är nordost bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-20 20:21

Kalla det undantaget som bekräftar regeln eller en statistisk nödvändighet.

Akta dig bara så att det inte blir en vana, för då vet vi inte vad vi ska ta oss till.

:lol:
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-20 20:29

Affald skrev:Men imp faktorn är STOR så av den anledningen skulle den kunna vinna mark i den fåfänges hem ;)

Det där med imp-faktor är klart överskattat. Hur många tjejer kan man välta pga häftiga högtalarkablar? De enda högtalarkablar som duger till nåt i det sammanhanget är tunna och smidiga som man kan binda med....

Ska man impa på sina hifinördarkompisar räcker det med EKK ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-09-20 21:54

Chris_Lymme skrev:Kalla det undantaget som bekräftar regeln eller en statistisk nödvändighet.

Akta dig bara så att det inte blir en vana, för då vet vi inte vad vi ska ta oss till.

:lol:

:)

/Peter

adagio

Inläggav adagio » 2007-09-21 12:34

Jag tycker NO är mycket bra kablar, varför? Jo, jag har ägt och provat massor av kablar och tillhör den skara mäniskor som tycker sig höra skilnader mellan olika kablar. Varför just NO?
Jo, dom hymlar inte med vare sig mätvärden eller stänger in sina kablar i svarta eller för den delen färglada kosmetiska strumpor eller lådor på magen. Du ser konstruktionen, dom berättar exakt vad dom gör, dom redovisar sina mätvärden. Inte nog med detta dom sätter ett i mina öron tydligt fingeravtryck i signalen, en balanserad anlägning uppkoplad med NO låter transparantare, luftigare och mer impulsvillig än många andra kablar jag provat. Det är väl inte alltid som detta faller väl ut, vare sig i olyckliga kombinationer eller i vissas öron.
Basen brukar vara en vattendelare med just NO, i vissas öron är den rätt och slätt tunn eller slank om man så vill, jag skulle definera den som mycket exakt och framför allt välnyanserad samt väldefinerad.
Nu kommer vänner av ordning gå i taket för mina flummiga och ytterst subjektiva åsikter så här följer lite hardcorematrial ang min uppsättning.

NO Quattrofil signalkabel
kapasistans 12.0 pF/ft
dielektrisk konstant 1.38
propagation delay 87% av ljuset hastighet
NO Valhalla signalkabel
kapasistans 22.0 pfF/ft
d k 1.38
p d 87% av c
Red dawn rev2 högtalarkabel
Kapasistans 8.7pF/ft
induktans 0.13uH/ft
resistans 3.8 ohm/1000ft
propagatin delay 94% av ljusets hastighet.

Och ja, NO har signalkablar både med och utan skärm i flera prisklasser.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-09-21 12:47

Det här med hur snabba nordosts kablar är är nått jag har funderat över, nordosts kablar brukar ju anges ligga på omkring 90% och andra kablar på ockring 50% av ljusets hastighet. Vad är då fördelen?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-09-21 12:52

Britt-Gunnar skrev:Det här med hur snabba nordosts kablar är är nått jag har funderat över, nordosts kablar brukar ju anges ligga på omkring 90% och andra kablar på ockring 50% av ljusets hastighet. Vad är då fördelen?

Kablars våghastighet kan man bortse från helt och hållet för de kabellängder vi har i våra anläggningar.
- Militant slacker

adagio

Inläggav adagio » 2007-09-21 12:57

Bra fråga. Enligt en del har detta inget med audiosignaler att göra och att denna parameter saknar relevans, jag vet inte. Hur som helst är det intressant. Sladd sa vid ett tillfälle att tårtan inte blir godare för att budfirman kör ut den snabbare. Man kan ju prova i 40graders värme och se vad som händer om tiden halveras. Även supra skröt med sin hastighet när de lyckats komma upp i 78%.

adagio

Inläggav adagio » 2007-09-21 13:00

Det är väl lite som att säga att en bils toppfart inte är relevant, eftersom de flesta vägar är 50 och 90 vägar, det gör väl prestandan inte mindre imponerande eller?

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-09-21 13:06

Nordost är bra men jag föredrar riksost.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi