Basreflexportens riktning och längd

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Basreflexportens riktning och längd

Inläggav KarlXII » 2007-10-28 19:17

Vad bestämmer egentligen åt vilket håll basreflexportens öppning hamnar?
Jag kan tänka mig att en fördel att ha den framåt är att man kan ha högtalaren närmare en vägg, men det är ju bara min spekulation.

Finns det något håll som är extra bra, eller något som är extra dåligt?

Jag skulle vilja ha den neråt. Det ger ett snyggt intryck utan ett missprydande hål på framsidan, känns spontant som om det ger bra spridande effekter och som att högtalaren blir mindre placeringskänslig.
Använder man spikes släpper man ju ut luften där. Eller om man högbygger och gör stora öppningar som t.ex QM40.
Eller har jag fel?
Senast redigerad av KarlXII 2007-10-29 01:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-10-28 20:05

Det kan vara viktigare vart mynningen är på insidan av lådan, eller vad säger di lärde.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-29 00:01

Fördelar på baksidan:
-Väsljud och annat högfrekvent som kommer ur porten hörs mindre.
-Porten kommer närmare väggen. Det kan göra att stödet från väggen blir aningen bättre. Av samma anledning kan det vara vits att sätta porten nära golvet. Visserligen är våglängden vid 30 Hz c:a 10m, men ett avstånd till väggen på 1m ger då en fasförskjutning på 2/10 våglängd. Detta gör att reflexen inte kommer klockrent i fas med direktljudet.

Nackdelar på baksidan:
-Om högtalaren ställs tex i en bokhylla kan porten mista sin funktion. Detta har DIYaren kontroll över, men knappast en kommersiell tillverkare.

Skillnader som inte är givet bra eller dåliga:
-Tonkurvan påverkas en gnutta eftersom man inför lite extra löptid för ljudet ur porten.
-Porten syns inte.

Kommer inte på nåt mer nu.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-10-29 01:04

Tack.

Jag kom på en annan sak jag måste fråga om:
Basreflexens rör är ju avstämt mha längd och diameter - men är det avståndet rörände <-> lådans utsida som är givet, eller skulle det i princip funka med ett rör (stickandes) utanpå lådan som håller korrekt längd och diameter?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-29 01:20

Det funkar...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-10-29 02:17

Då vet jag det. Tackar! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-29 09:36

KarlXII skrev:Tack.

Basreflexens rör är ju avstämt mha längd och diameter - men är det avståndet rörände <-> lådans utsida som är givet, eller skulle det i princip funka med ett rör (stickandes) utanpå lådan som håller korrekt längd och diameter?

Det funkar, men röret behöver vara en liten gnutta längre om det ska bete sig exakt likadant. Högnivåegenskaperna blir gissningsvis en gnutta sämre också. Båda eftersom mynningen inte blir bafflad.

(Båda sakerna gäller fö rörets inerände också.) Det är inga stora saker, dock, betydelsen ska absolut inte överdrivas.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-10-29 10:16

Svante skrev:
KarlXII skrev:Tack.

Det funkar, men röret behöver vara en liten gnutta längre om det ska bete sig exakt likadant. Högnivåegenskaperna blir gissningsvis en gnutta sämre också. Båda eftersom mynningen inte blir bafflad.

(Båda sakerna gäller fö rörets inerände också.) Det är inga stora saker, dock, betydelsen ska absolut inte överdrivas.

Men om den blir bafflad ändå..om än en väldigt liten baffel, nämligen högtalarens botten?

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-29 10:43

Att runda av inre kanterna på rörets ändar med ca 5 mm radie minskar vissel och väs kraftigt, speciellt vid avstämningsfrekvensen, och porten kan även spela högre med mindre kompression.
Väsljud från portar hörs tydligt på orgelmusik, som låter "hesare" när man har problem med porten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-10-29 10:44

Svante skrev:-Porten kommer närmare väggen. Det kan göra att stödet från väggen blir aningen bättre. Av samma anledning kan det vara vits att sätta porten nära golvet. Visserligen är våglängden vid 30 Hz c:a 10m, men ett avstånd till väggen på 1m ger då en fasförskjutning på 2/10 våglängd. Detta gör att reflexen inte kommer klockrent i fas med direktljudet.

Hur är egentligen med stöd från närliggande ytor och basreflexportar? Om jag förstått saken rätt så kan ett element lätt driva den ökande akustiska impedansen men hur är det med en basreflexport?

Undrar,

D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-10-29 15:58

Dahlqvist skrev:
Svante skrev:-Porten kommer närmare väggen. Det kan göra att stödet från väggen blir aningen bättre. Av samma anledning kan det vara vits att sätta porten nära golvet. Visserligen är våglängden vid 30 Hz c:a 10m, men ett avstånd till väggen på 1m ger då en fasförskjutning på 2/10 våglängd. Detta gör att reflexen inte kommer klockrent i fas med direktljudet.

Hur är egentligen med stöd från närliggande ytor och basreflexportar? Om jag förstått saken rätt så kan ett element lätt driva den ökande akustiska impedansen men hur är det med en basreflexport?

Undrar,

D

Jo, det går bra. Visserligen märks lasten mer med basreflexportar, men fortfarande är lasten liten jämfört med massan i ett hyggligt stort basreflexrör.

Det är ju så att strålimpedansen domineras av massreaktansen vid låga frekvenser. Massreaktansen kan modelleras som en förlängning av röret med 0,85 ggr röradien per rörände. Detta gäller en bafflad kolv, dvs halvrymd.

Om röret i stället mynnar fritt (dvs helrymd) så är motsvarande ändkorrektion 0.6 ggr rörradien.

Skillnaden finns där, och kan kompenseras för med något olika rörlängd.

Nu kan man invända att den resistiva delen har andra effekter än massan (den sänker Q-värdet), men med insikten om att den är mycket mindre än massreaktansen, så kan man inse att effekten är liten, i varje fall om inte helmholtzresonatorns Q-värde är jättehögt.

Man kan också prova att räkna ut ett "idealt" Q-värde för en helmholtzresonator baserat enbart på strålresistansen (och strunta i förluster i rör och låda) och se att det blir bra mycket högre än det brukar bli i en låda.

Ovanpå detta kan man se att Q-värdet inte spelar hemskt stor roll för tonkurvan bara det når över ett visst värde.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-31 08:03

Svante skrev:
Dahlqvist skrev:

Undrar,

D

Jo, det går bra. Visserligen märks lasten mer med basreflexportar, men fortfarande är lasten liten jämfört med massan i ett hyggligt stort basreflexrör.

Nu kanske jag missförstår dig, men om jag tror att du menar att ett rör med större diameter och större längd (för att bibehålla avstämningsfrekvensen) i kraft av den större massan på den inneslutna luften, skulle uppvisa en signifikant annorlunda akustisk impedans mot omkringvarande rum - så måste jag protestera!

Så är det inte alls.

Den akustiska massan# på den i röret inneslutna luften blir samma. Det beror på att luftens rörelseenergi för en given luftpumpning alltid är densamma. Är diametern den dubbla är arean den fyrdubbla, och längden (den akustiska) måste fyrdubblas för oförändrad avstämningsfrekvens. Det betyder att vikten på den inneslutna luften ökar med en faktor 16 ggr.

Dock minskar även lufthastigheten en faktor 4 ggr vid ett givet ljudtryck, och eftersom rörelseenergin är proportionell mot hastighetens kvadrat kommer den 4 ggr långsammare rörelsen hos luften i den 16 ggr större luftmassan att få en rörelseenergi som är identisk med den mindre portens. V^2*M = v^2*m helt enkelt.

Vh, iö

- - - - -

#Den akustiska portmassan är förvisso ett begrepp som man bara brukar använda för att beräkna basreflexrörets inneslutna luftens återverkan på baselementet, men resonemanget är giltigt även för beteende utåt rummet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Teknikforum