Någon som vet mer? Luxor prototypförstärkare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Någon som vet mer? Luxor prototypförstärkare

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-06 19:08

:?:
Hej!
Finns det någon av er som vet något om dessa prototyper/experimentapparater från Luxor. Det enda jag vet är just att de är experimentapparater och är från slutet av 70-talet eller början av 80-talet. Det finns inga modellbeteckningar och de är inte s-märkta. Vissa av kretskorten ser "hemmagjorda" ut.
:?:
Bild
Bild
Bild :)
Senast redigerad av Kjell_Kranzberg 2007-09-23 20:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-06 21:23

Har ingen aning, men de är lite lika den här kombon från mitsubishi:

Bild

Sedan ser själva skalan på tunern ut att vara lite lik den här:

Bild

Ett ordentligt långskott då det inte var en ovanlig look på den tiden...

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-09-10 18:51

Hej!

Är inte helt säker, men undrar om inte Luxor sålde dessa ett tag. Var väl en Asien import med eget namn. Kretskorten ser väl ut som billiga asienkort brukade göra.

Påminner annars mest om Akai eller Dux importen mellan 75-82.

Sten R

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-11 06:24

rylandes skrev:Hej!

Är inte helt säker, men undrar om inte Luxor sålde dessa ett tag. Var väl en Asien import med eget namn. Sten R

Menar du de här?

Bild

Bild

:)

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2007-09-11 07:50

Ja dom också.

Men jag tycker nog jag mer känner igen dina.
Har fortfarande inte hittat kartongen med HiFi kataloger o böcker efter flytten men återkommer.

Sten R

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-12 13:28

Jag har pratat med två karlar som jobbade på Luxor förr i tiden och visat dem mina apparater. En av dem började på Audioavdelningen redan 1970 och har varit med om att konstruera t ex Dirigentsförstärkarna.
Så här var/är det. Framåt slutet av 70-talet, runt 1978-79, upphörde tillverkningen av Dirigentserien. Därefter konstruerades inga förstärkare, tuners eller kassettdäck vid fabriken. All hifi som därefter såldes som Luxor, är tillverkad i Asien. Högtalartillverkningen fortsatte dock vid fabriken.
Man köpte in, från fabriker i t ex Japan och Taiwan, prototyper och testade för att se om det kunde vara något att köpa in i större antal och sätta Luxor-logotypen på och sedan sälja till konsument. Mina tre apparater är alltså fabriksprototyper från Taiwan eller Japan.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-09-14 15:56

Hej!

Bildminnet är väl lite si pch så men vad tror du om AKAI "Professional series" från ca 1980?

Tycker mig känna igen det från annonser i gamla RT som jag läste om häromsistens.

mvh

Martin

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-14 16:31

Dellstig skrev:Hej!

Bildminnet är väl lite si pch så men vad tror du om AKAI "Professional series" från ca 1980?

Tycker mig känna igen det från annonser i gamla RT som jag läste om häromsistens.

mvh

Martin

Du menar alltså att Luxor skulle ha köpt prototyper från AKAI. Ja, det kan ju vara tänkbart, eller i alla fall från en fabrik som tillverkade åt Akai. Vad jag förstod på de två gamla "luxoriterna" jag pratade med köpte man in prototyper från alla möjliga håll i Asien, så det är väl inte osannolikt.
Vad jag förstod på dem, så köpte man prototyper från fabrikerna. Inte från ett speciellt märke. Förstärkaren 7082A, vilken enligt mångas uppfattning är byggd av Luxman, är inte alls en Luxmankonstruktion i grund och botten, fick jag veta. Däremot är de tillverkade på en av de fabriker som Luxmans förstärkare tillverkades på. Men det är alltså ingen Luxmanförstärkare som man satt Luxorlogotype på.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-09-14 19:34

Instämmer nog med Kjell när det gäller 7082A.Tittar man på schemat över speciellt slutsteget,så är det definitivt inget Luxman-steg.Det är alldeles för enkelt.Luxman var tidiga med strömspeglar och sånt,medan det här "bara" har 7 trissor.Det allra enklaste man kan göra,alltså.Dessutom BC och TIP-transistorer i en japan?Njae...
Men det behöver inte vara dåligt för det!

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-14 21:30

rolfzetterberg skrev:Dessutom BC och TIP-transistorer i en japan?!

Rolf!
Då har du sett en 7082A där transistorerna blivit utbytta av någon anledning. Jag har haft en 7082A och jag har fortfarande servicemanualen i original. Det finns inte en enda europeisk transistor i den. Jag lovar! I övrigt har du rätt ang slutstegsdelen. Ren basic. Direkt från skolboken. Den enklaste DC-förstärkare med komplementära effekttrissor man kan tänka sig.
M v h

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2007-09-14 22:39

Så kan det ha varit.Men som sagt,ingen äkta Luxman.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-23 21:31

Ja, Rolf du har rätt; 7082A är ingen äkta Luxman med Luxormärke.

Om det finns någon eller några välvilligt inställda, har dessa här möjlighet att ta del av mina erfarenheter av min prototypförstärkare från Luxor.
Alla andra, som alltså hellre läser något annat, har jag full förståelse för. Er rekommenderar jag att läsa någon av de andra diskussionerna här på "Vintage".

Först en bild på hur förstärkaren ser ut. De båda svarta omkopplarrattarna är inte "original". Jag bytte ut silverrattarna eftersom de var skadade.

Bild

Effektstegen matas med +/- 45 V (symmetrisk spänningsmatning alltså) och uteffekten borde då ligga på 40-45 W/kanal i 8 ohm. Effekttransistorerna är ett par riktiga "heavy duty" från National: 2SB713/2SD751. De tål "hur mycket som helst".
Alla andra transistorer är från Sanyo, vilket KANSKE kan betyda att Sanyo haft ett finger med i spelet. Möjligheten finns att även effekttrissorna från början var ett par Sanyo-typer. Någon gång har det brunnit i effektsteget och i samband med det har antagligen effekttrissorna bytts.
Förstegsdelen matas också symmetriskt, med ca +/- 20 V.

Hur låter den då? Ja, inte sämre än andra budgetförstärkare från den här tiden, skulle jag vilja säga. I alla fall inte sämre än de jag hört.
Jag har den uppkopplad till en JBL DSC 500 cd/dvd-spelare. Högtalarna är Luxor 8071 Transmissionline, ombyggda med polyesterkondensatorer i filtret. Mellan cd-spelaren och förstärkaren sitter en gammal Hirschmann DIN-kabel från 70-talet, ombyggd med två phonopluggar i ena änden. Som högtalarkabel har jag vanlig FK 1,5-kvadrat, två meter per högtalare.
Stereobilden är bred och fast. Basen har fin styrka och fasthet. Det är lätt att peka ut var sångaren och olika instrument är placerade. Djupet i musiken kunde vara tydligare, det hela känns något "platt". Överlag är återgivningen mjuk och lättlyssnad, men man hör att det finns en viss vasshet och råhet i diskanten. Metallisk kanske är en bra beskrivning.
Övergångsdist?
Det finns ett helt gäng elektrolyter i signalvägen i förstegsdelen. Kanske bidrar de till det vassa ljudet. Jag har bytt ut några av dem till polypropylenkondensatorer. Målet är att alla el-lyter i signalvägen ska bort. Eventuellt byter jag också ut effekttrissorna till 2SA1227/2SC2987 (NEC), vilka jag har goda "diskant-erfarenheter" av sedan tidigare.

Avslutningsvis:
Visst, den här förstärkaren är inte värd något och inte speciell på något sätt, men jag kan ändå tycka att det är kul att äga en prototyp av det här slaget.

Apropå råheten i diskanten: Kan den minskas något om jag byter motstånden till metallfilm, tror ni?

:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Effektsteget (en kanal):

Bild

M v h

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2007-09-23 23:53

Att mäta tomgångsströmmen är det första jag skulle göra(de två svarta trådarna längst upp till höger går väl till en diod som sitter på sluttrissorna?)Pot verkar ju finnas.Nu vet vi ju inte utan att mäta upp den med instrument vad som är lagom ström för just den här förstärkaren,men erfarenhetsmässigt kan man ju komma ganska nära.Jag tillhör nämligen den gruppen människor som är näst intill allergisk mot cross-overdist.
Jag var med om en blindtest på 80-talet där de testade Luxman,QUAD och Pioneerförstärkare på mig.Högtalare Carlsson OA52.Jag kunde absolut inte skilja på Luxman och QUAD.Båda lät mycket mjukt och fint.Men Pioneerförstärkaren lät inte alls bra-metallisk,kylig är de ord som passar bäst.Tror att det var en 676a eller större.
Annars verkar det ju vara en normal kondensatorlös förstärkare med ett termiskt kopplat differentialpar(det är väl en ståltråd som binder ihop trissorna?) på ingången.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-24 11:15

rolfzetterberg skrev:Att mäta tomgångsströmmen är det första jag skulle göra.

Annars verkar det ju vara en normal kondensatorlös förstärkare med ett termiskt kopplat differentialpar(det är väl en ståltråd som binder ihop trissorna?) på ingången.

Ja, Rolf. Du har en poäng där. Jag hade annars tänkt mäta upp tomgångsströmmen i samband med att jag byter effekttrissor. Men det är nog idé att göra det redan nu, kanske speciellt med tanke på att de nuvarande trissorna antagligen inte är original. Eller vad tror du?
Om jag går efter Luxor 7082A, som ju är ganska lik denna, så ska strömmen ligga mellan 20 och 30 mA enligt servicemanualen.
Kan det verka rimligt på denna, tror du?

Ja, det är ett diffpar på ingången. Det är två stycken 2SA702. Men det finns ingen "fysisk" kontakt mellan dem. De är inte ihoplimmade eller något sådant. Tror du det spelar någon större roll för den termiska stabiliteten om jag limmar ihop dem. Det finns ju dubbeltrissor som är diffpar...
Innan diffparet sitter två elektrolyter, som bilden visar. Dessa har jag redan bytt ut mot en polypropkonding.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-09-24 12:08

Kjell_Kranzberg skrev:
rylandes skrev:Bild

Min mamma har en sådan stående med tillhörande kassetdäck samt skivspelare :) Är det något att ha?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-24 12:39

Kribban skrev:Bild

Min mamma har en sådan stående med tillhörande kassetdäck samt skivspelare :) Är det något att ha?

MVH Christer

Vilken fråga. Radion är ju hur sexig som helst!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-24 13:36

Kribban skrev:

MVH Christer

Ekonomiskt värde: Nej.
Budgethifi: Ja.
Kultvärde: Upp till ägaren.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2007-09-24 19:14

Ja,det kan ju vara kul att veta värdet även om du skulle byta sluttrissor.20-30 mA verkar vara ett bra utgångsvärde.Sedan brukar jag också "känna av" värmen på kylflänsarna efter någon kvart utan signal,så får man en extra koll på strömmen.
Det spelar knappast någon större roll för den termiska stabiliteten om man limmar ihop dom,eftersom båda trissorna drar samma ström,båda befinner sig i samma luft,de sitter nära varandra,men den som är noga kan prova det gamla knepet med några varv blanktråd runt båda för att få den bästa temperaturlikheten eller limma om det går att göra det.En dubbeltrissa är ju förstås den allra bästa lösningen.
Det är nog viktigare att kondensatorerna på ingången och feedbackkond är i bra skick.Om dom börjar läcka,kan man få ganska mycket DC på utgången.Själv brukar jag inte bry mig om det ligger under 40 mV eller så.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-09-24 19:32

Måste tillägga att hon har förstärkaren med :oops:
Man kanske skulle lägga beslag på dom för de används inte 8)

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-24 20:12

Rolf! Tack för värdefulla tips! Stort tack!

Kribban skrev:Måste tillägga att hon har förstärkaren med :oops:

MVH Christer

Gör det du...
Förstärkaren är inte dum alls, tycker jag. Budgethifi som fungerar.
Lycka till och glöm inte att rapportera om hur du tycker att det låter.
Vilka högtalare är det till det "paketet"?

M v h

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-09-24 20:41

Kjell:
"Budgethifi som fungerar"
fungerar som vad? High end? mid? low?
Blir musiken bra?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-24 20:54

dimitri skrev:Kjell:
Blir musiken bra?

Troligen bättre en i alla fall en del av det som sälgs som High-End idag :? Garanterat snyggare i alla fall! Det kan inte någon med god smak förneka!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-09-24 21:06

Kjell_Kranzberg skrev:Rolf! Tack för värdefulla tips! Stort tack!

Kribban skrev:Måste tillägga att hon har förstärkaren med :oops:

MVH Christer

Gör det du...
Förstärkaren är inte dum alls, tycker jag. Budgethifi som fungerar.
Lycka till och glöm inte att rapportera om hur du tycker att det låter.
Vilka högtalare är det till det "paketet"?

M v h

Högtalarna har gått hädan :cry: De åkte på tippen för c:a 10 år sedan. Jag kommer ihåg att det var rätt stora lådor med 3 element. Jag tippar på att det var ett 8" baselement och de var av märket Luxor. Allt inhandlades på Getinge Radio & TV för 25 år sedan.

Mitt största minne med denna anläggningen var när man gjorde en 60 min lång mix av Pump Up the Volume :oops: genom att använda pausknappen på kassetdäcket. Många Tracksprogram har även blivit inspelade på den stereon :P

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-24 22:11

dimitri skrev:Kjell:
Blir musiken bra?

Budgethifi som fungerar som budgethifi.
M v h

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-09-24 22:14

[quote="Kribban
Högtalarna har gått hädan :cry: De åkte på tippen för c:a 10 år sedan. Jag kommer ihåg att det var rätt stora lådor med 3 element. Jag tippar på att det var ett 8" baselement och de var av märket Luxor. Allt inhandlades på Getinge Radio & TV för 25 år sedan.

Mitt största minne med denna anläggningen var när man gjorde en 60 min lång mix av Pump Up the Volume :oops: genom att använda pausknappen på kassetdäcket. Många Tracksprogram har även blivit inspelade på den stereon :P

MVH Christer[/quote]

Låter som "5061". Lutade baffeln?
Kanske jag kan få fram en bild i morgon...
M v h

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2012-02-01 18:47

Finns det någon som har kvar bilderna på denna prototyp? Det vore så otroligt kul att få se. :)

Återgå till Vintage-hifi