Yamahas tvåkanalare - intryck (xx7-serien)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Yamahas tvåkanalare - intryck (xx7-serien)

Inläggav JTarnstrom » 2007-10-07 19:03

Måste ha en hyggligt billig reciever (lyssnar mycket på radio) och mina ögon föll på en Yamaha RX-797. Jag har noterat att Yamahas senaste xx7-serie har fått försiktiga lovord lite här och var. Jag ska självklart provlyssna men som alltid är det intressant att höra erfarenheter.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-10-09 12:34

Nästan som väntat. Ingen har hört dem. Kanske är det Yamahas problem. Ingen tar dem på allvar. Jag blir den första - en RX-797 på väg. Rapport kommer.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2007-10-09 13:02

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-10-09 13:47

Tack, jag har redan läst. De som avger omdömen om Yamahas grejer verkar sällan klassas in i gruppen audiofiler och tittar man på vad de har för grejer i övrigt så är det klent med referenser.

Dock har en del av Yamahas senaste två-kanalare ansetts som prisvärda av en del recensenter. Bland annat har AX-497 fått lovord av både Hifi Choice och Bild&Ljud (som jag egentligen tillmäter mindre värde. Allt är ju bra...).

Nu är detta köp lite av en chansning men håller recievern inte måttet i vardagsrummet kommer den att räcka till mer än väl i arbetsrummet. Ska bli spännande att höra om den kan mäta sig med de billigare NAD-burkarna.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-10-10 11:23

JTarnstrom skrev:
Nu är detta köp lite av en chansning men håller recievern inte måttet i vardagsrummet kommer den att räcka till mer än väl i arbetsrummet. Ska bli spännande att höra om den kan mäta sig med de billigare NAD-burkarna.

Tärnström

Din dumme jävel, du ska blindtesta, inte blindköpa! Förresten, är du säker på att du har kollat att inte jordflätan hade ramlat av phono-steget? Det kanske är det som orsakar missljuden.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-10-10 11:29

JTarnstrom skrev:
Din dumme jävel, du ska blindtesta, inte blindköpa! Förresten, är du säker på att du har kollat att inte jordflätan hade ramlat av phono-steget? Det kanske är det som orsakar missljuden.

Tärnström

Du skulle inte kunna tänka dig ett lite vänligare tonläge? :cry:

Nåja, mycket riktigt visade det sig att jordfätan hade ramlat av men köpet av Yamman var redan gjort. Nu åker den upp i sovrummet istället och får driva mina OD11.

Yamahan är under provspelning. Inga "nasties" upptäckta ännu. Ett neutralare mellanregister än NAD:en som upplevdes som lite varmare. Yamahan är oerhört mycket mer dynamisk än NAD:en. Basen är fast och tydlig långt ner i registret. I den här prisklassen finns det nog inga apparater som inte är en kompromiss i ett eller annat avseende. Yamahan står sig bra mot konkurrenterna än så länge. Jag återkommer om lyssningströtthet skulle infinna sig.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-10-10 12:10

JTarnstrom skrev:
Din dumme jävel, du ska blindtesta, inte blindköpa! [...]

Tärnström

:lol: :lol: :)
/en john som gillar gamm-yamma-grejjor

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-10 16:34

Hur är det med hållbarheten på Yamaha nuförtiden?
(Vissa andra populära märken verkar ju inte vara så jättebra på den punkten.)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-10-10 19:01

paa skrev:Hur är det med hållbarheten på Yamaha nuförtiden?
(Vissa andra populära märken verkar ju inte vara så jättebra på den punkten.)

Min första hembioreciever var en Yamaha och jag var väldigt nöjd med det emsta förutom tvåkanalsljudet. Jag hade inga problem, allt funkade, inga hängningar, som jag exempelvis råkade ut för med min Marantz SR7500.

Mitt intryck, efter att ha kollat igenom ett otal trådar, är att det sällan är problem med Yamaha. Harman Kardon verkar ha större problem med tillförlitligheten och går man upp i pris så finns det ett antal märken som verkar ha problem med buggar av olika slag.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-10 20:20

Jag har ju faktiskt lite gamla Yamahaprylar, en Tuner CT810 och ett kassettdäck K960. När jag tänker närmare rätt på saken, så är dom två faktiskt de älsta apparater jag har, som fortfarande inte är nåt fel på!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-10-10 20:42

Fast jag hittade ju denna info på Yamhas sajt:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=19788

Ändå ett gott tecken på att de tar ansvar för sina apparater även långt efter att de har slutat tillverka dem. Yamaha känns rätt seriösa på det viset.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-10-11 00:10

paa skrev:Jag har ju faktiskt lite gamla Yamahaprylar, en Tuner CT810 och ett kassettdäck K960. När jag tänker närmare rätt på saken, så är dom två faktiskt de älsta apparater jag har, som fortfarande inte är nåt fel på!

CT-810: tillverkningsår 1975-80
K-960: tillverkningsår 1981-83

Tärnström: Yamaha är nog en av få tillverkare som är bra på att fortfarande tillhandahålla info om sina äldre prylar.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-10-11 01:06

Det är värt en hel del i mina ögon. En del tillverkare verkar ju inte vilja kännas vid en del av sina produkter. Kanske är det ett skäl till att det verkar finnas en del hårdnackade Yamaha-fans på en del forum som aldrig kan tänka sig att byta märke?

Jag gillar Yamaha men deras tvåkanalsrykte har ju inte varit mycket att hänga i julgran på sistone... Jag gillar till och med utseendet på deras grejer.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2007-10-15 23:17

Blir det någon rapport? Väntar med spänning...

Går i valet om jag ska köpa en rx-797 eller ax-497.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-10-15 23:32

Juryn är ute, som man brukar säga. Det går att spela rätt högt utan att den kroknar eller distar. Låter inte obehagligt. Jämfört med min NAD 7240 låter den inte lika varm... Trots att jag inte är missnöjd kan jag inte rekommendera den oreserverat. Färgar nog något men inte på det roliga sättet som kanske en gammal NAD gör. Tror att provlyssning är ett måste.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2007-10-16 19:28

Hmmm, ok, tack för det... Får se om det finns möjlighet att provlyssna, framför allt på ax-497'an. Egentligen så vill jag ha en ax-596'a, men det verkar ju vara helt kört att få tag i en. :(

Får hoppas att 497'an är likvärdig.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-10-25 19:29

Ny rapport. Denna gång med en NAD C352 som jämförelse. Förvånande nog hör jag inga skillnader mellan Yamahan och NAD:en som inte kan tillskrivas inbillning. Möjligen kan NAD:en ha lite mer "kropp" i rytminstrumenten. Detta är enbart subjektiva intryck. Jag har inte nivåmatchat eller blindtestat. Min NAD 7240 låter däremot betydligt varmare och utsträckt i diskanten... Jag kan få Yamahan att närma sig det ljudet när jag använder mig av loudnessfunktionen. Är månne 7240 mer färgande, eller är det faktiskt tvärtom? Bytte ut byglarna i Yamahan mot en Audioquest signalkabel. Jag tyckte mig märka en mindre förändring till det bättre men även det kan vara inbillning.

Positivt att Yamman ändå står sig mot C352:an... De är väldigt lika i karaktären men man får ju tonvis med mer funktionalitet i Yamman. Skulle ha varit intressant att ha haft en erkänt ofärgande stärkare som referens.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2007-10-25 19:45

Tycker du att den var/är prisvärd? Såg att Media Markt hade den för 3200:- ... Undrar om det är någon större skillnad det är mellan 797'an och 497'an... Har du hör den?...

//Micke

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-10-25 19:56

JTarnstrom skrev:[...] Jag kan få Yamahan att närma sig det ljudet när jag använder mig av loudnessfunktionen. Är månne 7240 mer färgande, eller är det faktiskt tvärtom? [...]

Har den en sån där smart loudness, som varierar med volymen? Sån vill man ju ha, verkar skitsmart!

/en john utom kontroll

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-10-25 20:00

enJohn skrev:
JTarnstrom skrev:[...] Jag kan få Yamahan att närma sig det ljudet när jag använder mig av loudnessfunktionen. Är månne 7240 mer färgande, eller är det faktiskt tvärtom? [...]

Har den en sån där smart loudness, som varierar med volymen? Sån vill man ju ha, verkar skitsmart!

/en john utom kontroll

Japp, en sådan är det. Funkar bra.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-10-25 20:04

Bossekaka skrev:Tycker du att den var/är prisvärd? Såg att Media Markt hade den för 3200:- ... Undrar om det är någon större skillnad det är mellan 797'an och 497'an... Har du hör den?...

//Micke

Ja, om jag inte hör någon större skillnad mellan Yamahan och C352:an så är den ju prisvärd för mig, under förutsättning att det inte finns någon ännu billigare som jag föredrar, som min 7240 exempelvis. Om den är det för någon annan vet jag inte. Vet heller inte om det är någon skillnad mellan 797 och 497. Just nu är jag förvirrad. Hade förväntat mig större skillnad mellan Yamahan och NAD:en, till den senares fördel. Jag tror inte att jag skulle rekommendera att använda mig som köpråd, just i detta nu.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Nya S2000-serien lär höja Yamahas status...

Inläggav Greensleeves » 2007-10-26 13:53

JTarnstrom skrev:... Jag gillar Yamaha men deras tvåkanalsrykte har ju inte varit mycket att hänga i julgran på sistone... Jag gillar till och med utseendet på deras grejer.

Detta två-kanalsrykte borde få en boost uppåt, efter att firman har släppt den nya serien S2000.
Antar jag. Det tycks inte enbart handla om en gedigen byggteknik för dessa prylar rent hifi-mässigt, utan pjäserna ståtar även med något så ovanligt som sidor i äkta trä. :wink:
Här talar vi nostalgivibbar tillbaka till 1970-talet så det visslar om det, och lite nostalgi måste vi alla få ägna oss åt...

... emellanåt ... 8)

Mvh,
Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Måhända vet TVnisse råd..?

Inläggav Greensleeves » 2007-10-26 15:01

Bossekaka skrev:... Egentligen så vill jag ha en ax-596'a, men det verkar ju vara helt kört att få tag i en. :(

Ett försiktigt tips från min sida, är att du vänder dig till landets kanske mest välsorterade Yamaha-handlare, nämligen TVnisse. Han säljer bl a apparaterna Yamaha A-S2000 och CD-S2000 ur den i tråden ovannämnda, nya 2-kanalsserien. Genom sitt kontaktnät borde väl denna butik, om någon, kunna ha en chans att skaka fram en AX-596:a. Om det fortfarande och överhuvudtaget är möjligt.

Mvh Greensleeves
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-10-26 16:02

Yamaha 497 kan du köpa på Tecnikdirekt.de för 239 Euro. Jag köpte en mindre Yamahareceiver därifrån men är inte så imponerad av den, men ok för priset. jag använder den i arbetsrummet. Det jag har mest emot är designen, ser 20 år gammal ut med en massa små plastiga knappar och plottriga displayer.

http://www.technikdirekt.de/main/en/aud ... ticle.html?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-10-26 17:37

Här är ju en 596:a. Köp den! Om du bor i Tjockhult kan vi testa mot varandra.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=15145

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-26 18:02

JTarnstrom skrev:Fast jag hittade ju denna info på Yamhas sajt:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=19788

Ändå ett gott tecken på att de tar ansvar för sina apparater även långt efter att de har slutat tillverka dem. Yamaha känns rätt seriösa på det viset.

Tärnström

Är det nån som fått nåt svar därifrån om vad man ska göra när man har en av dom apparaterna, annat än att dra ur sladden?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2007-10-26 23:00

Jaha, så var den i silver också.... Svart måste den ju vara, men tack ändå..... Jag såg at 596'an inte tar bananer 8O, så det lutar nog åt en RX-797 iaf....

//Micke

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2007-10-28 17:23

Hur är kvaliten på phono-ingången på 797'an? Har du provat?

//Micke

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-10-28 18:22

Jag tyckte att mitt externa phono-steg var bättre (Project Phono SE) men jag ska försöka göra en koll till. Det finns ju lite fler variabler än bara phono-steget som är involverade (puppa o kablar). Tror dock inte att det inbyggda steget skäms alltför mycket för sig om man ser till priset för hela receivern.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2007-11-08 20:52

Det blev en RX-797 iallafall... Fick hem den idag, efter en veckas väntan.

Jag måste säga att jag blev ganska överraskad över basen den plockade fram ur mina focus sa-5'or. Kan väl inte säga att det blev mer men den blev bra mycket djupare. :D .

Jag trodde nog att min NAD 320BEE i den här prisklassen levererade vad som fanns att hämta, men det var ju bl.a detta jag hoppades på.

Förhoppningsvis öppnar den upp sig lite mer när den får spelas in en stund.

3300:- som den kostade får jag väl säga var prisvärt. (Än så länge)...

//Micke

Återgå till Köpråd