Ändrade ideal ju äldre man blir

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Bebop

Ändrade ideal ju äldre man blir

Inläggav Bebop » 2004-07-04 12:35

Jag har noterat på de flesta forum att det går nästan läsa ut ur vilken generation skribenterna kommer. Detta har fått mig att fundera på hur idéalen ändras, vilka faser man går igenom som Hifi-nörd. Anders på Hifi-Stället har också gjort samma reflektioner. Han säger t.ex. att det är nästan omöjligt att sälja en Dynaudio eller en Sonus Faber till ungdomar. Det är först när de kommer upp i ålder och är trötta på för mycket bas, eller för mycket tryck. "Nu vill vi ha en neutral musikförmedlare som fokuserar på helhet".

När jag ser på min egen utveckling känner jag igen detta. Jag började med en enkel Luxman på 70-talet men hoppade på hembyggesvängen. På 70-talet byggde jag ett slutsteg efter Ottalas principer (TIM-fri) efter en serie i avsomnade Radio & Television. Även förförstärkare. Lät fantastiskt, tyckte jag. Jag byggde även egna högtalare. Jag och mina kompisar var med i LTS och såg Lars-Göran Hedström (tror han hette så) som undermänniskor. Kraftfull bas skulle det vara. Det som då gällde var stora hornhögtalare eller transmission line. Current Dumping och/eller TIM-fritt var lagen som gällde. Tonarmarna skulle vara av kolfiber med minimal massa tillsammans med fjäderlätta pick-uper med hög compliance.

Högtalarkablar skulle vara minst 1,5m2 nätsladd. Om någon hade avvikande mening så blev det full attack från mig och mina medbröder.

Sedan kom den lilla Nad'en och rörde om i grytan. En hel hifigeneration slängde ut sina dyra prylar som stod ute i kylan tills någon klämmigt konstaterade att "Kungen är ju naken" - sen blev det ett nytt race. Hemmabygge var ute ur bilden - Radio&Television gick i graven. Datorns inträde gjorde det enklare att konstruera. Allt blev "bättre och billigare..."

Så där har det hållt på och genom åren har jag haft massor av elektronik och andra ljudprylar. Med stigande ålder och bättre ekonomi har jag tagit steg upp mot vad som kallas High-End, där det inte bara handlar om ljud. Även design tillmäts stor betydelse (precis som med möbler). Det skall passa min stil, s a s.

Det är rätt så roligt att läsa många av inläggen som faktiskt visar att inget har förändrats (undantag finns alltid). Forumet blandas av unga idéalister tillsammans med mogna mäns erfarenheter där rebellerna fightas med de som anser sig hittat sanningen efter 30-40 års erfarenhet och där vi "gamlingar" slår tillbaka.

Hifi-debatten är m a o inte annorlunda än annan samhällsdebatt. Jag är samtidigt glad att det är på det här viset. Om inte vi på 70-talet hade agerat som vi gjorde hade jag förmodligen inte haft så bra grejor att lyssna på idag. Rebellernas fight idag kommer att ge dom fantastiskt ljud när dom går in i den gyllene medelåldern.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-07-04 13:30

Sedan kom den lilla Nad'en och rörde om i grytan.

Ja, snacka om att NAD 3020 blev en milstolpe. Kanske den allra största?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-07-04 15:35

Jättefin generalisering du 8O :x

Hoppas att man blir gubbe snart då, så man kan få lyssna på musik och vara glad :roll:

Nu ska jag fortsätta lyssna på mina dubbelarton, och klämma finnar. Kanske dra en repa med epan också? :roll:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-07-04 16:03

Jag gick nog till gubbe-stadiet på en gång, tror jag. Helheten och att vifta på tårna är det viktigaste för mig. Basdunkadunk intresserar mig inte så mkt, bara det svänger. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2004-07-04 16:53

"Nu ska jag fortsätta lyssna på mina dubbelarton, och klämma finnar. Kanske dra en repa med epan också?"

:D :D :D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-07-04 17:12

Magnuz: Det finns plats för dig med 8)

V8: Basdunk intresserar mig, sålänge det är basdunk på skivan jag matar i. Fast, såna skivor äger jag cirka noll, och de få jag äger kommer inte i närheten av cd:n :wink: Det som är intressant tycker jag är att det är musiken som den var tänkt som kommer till mitt öra, och inte hur någon jeppe tycker att någon stereo ska låta.

Attack: Får jag tycka så fast jag inte ens är 20? :roll:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-07-04 20:44

:?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-04 22:08

Klockrent Attack

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-07-04 22:15

En annan av anledningarna till att det inte går att sälja Dynaudio eller Sonus Faber till ungdomar kan vara att de inte har råd iofs :roll:

Nåja. Jag är nöjd med min anläggning iaf, trist att jag tydligen är för ung för att få vara nöjd på riktigt. :roll:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-04 22:23

dawen:
Japp, sorry.
Du bara tror att du är nöjd. Ha kvar grejorna 20 år till då kommer du bli nöjd på riktigt. :)

Annars så tycker jag Attacks poäng är att yngre ofta välutbildade "vet för att dom vet".
Men ibland kan det ju faktiskt vara så att tiderna ändras och vissa saker som teoretiskt gäller kanske inte alltid rent praktiskt gäller pga av andra ofullkomligheter eller saker man inte har kontroll på.
Dessutom så gäller hela hobbyn känslor och känsloupplevelser och det blir man aldrig expert på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-05 08:17

Attack - stämmer nog bra det... Har marginalanteckningar i en Hifi-klubbskatalog från en av mina första lyssningar... Hade bara satt ett gigantiskt frågetecken vid Snell C för att jag inte förstod vad som var bra och varför den kostade som den gjorde... I dagens läge är det definitivt den i hela det gänget högtalare som låter tveklöst bäst. Övning ger färdighet!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ikon

Inläggav ikon » 2004-07-05 09:00

Kan också ha att göra med hur ens livshistoria förändras och hur man ser på livet och därmed hur man lyssnar in olika saker i olka åldrar. Jag har lyssnat på musik så länge jag kan minnas och verkligen sökt efter "spännande" musik. Men det är först på senare år som jag har börjat att på mer allvar intressera mig för själva HIFin och dess möjligheter. Jag kan nog säga att trots detta lyssnar jag mer på hur det låter än att det låter. Kanske att man försöker hitta andra saker precis som att man ser saker på ett lite annorlunad sätt när man är äldre. Med detta är det inte sagt att en sak är bättre än en annan. Min morfar sa en gång till mig att världen skulle rusa rakt åt fanderns om bara ni unga fick bestämma. Sant sa jag men å andra sidan skulle den väl stå helt still om bara ni gamla fick bestämma :lol:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-05 18:21

Jag har märkt att mitt ljudideal är ungefär det samma nu som för trettioår sedan. Jag gillar fortfarande att lyssna på en massivbas och en bra brilla utan att det blir en hängmatta. Och jag gillar att kunna spela starkt trots att jag nog den som är äldst på detta forum och jag är glad att kunna säga att jag aldrig har jagat dom dyraste grejorna som ändå inte nödvändigtvis låter bäst. Jag tror att jag satsat på bra grejor med förhållndevis små medel och en sjuhelvetes massa skivor och band med musik som jag gillar. Det är ju klart att jag köper nytt....en liten puppa här och en MD-spelare och en AV Reciever å lite högtalare som kan passa. Jag behöver inget mer potensförhöjande än så. :lol:

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-07-05 20:50

ikon skrev:Min morfar sa en gång till mig att världen skulle rusa rakt åt fanderns om bara ni unga fick bestämma. Sant sa jag men å andra sidan skulle den väl stå helt still om bara ni gamla fick bestämma :lol:

Din morfar var en klok karl, Ikon. Håller med fullständigt. Jag var väldigt aktiv med hifi i 20-årsåldern fram till efter min examen som följdes av en tid med småbarn, bil och villa. I drygt 20 år körde jag med Quad 44 och Audio Pro A4-14 utan någon ändring - bara musikinköp. Det var först när barnen började bli stora som jag "råkade" hamna på en stereomässa när min gamle kompis Dirty påminde mig om gamla tider.

Sedan dess har jag varit i farten, inte minst tack vare pådrivande och utmanande ungdomar som fått liv i mig i detta avseende. Jag håller på att ta igen de tappade 20 åren. Vi lär av varandra, vi åker på hifi-mässor tillsammans och jämför prylar och försöker slå i varandra diverse sanningar och försöker låta så vetenskapliga vi kan. Ibland tror vi på vad vi säger också men det är säkert mycket voodoo.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2004-07-06 00:00

Anders på Hifi-Stället har också gjort samma reflektioner. Han säger t.ex. att det är nästan omöjligt att sälja en Dynaudio eller en Sonus Faber till ungdomar.

Hehe, jag utgör väl det gyllene undantaget, blott 14 år som jag var när Anders lyckades pracka på mig ett par Dynaudio Audience 70. :roll: :wink:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-06 00:21

Jag har i allafall kommit fram till att jag aldrig ska köpa små högtalare. Stora och effektiva högtalare det är grejer det. T.ex. som NN´s stora JBL K2 med subbas. 8O

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-06 09:33

Jag håller med dig Nagrania. Vad är nyttan med småhögtalare som ofta saknar minst en - två oktaver i botten och med dessutom begränsad ljudtrycksförmåga?

I och för sig kan man ju tänka sig ett par mindre som är lätta att ta med till landet exempelvis.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-06 09:44

Även om jag numera har alla oktaverna, så har jag i tidigare perioder levt mycket väl med anläggning utan dem - så jag får ta och ta motsatt ståndpunkt och säga : det kan man visst det!

Har man en liten högtalare som är kanon i det den gör, säg t.ex. att den spelar mkt bra från 80Hz och uppåt... så går det alldeles utmärkt att ha en njutsam tillvaro med den.

T.ex. NHT SuperZero som låtit fullständigt magiska med riktigt riktigt bra drivning ( i butik t.ex. med Holfi Xandra, Pre-8 samt ett stort Mark Levinson-steg ).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-06 10:19

Jo, visst går det att leva förvånansvärt väl med bortskuren bas. Vi hör ändå övertonerna till basljuden och kan lätt föreställa oss hur det skulle låtit om basregistret funnits där. Fast sedan när man hör högtalare som kan spela hela basregistret vid realistiska* ljudtryck är det mycket svårt att gå tillbaks. Likaså har man förvånansvärt enkelt att tillvänja sig vid frekvensgångsavvikelser. Annan distorsion av olika slag tycks det dock vara svårare att kunna vänja sig vid.

* Vilket inte ens väldigt få av s.k. "fullregistershögtalare" mäktar med.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Bebop

Inläggav Bebop » 2004-07-06 11:00

Det där med ljudnivå är en intressant sak som delvis ändras med ålder, men bara delvis.

Har själv tillhört dom som tycker det musik skall spelas relativt högt för att närma sig realism. Här har jag svängt om helt efter intensiv debatt med både gamla och unga.

Med måttlig volym är det lättare att uppleva både nyanser och dynamik. Teorin är att vid för hög volym så kommer Du närmre örats tak - dynamiktopparna slår igenom, s a s. Därför tycker jag det är väldigt störande på mässorna när ett antal utställare exekverar mer i volym än finess.

Vad är då måttlig volym? Du får tolka detta själv, men det är betydligt lägre än vad man brukar spela på mässorna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-06 11:09

Johan_Lindroos skrev:realistiska* ljudtryck

* Vilket inte ens väldigt få av s.k. "fullregistershögtalare" mäktar med.

Vad för slags realistiska ljudtryck syftar du på? Rockkoncert eller kontrabas är viss skillnad...

( Personligen tycker jag lagom ljudnivå är så att jag kan jamma med på min akustiska gitarr och att den varken låter för starkt eller försvinner ihop med musiken. )

Användarvisningsbild
ikon

Inläggav ikon » 2004-07-06 11:36

Men vist behöver man väl hög volym ibland?
Att ha musiken på en "rimlig" nivå gör ju att man som attack skrev kan höra av nyanserna bättre. Det är ju så en lägre volym gör att man man måste konsentrera sig på att lyssna.
Sen kan jag tycka att men behöver hög volym någon gång då och då för att rensa hjärnan. Blåsa ut allt :twisted: men det handlar kanske inte så mycket om att lyssna.
Kanske behöver man blåsa ut hjärnan oftre när man är yngre?? :wink:

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-07-06 11:59

Jag tycker inte att det är behagligt att sitta i soffan och lyssna på realistiska ljudnivåer. En blåssektion kommer upp i farliga ljudnivåer och en enda trumpetare toppar runt 110dBa utan problem. Att stå med näsan direkt framför blåset på en konsert är en sak som i alla fall jag bara gör en gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-06 13:22

Förstås sitter man inte och lyssnar jämt på stark medelnivå. Det jag menar är mer att om man lyssnar på dynamisk musik, så är inte medelnivån så stark ofta. Däremot kan transienterna vara betydligt starkare i nivå (fast kortvarigt). Med en anläggning som återger transienterna oanstängt, kommer det att låta mer naturligt och oansträngt. Ofta med anläggningar med "ljudtrycks/distorsions-begränsningar" brukar ljudet "hårdna till" vid pådrag vilket är mycket tröttsamt tycker jag. Men ibland vill åtminstone jag kunna poppa på rejält för att, så att säga, "riva huset", utan att det är anläggningen som sätter några begränsningar. Man bör heller inte glömma filmljud vilket jag har i samma anläggning som min musikanläggning. Då vill man gärna kunna upplvea filmen med sin naturliga dynamik, d v s att kunna höra både vad som sägs och när det smäller en del, utan att behöva ratta på volymen ständigt.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-07-06 13:41

Jag håller med dig Johan. En transient ska kunna vara så stark och kort att huvudet skulle kunna ramla av. Basen och mellanbasen ska ge lyssnaren känslan av att man skulle kunna ramla baklänges. 8O :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-07-06 14:00

Sällan dock att dålig transienthantering är ett högtalarproblem, oftare otillräcklig förstärkareffekt som gör att den klipper, IMHO...

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-07-06 14:07

Ja du har rätt Johan. Jag har tyvärr inte så kraftfull anläggning, så jag måste sänka medelnivå ganska mycket för att topparna ska låta okej. Någon gång i framtiden ska jag uppgradera min anläggning såpass att jag kan lyssna på höga ljudnivåer när jag är på det humöret, problemet är bara att det blir så rackarns dyrt.

Jag har för mig att medelnivån under ett oförstärkt solo ligger ungefär mellan 90 och 100dBa beroende på instrument.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-06 14:41

Nattlorden, både och anser jag.

Med vissa högtalare nås konutslag långt utanför deras linjära område med "bara" typ 20 watts ineffekt vid låga frekvenser.

Men även förstärkare får ju förstås absolut inte klippa heller. Många högtalare klarar inspänningar långt högre med fortfarande låg distorsion då det handlar om högre frekvenser.

Det blir en balansgång, man får välja lämplig förstärkareffekt efter vilket högtaleri man tänker använda baserat på krav på ljudtryck på lyssningsplats.
Ofta är det då stora fördelar med högtalarsystem bestående av basmoduler och sidosystem. Då kan man ha förstärkare för basregistret som är lagom stora för att styra ut baselementen maximalt men utan risk att mosa sönder dem, samt välja förstärkare för sidosystemen som gör att mer högfrekventa transienter återges utan förstärkarklippning.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-07-06 14:42

D-Anders, ett solo med vilket instrument; trumset eller speldosa? :wink:

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-07-06 15:27

Hm, underskatta nu inte speldosan :)
trummor låter ganska mycket, men även piano,trumpet,trombon,saxofon,tvärflöjt osv.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi