Inos basmoduler

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inos basmoduler

Inläggav shifts » 2007-09-09 17:22

Det har helt klart tagit ett tag att få klarhet i de olika kryptiska pip-förkortningarna som florerar här på forumet, plus alla andra Ino-beteckningar jag funnit. En sak som fortfarande förbryllar mig är dock de olika basmodulerna. Vilka är de, för- och nackdelar med dem samt i vilka kombinationer är de tänkta att fungera?

Eller om ni hellre bara vill berätta hur bra och nöjda ni är med era moduler, så gör gärna det.

Jag har ett par relativt nyköpa JMLab Chorus 806V samt ett part LTS-F1:or sedan tidigare, men är inte helt nöjd med någon av dem. Allt snack om Pip här har dock verkligen väckt min nyfikenhet rejält. Att jag frågar om basmoduler nu istället för mer ingående om Pip är att Pip kan man redan läsa otroooligt mycket om här, samt att jag har funderat på att köpa till en aktiv subbas till mot befintliga system.

Är otroligt sugen på att försöka få en audiens hos nog som huserar ett par Pip, med eller utan basmoduler, det spelar ingen roll. Om någon i eller kring Örebro är sugen på att demonstrera sina par, så hojta gärna till.
Senast redigerad av shifts 2007-09-09 18:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-09 18:01

blir nog svårt att få öhman att sälja enbart basmoduler :)

men försöka kan man ju alltid...

jag rekommenderar pY2 eller ännu värre pz2 (som är 4st py2 men 2st element i samma låda)

dom har nog faktiskt det bästa basljud jag hört nånsin faktiskt...men det är lite för mainstream nuförtiden för min del....annars hade jag köpt på en gång

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-09-09 18:24

Oja... Det räcker rätt gött med X-4 också (eller X-2 för den delen).

Öhmans basmoduler är helt klart grymt välljudande, och de orkar pumpa
luft så det står härliga till :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-09 18:30

Wolfie skrev:Oja... Det räcker rätt gött med X-4 också (eller X-2 för den delen).

Öhmans basmoduler är helt klart grymt välljudande, och de orkar pumpa
luft så det står härliga till :D

ja visst är det så...men det känns ju enklare med 2lådor :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-09-09 18:37

Antar att jag missat något, men varför skulle det vara knepigt att köpa separata basmoduler? Antar att man inte har råd med ett komplett set direkt, utan att man köper till efter hand...

Hur många är vi uppe i nu, är det fyra olika? Och då har ingen nämnt Profondus-Y, Profundus-P eller Profundus-X. Eller Infra X-6. Eller står X-4 för Profondus X-4 kanske? Är X-4 Profondus X gånger 4 bara? Virrigt om något!

Så vad är det skillnaden mellan Y, P och X? Bra, bättre, bäst? Olika prisklasser eller är det något annat som ger dem existensberättigande?

Har dessutom för mig att jag i någon tråd sett en avrådan från att skaffa Pip + basmodul, utan satsa då hellre på Pi60 + modul.

Tillägg: Ser dessutom i bildtråden som är "sticky" två olika utformningar av Profondus P, en med ett element med metalmembra och en med ett svart dito. Mina frågetecken blir bara fler och fler :)
Senast redigerad av shifts 2007-09-09 18:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2007-09-09 18:45

han säljer inte bas moduler till folk som inte har köpt ino tidgare, eftersom han har sånt lågt pris på dom så gör han knappt nån vinst.
fast finns undantag, om han tycker man har tillräckligt bra system. annars blir de ett nej!

de finns fyra olika modeller Profundus P, X, Y, Z säljs parvis. varav P e den minsta o Z största!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-09-09 18:49

blixten_no1 skrev:han säljer inte bas moduler till folk som inte har köpt ino tidgare, eftersom han har sånt lågt pris på dom så gör han knappt nån vinst.
fast finns undantag, om han tycker man har tillräckligt bra system. annars blir de ett nej!

Ah ok, då är jag med. Tanken är ju att jag först ska köpa Pip av honom, så då blir ju den biten avklarad.

blixten_no1 skrev:de finns fyra olika modeller Profundus P, X, Y, Z säljs parvis. varav P e den minsta o Z största!

Nu börjar vi komma någonstans! Tack för klargörandet. Mycket tydligt sammanfattat.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-09 18:51

alltså så här ser jag på saken...

pip är en bra sovrums eller datorhögtalare

pi60 är en bra allround hifi/bio högtalare som duger till det mesta

i14 är en sluten version av pi60 som passar lite bättre tillsammans med basmoduler

i28 kan man spela lite starkare med (detta är min minimigräns)

i56 är nog precis lagomt...efter det steget chansar jag på att det inte är värt kronorna

så vi struntar i resten :) så över till basmoduler som man alltid måste köpa 2st av minst

pp2 är inos minsta basmoduler dom passar bra till pip rent ljudtrycksmässigt

px2 är mellanmodellen med vilka man kan spela lite starkare med och förstås med lite mindre dist förstås

py2 är största modellen tillsammans med pz2 vilka använder samma element men det är 2st element i varje pz modul...

hade jag köpt ett ino system hade jag utan tvekan valt i56 +pz2 i första hand...

blir det för dyrt så hade jag kört i28 +py2

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-09-09 19:06

Bra genomgång Håkan, tackar... Det rätade ut än fler frågetecken!

Misstänker dock att dina rekommenderade kombinationer ligger alltför högt över vad min ekonomi skulle klara.

Tror att Pip + Pp2 skulle passa mig då jag väldigt väldigt sällan spelar särskilt högt. Kanske blir det ändring på sånt när jag får till bra dämpning i mitt rum (kunde skriva lyssningsrum, men det blir ju lite fånigt när man bor i en etta...).

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2007-09-09 19:42

om du ska köpa pip nu, så köp x-2 i stället, visst de e overkill till pip, men du slipper sälja dom om du ska köpa nytt ;) vilket du nästan garanterat kommer vilja göra ;)

de som Haakan_W pratar om e rätt så mycke pengar :P men om man har dom pengarn o ett grymt bra rum så varför inte :P

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-09-09 20:05

haakan tar alltid i så han spricker :P :lol:

Jag har i28 och Profundus X-4 (4 st Profundus X moduler) och det är
definitivt öronen som säger stopp innan högtalarna gör det.
i28 klarar av att lira över 120 dB kontinuerligt... X-4 pallar ca. 126 dB
kontinuerligt ljudtryck från 17 Hz och uppåt!
Det brukar räcka jäkligt långt...

i28 har fördelen över pi60 och i14 att de spelar med lägre distorsion vid
samma givna ljudtryck då membranrörelsen (2 st boomers) halveras.

i56 som har 4 st boomers (8" bas/mellanreg. element) spelar förstås med
ännu lägre distorsion än i28 men på bekostnaden att de är utformade för
längre lyssningsavstånd. Man får inte ihop tonkurvan helt optimalt förren
man befinner sig en +4 meter från högtalaren eller så (minns ej nuffrorna
i huvudet).

Sen finns förstås signatur versioner av ovanstående högtalare (pi60s, i16s,
i32s och i64s) som har ytterligare lägre distorsion o är mer absurt perfekta...

Angående basmoduler... Jag vill ha mer headroom i basen än jag har
idag :twisted:
Så jag funderar faktiskt på Infra moduler (slutna varianter av Profundus
lådorna som är mindre i storlek)... O rätt många sånna...
Mycket vill ha mer :P

Lite kort info om Ino´s basmoduler.

Profundus P: 8" baselement portad låda
- X: 10" baselement portad låda
-Y: 1 x 12" baslement portad låda
-Z: 2x12" baselement portad låda

Infra X: 10" bas, sluten låda
osv.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-09-09 20:06

Jag är väldigt nöjd med mina piP & pp2 :D Förstår inte alla som säger att det inte räcker. Visserligen funderar jag på 2 st till :lol:

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-09-09 20:19

Suverän sammanställning av dig Wolfie! Det här blir bara bättre och bättre. Nu har jag nästan inga frågetecken kvar.

Wolfie skrev:Jag har i28 och Profundus X-4 (4 st Profundus X moduler) och det är
definitivt öronen som säger stopp innan högtalarna gör det.
i28 klarar av att lira över 120 dB kontinuerligt... X-4 pallar ca. 126 dB
kontinuerligt ljudtryck från 17 Hz och uppåt!
Det brukar räcka jäkligt långt...

Jag tror aldrig jag kommer behöva komma upp i de nivåerna i dagsläget. Spelar sällan särskilt högt som sagt, men det är klart att det känns skönt att veta att högtalarna har låg distorsion samt KAN leverera om det behövs och andan faller på. 126dB kontinuerligt från 17Hz låter ju onekligen som om det skulle räcka ett tag ja haha.

Hur ser motsvarande siffror ut för Pp2 tro? Hellre PX-2 än Pp4?
Någonstans måste man ju börja och för att inte skrämma slag på plånboken helt känns instegsmodulerna mest troligt.

Karlskoga förresten, är du rädd för besök?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-09 20:28

Besök gärna Wolfie, han har den bästa vaggvisanläggningen jag hört :lol:

Förövrigt tycker jag lite oortodoxt att du skall köpa piP först och skippa basmodulerna. Du kanske inte alls behöver dem.

Märk väl att du inte kan spela starkare överlag meb basmoduler, du bara förflyttar den begränsande faktorn till lite högre frekvenser. PiP är extremt bra dimensionerad med avseende på sina begränsningar.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-09-09 20:40

Kaffekoppen skrev:Besök gärna Wolfie, han har den bästa vaggvisanläggningen jag hört :lol:

Förövrigt tycker jag lite oortodoxt att du skall köpa piP först och skippa basmodulerna. Du kanske inte alls behöver dem.

Märk väl att du inte kan spela starkare överlag meb basmoduler, du bara förflyttar den begränsande faktorn till lite högre frekvenser. PiP är extremt bra dimensionerad med avseende på sina begränsningar.

Nej precis, det är ju så jag tänkt göra. piP först, och sen får jag se. Vill bara få lite klarhet i det här med de basmoduler som finns tillgängliga. Blir inte klok på den beteckningsförvirring jag drabbats av när jag läst genom trådarna här. Men nu är jag det, klokare alltså.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-09 21:17

precis jag har lite svårt att se användningen med basmoduler till pip faktiskt....visst kan du lira lite starkare på lägre frekvenser än 80hz

men vore jag du skulle jag köpa ett par pi60 direkt...bra på allt och inte superduperdyr

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-09 22:23

Upptäckte just den här tråden, och ser att rätt mycket har retts ut.

Några få saker vill jag dock nämna/påpeka:

1. Alla Ino Audios fullregisterhögtalare för hemmabruk har ett namn som börjar på pi (små bokstäver). Det betyder phonic illusions, alltså ljudliga illusioner (studiomonitorversionerna heter pr istället, som står för phonic reference). Efter pi (eller pr) så finns en specifik beteckning som anger den specifika modellen, och det är ett tal som approximerar högtalarens fysiska volym. Exempelvis pr18, pr24, pi60 och pi60s. Enda undantaget är högtalaren som borde ha hetat pi10, men som heter piP istället (observera att sista p:et är stort) och det beror på att den hette "plutthögtalaren" i sina prototyputföranden, och att volymen därför inte anges till 10, utan som P (=plutt). Snart kommer en ytterligare mindre modell som inte anges med en siffra utan med en bokstav, nämligen piM.

Den idag kända lilla fullregisterhögtalaren heter alltså piP (uttalas pi pe) och inte pip eller Pip.

2. Ino Audios sidosystem (kallas även toppsystem), alltså högtalare som återger vänster och höger kanal över 80 Hz, heter inte pi, utan bara i. Man kan säga att det fattas ett p jämfört med fullregisterhögtalarna. De sidosystem som Ino Audios tillverkar heter; i14, i16s, i28, i32s, i34es, i56, i64s och i68es

3. Ino audios basmoduler heter antingen profundus eller infra.

Storlekarna betecknas av en bokstav och inte av en volymsiffra, och orsken till det är att den fysiska storleken i liter kan varieras inom vissa ramar för basmoduler, och då är det rimligare att ange deras storlekar lite lagmo neutralt med en bokstav, tycker jag. Att döpa om en modul på grund av att nästa version gjorts fyra liter mindre eller större, men har ungefär samma kapacitet, känns inte rimligt. De minsta heter P (som i plutt, precis som i piP), och sedan heter de (stigande storlek) X, Y och Z. Antalet basmoduler i ett system anger jag med en natalssiffra, sist i beteckningen, efter ett streck. Ett system med två profP-moduler heter alltså profundus P-2. Betår ett system av sex X-moduler heter det prof X-4.

Det kan även nämnas att det är riktigt att en Z-modul använder två baselement, men det är ingalunda två stycken Y-moduler ihopbyggda (som någon antydde).

I Z-moduler finns inga baffelmonterade baselement alls, utan de sitter inuti lådan, och arbetar tillsammans i en minikavitet i ett montage som släcker ut både distrorsion och reaktionskraftsvibrationer mycket effektivt. Det enda man ser (om man inte tittar väldigt noga) är därför en rektagulär öppning där baselementen annars hade suttit.

De effektivare profundusmodulerna är basreflexsystem som återger alla frekvenser ned till mycket djupa bastoner, med stor verkningsgrad. De mindre men också lite ineffektivare infra-systemen har sluten låda och behöver både eq och att vara många för att fungera riktigt bra. I gengäld återger de nästan undantagslöst (i alla rum alltså) frekvenser ned till under 12 Hz, och för det mesta når de faktiskt ned till i trakterna av 5 Hz, om lyssningrummet är slutet och välbyggt.

Profundus-modulerna förkortar jag i förekommande fall prof (inte p alltså) medan jag inte förkortar infra alls i infra-modulerna. Det heter alltså t ex prof Y-4 och infra X-8.

4. Även om det i de flesta sammanhang är ljudkvalitetsmässigt fullt acceptabelt att använda endast två basmoduler, är det alltid att föredra att använda fyra (mindre). Att använda endast en basmodul är dock så dåligt att jag avråder ifrån det å det bestämdaste*. När det gäller Ino-basmoduler så kan man inte ens köpa endast en. Jag råder därför alla "basmodulspekulanter" att fundera ut hur de vill att deras anläggning skall se ut (hur kapabel den behöver vara) när den är färdig, och då utgå ifrån att den använder stycken basmoduler av någon för antalet och behoven storlek.

Avsikten är verkligen inte få någon att köpa ett större bassystem än de behöver, snarare tvärtom - jag tycker det är mycket bättre att starta med två som är bara hälften så stora som de man kanske hade tänkt sig annars, än att köpa två av en dubbelt så stor (och dyr) modul. De mindre två, kan ju kompletteras med två till och såsmåningom bli fyra. Dessa fyra kommer alltid att prestera bättre än de två större som hade varit alternativet skulle ha gjort (och räcker de fyra små inte till så kan man alltid köpa två till! Tre Ino-basmoduler per kanal går utmärkt att driva av normalkapabla slutsteg, eftersom de är på 9 ohm styck).

Vh, iö

- - - - -

*En ensam basmodul spelar praktiskt taget undantagslöst påtagligt mycket mera oartikulerat (bumligt och resonant) än ett den basåtergivning som ett par goda fullregisterhögtalare kan prestera. Att komplettera ett par goda fullregiterhögtalare med en ensam basmodul är därför en rätt tveksam åtgärd. Det blir snarare en degradering än en uppgradering.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2007-09-09 23:12

IngOehman skrev:Snart kommer en ytterligare mindre modell som inte anges med en siffra utan med en bokstav, nämligen piM.

Vad är det för sätt att släppa en ny modell när jag precis hämtat ut mina pi60? :roll: :wink:

Kan du nämna någonting om piM? Står M:et för mini möjligen?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-09-09 23:20

shifts skrev:Tror att Pip + Pp2 skulle passa mig då jag väldigt väldigt sällan spelar särskilt högt.

Om du sällan spelar högt så behöver du inte pP2 heller. Tro mig.

Har erbjudit provlyssning i Örebro via PM.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-09-10 00:09

Vilken otroligt informativ tråd detta blev till slut! Nu skulle man ju kunna tro att det inte finns mer att fråga på i detta ämne, men efter att ha läst bakåt i arkivet samt lyssnat noggrant på vad som sagts här, har jag skapat mig ännu en fråga.

Läser man lite mellan raderna verkar Prof. P-2 vara redundant i sammanhanget? Ska jag spela högt kan jag lika gärna skaffa pi60 direkt. Eller Prof. X-2 för att vara framtidssäkrad när jag eventuellt byter ut topparna.
Nu tror ju inte jag att Prof. P-2 kommer kännas begränsande för mig (jag spekulerar bara) eftersom jag sällan spelar vrålhögt. Men nu på slutet får jag då veta att jag inte ens kommer behöva en basmodul om jag redan har piP. Så, vem passar Prof. P-2 egentligen åt? :D

Förutom att se helt hiskeligt söta ut, verkar de även praktiska då de är små och inte tar upp hela rummet om fler än 2 ska använas. Jag gillar det du Ingvar skriver om att du rekommenderar folk att söka sig till modellen under den de tror sig behöva, för att sedan komplettera med ytterligare två när saken kräver det. Låter väldigt vettigt i mina öron och min plånbok.
Senast redigerad av shifts 2007-09-10 00:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-10 00:18

Även om piP sträcker sig hyggligt djupt ned i basen för att vara så små, så är de inte världens ljudtryckskapablaste system.

De minsta basmodulerna, prof P-2 spelar väldigt mycket starkare än piP. Djupare går de också. En poäng med piP + profP-2 är att det är ett system som erbjuder flexibilitet som inte t ex pi60 mäktar.

Har man piP + prof p-2 så kan man exempelvis nöja sig med att ta med sig halva systemet, bara piP, till landet.

Att börja med piP ensamma och kontemplera eventuell komplettering med prof P-2 senare, han en fördel till: Man kanske kommer på att piP räcker! Eller också kanske man kommer på att det blivit så kul att lyssna på musik att man vill ha musik även i sovrummet! Då kanske piP hamnar där och man skaffar ett par pi60 till vardagsrummet, istället för att komplettera med prof P-2.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alikzus

Inläggav Alikzus » 2007-09-10 00:24

När jag har haft fest har jag känt behov utav ett par basmoduler till mina piP. Annars räcker deras kapacitet för mina vardagliga behov och förmodligen för mina grannas toleransnivå också 8) Dock skulle ett par basmoduler möjligen vara trevligt för att kunna gå ännu lägre i basen, följdfrågan är däremot om den musik jag lyssnar på har nån större mängd information i de lägre oktaverna... Detta var mina tankar så här på "kvällskvisten" bara!

Edit: Dock står Prof. p-2 på önskelistan när jag väl få råd!

andy48

Inläggav andy48 » 2007-09-10 11:06

Hej

Ångrar inte en sekund att jag köpte prof P-2 till mina piPs i vintras. Har ett stort vardagsrum (drygt 50 kvadrat) och vill av möbleringtekniska skäl inte ställa mina piPs intill väggen som rekommenderas utan de står knappt en meter ifrån. Förlorar därmed basstödet från väggen men det kompenseras ju av P-2 systemet som står i hörnen. Skall kanske tillägga att jag sitter relativt nära högtalarna vid ena kortväggen och har därmed drygt halva rummet bakom mig. Kan med detta system spela mycket högt (i mina öron, har inte mätt) och det låter fantastiskt bra. Spelade senast i går Infected Mushroom så att hela rummet vibrerade och det var fortfarande helt oansträngt, det hade det inte varit utan P-2'orna! Funderade först på X-2 men lät storleken styra och prof P är väldigt nätta i formatet.

Användarvisningsbild
blacklabel

Inläggav blacklabel » 2007-09-10 11:09

Jag är grymt nöjd med mina piP. Dock kan man väl ibland sakna det där lilla extra i de lägre tonerna. p2 står även högt upp på min lista. Undrar hur högt de står på fruns lista? :-)
Jag tror dock att ljudet skulle få en dimension till med ett par p2. Att man sedan kan bygga vidare är ju inte fel. Men som det är just nu tror jag att ett par räcker alldeles utmärkt för "vanlig" (min referens av vanlig) lyssning.

Vill ha.....

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-09-10 11:34

Profundus P gör verkligen ett utomordentligt arbete och jag tror helt klart de duger för de flestas behov! Detta då jag tycker man ska satsa på ett slutantal av fyra moduler - för att som bäst undertrycka rumsnoder! Det är liksom lite skillnad på en totalvolym av basar om 160 liter och 400 liter - skillnaden pP-4 och pX-4 - i ett normalfixat vardagsrum. Jag tror de flesta spelar i normalfixade vardagsrum!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-09-10 13:19

shifts skrev:Suverän sammanställning av dig Wolfie! Det här blir bara bättre och bättre. Nu har jag nästan inga frågetecken kvar.

Tackar för det, och va bra! Då börjar du få grepp om sakerna

shifts skrev:Karlskoga förresten, är du rädd för besök?

Nää jag är inte rädd för besök, däremot har jag rätt ont om tid den
närmaste tiden :?

Denna veckan, helgen, nästa vecka och nästa helg är totalt uteslutet
pga jobb, ombyggnationer hemma och en jobbresa till Tyskland.
Helgen efter det ska jag bort någonstans om jag inte minns fel :?
Fast jag minns rätt dåligt i och för sig :lol:

Jag ska kolla med planeraren där hemma om/när det skulle kunna passa :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-19 17:04

En sak som gör mig lite undrande när jag läser den här tråden, är om det bara är under 80 hz, där delningen ofta sker, som tex piP behöver stöd? Borde som inte avlastas högre upp för att verkligen kunna jämföra med tex pi60 (även om ingen gjort den jämförelsen)? Nu är det väl problematiskt med högre delning.

Eller är det just området under 80 hz piP tar slut först? Nåt säger mig, för att få den där "oansträngda" känslan, som tex pi60 besitter, så kanske inte så låg delning räcker?

Kan man jämföra piP med två basmoduler (prof p2), med sina bästa förutsättningar, rent rumsligt, med ett par pi60 med bra akustiska förutsättningar?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-05-19 17:50

Nja, pi60 lär vara renare över 80 hz men en hel del energi ligger ju under 80 hz och det kräver membranrörelse att återges bra, vilket man avlastar pip om man använder basmoduler till dom.
Dock så kan pip med basmoduler vara ett litet och smidigt system.

Hade jag haft ett litet "vardagsrumssystem" som ska funkar för moderna hem så hade jag nog valt ett par i14 med 2-4 basmoduler som göms undan som Magnus (KK) har. Litet, stort sett osynligt men grymt kapabelt.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-05-19 17:59

piP ovanpå pY delat vid 500 hz skulle nog vara rätt kul...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-05-19 19:02

MattiasKarlsson skrev:Hade jag haft ett litet "vardagsrumssystem" som ska funkar för moderna hem så hade jag nog valt ett par i14 med 2-4 basmoduler som göms undan som Magnus (KK) har. Litet, stort sett osynligt men grymt kapabelt.
pi60 får nog anses om ett väldigt prisvärt alternativ då. Men det är ju piP också.
Hifi Is Great Everyday

Nästa

Återgå till Wänner af Ino