Biampa OA116?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Beached

Biampa OA116?

Inläggav Beached » 2007-09-10 18:41

Hej.
Har nyligen köpt att par OA 116teak i förväntat skick (läs: reonoveringsbehov).
Har tänkt på möjligheten att biampa med aktivt filter i basen, samma delfrekvens men brantare filter, 24dB Linkwitz-Riley.
Är det någon här som har några tankar eller erfarenheter av dette så skulle jag vara glad för lite feedback.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-09-10 18:43

Varför?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Beached

Inläggav Beached » 2007-09-10 18:54

Fick lust att svara: För att jag kan, men det är inte sant.
Har läst en del artiklar om detta på: http://sound.westhost.com/articles.htm, och har fått lust att pröva.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-09-10 19:58

Prova istället isf. med något mindre välkonstruerat.
OA-116 är en homogen skapelse där varje del är tänkt där som en del av helheten. Varför börja förstöra något så bra?
Tror man att man kan göra bätre än Stig, kan man väll konstruera något eget från grunden...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Beached

Inläggav Beached » 2007-09-10 20:12

Ja det var ju svar på tal :? .
Har inga planer om att förstöra något som helst.
Att biampa 116 skulle innebära att flytta två sladdar internt. Ett smärre ingrepp som är mycket lätt att återställa.

Ditt svar gjorde mig dessvärre inte mycket klokare.
Hoppas någon annan kan komma med något lite mer konstruktivt.
"Man" tror dessutom att "man" ÄR bättre än Stig, för "man" lever.

Har inte uppfattat Stig som en person som var rädd för förändringar och nytänkning, tror inte han tar illa vid sig heller.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-09-10 21:31

Testa på! :)

Men bli inte förvånad om det visar sig att det blir svårt att komma upp i samma resultat eller bättre än originalen. Talar vi förresten om aktiv delning eller "bara" biamping?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-09-10 21:40

Man lär sig alltid nåt på att testa saker och att lära sig är ju kul! Alltså tycker jag inte det är fel att labba lite även om risken är stor att det blir sämre.

Filter till bra högtalare är inte så enkelt som att sätta dit valfritt skolboksfilter (4:erdn LR o.s.v.), man måste ta hänsyn till formen på baffeln, hur elementen sitter och hur högtalaren skall sprida o.s.v.

Att aktiv drift skall vara bättre hör man ju lite varstans, men jag skulle nog säga att till delning mellan diskant och mellanreg/bas så kan man få en del fördelar med passiva filter som inte så lätt går att få med aktiva (om man inte specialbygger förstärkare). Vid låga frekvenser är dock aktiv delning oftast att föredra (t.ex. till basmoduler)

((Lite ordpoliseri: med biampa brukar man mena att man slänger dit två förstärkare men delar passivt (inget aktivt filter före förstärkarna), det du verkar vilja göra är att fixa ett aktivt filter.))

Beached

Inläggav Beached » 2007-09-11 10:35

Hej igen.
Det jag har tänkt på är aktiv delning mellan bas/mellanton, dvs "äkta" biamping.
Filter mellan mellanton-diskant vill jag inte röra, annat än med de moddar som som jag hoppas Stiftelsen anpassar till den efterläntade nya diskanten.

Kommer nog köra med orginaldiskanter fram tills dess.
Delningsfrekvensen är 400 hz om jag minns rätt, vilket i stort är optimalt utifrån de artiklar jag läst om ämnet. Har inte bestämt mig för om jag ska skaffa ett variabelt filter eller inte. Får se vad jag får tag i och vad det kostar.

Men, det ser då inte ut som nån annan har gjort nåt liknande?
Då får jag bara prova mig fram på egen hand.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-09-11 10:42

Det svåra är nog nivåerna på alla diskanterna, det är svårt nog med bara en. :? :wink: Så det är nog klokt att inte pilla för mkt där, som du skriver.

Hursomhellst; lycka till! :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Carlsson Illuminati