" Source first " en falsifiering ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-03 18:15

Lust skrev:Varför testar man sällan ljudutrustning med en gammal punksingel?

Det finns bra inspeland punk med, så jag ser inga problem att testa utrustningen med det. Med tanke på vilken dynga många använder att testa utrustning idag, så är många punkskivor rena audiofilutgåvan över sönderpressad rock/pop/metal.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-03 18:39

Men så jag kan alltså ersätta en levande sångerska med en bra cd-spelare om bara PA't och lokalen är bra?

Eller måste jag provocera ännu mer för att få fler svar på min lilla fråga..? :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-03 18:53

Empress skrev:
Harryup skrev:Dock vill jag inte ha ljudet som man får ur en hel Linn-anläggning och i synnerhet inte som det lät på Sheraton.

mvh/Harry

Mmmm och den åsikten där delar du av många andra Linnister med om hur det lät på Sheraton..

Jag har förstått det. Tar man upp saken på Selleri är det som att kasta sig genom en vidöppen dörr vid en nedåt-trappa :D

/ B

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-03 19:17

subjektivisten skrev:
Richard skrev:jag tror att det enklaste för Bill 50x, Empress, Harryup, lust ,Hepcat mfl. ( snart har vi alla sellerister på forumet ) är att ni själva gör en djupgående blindtest, med flera inblandade, gör gärna " tunedem-metoden" blint, så ska ni se att ni blir överaskade.

Tyvärr så gör dom inte det. Det är personer som bygger upp en massa prestige över deras påstående och skulle VÄGRA säga dom hade fel. Alltså, trista personer att föra debatt med, eftersom dom är totalt ointresserade av lära sig något, bara att hävda sig.
Dock verkar Harry har en mkt mer sund syn än flera andra.

Tja fler som gillar att putta åsikter i mun på andra och påståenden som föga stämmer överens med verkligheten.
Antar att det är normalt för dem som kallar sig för subjektiv(isten)

Fler felaktiga påståenden som du skall rada upp?
Du kan ju passa på när du ändå håller på att rada upp felaktigheterna. Du vet varför nöja sig med inget när man kan ta alla ur en subjektiv bedömning?
Frånvaro av bevis är inte bevis på frånavro.//
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-03 19:59

phloam skrev:Men så jag kan alltså ersätta en levande sångerska med en bra cd-spelare om bara PA't och lokalen är bra?

Eller måste jag provocera ännu mer för att få fler svar på min lilla fråga..? :)

Nej, alltså, jag hade ju en gammal understreckare (citat från Stravinsky) som sa:
"Det räcker inte med att höra musiken, man måste se den också! "
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2007-09-03 20:28

paa skrev:
phloam skrev:En liten fråga: Är inte mycken Live-musik så bra som den är pga "source first"-principen? Jag menar, att ha en riktig äkta levande sångerska vid micken är väl alltid bättre än annat? T.o.m. en dyr cd.spelare?

För det är väl inte PA´t som gör så att det blir sånt där bra live-ljud som alla eftersträvar? Eller hur ska man tänka? ;) :)

Att det är bra live-ljud beror på att hon står där - live.
Då låter det bra, oavsett ljudkvalitet! Hypnotisering, placebo, star quality eller vad helst ni vill kalla det.

Även om det är playback?
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-03 20:49

Det beror lite på om man märker det, då blir det lite sämre förstås! Fast då kanske hon sjunger rent i stället!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-03 21:11

subjektivisten skrev:
Richard skrev:jag tror att det enklaste för Bill 50x, Empress, Harryup, lust ,Hepcat mfl. ( snart har vi alla sellerister på forumet ) är att ni själva gör en djupgående blindtest, med flera inblandade, gör gärna " tunedem-metoden" blint, så ska ni se att ni blir överaskade.

Tyvärr så gör dom inte det. Det är personer som bygger upp en massa prestige över deras påstående och skulle VÄGRA säga dom hade fel. Alltså, trista personer att föra debatt med, eftersom dom är totalt ointresserade av lära sig något, bara att hävda sig.

1. Jag är ingen "sellerist". Det skulle Richard i alla fall inte påstå om han läst några av mina inlägg där. Lust är inte heller någon om jag gissar rätt. Däremot är han betydligt öppnare för andras åsikter än vad du någonsin varit i närheten av....

2. Dina synpunkter om att jag är trist att diskutera med, bygger upp en massa prestige och vägrar säga att jag har fel (när medgav du något sådant?) ser jag som en personlig förolämpning. Hur kommer det sig att du inte kan diskutera en sakfråga utan att ägna dig åt personliga tillmälen? Att du sedan fäller samma omdöme om Empress som bara varit med på sluttampen är beklämmande.

3. Så, vad är du intresserad av att lära dig? Eller ägnar du dig (också) bara åt att hävda dig? Berätta vad du lärt dig av andras åsikter, please. Tolerans, förståelse tex. Känns det bra?

Ett litet tips; ägna dig åt sakfrågorna. Ge dig inte på oss andra med personliga förlämpningar. Vad tror du att du vinner på det, sympati? Åsiktskompisar? Glöm det, du är bara patetisk om du försöker den vägen.

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Re: " Source first " en falsifiering ?

Inläggav Koffe » 2007-09-03 23:36

Första meningen i tråden:
Richard skrev:Jag skall förklara varför " source first" principen är en falsifiering av verkligheten.

[...] lång tråd [...]

Det är dock mycket viktigt att ni inte vet vilken apparat som spelar, därför måste man vara minst två, helst en hel grupp som blindtestar.

[...]

Efter ni har gjort denna blindtest, kan ni istället se det positivt: Hifianläggningar som är mycket bra på att återge det som finns på skivan, därmed också mera musikaliskt, behöver inte kosta skjortan, tvärtom, faktiskt.

Lycka till med avprogrammeringen !

( Vänligt menat )

Nu lämnar jag denna tråd.

Jaha!.. Jag som väntade på två saker: 1. Att du skulle förklara - bla vad "verkligheten" består i - och sedan falsifiera infallsvinkeln "Source First" med hänsyn taget till detta. 2. Sedan hade jag en from förhoppning om att det var en dialog i tråden - mao du skulle ta intryck även av vad andra hade att säga... att du även skulle lyssna.

Sen måste jag kommentera - "Hifianläggningar som är mycket bra på att återge det som finns på skivan, därmed också mera musikaliskt, behöver inte kosta skjortan, tvärtom, faktiskt." Det håller jag med om - det första man skall eliminera är högtalarna (och rummet) som är det största problemet. De krånglar iaf bara till det. Lyssna på hörlurar istället - man får grymt bra lurar för samma pengar som en par billiga högtalare kostar. Shit då blev det "Source First" iaf.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-03 23:51

Empress skrev:Du kan ju passa på när du ändå håller på att rada upp felaktigheterna. Du vet varför nöja sig med inget när man kan ta alla ur en subjektiv bedömning?

Vi kan ju börja med att ta 5 st vanliga normala CD spelare och blindtesta dom, nivåmatchat, och se om ni övberhuvudtaget kan skilja på dom. Om Source first är rätt, så ska det vara det lättaste i världen. Vi kan fortsätta efter tester.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-03 23:52

Bill50x skrev:Ett litet tips; ägna dig åt sakfrågorna. Ge dig inte på oss andra med personliga förlämpningar. Vad tror du att du vinner på det, sympati? Åsiktskompisar? Glöm det, du är bara patetisk om du försöker den vägen.

/ B

Kommer från killen som ständigt klaga på mina tester utan själv varit i närheten av liknade seriösa tester själv.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-03 23:55

subjektivisten skrev:Vi kan ju börja med att ta 5 st vanliga normala CD spelare och blindtesta dom, nivåmatchat, och se om ni övberhuvudtaget kan skilja på dom. Om Source first är rätt, så ska det vara det lättaste i världen. Vi kan fortsätta efter tester.

Du kan väl visa att det inte är någon skillnad när vi dövtestar dem.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: " Source first " en falsifiering ?

Inläggav paa » 2007-09-03 23:57

Koffe skrev: Lyssna på hörlurar istället - man får grymt bra lurar för samma pengar som en par billiga högtalare kostar.

Det låter ju logiskt och bra, men det stämmer inte, eftersom då skulle de flesta lyssna med lurar mest hela tiden, men det gör dom ju faktiskt inte!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-04 00:05

I en värld med 100 miljoner sålda iPods... hmm... Vetefan om det inte är så - att det spelas fler "musik-timmar" i lurar än i högtalare. Räknar vi bort skval - är det ännu mer säkert så.

Men visst återstår det arbete i att sprida dem goda principen att eliminera det största felet först - det felet heter högtalare och rum - men vi får väl jobba på det :-)

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-04 00:10

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:

1. Jag är ingen "sellerist". Det skulle Richard i alla fall inte påstå om han läst några av mina inlägg där. Lust är inte heller någon om jag gissar rätt. Däremot är han betydligt öppnare för andras åsikter än vad du någonsin varit i närheten av....

2. Dina synpunkter om att jag är trist att diskutera med, bygger upp en massa prestige och vägrar säga att jag har fel (när medgav du något sådant?) ser jag som en personlig förolämpning. Hur kommer det sig att du inte kan diskutera en sakfråga utan att ägna dig åt personliga tillmälen? Att du sedan fäller samma omdöme om Empress som bara varit med på sluttampen är beklämmande.

