Första meningen i tråden:
Richard skrev:Jag skall förklara varför " source first" principen är en falsifiering av verkligheten.
[...] lång tråd [...]
Richard skrev:jag tror att det enklaste för Bill 50x, Empress, Harryup, lust ,Hepcat mfl. ( snart har vi alla sellerister på forumet ) är att ni själva gör en djupgående blindtest, med flera inblandade, gör gärna " tunedem-metoden" blint, så ska ni se att ni blir överaskade.
Det är dock mycket viktigt att ni inte vet vilken apparat som spelar, därför måste man vara minst två, helst en hel grupp som blindtestar.
[...]
Efter ni har gjort denna blindtest, kan ni istället se det positivt: Hifianläggningar som är mycket bra på att återge det som finns på skivan, därmed också mera musikaliskt, behöver inte kosta skjortan, tvärtom, faktiskt.
Lycka till med avprogrammeringen !
( Vänligt menat )
Nu lämnar jag denna tråd.
Jaha!.. Jag som väntade på två saker: 1. Att du skulle förklara - bla vad "verkligheten" består i - och sedan falsifiera infallsvinkeln "Source First" med hänsyn taget till detta. 2. Sedan hade jag en from förhoppning om att det var en dialog i tråden - mao du skulle ta intryck även av vad andra hade att säga... att du även skulle lyssna.
Sen måste jag kommentera - "Hifianläggningar som är mycket bra på att återge det som finns på skivan, därmed också mera musikaliskt, behöver inte kosta skjortan, tvärtom, faktiskt." Det håller jag med om - det första man skall eliminera är högtalarna (och rummet) som är det största problemet. De krånglar iaf bara till det. Lyssna på hörlurar istället - man får grymt bra lurar för samma pengar som en par billiga högtalare kostar. Shit då blev det "Source First" iaf.