Den bästa tiden är nu?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-10-29 10:11

Jag vet inte vad för musik du inkluderar nu, men jag talar om de genrer
som rådde på 70-talet, alltså de jag listat tidigare i tråden. Inte den
musik som kom ungefär 1983-1984 (den kommersiella dum-sythen och
den kommersiella dum-hårdrocken) som sedan kom att dominera
nästan en 10 år lång period - det musikaliska 80-talet.

Ett par typiska exponenter för de på 80-talet dominerand genrena
är Howard Jones och Europe.

Här finns det väl lite olika uppfattningar om det verkligen var dum hårdrocken :) Du kanske tyckte så, men det kom faktiskt en hel del bra låtmaterial från den genren under den tiden. Kan hålla med om dum-synthen i och för sig.

Faktiskt är under skoltiden(gymnasiet) Så var detta en värld av hårdrock kontra synt, ungefär. (Jag gick i gymnasiet då)

Kan väl nämna band som Europe då men även Bad english, Giant etc dök upp under den perioden också.

Även hände något mycket revolutionerande under -80 talet vad gäller hårdrocken som inte egentligen hade setts förut.
Yngve Malmsten dök upp flyttade till USA blev gitarrist med Steeler sedan Alcatraz för att sedan bilda Rising Force som de hade hetat tidigare i Sverige.
Om man nu tycker om hans musik, men det blev hur som helst något alldeles nytt inom hårdrockgenren Yngve blev så att säga en stilbildare med sin neo klassiska hårdrock med mycket dimskalor. Detta är i alla falla idag fortfarande en stil inom hårdrocken. Så nog måste man ändå säga att det hände saker inom musiken på den tiden.

Nu är det väl så att jag inte är någon fanatisk Malmsten älskare, men han har gjort några riktigt tjusiga saker.

Men för hårdrock skaran som än är ganska smal sett till populärmusiken så måste man nog ändå tillstå att detta var en bra period med mycket bra musik.

Sen kan väl tilläggas att Toto gjorde några riktigt bra plattor undr denna period, även om de kom med den revolutionerade första plattan redan 1978.
På Fusiongenren hände en del saker också.

:)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-10-29 10:39

IngOehman skrev:Ett par typiska exponenter för de på 80-talet dominerand genrena

Howard Jones en av 80-talets stora helt enkelt. Han gjorde sin musik för att skulle kunna framföras live, vilket han också gjorde till skillnad från många andra på den tiden.

Kan ju nämna för alla som inte är ett dugg intresserade att jag spelade dom 2 första spåren från hans 2a platta innan jag gick till jobbet i morse. Dvs innan jag läse IÖs inlägg.

Bild
Howard Jones
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-10-29 10:59

IngOehman skrev:.... och aldrig har så förskräckliga kläder burits.

Tjejerna har aldrig klätt sig så snyggt som under 80-talet. Och så snygga frisyrer! Wow!
Bild

Så här ska det se ut, Öhman:
Bild
Strawberry Switchblade + nån lycklig snubbe till vänster.

Och systrarna Holmström i Trance Dance, oj oj oj. Och jag som såg Trance Dance live!

Hit med en tidsmaskin!

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2007-10-29 12:30

phloam skrev:

Just under de åren så kom, för de insatta, riktigt klassiska plattor som "Nail" med Foetus (85), Coil "Horse Rotorvator"(86), Skinny Puppy med "Mind TPI" (86) "Cleanse Fold & Manipulate"(87) "Too Dark Park" (90), Legendary Pink Dots "Any Day Now" (87), "The Maria Dimension" (91) Richard D James "Selected Ambient Works 85-92" (!), Einsturzende Neubauten "Halber Mensch" (85), "Funf auf..." (87), Cabaret Voltaire "The Crackdown" (83)......

Känner knappt igen några av dessa grupper, eller rättare sagt vad bra de gjort i form av musik, :oops: men det var väl då (mitten på 80-talet och framåt slutet av decceniet som man nästan gav upp hoppet om 80-tals musiken) fast det borde egentligen ha varit tvärt om, det var ju då man var mest hungrig på ny bra musik.

Minns massor av grupper som bara flöt en förbi, eller vad sägs om dessa.
Milli Vanilli (eller vad de nu hette) Thomson twins,Fancy,style,Europe,Saxon,Sandra, modern Talking, Samantha Fox, falco, Opus,Wham m.m
äger inte några skivor av dessa grupper, men det är jag det,
jag missunnar dock ingen att glädjas av den, men tyvärr var nog mycket musik på 80-talet inget vidare , den ofta "glättiga" 80-tals musiken passade bäst på fester, (där den gick in i de ena (örat) och ut i andra ) :wink: det är då min subjektiva uppfattning, det finns dock undantag U2 är ett av dessa band tycker jag, och alla de övriga som egentligen var etablerade redan på 70-talet , och en del av dessa har redan nämnts i tråden.

Vh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-29 14:21

IngOehman skrev:
Sen får vi inte glömma Heaven 17 - "Penthouse And Pavement" (-81) - jag tycker fortfarande att "Geisha Boys and Temple Girls" är en av de bästa. Hmm... borde kanske skriva om den på WhatTheFuckHiFi.