3. Så, vad är du intresserad av att lära dig? Eller ägnar du dig (också) bara åt att hävda dig? Berätta vad du lärt dig av andras åsikter, please. Tolerans, förståelse tex. Känns det bra?

Ett litet tips; ägna dig åt sakfrågorna. Ge dig inte på oss andra med personliga förlämpningar. Vad tror du att du vinner på det, sympati? Åsiktskompisar? Glöm det, du är bara patetisk om du försöker den vägen.

/ B

Tack.... :D

Kom väl med på hörnet (subjektivt(!) av två) för att det är ju ingen hemlighet med att jag är ihop med en source-firstare.. ;)

Det är ju ändå ingen ursäkt (objektivt sett) jag har ju ändå mina egna åsikter. 8)

Blev lite trött på de osakliga påhoppen som gavs.. (Senare alla persoangreppen uppe på detta)
Senast redigerad av Empress 2007-09-04 00:35, redigerad totalt 1 gång.
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-04 00:25

Koffe skrev:Du kan väl visa att det inte är någon skillnad när vi dövtestar dem.

Varför är du här om du bara är ute efter fjanta dig?

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-04 01:22

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Ett litet tips; ägna dig åt sakfrågorna. Ge dig inte på oss andra med personliga förlämpningar. Vad tror du att du vinner på det, sympati? Åsiktskompisar? Glöm det, du är bara patetisk om du försöker den vägen.

/ B

Kommer från killen som ständigt klaga på mina tester utan själv varit i närheten av liknade seriösa tester själv.

Ironiskt att du, subjektiv(isten), för propaganda emot ett trollfritt faktiskt...
Senast redigerad av Empress 2007-09-04 08:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Apinator

Inläggav Apinator » 2007-09-04 05:34

Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-04 07:39

subjektivisten skrev:Varför är du här om du bara är ute efter fjanta dig?

Har du läst något av det jag skrivit i tråden? Vad har du själv bidragit med förutom taskig attityd?

PS. Läs gärna något av det jag har skrivit om produktegenskaper. Det ljudtekniska delen av en produkts egenskaper är så liten att frågan är om det är relevant med blindtester eftersom de bara kan svara på frågor om ljudet. Det gör att tester - jag skojade om "dövtester" - som testar andra egenskaper förmodligen har mycket mer att berätta om produkterna.

Shit - nu matade jag trollet igen

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-04 07:43

Koffe skrev:I en värld med 100 miljoner sålda iPods... hmm... Vetefan om det inte är så - att det spelas fler "musik-timmar" i lurar än i högtalare. Räknar vi bort skval - är det ännu mer säkert så.

Men visst återstår det arbete i att sprida dem goda principen att eliminera det största felet först - det felet heter högtalare och rum - men vi får väl jobba på det :-)
Jag skulle tro att rätt många av dem inte lyssnar på musik via lurar för dess ljudliga kvaliteter utan för det praktiska med portabelt ljud. Dessutom, med bakgrund på erfarenheter på stan, så skadar en stor del av dem sin hörsel.

Jag har ju ingen grund i påståendet att musiklysnning via lurar i bullrig stadsmiljö skulle vara sämre totalupplevelse än lyssning i normala vardagsrum...men jag tror det. Iallafall med medföljande lurar och ipod som källa.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-04 09:27

subjektivisten skrev:

/ B

Att diskutera och ifrågasätta sakfrågor är en helt annan sak än att hoppa på folk med invektiv.

Vilka tester jag gjort har du ingen aning om. Men visst, jag har inte jämfört nivåmatchade CD-spelare, det är rätt. Måste jag det?

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-04 09:46

Vi kan ju försöka lämna det som är off topic och personligt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-04 09:55

Jag hade en DVD-spelare som gav ifrån sig så mycket HF-skit så att ingången på mitt försteg verkade överstyras vilket även påverkade efterföljande led och lät förfärligt. Men att den DVD-spelarens ljudkretsar var felkonstruerade är ju lika mycket ett bevis på att man ska åtgärda den svagaste länken, som att man ska ägna sig åt source first!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-04 10:25

Empress skrev:Tack.... :D

Kom väl med på hörnet (subjektivt(!) av två) för att det är ju ingen hemlighet med att jag är ihop med en source-firstare.. ;)

Det är ju ändå ingen ursäkt (objektivt sett) jag har ju ändå mina egna åsikter. 8)

Blev lite trött på de osakliga påhoppen som gavs.. (Senare alla persoangreppen uppe på detta)

Jag har sett andra inlägg av dig och du har alltid varit stringent och med egna åsikter. Trevligt att få lite hjälp här :-)

Det är trist med dessa personangrepp, det räcker väl med att diskutera sakfrågorna?

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-04 10:28

paa skrev:Jag hade en DVD-spelare som gav ifrån sig så mycket HF-skit så att ingången på mitt försteg verkade överstyras vilket även påverkade efterföljande led och lät förfärligt. Men att den DVD-spelarens ljudkretsar var felkonstruerade är ju lika mycket ett bevis på att man ska åtgärda den svagaste länken, som att man ska ägna sig åt source first!

Ja, är det inte så att ingen kedja är starkare än den svagaste länken var den än finns?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-04 10:35

Kaffekoppen skrev:
paa skrev:Jag hade en DVD-spelare som gav ifrån sig så mycket HF-skit så att ingången på mitt försteg verkade överstyras vilket även påverkade efterföljande led och lät förfärligt. Men att den DVD-spelarens ljudkretsar var felkonstruerade är ju lika mycket ett bevis på att man ska åtgärda den svagaste länken, som att man ska ägna sig åt source first!

Ja, är det inte så att ingen kedja är starkare än den svagaste länken var den än finns?
Det är också lustigt. Samma argument brukar vissa använda för att berätta hur viktigt kablar är. Hur får man ihop den logiken? Det är på precis samma nivå som logiken i "source first" tycker jag. Vid första anblicken kanske det verkar övertygande men tänker man på det så går logiken inte ihop alls.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-04 10:42

Martin skrev:
Kaffekoppen skrev:

Det är också lustigt. Samma argument brukar vissa använda för att berätta hur viktigt kablar är. Hur får man ihop den logiken? Det är på precis samma nivå som logiken i "source first" tycker jag. Vid första anblicken kanske det verkar övertygande men tänker man på det så går logiken inte ihop alls.

Frågar du Kaffekoppen och/eller mig hur man får ihop logiken? Eller frågar du dom som berättar hur viktiga kablar är?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-04 10:44

Mera retorisk fråga kanske, inte riktad till någon speciell. En parallell till andra principer folk använder på ett ologiskt sätt.

edit: "source first" är ju en princip som faktiskt är vettig om man bara ser "source" som inspelningarna/musiken man lyssnar på, det är hoppet in på hifikomponenterna som saknar logik.

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-04 10:53

Bill50x skrev:
Empress skrev:Tack.... :D

Jag har sett andra inlägg av dig och du har alltid varit stringent och med egna åsikter. Trevligt att få lite hjälp här :-)

Det är trist med dessa personangrepp, det räcker väl med att diskutera sakfrågorna?

/ B

Skönt med uppskattande..

Håller med dig att det är sakfrågan som skall diskuteras och den kan gott diskutears den med på nyktert sakligt plan även om man nu inte tycker sakfrågan i sig är rätt och riktig och det är menaktiskiljaktigheter där.
för vad ger det för saklig diskuss att kalla någon idéer eller för exempel "pucko-princip" (för att rada upp exempel på osakligt bemötande i sakfråga som har dykt upp här).
Bara min lilla åsikt här.

Nej nu skall jag nana för "natten" (nattarbetare i denna familjen,och jag söker nattjobb)..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-04 10:55

Om du verkligen tycker att sakfrågan är det intressanta tycker jag att du skall ta fasta på det, och sluta vända debatten till personangrepp hela tiden, i brist på verkliga argument.

Jag kan inte minnas att jag har sett ens ett enda sakinlägg från din sida hittills i den här tråden. Något argument för eller emot source first-principen alltså. Bara oförskämdheter personligt riktade mot dem som framför argumenten mot. :(

Kaffekoppen skrev:Jag skulle tro att rätt många av dem inte lyssnar på musik via lurar för dess ljudliga kvaliteter utan för det praktiska med portabelt ljud. Dessutom, med bakgrund på erfarenheter på stan, så skadar en stor del av dem sin hörsel.

Jag har ju ingen grund i påståendet att musiklysnning via lurar i bullrig stadsmiljö skulle vara sämre totalupplevelse än lyssning i normala vardagsrum...men jag tror det. Iallafall med medföljande lurar och ipod som källa...

:lol:

För det inlägget får du 9 poäng av 10 möjliga!

Jag skulle kunna tänka mig att skärpa den senare halvan ytterligare, och kasta om ordingen på dem.

Såhär:

Jag har ju ingen grund i påståendet att lyssning på illa komprimerad och nivåbegränsad musik, via smalbandiga "i öronen-proppar" i bullrig stadsmiljö skulle vara sämre totalupplevelse än lyssning på högklassiga högtalare i ett bullerfritt vällämpat vardagsrum... men jag tror det.

Att mobil lyssning via "i öronen proppar" förekommer i så hög grad beror nog inte på ljudkvaliteten.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-04 11:22, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi