av IngOehman » 2007-08-29 09:39
Jag tror nog att han menar att majoriteten av alla studior har helholzabsorbenter, och att det fungerar utmärkt bra.
Ironi alltså.
I övrigt vill jag protestera försiktigt mot det Svante skrev, i det att jag inte håller med om att absorptionsmaterialet skulle fungera speciellt bra inuti en helmolzabsorbent. Snarare är det tvärtom. Skall man tillföra dämpmaterial och vill att den skall absorbera så mycket som möjligt är det i mynningen eller till och med utanför absorbenten(!) det skall placeras. Alltså där strömningshastigheten är stor.
Dock behövs väldigt lite dämpning om man vill få maximal effektivitet, så att placera dämpmaterialet inuti resonatorn är ändå vanligt. Det kan dessutom ha isotermiserande poänger. Maximal stabilitet får man dock med dämpningen UTANFÖR resonantorn.
Det som gör att helmholzresonansen är användbar för att åstadkomma en mer eller mindre smalbandig absorbent är ju att den ger en eftergivlighet (igen - smalbandigt) där det nyss var en solid vägg. Därmed kan ljudtryck i närheten av resonansfrekvensen slippa reflekteras, utan de förtätningar/förtunningar av luften som uppstår Utjämna/försvinner in/ut i resonatorn som om det vore en normal ljudvåg med både tryck och hastighetskomponent (den solida väggen medger ingen partikelrörelse och därför uppstår en reflektion).
Ett extremfall av en absorbent är för övrigt ett öppet fönster, som dock har fördelen (om det vätter mot "utomhus") att inte riskera reflektera tillbaka energin. Det gör däremot helmholzresonarorn om den inte kompletteras med lite dämpning. På gund av impedansomvandlingen i den behövs häpnadsväckande lite dämpning dock om man vill optimera totalförlusten vd resonans. Det är ett helt vanligt fall av impedansanpassing helt enkelt. Dämpar man den för mycket så reflekterar den bara ljudet i lågfrekvensområdet, precis som väggen gjorde innan man ställde dit den.
Vh, iö
- - - - -
PS. Med allt detta sagt kan tilläggas att absorbenter absolut inte behöver vara resonanta i basområdet, det är bara en fråga om vilken volym som finns tillgänglig för jobbet. Har man tillräckligt av den varan är det på alla sätt fördelaktigt att bygga icke-resonanta absorbenter.
(Det i sin tur kan betyda både en absorbent utan fjädring och en som är aperiodiskt dämpad. Båda fungerar precis lika bra för att bekämpa resonanser i lyssingsrummet, men den sistnämnda har däröver två egenskaper som i vissa fall kan betraktas som nackdelar. Nämligen att de släpper ifrån sig ljud utåt (kräver att studion ligger på landet alltså, utan grannar) och att den inte bara eliminerar resonanser, utan också kavitetseffekten. Det sisnämnda är inte en entydig nackdel dock, utan för med sig en intressant fördel också - nämligen att ljudvågornas kompletta egenskaper återges, alltså inklusive rörelsekomponenten. Det ökar dock kravet på basförmåga hos högtalarna som används.)
Senast redigerad av
IngOehman 2007-08-29 10:52, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).