paa skrev:Vad är pos 9,10 och 11 på trevägaren?
9 är en cirkulär spalt, 10 är en platta bakom ett element och 11 är baksidan (magneten) på ett baselement. Men nu är vi nog lite OT.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
paa skrev:Vad är pos 9,10 och 11 på trevägaren?
mapem skrev:Intressant. Men om högtalarna verkligen ska kunna återge musiken antingen med livehärmning eller öppet fönster krävs väl att produktionen är sådan att detta är möjligt. Mycket modern musik har ju inte denna rumsliga information alls.
SSC skrev:Hej alla!
En kupp av detta slag när Larsen är skyldig SSC pengar känns bara fel. Men vi hoppas att dessa ärenden i det snaraste kan redas upp.
Svårigheten att kommunicera med Larsen har varit påtaglig då telefonsamtal upprepade gånger bryskt avbrutits med att Larsen kastat på luren under pågående dialog (bara en gång i mitt öra dock) och de löften om betalning "i efterskott" för de utvecklingskostnader som funnits på nya ortoakustiskt optimerade högtalarelement har brutits.![]()
Sådant känns alltid tråkigt, men extra mycket så när SSC inte har ekonomi för att stå för sådana kostnader, så att enskilda SSC-styrelsemedlemmar (undertecknad närmare bestämt) har fått betala det ur egen ficka.![]()
(Vill påminna om att arbetet i SSC är helt idéellt, och ingen har hittills fått en enda krona i ersättning.)
Då sätter man ju liksom hoppet till att en överenskommelse och löfte om att betalning "efter försäljning" verkligen skall falla ut (och att det inte betyder "10 år efter försäljning"). Hade jag vetat att det bara var ett tomt löfte hade jag ju inte lagt ut pengarna, och definitivt inte okejat beställningen av elementen heller. Jag är ju van vid att överenskommelser gäller, även då de är muntliga.
En annan svårighet har varit den maktlöshet som vi i SSC känt när det gäller att få högtalare i produktion. Det var nog snart två år sedan som OA51.3 var i princip klar att sättas i produktion, bara några detaljjusteringar återstod (bland annat dämpskivans storlek, men även den inre dämpningen) men Larsen gjorde bedömningen att det var ett för vågat projekt att starta utan finansiering i förväg. Det var naturligtvis något vi måste acceptera (vi varken kan eller bör ju inte tvinga någon att tillverka något de inte känner sig säkra på) men det har många gånger känts som om SSC fått skulden för att saker inte har hänt, när vi inget hellre önskat än att det skall hända något! Just det exemplet är historia nu - det finns en mycket intressantare version (X1) på G nämligen…
Vad jag vill säga med det hela är alltså att de i tråden aktuella högtalarna måste betraktas som två Larsen/Eriksson-högtalare och ingenting annat - men att det kan vara väl så gott!![]()
Dock ingenting som varken vi i SSC eller Stig Carlsson varken kan stå för, eller skall ha äran för, mer än möjligen som inspiratörer*.
Alltså: Om högtalarna uppfattas som trevliga så säger jag: Äras den som äras bör - Larsen och Eriksson! Har sen Stig/SSC kunnat bidra som inspiratörer till det hela så är det ju bara trevligt.![]()
Samma sak som kan sägas om Mirsch-högtalarna för övrigt - inte heller dessa hade ju funnits och sett ut/betett som de gjorde om inte Stig Carlsson hade funnits där och visat vägen (jag vågar skriva det eftersom jag hört det ur Olles egen mun) men - det är ändå Olle Mirsch och ingen annan som bestämt hur just hans högtalare skulle se ut. Visst kan man förstå att han inspirerats när man ser hans högtalare, men även att han inte "härmat" (form eller annat) utan tänkt själv!![]()
- - - - -
*Att designen på "4" är snarlik den högresta för OA58/OA60 som jag gjorde (frånsett huven som är Larsens verk, jag ville ha den formad annorlunda av akustiska skäl, men lät mig övertalas av Larsen att försämra de tekniska egenskaperna för att förbilliga tillverkning/hantering/lagring) känns hedrande. Den kommer för övrigt att kännas igen (i någon form...
) i alla kommande Carlsson-högtalare (det är >5 Carlsson-modeller i pipen).
PS. Kan även tillägga att jag, även om SSC’s uppdrag är att bevara ortoakustken, inte ser något egenvärde i att likrikta floran av ”Carlsson-inspirerade” högtalare. Olle Mirsch lät sig tvivelsutan inspireras av Carlssons idéer, men gick sin egen väg - och berikade därmed marknaden således att den fick en större rikedom av valmöjligheter!Jag hoppas förstås att även Larsen-Eriksson kommer att kunna göra det.
Vive la differance!
Även jag själv är ju som väl kanske i varje fall några vet högtalartillverkare, och även om jag umgåtts flera tusen timmar med Stig Carlsson och alltid uppskattat att lyssna på musik i hans anläggning (nästan alltid i alla fall) är ju inte mina egna högtalare ens i närheten av identiska med, eller ens snarlika, hans.
(I själva verket är det ju inte så konstigt med tanke på att mitt arbete med psykoakustisk forskning och högtalarutveckling skedde innan jag kände Stig och visste just något om Stig Carlsson och hans högtalare och tankar (annat än den rappakalja som marknadsförarna hittade på). Kanske var det därför det var extra kul för mig att läsa känna honom och inse att hans egna åsikter var helt annorlunda än vad som marknadsförare för Sonab och Carlsson försökt göra gällande, och låg mycket närmare min egna än jag hade trott.)
Uppdraget för SSC är ju dock lite speciellt eftersom det inkluderar just att göra Stig Carlssons högtalare – Carlsson-högtalare. Eftersom han inte längre är med oss kroppsligen, får vi konsultera honom ”andligen”. Detta menar jag inte på något spirituellt sätt, utan bara att en människa som man känner väldigt bra på något underligt sätt lever kvar i minnet som en levande och självständig person, och känner man honom tillräckligt bra kan man till och med fråga den där personen som lever kvar inuti, vad han tycker. Att det är många av oss som sitter i SSC som han lever vidare i, gör arbetet mycket enklare! När vi allihopa är överens om vad som vore Stigs uppfattning känns det rätt säkert att vi är på rätt väg i att göra hans vilja.![]()
PPS. Hoppas nu verkligen att ingen försöker misstolka det jag skrivit. Låt mig för säkerhets skull avsluta med det viktigaste: SSC önskar Larsen och Eriksson lycka till och alla framgång med Larsen-högtalarna. Särskilt mycket hoppas jag att Anders kommer att få möjlighet att vara med å hittepö - för jag är säker på att han kan bidra med mycket som är värdefullt av egen kraft. Men, det känns förstås hedrande att se att de två första Larsen-modellerna i varje fall för ögat är mer eller mindre klonade från mitt 2000-tals Carlsson-koncept, som med sin nya form var en av de sista saker jag talade med Stig om.
Det finns fyra-fem ytterligare konceptuella saker som vi diskuterade dock, och som kommer att avslöjas i de kommande Carlsson-modellerna…
(Ber alla ha överseende med att det tar sin tid. Inte alla kan utveckla nya modeller på några månader. Vi kan det inte.Vi menar dock att det inte bara beror på inkompetens från vår sida, utan vill vara väldigt nöjda med det vi gör och känna att det är genuint färdigt innan vi sätter något i produktion. Att sen Larsen sade upp kontraktet med SSC för ett bra tag sedan, och därefter inte har varit kommunikativ annat än brevledes, och där flera gånger antytt att han INTE har sagt upp kontraktet(!) har satt en del käppar i hjulet för oss, och definitivt inte gjort det lättare för oss att planera inför framtiden.
