Jag vet inte vad för musik du inkluderar nu, men jag talar om de genrer
som rådde på 70-talet, alltså de jag listat tidigare i tråden. Inte den
musik som kom ungefär 1983-1984 (den kommersiella dum-sythen och
den kommersiella dum-hårdrocken) som sedan kom att dominera
nästan en 10 år lång period - det musikaliska 80-talet.
Ett par typiska exponenter för de på 80-talet dominerand genrena
är Howard Jones och Europe.
Här finns det väl lite olika uppfattningar om det verkligen var dum hårdrocken
Faktiskt är under skoltiden(gymnasiet) Så var detta en värld av hårdrock kontra synt, ungefär. (Jag gick i gymnasiet då)
Kan väl nämna band som Europe då men även Bad english, Giant etc dök upp under den perioden också.
Även hände något mycket revolutionerande under -80 talet vad gäller hårdrocken som inte egentligen hade setts förut.
Yngve Malmsten dök upp flyttade till USA blev gitarrist med Steeler sedan Alcatraz för att sedan bilda Rising Force som de hade hetat tidigare i Sverige.
Om man nu tycker om hans musik, men det blev hur som helst något alldeles nytt inom hårdrockgenren Yngve blev så att säga en stilbildare med sin neo klassiska hårdrock med mycket dimskalor. Detta är i alla falla idag fortfarande en stil inom hårdrocken. Så nog måste man ändå säga att det hände saker inom musiken på den tiden.
Nu är det väl så att jag inte är någon fanatisk Malmsten älskare, men han har gjort några riktigt tjusiga saker.
Men för hårdrock skaran som än är ganska smal sett till populärmusiken så måste man nog ändå tillstå att detta var en bra period med mycket bra musik.
Sen kan väl tilläggas att Toto gjorde några riktigt bra plattor undr denna period, även om de kom med den revolutionerade första plattan redan 1978.
På Fusiongenren hände en del saker också.