Moderator: Redaktörer
Och om man inte är (1) intresserad av musik i surround eller (2) intresserad av "bättre" mastringar än de som görs på CD.luminous skrev:Det finns alltså ingen större anledning att springa och köpa en DVD-A/SACD-spelare om man inte specifikt är intresserad av nån speciell utgåva på dessa format.
Hedlund skrev:Jag vet inte om det är jag som missar något, men jämför dom inte 16bit/44,1 KHz CD utgåva med SACD/DVD-A utgåva av samma 16bit/44,1 Khz inspelning ???
Kan man förvänta sig att det skulle vara någon större skillnad då ?
Vore det inte mer rättvist att spela in samma inspelning parallellt för respektive CD format och SACD formatet så att SACD inte komprimeras så som det eventuellt gjorts i detta test ???
Hedlund skrev:Jag vet inte om det är jag som missar något, men jämför dom inte 16bit/44,1 KHz CD utgåva med SACD/DVD-A utgåva av samma 16bit/44,1 Khz inspelning ???
Nej, som det står ovan har de kört högupplöst material, sedan har de kört detta ganom en extra A/D-D/A-omvandlarkedja, och sedan jämfört dessa två signaler. Man får förmoda att de använt sig av extremt bra A/D- och D/A-omvandlare. Annars skulle det kunna vara sådant som skulle gett utslagsgivande resutat.Kan man förvänta sig att det skulle vara någon större skillnad då ?
Ja det borde man förvänta sig, eftersom de nya formaten i reklam samt även tekniskt inriktade papper framställs som att de "låter bättre".Vore det inte mer rättvist att spela in samma inspelning parallellt för respektive CD format och SACD formatet så att SACD inte komprimeras så som det eventuellt gjorts i detta test ???
Martin skrev:Har inte de där formaten självdött? Är det fortfarande folk som köper skivorna?
Snacka om antiklimax när man kan bränna musiken på en CD och det låter exakt likadant (om det inte är surround då).
Men risken är att du missar distorsionskomponenter med ursprung i frekvenser över 20 kHz.Martin skrev:Alltså en vanlig kopia på CD kommer låta likadant som originalet på SACD eftersom CD-formatet som sådant 16/44.1 inte utgör någon begränsning för ljudinnehållet.
Hedlund skrev:Jo, det förklarade en del Johan.
Men det finns ändå frågetecken runt en sådan här test.
Jag skrev om ett problem jag stötte på vid test av en DAC för något år sedan. Här beskrev jag det...
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=381542&highlight=#381542
Jag påstår inte att dom genomfört testet fel, men det första jag skulle ta reda på om jag skulle ge testet någon relevans är om dom kört med signalen från SACD/DVD-A spelaren parallellt med den genom AD/DA loopen samtidigt, med parallella jordbanor.
Jag hade problem med att detektera ljudskillnader när jag kopplade på detta viset, och misstänker starkt att andra som testar utrustning utan att kunna höra skillnader omedvetet drabbas av samma bekymmer.
Vad säger ni som jobbar med dom här sakerna proffessionellt och har möjligheten att lyssna på CD kontra SACD under optimala förhållanden.
Finns det någon reell skillnad på ljudet... ?
PC skrev:Aha, köp en SACD bränn den till CD och vipps har du tagit nytta av att SACD oftast är bättre mastrad och utan komprimering![]()
/Patrik
mapem skrev:PC skrev:Aha, köp en SACD bränn den till CD och vipps har du tagit nytta av att SACD oftast är bättre mastrad och utan komprimering![]()
/Patrik
Hur bränner man om en SACD till en CD? Kan en ordinär DVD-läsare i en dator läsa SACD? Och kan t ex EAC göra om SACD-filer till CD-filer (ursäkta, jag kan inte vad formaten heter)?
Eller måste man ha en SACD-spelare med hårddisk och brännare?
Ja, om den verkligen är det, ja. Annars kan ju skivbolaget ta CD-mastringen, DSD:a den och göra en SACD, som de gjorde med Norah Jones första skiva. Alltid tjänar man litet pengar.PC skrev:Aha, köp en SACD bränn den till CD och vipps har du tagit nytta av att SACD oftast är bättre mastrad och utan komprimering
Oh, ja! Senaste inköpet var Björk (Vespertine) och Sheryl Crow (The Globe Sessions). Stereospåren verkar vara identiska med respektive CD-utgåva, men surroundspåren är ljuvliga.Martin skrev:Är det någon någonstans som köpt en SACD eller DVD-A senaste året?
Piotr skrev:
Kan det finnas något annat alternativ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster