Allmän fundering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-10-10 22:23

meanmachine skrev:En liten detalj som här på faktiskt brukar tendera normgivande är ju att det är ytterst svår respektive omöjligt att finna skilllnader på CD/DVD och kablar.

Har någon sagt det? Jag har då inte sett det. Visst, skillnader mellan CD- och DVD-spelare är normalt sett mindre än mellan många andra komponenter men att de finns tvivlar väl ändå ingen på? Att det finns kablar som påverkar hörbart tror jag också de flesta kan skriva under på. Således: vad menar du?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-10 22:26

Tror han vill polarisera folk, till "dom" och "vi", genom missuppfattat, eller rent medvetet, läst fel vad folk skriver.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-10 22:30

Magnuz skrev:
meanmachine skrev:En liten detalj som här på faktiskt brukar tendera normgivande är ju att det är ytterst svår respektive omöjligt att finna skilllnader på CD/DVD och kablar.

Har någon sagt det? Jag har då inte sett det. Visst, skillnader mellan CD- och DVD-spelare är normalt sett mindre än mellan många andra komponenter men att de finns tvivlar väl ändå ingen på? Att det finns kablar som påverkar hörbart tror jag också de flesta kan skriva under på. Således: vad menar du?

Öhman var rätt tydlig på att en hörbar skillnad på en kabel inte är möjlig utan att man likaväl kunde köra med sprängtråd eller kanske tom bly i korta bitar. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-10 22:31

meanmachine skrev:Öhman var rätt tydlig på att en hörbar skillnad på en kabel inte är möjlig utan att man likaväl kunde köra med sprängtråd eller kanske tom bly i korta bitar. :)

Snälla, läsa vad han skriver istället för hitta på det efteråt. Det skulle underlätta MKT.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-10-10 22:38

meanmachine skrev:
Öhman var rätt tydlig på att en hörbar skillnad på en kabel inte är möjlig utan att man likaväl kunde köra med sprängtråd eller kanske tom bly i korta bitar. :)

När du skriver så där är det ganska svårt att inte tro att subjektivisten har rätt här ovan. Visserligen skrev IÖ (fritt ur minnet så kanske inte ordagrant) att man kanske kunde köra med sprängtråd eller bly men bara så länge de elektriska egenskaperna håller sig inom gränsen för vad den mänskliga hörseln kan detektera, däremot inte att det är omöjligt att höra skillnad mellan kablar. Det är en j-la skillnad och det vet du nog.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-10 22:44

Magnuz skrev:... men bara så länge de elektriska egenskaperna håller sig inom gränsen för vad den mänskliga hörseln kan detektera, däremot inte att det är omöjligt att höra skillnad mellan kablar.

Visst. Det skrivs ofta på detta forum att så länge en kabel (förstärkare, pickup, högtalare - make your choice) är korrekt utförd hör man ingen skillnad. Självklart är det så. Men finns det några korrekt utförda återgivare?

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-10 22:46

Magnuz skrev:
meanmachine skrev:

När du skriver så där är det ganska svårt att inte tro att subjektivisten har rätt här ovan. Visserligen skrev IÖ (fritt ur minnet så kanske inte ordagrant) att man kanske kunde köra med sprängtråd eller bly men bara så länge de elektriska egenskaperna håller sig inom gränsen för vad den mänskliga hörseln kan detektera, däremot inte att det är omöjligt att höra skillnad mellan kablar. Det är en j-la skillnad och det vet du nog.

Jo men du! :)

Visst går snacket i dessa kabeltrådar att skillnaden i ljud är försumbar mellan kablar och CD/DVd spelare. ÄR detta ett felaktigt påstående tycker du?

Var eviga tråd känns som en upprepning av detta. Varför köpa en cd för 30k när det låter miskt lika bra med en DVD för 1000:- :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-10 23:00

meanmachine skrev:Var eviga tråd känns som en upprepning av detta. Varför köpa en cd för 30k när det låter minst lika bra med en DVD för 1000:- :)

Nu är det ju förstås så att varken en CD eller en DVD låter något överhuvudtaget. Det krävs att man stoppar dom i en spelare av något slag. Tex en CD-spelare eller en DVD-spelare.

Har för övrigt aldrig sett en CD för 30 tusen, det måste vara något mycket sällsynt :-)

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-10 23:08

Magnuz skrev:Visserligen skrev IÖ (fritt ur minnet så kanske inte ordagrant) att man kanske kunde köra med sprängtråd eller bly men bara så länge de elektriska egenskaperna håller sig inom gränsen för vad den mänskliga hörseln kan detektera, däremot inte att det är omöjligt att höra skillnad mellan kablar. Det är en j-la skillnad och det vet du nog.

Precis, det var typ så han skrev. :)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-10 23:13

BB När jag läst dina inlägg efter de första, så uppfattar jag det som att du är intresserad av att i ett blint test ta reda på generella preferenser. Ett sådant test är helt riktigt beroende av den miljö och den anläggning man använder (samt även panelen om den inte är stor nog). Du kommer, om du inte har väldigt konstiga alternativ, inte få tydliga utslag i ett sådant test. Folk har olika preferenser, och testet kan komma att visa en övervikt åt något håll, men troligen inte mer. (Om du exempelvis testar två högtalare med lite olika spridningsmönster.)

Chris_Lymme skrev:
BB skrev:Ett blindtest har (för mig) bara validitet i just den akustiska miljö där den gjordes med just den deltagande testpanelen samt med just den valda testutrustningen vid det aktuella tillfället och blir därför (för mig) ointressant som generell värdemätare/kvalitétsbedömmare.

Mvh, //BB

Hurra! Du har just blivit min hjälte.

Jag har skrivit samma sak (fast mindre väl) i flera trådar och fått så mycket på skallen av vissa tyckare.

BB skrev:Om jag gör en blindtest så är det inte för att kolla om det finns skillnader mellan två komponenter. Det behöver jag inte eftersom jag på empirisk grund vet att så är fallet.

Hurra! Igen.

:D

Det måste vara anstängande att hela tiden missförstå så gravt som du väljer att göra.

Päron och äpplen är apelsiner. Säger du emot är du mot åsiktsfrihet. Håller du med är du en wannabe...

Ärligt talat; är det någon som talat med BB. Jag är förvånad över den tydliga okunskap som uppvisas av någon så välrenommerad. Är det någon som "snott" nicket?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-10-10 23:46

En inte helt oplausibel tanke ?

Men det har ju varit lite "begreppsförvillan" så fan tro´t. :roll:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-10-10 23:54

meanmachine skrev:Jo men du! :)

Visst går snacket i dessa kabeltrådar att skillnaden i ljud är försumbar mellan kablar och CD/DVd spelare. ÄR detta ett felaktigt påstående tycker du?

Nej. Det är däremot ett helt annat påstående än det du först kom med. :wink:

Sedan är det ju så att många med mig kommit fram till att skillnaden mellan kablar oftast är försumbar. Likaså skillnaden mellan många (men inte alla!) CD/DVD-spelare jämfört med andra delar av anläggningen.

meanmachine skrev:Var eviga tråd känns som en upprepning av detta. Varför köpa en cd för 30k när det låter miskt lika bra med en DVD för 1000:-

Nej varför skulle man göra det? Jag skulle i alla fall inte göra det om jag ställdes inför den situationen.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-10-11 00:00

Magnuz skrev:
meanmachine skrev:
Nej varför skulle man göra det? Jag skulle i alla fall inte göra det om jag ställdes inför den situationen.

Joho då. Om du hade stålarna och gillade ljudet [s]från den helgjutna cd-släden i aluminium[/s] :D

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-10-11 00:13

lasselite skrev:Ärligt talat; är det någon som talat med BB. Jag är förvånad över den tydliga okunskap som uppvisas av någon så välrenommerad. Är det någon som "snott" nicket?

Tja, om förnekelse fungerade för Freud så funkar det säkert för dig också. Resten får du stå för själv för jag har ingen aning om vad du pladdrar om. Däremot snappade jag upp ordet "wannabe" så någon självinsikt finn sväl bakom förnekelsens tunga slöja.

Måste vara jobbigt när någon som inte kan ifrågasättas plötsligt uttalar sig emot den inövade rätta läran.

"Har jag haft fel ... nej, det måste vara en bedragare."
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-11 00:19

Magnuz skrev:... Likaså skillnaden mellan många (men inte alla!) CD/DVD-spelare jämfört med andra delar av anläggningen.

Frågan är givetvis, vilka skillnader? Det stora som hörs omgående eller de subtila skillnader som man upptäcker efter lång tids lyssning?

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-10-11 01:00

Bill50x skrev:Frågan är givetvis, vilka skillnader? Det stora som hörs omgående eller de subtila skillnader som man upptäcker efter lång tids lyssning?

De stora givetvis. De subtila skillnaderna är rimligen subtila, det hörs liksom på namnet. :wink:

Jag är heller inte säker på att det är särskilt vanligt med skillnader, subtila eller ej, som man upptäcker först efter lång tids lyssning. Jag skulle gissa att det snarare kan vara så att man efter kort tid vant sig så mycket vid ljudet att man inte längre upplever skillnaderna som skillnader, däremot börjar man kanske reflektera över hur det låter på ett annat sätt.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-11 01:05

Chris_Lymme skrev:Måste vara jobbigt när någon som inte kan ifrågasättas plötsligt uttalar sig emot den inövade rätta läran.

Dummheter! Jag har inga problem att säga emot någon. Men jag får inte ihop frågor och påståenden på så banal nivå med en person som BB

Har du något argument mot det svar jag skrev till "BB"?

Du däremot verkar blanda ihop resultaten av blindtester med helt olika syfte. Därav "Äpplen och päron är apelsiner"

Och snälla du, vilken är min inövade lära? Tala gärna om det för mig, så att jag vet.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-10-11 01:12

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:Frågan är givetvis, vilka skillnader? Det stora som hörs omgående eller de subtila skillnader som man upptäcker efter lång tids lyssning?

De stora givetvis. De subtila skillnaderna är rimligen subtila, det hörs liksom på namnet. :wink:

Jag är heller inte säker på att det är särskilt vanligt med skillnader, subtila eller ej, som man upptäcker först efter lång tids lyssning. Jag skulle gissa att det snarare kan vara så att man efter kort tid vant sig så mycket vid ljudet att man inte längre upplever skillnaderna som skillnader, däremot börjar man kanske reflektera över hur det låter på ett annat sätt.

Möjligt att du har rätt. Jag har dock ofta upplevt att smärre ("subtila") skillnader efter en längre tid äter sig in i skallen och blir alltmer irriterande. Inte alltid så påtagligt men indirekt genom att man inte lyssnar på musik i sin anläggning lika mycket längre. De där stora initiala skillnaderna (som tex en förändring i diskantnivå) brukar i alla fall jag ganska snart komma över.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-10-11 01:22

Bill50x skrev:Inte alltid så påtagligt men indirekt genom att man inte lyssnar på musik i sin anläggning lika mycket längre.

Det var lite det jag var ute efter. I början efter en uppgradering lyssnar man ständigt och hör (förhoppningsvis) hur mycket bättre det låter. Efter ett tag har man glömt hur det lät förut och upplever inte längre hur mycket bättre det låter nu. Då börjar man fundera på hur bra det skulle kunna låta om man bara... Jag tror att en del av förklaringen bakom uppgrade-itis finns här - det är skillnaden man är ute efter mer än något annat.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-11 08:41

Jocke skrev:
Almen skrev:Men menar du verkligen att rummet som F/E-lyssningen utfördes i har betydelse för resultatet av testet, om man faktiskt har detekterat en skillnad med en viss signifikans?
Rummet kan naturligtvis maskera tillkortakommanden i signalvägen.
Och vid F/E-lyssning där man detekterat skillnad så spelar det vad för roll?

Signifikanta skillnader kan man naturligtvis inte bortse i från.
Nä, det är ju liksom definitionen på "signifikant". Men vilka skillnader är det du pratar om?

Frågan är väl snarast vilka slutsatser man kan dra av resultatet! Rummet kan ju accentuera eller reducera felaktigheter och om dessa avvikelser är tilltalande - ja vad blir då slutsatsen?
Men jag talar inte om en subjektiv bedömning av vad som är tilltalande, jag talar om ett objektivt resultat av en F/E-lyssning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-11 08:43

meanmachine skrev:En liten detalj som här på faktiskt brukar tendera normgivande är ju att det är ytterst svår respektive omöjligt att finna skilllnader på CD/DVD och kablar. Så det Bo säger är ju klart emot den gängse faktiskt-andan. :)
Jag ser ingen logik i det här uttalandet alls.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-11 08:45

meanmachine skrev:Visst går snacket i dessa kabeltrådar att skillnaden i ljud är försumbar mellan kablar och CD/DVd spelare. ÄR detta ett felaktigt påstående tycker du?
Ja, det är ett uppenbart felaktigt påstående.

Varför köpa en cd för 30k när det låter miskt lika bra med en DVD för 1000:-
Har jag aldrig sett någon skriva. Däremot: Varför köpa en cd för 30k om det låter minst lika bra med en DVD för 1000:-?

Har du något bra svar på den frågan?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-10-11 08:59

meanmachine skrev:
Magnuz skrev:

IÖ har kanske lite fel där. Har läst om ett exempel där 1 km sprängtråd faktiskt förbättrade ljudet.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-11 10:15

meanmachine skrev:
Magnuz skrev:
meanmachine skrev:

Jo men du! :)

Var eviga tråd känns som en upprepning av detta. Varför köpa en cd för 30k när det låter miskt lika bra med en DVD för 1000:- :)

Upprepning var ordet!

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-11 10:16

Almen skrev:
meanmachine skrev:Visst går snacket i dessa kabeltrådar att skillnaden i ljud är försumbar mellan kablar och CD/DVd spelare. ÄR detta ett felaktigt påstående tycker du?
Ja, det är ett uppenbart felaktigt påstående.
Varför köpa en cd för 30k när det låter miskt lika bra med en DVD för 1000:-
Har jag aldrig sett någon skriva. Däremot: Varför köpa en cd för 30k om det låter minst lika bra med en DVD för 1000:-?

Har du något bra svar på den frågan?

Hårklyverier!

Är det ingenting du står för är det OK för mig. Så jag vet inte riktigt vad jag skall svara på. Om jag föredrar termen om eller minst eftersom det är detta som stör dig. Kontentan är ju den samma i mina ögon.

Ett känt ordspråk är: Att märka ord är den vekes sätt att hävda sig. Nu är det säkert inte så med dig men jag gjorde en notering i alla fall.

Du får gärna meddela varför mitt påstående är felaktigt. Jag förstår inte detta och tillhör ju begåvningsreserven efter vad jag förstår. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-11 10:19

Chris_Lymme skrev:
lasselite skrev:Ärligt talat; är det någon som talat med BB. Jag är förvånad över den tydliga okunskap som uppvisas av någon så välrenommerad. Är det någon som "snott" nicket?

Tja, om förnekelse fungerade för Freud så funkar det säkert för dig också. Resten får du stå för själv för jag har ingen aning om vad du pladdrar om. Däremot snappade jag upp ordet "wannabe" så någon självinsikt finn sväl bakom förnekelsens tunga slöja.

Måste vara jobbigt när någon som inte kan ifrågasättas plötsligt uttalar sig emot den inövade rätta läran.

Vem kan inte ifrågasättas?

Vad för värdefullt revolutionerande uttalande har den personen gjort?

Vad är den inövade rätta läran?

Auktoritetsdyrkan hos vissa individer kan skymtas i tråden.

p.s. för tydlighets skull vill jag inflika att jag anser BB vara en trevlig, kunnig och mycket resonabel man vars närvaro jag uppskattar mycket på forumet.

/Peter

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-10-11 10:31

Chris_Lymme skrev:Tja, om förnekelse fungerade för Freud så funkar det säkert för dig också...

Berätta gärna mera om förnekelse som fungerade för Freud. Det låter mycket intressant.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-11 10:34

meanmachine skrev:Du får gärna meddela varför mitt påstående är felaktigt.
Nu var det mera ditt första uttalande jag reagerade på som jag i hastigheten trodde att du vidhöll, där du hävdade att det hävdas att det är "omöjligt att finna skillnader på CD/DVD och kablar" i kabeltrådarna på faktiskt. Det är felaktigt.

Att du sedan skulle slira på formuleringarna (som vanligt) kanske jag borde insett. Jag kan också hitta på ordspråk: Att negligera ordens värde är den okunniges sätt att undvika sakdiskussion.

Men du svarade inte på frågan: Varför köpa en cd för 30k om det låter minst lika bra med en DVD för 1000:-?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-11 10:52

BB skrev:Hur säkerställes signifikans i utfallet vid BT alternativt F/E?
Sker det meddelst upprepade tester i olika akustiska miljöer?

BB skrev:Om jag gör en blindtest så är det inte för att kolla om det finns skillnader mellan två komponenter. Det behöver jag inte eftersom jag på empirisk grund vet att så är fallet. Vad jag vill veta i ett blindtest är vad som låter"bäst" i en given miljö med en given kombination av komponenter och rummets akustik.
[...]
Mvh //BB

Om man ställer ursprungsfrågan mot ditt senare svar så ser det ganska motsägelsefullt och illa genomtänkt ut.
Hur kan man beräkna signifikans på förutfattade meningar?
Och hur kan man upprepa test i olika akustiska miljöer om det är en given miljö man vill undersöka.
Nej, det ser faktiskt inte bättre ut än en brandfackla och ett trollinlägg, speciellt som du inte verkar speciellt intresserad att diskutera heller.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-11 10:56

Almen skrev:
meanmachine skrev:Du får gärna meddela varför mitt påstående är felaktigt.
Nu var det mera ditt första uttalande jag reagerade på som jag i hastigheten trodde att du vidhöll, där du hävdade att det hävdas att det är "omöjligt att finna skillnader på CD/DVD och kablar" i kabeltrådarna på faktiskt. Det är felaktigt.

Att du sedan skulle slira på formuleringarna (som vanligt) kanske jag borde insett. Jag kan också hitta på ordspråk: Att negligera ordens värde är den okunniges sätt att undvika sakdiskussion.

Men du svarade inte på frågan: Varför köpa en cd för 30k om det låter minst lika bra med en DVD för 1000:-?

Eftersom jag vet att du är en go kille så vet jag att du har god läsförståelseförmåga och tar detta inte som kritik. Dock vidhåller jag min åsikr och slirar inte. Titta på min post igen och läs.

"Ytterst svårt respektive omöjligt." Vilket tenderar att betyda i princip försumbart.

Detta är rätt gångbart i trådar och jag håller inte helt med. I vissa fall ja och andra nej. Om man väljer en för 30k om den låter nästan likt en för 1k väljer jag den för 30k ändå men deta har att göra lite med visuellt intryck, känsla i hantering och att de små detaljerna kan vara avgörande i det långa loppet. Hållbarhet kan vara en faktor. Jag det finns fler än bara ljudet som gör en apparat och va tusan man lever bara en gång och då kan man väl unna sig lite skoj. :wink:

:)

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi