Ett mycket intressant blindtest med signalkablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-10 16:55

Empress skrev:
Style skrev:Richard, du är väldigt tröttsam och enkelspårig. Isf att skriva en massa inlägg kan du väl bara länka till ditt första med jämna mellanrum om du är rädd för att vi ska ha glömt dina nyvunna insikter.

Det var stil på detta inlägg.. :wink:

Håller med dig med...

Varför är du elak ?

Varför argumenterar du inte istället, sakfrågan?

Beror det på att dina argument tryter?

Likt gossen ruda, vänder du kappan till, då pöbeln kallar och stenkastningen haglar.

Inte uppbyggligt alls... tråkigt tycker jag.

jag blir faktiskt litet sårad.... :cry:

V. H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-10 17:09

Richard skrev:
meanmachine skrev:
Richard skrev:Vad det gäller den dyra highend anläggningen, kontra lowend, där highendanläggningen hade en sk. klockoptimerad Wadiaspelare för 90000:-, förstärkeri för 100000:-, och den billiga anläggningen hade en sony dvd för 900:-, förstärkeri för 2000:-, föredrog något FLER den billiga anläggningen, under nivåmatchat blindtest, men skillnaden var så liten att det lika gärna kunnat vara slumpen.

Har du själv gjort testet eller går du på hörsägen? Om det senare kunde man ju likagärna lyssna på hi-fidelity.

Jag har inte gjort dessa tester själv, så sant.

Det är ju faktiskt sant det du säger, om man tänker efter litet...

Det är ju bara blindtester, vara och en får dra sina egna slutsatser av dessa.

Tråden början innehåller två blindtester, varför så upprörd ?

Det är ju bara, som jag skrev, blindtester. Du får naturligtvis TRO vad du vill. Sedan vore en hövligare konversation trevligare för båda parter.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-10 17:19

Jag var naiv nog att uppfatta mm:s och empress små kommentarer till style som ironiska, men det var tydligen fel, de menade allvar, och då blir jag beklämd. Jag tycker nämligen styles inlägg karakteriseras av just brist på stil. Det var ganska oförskämt.

De där testerna som Richard dristade sig till att hänvisa till är väl inte ointressanta för oss som är intrtesserade av HiFi. Varför ska vi vara så rädda för att ifrågasätta vår förmåga att lyssna? Det är bara nyttigt anser jag. Ock inget att skämmas för.

Jag har erfarenhet av att vara dogmatisk själv, dock inom andra områden än HiFi. Så småningom kommer man underfund med att ens sanningar kanske inte är så sanna och att motståndarna kanske har lite rätt ändå. Det är ganska skönt att erkänna det, man blir klokare. Och förhoppningsvis lite ödmjukare.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Ett mycket intressant blindtest med signalkablar

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-10 17:42

Richard skrev:Ett mycket intressant blindtest med signalkablar, från 25:- till 6000:-.

Detta visar vad ämnet placebo verkligen handlar om, mycket intressant för de som tror att man kan höra skillnad.

Länk:

http://hydrogenaudio.org/forums/index.p ... opic=33951

Jag skakar också liv i denna mycket intressanta blindtest, highend versus lowend:

http://www.matrixhifi.com/contenedor_ppec_eng.htm

Som testerna visar är det nästan omöjligt att höra någon skillnad, då lyssningen försigår blint.

Sedan kan man ju naturligvis tro att man kan höra skillnad, men detta hamnar nog under rubriken- placebo! :wink:

V. H. Richard.

Hör man inte skillnad på en Wadia med lite halvskumt rekonstruktionsfilter och en Sony DVD-spelare så tycker jag nog att de verkar vara ganska inkompetenta. En test som inte bevisar något. Helt fel också att manuellt stå och skifta kablar. För långa stunder av tystnad. Amatörer. Kanske hade de heller inte samma snutt musik från spelarna?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-10 17:44

mapem skrev:Jag var naiv nog att uppfatta mm:s och empress små kommentarer till style som ironiska, men det var tydligen fel, de menade allvar, och då blir jag beklämd. Jag tycker nämligen styles inlägg karakteriseras av just brist på stil. Det var ganska oförskämt.

De där testerna som Richard dristade sig till att hänvisa till är väl inte ointressanta för oss som är intrtesserade av HiFi. Varför ska vi vara så rädda för att ifrågasätta vår förmåga att lyssna? Det är bara nyttigt anser jag. Ock inget att skämmas för.

Jag har erfarenhet av att vara dogmatisk själv, dock inom andra områden än HiFi. Så småningom kommer man underfund med att ens sanningar kanske inte är så sanna och att motståndarna kanske har lite rätt ändå. Det är ganska skönt att erkänna det, man blir klokare. Och förhoppningsvis lite ödmjukare.

Tack för detta !

Sedan kan jag inflika, att den bäst ljudande anläggning, subjektivt, undetecknad någonsin hört,var en för mig helt okänd anläggning ( okänd, eftersom jag inte läst några tester eller utvärderat subjektivt ) hos en kompis.
Anläggningen bestod av Martin logan högtalare med aktiv subbas, accupase förstärkeri och Muse cd-spelare.
Kablar var transparent audio. Detta är den för mig subjektivt bästa anläggning jag hört. Troligen kan man säkert komponera en liknande anläggning för mindre pengar dock.

Däremot var ljudet troligen inte helt ofärgat, om man ser det ur objektiv synpunkt.
Troligen spelade placebo en liten roll också ( martin logan är snygga ).

Man måste således skilja på subjektiv upplevelse och objektiv ( fakta ) upplevelse.

Jag är numera övertygad om att rätt väg till hifinirvana går genom hyfsat transparenta produkter, däremot är var och en naturligtvis fria att föredra shaktistenar, source first och diverse kabelsnören.
Bara man är medveten om att det man lyssnar på, troligen, men kanske inte alltid, är en färgning/ försämring av återgivningen.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-10 17:46

Nu har jag även läst resten av tråden och min kontenta är att det var en jävla massa trams i den! Somliga verkar ha väldigt svårt att diskutera en sakfråga utan att lägga in en snyting här eller där. Läge att bete sig som folk IRL.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-10 17:47

Johan_Lindroos skrev:
Richard skrev:Ett mycket intressant blindtest med signalkablar, från 25:- till 6000:-.

Detta visar vad ämnet placebo verkligen handlar om, mycket intressant för de som tror att man kan höra skillnad.

Länk:

http://hydrogenaudio.org/forums/index.p ... opic=33951

Jag skakar också liv i denna mycket intressanta blindtest, highend versus lowend:

http://www.matrixhifi.com/contenedor_ppec_eng.htm

Som testerna visar är det nästan omöjligt att höra någon skillnad, då lyssningen försigår blint.

Sedan kan man ju naturligvis tro att man kan höra skillnad, men detta hamnar nog under rubriken- placebo! :wink:

V. H. Richard.

Hör man inte skillnad på en Wadia med lite halvskumt rekonstruktionsfilter och en Sony DVD-spelare så tycker jag nog att de verkar vara ganska inkompetenta. En test som inte bevisar något. Helt fel också att manuellt stå och skifta kablar. För långa stunder av tystnad. Amatörer. Kanske hade de heller inte samma snutt musik från spelarna?

Vem vet. Det handlar ju knappast om noggranna F/E tester här.

Som sagt: detta är bara två blindtester, som visar att det kanske ibland kan vara svårt att höra någon skillnad mellan dyrt och billigt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-10 17:51

Richard skrev:Vem vet. Det handlar ju knappast om noggranna F/E tester här.

Som sagt: detta är bara två blindtester, som visar att det kanske ibland kan vara svårt att höra någon skillnad mellan dyrt och billigt.

Problemet var nog att i ditt ursprungsinlägg tog du upp placebobegreppet och syftar till att de som tycker sig höra skillnad (de flesta normalhörande alltså) indirekt har "fel på hörseln". Sedan visar inte testen på något som helst resultat att det är skillnad och dessutom taffligt genomfört, alltså inget att ta på, varför det för mig var ett helt ointressant lyssningstest.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-10 17:58

Johan_Lindroos skrev:
Richard skrev:Vem vet. Det handlar ju knappast om noggranna F/E tester här.

Problemet var nog att i ditt ursprungsinlägg tog du upp placebobegreppet och syftar till att de som tycker sig höra skillnad (de flesta normalhörande alltså) indirekt har "fel på hörseln". Sedan visar inte testen på något som helst resultat att det är skillnad och dessutom taffligt genomfört, alltså inget att ta på, varför det för mig var ett helt ointressant lyssningstest.

Ok, jag medger att trådens första inlägg var något litet tillspetsat från min sida, dock med ett uns av fakta, vilket jag ber om ursäkt för. :wink:

V. H. Richard.,

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-10 18:11

Richard skrev:Ok, jag medger att trådens första inlägg var något litet tillspetsat från min sida, dock med ett uns av fakta, vilket jag ber om ursäkt för. :wink:

V. H. Richard.,

Vari är din ursäkt, att din kommentar var tillspetsad eller att den innehöll ett uns av fakta?

Hahaha! Kunde inte låta bli ;-)
(egentligen är jag ganska snäll...)

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-10 18:18

Bill50x skrev:
Richard skrev:Ok, jag medger att trådens första inlägg var något litet tillspetsat från min sida, dock med ett uns av fakta, vilket jag ber om ursäkt för. :wink:

V. H. Richard.,

Vari är din ursäkt, att din kommentar var tillspetsad eller att den innehöll ett uns av fakta?

Hahaha! Kunde inte låta bli ;-)
(egentligen är jag ganska snäll...)

/ B

Både och! ( vilket du säkert räknat ut.. ) :wink:

( tog inte alls illa vid mig, tvärtom. )

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-10 18:20

Richard skrev:Vari är din ursäkt, att din kommentar var tillspetsad eller att den innehöll ett uns av fakta?

Både och! ( vilket du säkert räknat ut.. ) :wink:[/quote]

Jo, det vore väl synd att besudla våra diskussioner med fakta :D

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-10 18:22

Jag tror nog att tråden är död, stäng den, om inget mera vettigt kommer fram angående blindtester.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-09-10 18:56

mapem skrev:Jag var naiv nog att uppfatta mm:s och empress små kommentarer till style som ironiska, men det var tydligen fel, de menade allvar, och då blir jag beklämd. Jag tycker nämligen styles inlägg karakteriseras av just brist på stil. Det var ganska oförskämt.

Nu är jag väl inte direkt känd som en motståndare till rationellt tänkande och metodiskt testande. Men testerna var faktiskt helt ointressanta och R är ohyggligt tröttsam.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-09-10 19:34

Richard skrev:Som testerna visar är det nästan omöjligt att höra någon skillnad, då lyssningen försigår blint.

För tydligheten skull; innebär det du skriver ovan att det är svårt, men fullt möjligt att höra skillnad, då lyssningen försigår blint? "... nästan omöjligt..." innebär ju i praktiken att det är faktiskt är möjligt. För mig är det en väsentlig skillnad mellan 'omöjligt' och 'nästan omöjligt'.

Vh, Amit

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-09-10 19:36

Richard:

Och det kan man inte menar du då? :? Jag kan iaf. :P
Och kan man inte höra skillnad på en sony dvd för 900:- och en spelare för 90000:- ska man nog inte hålla på med blindtester.

Mvh// Matte. :)

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-09-10 19:42

... beror väl på vad det är på den dyra spelaren man betalar för - väldig skillnad om det är den genomtänkta konstruktionen och de noggrant utvalda komponenterna eller om det är fötterna av guld som apparaten står på.

:mrgreen:

... sen finns det ju genomtänkta och billiga produkter också.

Amit

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-09-10 20:57

Amit:

Absolut. Men jag hoppas att dom inte har lagt 89100 kr på kosmetika till dyrspelaren, och använder samma komponenter som till dvd'n. :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-11 06:12

Grismannen skrev:Richard:

Och kan man inte höra skillnad på en sony dvd för 900:- och en spelare för 90000:- ska man nog inte hålla på med blindtester.

Jag märker att detta, som ju bara är två blindtester, retar upp känslor.

Varför kan man inte acceptera att en 900:- dvd kan, objektivt, spela bättre än en cd-spelare för 90000:-?

Testet visar ju, omän inte lika noggrant som en F/E test, att så är fallet.

V. H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-11 06:20

Grismannen skrev:Amit:

Absolut. Men jag hoppas att dom inte har lagt 89100 kr på kosmetika till dyrspelaren, och använder samma komponenter som till dvd'n. :wink:

Den dyra spelaren vet jag är mera påkostad på elektroniksidan än den billiga. Den dyra spelaren har dock ett legato link filter a´la´pioneer som eventuellt färgar ljudet hörbart. I reklambroschyren står det att man använder filtret för att det skall färga mindre än ett riktigt konventionellt filter. 8O

Grejen är den, att god ingengörskonst uppenbarligen låter sig göras för en spottstyver, då det gäller cd-spelare.
Dvs: konstruerar man en spelare som inte förfular signalen hörbart finns det liksom ingen förbättringpotential i den dyrare spelaren.

Bättre än fullt genomsläpp av signalen blir det ju inte.

V. H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2007-09-11 06:27, redigerad totalt 2 gånger.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-11 06:24

Amit skrev:
Richard skrev:Som testerna visar är det nästan omöjligt att höra någon skillnad, då lyssningen försigår blint.

För tydligheten skull; innebär det du skriver ovan att det är svårt, men fullt möjligt att höra skillnad, då lyssningen försigår blint? "... nästan omöjligt..." innebär ju i praktiken att det är faktiskt är möjligt. För mig är det en väsentlig skillnad mellan 'omöjligt' och 'nästan omöjligt'.

Vh, Amit

Vid blindtester kan man ibland faktiskt höra skillnad, om en verklig hörbar skillnad finns, samt att testet är hyfsat korrekt utfört.

Om det inte finns en verklig, hörbar skillnad så hör man ibland också ingen skillnad.

Tydligare, och sannare än så, törs jag nog inte skriva.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-11 07:20

Du springer iväg på hörsägen och tappar omdömet av fritänkande och ifrågasätteande idin nyvunna ideologi. :(
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-11 07:49

Richard skrev:Varför kan man inte acceptera att en 900:- dvd kan, objektivt, spela bättre än en cd-spelare för 90000:-?

Testet visar ju, om än inte lika noggrant som en F/E test, att så är fallet.

Bättre? Det enda de kom fram till var väl att ingen hörde någon skillnad?

Sedan undrar jag hur man objektivt kan avgöra att en av dom "spelar bättre"? Det är ett subjektivt utlåtande.

Mindre hörbart färgande skulle man kanske kunna komma fram till via F/E lyssning, men "spela bättre"?

För vem?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-09-11 08:34

Style skrev:Nu är jag väl inte direkt känd som en motståndare till rationellt tänkande och metodiskt testande. Men testerna var faktiskt helt ointressanta och R är ohyggligt tröttsam.

Jag har ingen aning om vad du är känd eller inte känd för, jag känner dig inte alls och måste erkänna att jag inte lagt på minnet vad du eventuellt skrivit tidigare, men jag tyckte att just detta ditt angrepp på R var utan respekt och stil.

Om du tycker testerna var ointressanta och R tröttsam så är det helt okej, men respektera gärna oss andra som ännu inte nått fram till din visdoms höjder och är dumma nog att finna visst nöje i att läsa dem.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-11 08:50

Richard skrev:
Amit skrev:

Vh, Amit

Vid blindtester kan man ibland faktiskt höra skillnad, om en verklig hörbar skillnad finns, samt att testet är hyfsat korrekt utfört.

Om det inte finns en verklig, hörbar skillnad så hör man ibland också ingen skillnad.

Tydligare, och sannare än så, törs jag nog inte skriva.

V. H. Richard.

Vad är det du skriver Richard?
Först förklarar du att det är blindtestser som du pratar om. Och trots att det verkar omöjligt så går det ibland att höra skillnad. Hur har JUST DU kommit fram till det? Måste väl ändå bero på vad man testar?
Sen skriver du att om det nu inte finns någon skillnad, så hör man IBLAND också ingen skillnad?
Kan man alltså vid blindtester ibland höra skillnader som inte finns?
Och sen kallar du det tydligt?
Ledsen men jag fattar inte alls vad du skriver?
Och tycker du det känns tydligt så har vi olika åsikter även om det.

mvh/Harry[/code][/u]

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-09-11 09:53

Oavsett om vi gör blindtester, A/B-tester, F/E-tester kommer någon alltid att hävda något synnerligen besynnerligt - att det är bara människor med "guldöron" som kan höra skillnader.
Ett sådant konstaterande är elitistiskt och hör inte hemma någonstans i en sund hobby eller fritidsutövning. Dessutom antyder det att HiFi är en celest sysselsättning enbart för upplysta människor, vilka liksom scientologernas "upplysta" betalat enorma belopp för att komma till "klarhet".
Vi ser samma argument med slagrutor. Slagruteanvändning är en "absolut vetenskap" vilken borde foga sig efter vetenskapliga metoder och metodiker (om det är någon skillnad där) men som ändå bara kan utföras av speciella "mottagliga" personer.

Har vi kommit dithän att vi inte accepterar resultat som visar att en viss produkt är snarlik en annan som råkar vara välsignad av HiFi-guro och/eller vara extremt prissatt och när detta ändå inträffar tar oss före att att marginalisera dem som inte kan höra skillnader för att de inte är "upplysta" eller saknar "guldöron", kan vi ju spela frisbeegolf istället.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-09-11 10:07

Soundbrigade.

Så kallade vetenskapliga resultat kan vara väldig färgade och tolkning av reutlat beroede av detta lik väl som detta som du antyder. Det finns två djupa diken och en mycket smal stig mellan dessa.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-09-11 10:14

meanmachine skrev:Resultat kan vara väldig färgade och tolkning av reutlat beroede av detta lik väl som detta som du antyder. Det finns två djupa diken och en mycket smal stig mellan dessa.

Jag kan ha menat två saker:
a) om jag säljer en pryl kan jag med mätningar påvisa att den fungerar som påstått. Förstärkaren har faktiskt en distortion på 0,000000001% eller signalbrus-faktor på 117dB.
b) jag kan ju hävda att en viss grunka fungerar på ett sätt som strider mot naturlagarna. Jag kan ju hävda att mina puckar som ska placeras inuti apparater är magnetiska dipoler, eller att jag har en elektrisk saltblandning med negativ elektrisk laddning som suger åt sig störningar på jorden.

I detta senare fallet kan man ju hävda att vetenskapen inte kan bevisa att något INTE finns/fungerar och att detta då är ett bevis att min 10,00kr-pryl funkar. Men hur seriöst är det.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-09-11 10:40

Har jag förstått saken rätt om jag menar att:

1. Vissa påstår att signalkablarna i testerna inte skiljer sig märkbart.

2. Vissa menar att signalkablar enbart gör skillnad om "rummet" är perfekt? ( Hur detta fungerar vill jag inte ens börja tänka på.. Kabel A låter bäst med mörkblå tapeter och 3-sits-soffa medans kabel B trivs bäst med kohud på bakre vägg och hörnsoffa osv..)

3. Vissa har ingen direkt åsikt om testerna utan vill enbart anmärka på trådskaparens inlägg?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-11 10:53

Richard skrev:
Grismannen skrev:Richard:

Jag märker att detta, som ju bara är två blindtester, retar upp känslor.

Varför kan man inte acceptera att en 900:- dvd kan, objektivt, spela bättre än en cd-spelare för 90000:-?

Testet visar ju, omän inte lika noggrant som en F/E test, att så är fallet.

V. H. Richard.

Tror inte det är testerna som retar Richard.. ;)

Själv tycker jag det är löjligt att testa "en billig" mot "en dyr" anläggning.. jag menar.. tänk lite va!

/Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi