Tips om prisvärd DAC önskas.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Soulman

Tips om prisvärd DAC önskas.

Inläggav Soulman » 2007-09-19 19:12

Önskar kort och gott råd och rekommendation på en bra och "prisvärd" DAC, då jag funderar på att framöver skaffa en Squeezebox.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-09-19 19:31

Inom vilket prisspann är "prisvärd"?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-09-19 20:45

Tja, standardsvaret kanske skulle bli; "värd sitt åsatta pris"? Men visst fynd har väl ingen något emot. Skall användas till Densen och OA-51, om det kan vara till ledning på nivå?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-19 20:58

Försök att komma över en Sentec DiAna. Man får dom svinbilligt numera. Den har några år på nacken, men är rent tekniskt fortfarande mycket bra.
Äkta multibitare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Moment-23

Re: Tips om prisvärd DAC önskas.

Inläggav Moment-23 » 2007-09-20 00:20

Soulman skrev:Önskar kort och gott råd och rekommendation på en bra och "prisvärd" DAC, då jag funderar på att framöver skaffa en Squeezebox.

Min (subjektiva) åsikt är att squeezen klarar sig rätt bra på egen hand.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-20 13:22

Själv har jag haft en Citypulse DA7.2xII hemma i ungefär 3 veckors tid nu. Ännu ej riktigt inspelad (har gått ca 10 timmar varje dag), men det jag hört hitills så är den otroligt prisvärd och jag kan inte annat än instämma med allt ros som den fått ute på olika forum.

Här kan du läsa om ett test gjord på "föregångaren" (Zhalou DAC) samt Benchmark DAC-1 och LaVry DA-10. Kanske inte ska dra allt för stora växlar kring just exakt detta test, men det är ändå väldigt intressant läsning.

En till läsvärd länk som handlar specifikt om Citypulse DA7.2xII

Kör denna setup: Squeezebox>Citypulse>Primare I30

Märker jag någon skillnad i jämförelse med SBoxens interna DAC? Ja.
Är det en stor skillnad. Nej, men den är klart till Citypulsens fördel.
Är det värt priset att köra med denna DAC istället för SBoxens interna? Ja, utan tvekan när vi pratar dessa summor!!

Kan också varmt rekommendera Eddie Wu som är han som för dessa i Hong Kong. Jag har aldrig någonsin fått bättre service - PUNKT! Nu hade jag "turen" att få hjälp att hämta upp DAC:en på plats i Hong Kong. Men med frakt samt de uppgraderingar som jag bad om, så skulle totalkostnaden med frakt (speedy post) till Sverige, gå på: US$464 = ca 3000:- (med dagens dollarkurs)

Han svarar väldigt snabbt på mail, och har inga som helst problem med det engelska språket.

Rekommenderas som sagt varmt! :)
There are flies on the windscreen

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-20 20:50

Multimedia: Intressant! Har varit sugen länge men inte "kommit till skott". Bra länkar förresten.

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-20 21:15

Ja, de där länkarna var faktiskt till stor hjälp när jag väl bestämde mig för ett inköp. :)

Ska försöka komma med lite "längre" intryck när den fått spela in sig lite mer. Tycker att jag borde ha fått en ganska så klar bild om en vecka eller två... Det jag dock har märkt hitills, är att det är en djupare och mer precis bas som levereras. Även mellanregistret har helt klart fått sig ett "uppsving".

Har jag utfört ngt blind test mot DAC:en i SBoxen? Nej, dock har jag kopplat RCA från SBoxen direkt till förstärkaren, och sedan Coaxialt från SBoxen till DAC:en och sedan balanserat till förstärkaren. På så vis kan jag med ett knapptryck ändra från att testa uppspelning direkt via SBoxen samt gå via DAC:en (givetvs under tiden då samma ljudspår spelas upp från SBoxen).
När jag testat detta har jag märkt de skillnader jag nämner ^ovan^ (givetvis även när jag inte håller på och "kopplar/väljer" input-kanal fram och tillbaka). Om detta sedan är "placebo" eller inte, får var och en tro vad den vill om. Jag vet vad jag upplever och hör, och det är det som är viktigast för mig! :)

Så är jag nöjd med denna produkt/inköpet? Ja, absolut. Om priset ska vara med och vara en av punkterna som avgör om ett HiFi-inköp är lyckat eller ej, så är denna DAC helt klart ett utav de allra bästa inköp jag gjort genom åren. Att man kan få ut så pass mycket ljudbild av en så pass billig produkt, visar bara än en gång att dyrast långt ifrån alltid är bäst... :wink:

Har ni förövrigt ngr frågor eller fundering, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa till och räta ut frågetecknen. Annars är det som sagt bara att maila Eddie Wu, då han verkligen är supertrevlig/kunnig och sannerligen vet värdet i god service/kundmottagande!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2007-09-20 21:47

Kan gå i god för att Eddie Wu är klockren
http://www.diykits.com.hk/

Men Zhaolu är INTE föregångaren till Citypulse, det är olika märken.
Har en Zhaolu D2, har inga DAC:ar att jämföra med, men hör inga större,störande skillnader mellan denna och en pioneer dv470 eller en Rotel RCD-971.
Priset blir priset i dollar*10+500 i svenska kr. inkl tull moms o frakt.

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-20 22:02

Helt rätt. Det är olika märken. Dock kallar Eddie själv den som "föregångaren" eftersom Citypuls'en nästan tagit över från Zhaolu'n. Därav att jag skrivit så i mina inlägg. Han själv skriver följande vid frågan om en jämförelse DAC:arna i mellan.

"Hi !
Zhaolu DAC D-3.0 is not the same grade with D-7.2x
from Citypulse for sure.
D-3 is using cs-4398 votage type D to A
chips and runs with OPA.
D-7.2x is using current type of D to A
chips pcm-1796 and specialy it use
transistor at Analog part and runs at
class A surrent.
So sound in Citypulse D-7.2x is much better than Zhaolu D-3.0.
It is very very HIFI indeed."

Sen förstår jag dock inte ditt uträkningsexempel ^ovan^.
Själv fick jag som sagt den hämtad i Hong Kong. Så för min del blev totalen 2.800:-

Men varför "gångrar" du $464 med 10 och seden + 500 för att få fram totalen?

Momsen ligger på 25% och tullavgiften på 3,5%. Det man måste tänka på, är att momsen ska beräknas på hela summan först efter att tullavgiften lagts till.
Så $464 X 6.8 (ca vad dollarn står i) =3.155:- X 3.5% = 3.266 X 25% = 4.082 + speditionsavgift på 63 kr och en inbetalningsavgift för tull och moms på 35 kr = 4.180:-

Om nu paketet hamnar i tullen vill säga...
Senast redigerad av multimedia 2007-09-20 22:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2007-09-20 22:16

Därför att det var det priset som jag (+-50 spänn) betalade totalt för min.
Annars hade jag inte skrivit det.
och det är inte 25% moms på elektronik.
alltså
säg $300
så blir priset fram till dörr
3500:- sek

iaf för mig för lite över ett år sen

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-20 22:21

Men du skrev aldrig vad du betalade i dollar för din.
Du skrev "Priset blir priset i dollar*10....."

Alltså tolkar i alla fall jag detta som att priset för den som tar hem en Citypulse i dagsläget ska räkna på detta vis, för att få ut totalen. Därav min frågeställing.

Vad är momsen på denna elektroniken då?

Edit*
Enligt tullverket hemsida är det i alla fall 25% moms på elektronik (varför skulle det inte vara det?). Sen är det lite svårt att tyda exakt vad procentsatsen på tull blir. I vissa "elektronik-fall", visas 0% och sedan går det upp till 6% beroende på exakt vad det är för elektronik.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2007-09-20 22:40

Det är så jag personligen hade räknat. Eftersom det blev så förra gången.
Tror det var 13% moms eller något. Har för mig det blev en 2500r.
Är man tillräckligt sugen så litar man ändå inte på vad en person skriver på ett forum utan man kollar upp det ordentligt själv.

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-20 22:46

Självklart ska man göra detta! :)

Men, momsen i Sveriges rike är följande och inget annat!
Momsen är 25 procent (livsmedel 12 procent, böcker och tidskrifter 6 procent).

Ngr exempel på närliggande elektronik. Tullavgift på en CD-spelare är 9%, och på en förstärkare är den 2%. Sen vad en DAC går under, vet jag personligen inte...

Edit*
För att klaragöra allt samman "en gång till", så kopierar jag in följande text från Tullverkets websida:

"Vad ska du betala vid importen?
Vid importen ska du i allmänhet betala tull och moms. Hur hög procentsats som du ska betala i tull varierar mycket, vanligtvis mellan 0 procent och 20 procent. Tullsatserna på livsmedel blir ibland högre än så på grund av att de beräknas på varans vikt.

Momsen är 25 procent (livsmedel 12 procent, böcker och tidskrifter 6 procent). Ibland tillkommer andra avgifter och skatter beroende på vilken vara som importeras.

Observera att du betalar tull och moms även på fraktkostnaderna."

Då hoppas jag vi rett ut detta med momsen i alla fall.
Senast redigerad av multimedia 2007-09-20 22:52, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-20 22:48

Moment-23 skrev:
Soulman skrev:Önskar kort och gott råd och rekommendation på en bra och "prisvärd" DAC, då jag funderar på att framöver skaffa en Squeezebox.

Min (subjektiva) åsikt är att squeezen klarar sig rätt bra på egen hand.
Det lär ju vara det första steget att kontrollera iallafall :)

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-20 22:51

Kaffekoppen skrev:Det lär ju vara det första steget att kontrollera iallafall :)

:D

Helt rätt där!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2007-09-20 22:55

Jag kanske bara hade tur som fick den billigt.
Kan inte säga att jag har lagt särskilt mycket på minnet om den här affären mer än att Eddie Wu var snabb på att svara på frågor, och att jag personligen betalade enligt den numera kraftigt kritiserade formeln :-)
Soulman kan få köpa min Zhaolu om han vill, så slipper han gambla.

edit:
Precis!

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-20 23:00

schmutziger skrev:Jag kanske bara hade tur som fick den billigt.
Kan inte säga att jag har lagt särskilt mycket på minnet om den här affären mer än att Eddie Wu var snabb på att svara på frågor, och att jag personligen betalade enligt den numera kraftigt kritiserade formeln :-)
Soulman kan få köpa min Zhaolu om han vill, så slipper han gambla.

Eddie är som sagt hur service minded som helst!

Sen om din formel är kritiserad eller ej, vet jag inte. 8) Den formeln blir dock dyrare, än om man räknar som man gör på tullens hemsida. Exemplet som jag gav ovan.

Men ngr 13% i moms finns i alla fall inte i Sverige. Samt att allt annat än livsmedel och böcker har en procentsats på 25% står ju klart och tydligt på tullens hemsida, plus är även (trodde jag) allmänt känt. Därav av mina kanske lite för höga protester till dina påståenden ^ovan^. :wink:

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-09-21 22:00

Multimedia, man kan nog lugnt påstå att du verkar nöjd med "CityPulse..." DAC'en. :wink: Jag skall ha denna i åtanke framöver, så tack för tips, och dessutom för länkarna till intressant läsning. Utan att ännu ha lyssnat till Sb, så litar jag på det jag läst om den, att den inte kanske har översvallande bra ljud. Därför chansar jag och skaffar en separat DAC. I synnerhet om man kan hitta välljud enligt ovanstående exempel till förhållandevis överkomligt pris. Så fler tips på kanske mindre kända märken är intressant.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-21 22:20

Jag tycker nog att du INTE skall chansa... ;-)

SB3:an är bättre än man tror. En DAC är verkligen "grädden" på moset... SB3:an spöar alla CD-spelare jag har lyssnat på - därmed inte sagt att den spöar alla.

... en DAC kan du alltid köpa till sen...

:-)

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-21 22:40

Håller med Koffe i det han skriver ^ovan^.

Själv körde jag med enbart Sboxen och dess interna DAC i nästan exakt ett helt år innan jag skaffade mig denna externa DAC.

Min rekomendation blir därför att först se om du tycker att ljudbilden räcker från Sboxen, och sen om du känner att du behöver "mer kräm", inhandla en DAC.

Bara ett litet tips. :)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-09-22 03:10

Formeln för import är väldigt enkel.

(pris + frakt) x ~ 1.3 (moms och tull).

Eller så som de allra flesta gör när dom handlar från utlandet ;)

(det fiktiva priset på paketet) x 1.3 :roll: :D

Sen får jag hålla med om att Squeezen i sig låter helt okej!

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-09-23 17:55

Koffe m.fl. man skall lyssna på folk med kunskap har jag alltid sagt, så det är kanske dags att jag efterlever det själv. Jag ger därför Sb'n en chans, innan någon DAC införskaffas. Tack för råd.
Multimedia, det skulle vara intressant att få ta del av hur du resonerar kring detta, då du är liiite motsägelsefull, då du propagerar för Sb's förträfflighet, samtidigt som du själv har skaffat en DAC. Kanske detta endast är ett utslag av uppgraderingssjukan? :wink: Detta är väl något som samtliga på detta forum "lider" av? kanske dags att gå en avvänjningskurs? Men det är klart först måste man ha sjukdomsinsikt, (saknas i mitt fall).
Koffe, jag har med stort intresse tagit del av dina inlägg på området i andra trådar, så med din stora kunskap i detta, skulle det vara kul att läsa lite utförligare om erfarenheter, tips och råd.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-09-23 18:13

Vi (Jag och TCM) har funderat nog funderat vid lite olika tillfällen på om man skulle göra någon Squeezebox-relaterat på WTFHiFi. Det har lixom inte blivit så. Vi får väl ta tag i det.

PS. Egentligen är det TCM som är SB3 kungen :-)

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-09-23 19:43

Soulman skrev:Multimedia, det skulle vara intressant att få ta del av hur du resonerar kring detta, då du är liiite motsägelsefull, då du propagerar för Sb's förträfflighet, samtidigt som du själv har skaffat en DAC.

Om du nu furnderar på att först införskaffa enbart SBoxen, och ge den interna DAC:en en chans först, så tycker jag personligen du resonerar rätt.

Ang. att jag nu efter ett års användning utav enbart SBoxen införskaffat mig en extern DAC, har detta med att göra att jag först läste väldigt mycket gott om den (+ andra tester som gjorts med SBoxen och externa DAC:ar), samt att jag också fick chansen att få Citypulse'n hämtad och klar i HK till en mycket bra pris!

Klistrar in det jag skrivit i ett utav inläggen ^ovan^.
"Märker jag någon skillnad i jämförelse med SBoxens interna DAC? Ja.
Är det en stor skillnad. Nej, men den är klart till Citypulsens fördel.
Är det värt priset att köra med denna DAC istället för SBoxens interna? Ja, utan tvekan när vi pratar dessa summor!!

Har jag utfört ngt blind test mot DAC:en i SBoxen? Nej, dock har jag kopplat RCA från SBoxen direkt till förstärkaren, och sedan Coaxialt från SBoxen till DAC:en och sedan balanserat till förstärkaren. På så vis kan jag med ett knapptryck ändra från att testa uppspelning direkt via SBoxen samt gå via DAC:en (givetvs under tiden då samma ljudspår spelas upp från SBoxen).
När jag testat detta har jag märkt de skillnader jag nämner ^ovan^ (givetvis även när jag inte håller på och "kopplar/väljer" input-kanal fram och tillbaka). Om detta sedan är "placebo" eller inte, får var och en tro vad den vill om. Jag vet vad jag upplever och hör, och det är det som är viktigast för mig!"

För att på nytt förtydliga. Detta gäller alltså mig personligen. Jag har ingen aning om ngn annan hör dessa skillnader eller ej. Det är därför jag rekar till att man börjar med SBoxen för att på så sätt se om man blir nöjd, och kanske inte alls behöver lägga ut ngr extra pengar på en extern DAC. That's all I'm saying... :)

Soulman

Inläggav Soulman » 2007-09-23 22:16

Tack Multimedia för förtydligandet. Angående dina subjektiva upplevelser om förbättring, så är väl dina öron lika bra som någon annans att bedömma detta? Ditt testupplägg verkar trovärdigt, i varje fall vad jag anser. :) Jag är ju i nuläget nöjd med vad min Marantz CD-spelare presterar, så Sb'n lär väl i sig bli ett lyft efter vad jag har förstått att döma av resonnemanget. Så jag kör på detta, så får vi se om jag stannar där. Ditt tips är noterat som en stark kandidat utifall jag som dig beslutar att använda en DAC. Du funderade väl, (eller någon annan?) på andra alternativa DAC'ar innan ditt beslut förmodar jag. Det är inget av detta som du har lust att berätta om? Det är ju kul ändå att få ta del om erfarenheterna om vad som finns därute. Man kan väl säga att det har kommit en ny generation av DAC'ar på senare år, efter vad jag har läst?
Förresten; det är en del som har det förspännt och kan få hjälp med transport av varor från HK! :wink:

Återgå till Köpråd