100% eller inte så har jag nu lite begrepp vad övergångsdist är och varför.
1) Om nu övergångsdisten har med för liten tomgångsström att göra, går det inte att öka denna lite för att minska fenomenet?
2) Hur mäter man denna enklast?
Xor skrev:Oj.. här blev det debatt
Oavsett om defenitionen är 100% eller inte så har jag nu lite begrepp vad övergångsdist är och varför.
1) Om nu övergångsdisten har med för liten tomgångsström att göra, går det inte att öka denna lite för att minska fenomenet?
2) Hur mäter man denna enklast?
Xor skrev:Jag har en rätt nyinköpt Denon 1907a som var tänkt att driva ett pap pIPs.
Nu läser jag om diskussionen ang. LTS test av denna och att den lider av för mycket "övergångsdist".
paa skrev:
Frågan jag ställer mig, hur tycker du att den låter?
"För mycket" övergångsdistorsion skall ju ställas i relation till något annat, t.ex "lagom", "optimal" "ohörbar" eller "ingen".
Är apparaten diskvalificerad och i stort olyssningsbar, eller är den bara lite onödigt "icke-optimerad" men ganska bra ändå? Ja, du förstår vad jag menar.
Hedlund skrev:Morello:
Har du då utgångstrissorna kopplade som ett förstärkarsteg eller som en emitterföljare ?
Jag har aldrig tänkt förstärkning med en emitterföljare, men det kanske finns fog för detta.
Förklara gärna för jag blev nyfiken och hoppas att lära mig något nytt.
Håller med paa. Det intressanta är väl inte huruvida förstärkaren lider av det, utan om du själv gör det?Xor skrev:Nu läser jag om diskussionen ang. LTS test av denna och att den lider av för mycket "övergångsdist".
Almen skrev:Xor skrev:Håller med paa. Det intressanta är väl inte huruvida förstärkaren lider av det, utan om du själv gör det?
Om man läser testet i MoLt så framkommer att disten dels är svårdetekterad (lättare med extremt känsliga högtalare), dels att den subjektivt uppfattas som ganska snäll.
Morello skrev:Hedlund skrev:Morello:
Har du då utgångstrissorna kopplade som ett förstärkarsteg eller som en emitterföljare ?
Jag har aldrig tänkt förstärkning med en emitterföljare, men det kanske finns fog för detta.
Förklara gärna för jag blev nyfiken och hoppas att lära mig något nytt.
Förstärkningen är cirka 1. (0 dB).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster