Ferguson

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subsand

Ferguson

Inläggav subsand » 2007-09-14 13:19

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-14 15:03

Ja, det är Ferguson. Modellen heter 3425. Brittiskt märke från 70-talet. Diskanten är en Philips AD 0160; en klassiker från den tiden. Om jag inte minns fel är även basarna från Philips, eller möjligtvis SEAS. Jag minns inte faktiskt.
Finns med i Stereo HiFi Handboken 1976. Kostade 550 kr. Tål 50 W.
Uppmätt frekvenskurva är förvånansvärt rak. Det fanns flera Carlsson-inspirerade högtalare vid den här tiden. Det var s a s "inne" med uppåtriktade element, d v s rundstrålande högtalare. Den här konstruktionen är en basreflex, men det fanns liknande byggen från
t ex Delton (svenskt), där lådan var sluten. Om härligheten är byggd i Storbritannien eller ej vet jag inte. Ljudkvaliteten vet jag inte ett smack om.
M v h
:)

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-09-14 15:18

Tack :) . Allt jag ville veta.
Grym koll Kjell!

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-09-14 17:55

Jag hade en annan modell, med en annan Philips-diskant och bara en 6.5-tums bas, i en helt kubisk, sluten låda. Där var basen en Goodmans, med inverterad gummiupphängning och en ENORM magnet. På bilden ovan ser det dock ut som Seas-element.

Lät mycket trevligt, men tålde inte mycket effekt.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-09-14 19:14

I sitt första utförande som kom 1975,hade den en "topp" av skumplast.
Var dom är byggda är en liten gåta för mig.Formen är ju en ren Carlssonkopia men elementen skulle en engelsman knappast använda.Basarna ser ju ut som SEAS.Å andra sidan är spridarkonen en typisk engelsk/amerikansk konstruktion.Och samtidigt med den första versionen med skumplasttopp gjorde Fagerdala reklam för just skumplasttoppar och fronter för högtalare.Kanske är det ett svenskt bygge?Who knows....
Och den lite mindre med Goodmans kan väl bara en engelsman ha knåpat ihop?

Återgå till Vintage-hifi