IngOehman skrev:Det kanske helt enkelt är en inkopplingsanvisning för nybörjare:
Koppla så att källapparaten hamnar först!
Vh, iö

En sån manual vill jag ha
Angående objektivt vs subjektivt så håller jag med dig i det mesta du skrev några inlägg upp. Det är ganska ofta som "om man vill ha ett så transparant ljud som möjligt" inte kommer med. Det kanske beror på att de två motpolerna; de som gillar transparent respektive färgat ljud, ser sin smak eller sina preferenser som så självklar att de inte tycker att det behöver betonas?
Något jag märkt är dock att vissa människor föredrar en viss "sameness" i musiken. De vill helt enkelt att det ska färga lite (eller mycket) på ett visst sätt. Det kanske är därför som så många av dem är märkestrogna, att de helt enkelt gillar linn, naim eller what ever-ljudet?
Det kanske tom är så att den sameness som blir jobbig för de som gillar transparens inte ens märks av de som gillar färgningen eftersom, och här kommer den stora spekulationen, de lyssnar i högre utsträckning på samma sorts musik, alltså de varierar inte musik lika ofta som de som gillar transparens?
Ovanstående stycke är visserligen en ren spekulation, och jag har bara ett ytterst litet empriskt underlag som pekar i den riktningen, men något som börjar som en spekulation kan lätt bli en tes som kan undersökas i en större omfattning.
Jag kan i alla fall säga att
om det förhåller sig så som jag spekulerar i så skulle jag inte bli förvånad.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.