Men det kommer nya Carlsson-högtalare - var så säker. Och det blir spännande saker... Nu vet vi ju (äntligen) vad som gäller i varje fall - Larsen tänker inte tillverka dem!)
Haakan_W skrev:jag ser gärna ett svar på min post....det tog fan en stund å skriva å tänka igenom det så ett svar är väl det minsta man kan förvänta sig ?
Soulman skrev:Haakan W. Skulle den där lilla texten du skrev vara något. Sist jag skrev något landade jag på 255 sidor.
Soulman skrev:Haakan_W, ang. ps'et; kanske inte om du skrev.![]()
Intressant inlägg, tillika tanke det där med bolagsbildning. Men tror du inte att det med Carlssonhögtalare blir lite som för Don Quijote, att slåss mot övermäktiga motståndare?
Jag är tyvärr annars lite tveksam för Larsen högtalarnas framtid. Han verkar sakna allt vad marknadsföring heter, i mina ögon. Eller så kanske han bara är en s.k. slow starter?
Haakan_W skrev:Hej alla!
varför känns det fel att larsen bygger egna högtalare när SSC inte kan producera högtalare i en rimlig takt? på SSC låter det som att larsen är boven i detta dramat och tjänar en massa pengar på att inte betala SSC för utvecklingskostnader när det i själva verket verkar vara så att larsen lessnade på att vänta i all evighet på nån sorts return on investment...
Haakan_W skrev:när man går in i ett avtal skriver man i 100% av fallen ett avtal när saker ska vara gjorda och när pengar ska betalas ut....om inga avtal skrivits går det ju aldrig bevisa vem som gjort fel och när...
Haakan_W skrev:att det dessutom larsen tagit fram en egen modell på 4 månader som tydligen ljudar utmärkt (inte hört dom personligen) tycker jag är en rimlig tid för att ta fram en fungerade högtalare som man inte behöver skämmas över när man säljer den....för det är nämligen så att min retorik-detektor registrerar en hel del retoriska knep från SSC ( eller ingvar som nu skriver för SSC just här)...du hade i dina lovord kunnat summera med att skriva "visst dom är säkert bra...men några carlsson kan det ju inte bli på 4månader"
Haakan_W skrev:att dessutom SSC är ideellt tycker jag inte är nåt försvar överhuvudtaget...carlsson är en så pass anrik högtalarproducent att det för mig är en sjuk tanke att det ens ska drivas ideellt...är det bara jag som ser potentialen i att driva detta kommersiellt? starta ett aktiebolag sälja ut 49% av aktierna mot investerare och få in några miljoner att satsa med är då den visionen jag får när jag ser hur illa skött allt är med SSC....
Haakan_W skrev:tillråga på det måste jag säga att du ingvar är en ytterst kompetent högtalardesigner....en av dom allra bästa i mina ögon ärligt talat...
men att du själv inte märker att det kontrollbehov du och som gissningsvis även carlsson själv hade kväver hela SSC är konstigt...så länge en person som inte har nån sorts ekonomisk vinst i det hela så kommer det alltid gå så här sakta med alla prylar..
nä om SSC ska fortsätta ha nåt förtroende mot alla hängivna entusiaster runt om sverige å kanske tom norden? så måste saker börja hända....å jag förstår att alla har andra saker att göra eftersom man måste ha mat på bordet och ha tid till familjen osv osv....
men det är just därför det ska bedrivas som en näringsverksamhet och inte en ideell förening...
avr7000 skrev:ja du skall inte tro på allt du läser på internet...![]()
165 basen är inte mer speciell än att det gick att få fram den på 3 månader (elementet hade funnits i 10 år med små variationer i utförande)
Scanspeak-basen är inget "special"
Stefan
Haakan_W skrev:jag ser gärna ett svar på min post....det tog fan en stund å skriva å tänka igenom det så ett svar är väl det minsta man kan förvänta sig ?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster