Lödhjälp

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Lödhjälp

Inläggav Piotr » 2007-09-05 17:39

Okej.. jag är lost.. hajjar nada jack shit!!

Tjacka en sån där fet 100W lödkolv från Elfa för att löda grova doningar som högtalarterminaler och dyl. Försöker löda bort en kabel från en terminal men får inte över nån värme. Kan liksom inte få tennet att väta spetsen och därmed blir kontaktytan mikroskåpisk.

Vad skiljer en sådan kolv från en vanlig elektronikkolv? Alltså jag har lödit massvis med min Weller.

Måste man ha separat flussmedel för att lyckas?

Skräp!!

:)

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2007-09-05 18:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-05 17:56

har du någon länk till din lödkolv på Elfa?

/ B

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-09-05 18:20

Är spetsen väldigt oxiderad kan det vara svårt att få tennet att flyta ut på spetsen (fast det kanske inte är så troligt om det är en ny kolv....). Är det en kopparspets utan någon plätering kan du slipa lite på den när den är varm så du får bort oxiden och sen direkt på med tenn.

(har du kommit ihåg att sätta i kontakten? :wink: )

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-05 18:21

Artikelnr: 82-480-94

Följande finns att läsa om spetsen:

Fabr Solomon
Lödspetsar avsedda för KD-lödpennor av fabrikat Solomon. Spetsarna består av en kopparkärna täckt med ett ytbehandlat (aluminiumblästrat) järnskikt för att motverka oxidation/korrosion och därmed ge spetsarna längre livslängd. Förtent spets.

:?:

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-05 18:22

norman skrev:Är spetsen väldigt oxiderad kan det vara svårt att få tennet att flyta ut på spetsen (fast det kanske inte är så troligt om det är en ny kolv....). Är det en kopparspets utan någon plätering kan du slipa lite på den när den är varm så du får bort oxiden och sen direkt på med tenn.

(har du kommit ihåg att sätta i kontakten? :wink: )

Fullt med brännmärken på hela händerna så nog f-n var kontakten i allt! ;)

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-05 18:25

Piotr skrev:Artikelnr: 82-480-94

Följande finns att läsa om spetsen:

Fabr Solomon
Lödspetsar avsedda för KD-lödpennor av fabrikat Solomon. Spetsarna består av en kopparkärna täckt med ett ytbehandlat (aluminiumblästrat) järnskikt för att motverka oxidation/korrosion och därmed ge spetsarna längre livslängd. Förtent spets.

:?:

/Peter

Men du skrev 300W lödkolv, den du hänvisar till finns i 30, 60 och 100W. Men troligen behöver du slipa av spetesen lite, separat fluss att göra rent spetsen i är inte heller så dumt. Jag brukar bara trycka ner spetsen i lödpastan några sekunder och sedan blir spetsen så fin. Är det en ren opläterad kopparspets är en fin fil rätt verktyg.

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-05 18:34

Det är 100W varianten.. ändrade texten i första inlägget.

Kolven är helt ny och oanvänd.. eller var det inför det första misslyckade försöket att använda den.. :) Blev till att använda Weller i stället men det tar sån tid med en sån pyttekolv/penna till big chunks of metaller.

Ser två alternativ:

1- Doppa i fluss/pasta

2- Fila bort den förpi__ade pläteringen och använda den som en vanlig gammal koppartjossan.

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-05 18:41

Piotr skrev:Ser två alternativ:

1- Doppa i fluss/pasta

2- Fila bort den förpi__ade pläteringen och använda den som en vanlig gammal koppartjossan.

Jag skulle nog rekommendera alt 1 som en start. Att ha lite extra fluss separat är för övrigt att rekommendera, det är lättare att få till snygga lödningar om man lägger lite fluss på lödstället. För medan området värms upp blir det samtidigt rengjort. OCH spetsen får bättre kontakt med metallen direkt, så uppvärmningen går snabbare.

Själv löder jag alltid med lite extra pasta.

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-05 20:47

Ska prova dina tips Bill.

Brukar köra med sån där ten som innehåller fluss.. heter den multicore? Väter spetsen med tenn innan jag trycker mot lödstället. Har fåt perfekta lödningar på kretskort m.m. men med den här nya kolven känner jag mig helt förlorad. :? :P

/Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-09-05 22:01

100W lödkolv, säger väl inget om hur varm spetsen kan bli ?
Merparten av värmen tycks ju gå ut i handtaget. :D

Med rätt lödspets till Wellerstationen, löder jag lätt högtalarterminaler etc.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-09-05 22:25

Piotr, kan det vara så att du har en konisk spets ?
Byt i så fall denna till en mejselformad tex. Artikelnr. 82-480-98 Elfa,
så skall du se på tusan. O du fila för allt i välden inte på spetsen. :wink:

Ps. Tror att man klarar sig rätt bra med en 60-wattare förutsatt
mejslad spets(för att löda på tex. högtalarterminaler). Ds.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-09-06 00:40

Kör med 500-wattare för grövre lödjobb.
Men man får vara snabb i närheten av elektronik...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-06 08:11

Spetsen är konisk.. kanske den inte blir tillräckligt varm..

Tack för all input. Provar mig fram med fluss samt ev. byte av spets.

Kanske i är på rätt spår.. fetare doningar.

Det märkliga är ju att tennet inte väter spetsen som på min Weller.

Tack!

/Peter

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-09-06 11:08

Du bör nog göra ren spetsen först. Om inte tennet flyter ut.

Själv använder jag alltid fuktig lödsvamp Weller från ELFA. Före och under varje lödjobb. Torka spetsen på svampen innan du sätter tillbaka den i hållaren.Fungerar bra.

I svåra fall använder jag en putsduk (som man använder för att löda kopparrör, finns på clasisjön) först. Därefter förtennar man spetsen.

Jag har en 30 år gammal Weller där jag byter spetsar för olika jobb.
Grövre grejer så använder du en mejselspets tex.

Bra multicoretenn brukar fungera på det mesta, men ibland kan det behövas extra flussmedel.

Sten R

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-06 16:20

Jamen alltså speten är helt ny, oanvänd.. finns ingen smuts eller oxid att ta bort.

Solomon lödspets + multicore lödten equals olja + vatten... typ! :)

Använder också olika spetar för olika jobb med min Weller.
Det tillvägagångssättet du nämner använder jag också med Weller.

/Peter

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-09-08 07:43

Jo förvisso, men om inte multicoretenn flyter ut på en varm spets så har du ju en beläggning. Oavsett spetsen är ny eller inte.

Vad jag gör ren spetsar med:

Clas Ohlsson Slipnylonark 2-pack 30-8871 49:-

Sten R

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-09-08 10:00

För stora lödpunkter duger sällan en lång konisk spets. Spetsen ska ha en stor yta och vara kort, så att värmen orkar fram från elementet. Ju tunnare och längre desto sämre.
Dessutom lagarar en tjock spets en del värme (se det som en uppladdning) och klarar bättre att dra igång en stor lödyta.

Jag har själv kört med Solomonstationer (ett kort tag) med den där oxidbehandlignen på spetsarna och det funkade hyggligt med små komponenter och så länge temperaturen var låg, men livslängden var inte den bästa. När jag sedan tvingades gå över till blyfritt tenn, så havererade spetsarna totalt, blev svarta och gick inte att förtenna och inom kort blev det hål rakt igenom spetsarna! Det handlar säkert både om vilket fluss man använder och temperatur. Höga temperaturer verkar inte vara de här spetsarnas bästa vän, de svartnar mycket snabbt och blir oanvändbara!
Kortfattat: Solomonspetsarna är ingen höjdare! UNDVIK!

Jag kör nu med en RDS80 80W Ersa station och dersas spetsytbehandling är förhållandevis bra och är verkligen longlife på riktigt. Med det är ändå på gränsen till att blyfri lödning "flyter" bra. Jag har hittat en enda spets som funkar hyggligt till små lödningar: 032YD/SB. Den är en kort mejselhistoria med 1.5mm bredd. Med konisk spets räcker värmen inte ens bra till ytmonterade 0805 komponenter (men funkar fint till små IC-kretsar) -Inte lätt det där med blyfritt...
För stora lödningar finns en mycket kort, tjock spets som funkar mycket bra till stora kontakter mm, även med blyfritt tenn.
Med blyat tenn lär det gå som en dans!

Återgå till Teknikforum