Sorterar jag fortfarande som 70-tal. Har alla kännetecken från 70-talsperioden 1974-1983.

Alltså det är här det blir riktigt konstigt :) Att överhuvudtaget nämna ordet "70-tal" tillsammans med Heaven 17 skapar kognitiv dissonans hos alla, utom möjligen dig själv :)

Ett talande exempel på att det du kallar "70-talsperioden" alt "70-talsmusik" i allt väsentligt är just det som de flesta andra menar är 80-talsmusik - oavsett vilket år den kom ut.

Jag har här en Virgin-samling med "New Romantic Classics" (riktigt bra samling, från skivbolaget som gällde då) med bl.a:

Human League (81), Spandau Ballet(82), Heaven 17(82), Duran Duran(82), ABC(82), Classix Noveau(82), Oakey/Moroder(84), Ultravox(84), OMD(80), Soft Cell(81), Yazoo(82), Kraftwerk (The model, 78 ), China Crisis(82), Talk Talk(82), Gary Numan(79), Visage(80), Japan(81)

Kolla årtalen - 78 till 84. Är detta en 70-talssamling? Nej. Är det logiskt och självklart att både Kraftwerk och Gary Numan är med? Ja. :)

Precis som Koffe säger så är de med på denna samling för att de delar en estetik (kort sagt), en stil som är omisskännlig.

Senare delen av 80talet (84-92 ca) kräver en separat analys.
Senast redigerad av phloam 2007-10-29 17:14, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-29 14:34

grannilsson skrev:
Milli Vanilli (eller vad de nu hette) Thomson twins,Fancy,style,Europe,Saxon,Sandra, modern Talking, Samantha Fox, falco, Opus,Wham m.m

Alltså denna typ av musik var ju faktiskt redan då ansedd som skräp, jämför kvaliten hos Samatha Fox och Sandra med den Virgin-samling jag tar upp ovan. Stor skillnad, båda 80-tal dock :)

Sen är det lite speciellt att resterande delen av 80talet var ett tomt eko av tiden innan; och att istället undergroundmusiken var så otroligt rik. Kanske en motreaktion, det att så många begåvningar valde att göra så pass svår och otillgänglig musik.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-29 14:44

Max_Headroom skrev:
Bild
Howard Jones

Howard gjorde stor synthpop, en av mina största idoler mitten av 80-talet. Lyssnar än på hans skivor med jämna mellanrum, tidlös musik.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-29 14:45

Håller med Öhman om Kraftwerk och Bowie, dom är helt klart 70-tals grupper i mina ögon med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-29 15:01

subjektivisten skrev:Håller med Öhman om Kraftwerk och Bowie, dom är helt klart 70-tals grupper i mina ögon med.

Grejen med Bowie och Kraftwerk är ju att de är riktiga pop-dinosaurier som sträcker sig över extrema tidsperioder. Bowie kan ju exemplifiera allt. 70tals-glamrock, 80talssynth, 90talspop.... sen tycker jag iofs att Kraftwerk var med och inspirerade fram 80talsmusiken, och att Bowie's Low/Lodger/Heroes-perod var rent stilmässigt mer 80-tal än 70-talsBowie med Diamond Dogs och Ziggy. Ungerfär. Men visst, 70tal - OCH 80tal! :)

Edit: Scary Monsters var ju väldigt mycket 80tal och synt, mer än tidigare, medges
Senast redigerad av phloam 2007-10-29 15:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-29 15:05

Ni som verkar så rigida, vilket årtionde vill ni placera Miles Davis i?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-29 15:06

subjektivisten skrev:Howard gjorde stor synthpop, en av mina största idoler mitten av 80-talet. Lyssnar än på hans skivor med jämna mellanrum, tidlös musik.

Lustigt - just "Dream into action"(85) var något av det sista riktigt 80-talsmässiga jag lyssnade på... sen fick jag nog av det hela; dök ner i industrikällaren för att aldrig riktigt komma upp :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-10-29 15:18

phloam skrev:
grannilsson skrev:

Alltså denna typ av musik var ju faktiskt redan då ansedd som skräp, jämför kvaliten hos Samatha Fox och Sandra med den Virgin-samling jag tar upp ovan. Stor skillnad, båda 80-tal dock :)

Men att kalla Thomson twins och Falco för skräp är väl att ta i? Båda ansågs ju som "finare" på sin tid.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-10-29 15:22

Ni som verkar så rigida, vilket årtionde vill ni placera Miles Davis i?

Eller Eric Clapton för den delen?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-29 15:23

paa skrev:Ni som verkar så rigida, vilket årtionde vill ni placera Miles Davis i?
50-talet och 70-talet. Hans mest definierande album enligt mig är från perioderna motsvarande Kind of Blue och Bitches Brew.

Hehe, känner igen 80-talsdiskussionen från den här tråden.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-10-29 15:24

paa skrev:Ni som verkar så rigida, vilket årtionde vill ni placera Miles Davis i?

50 och 80-tal. Inget däremellan.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-29 15:31

IngOehman skrev:Oavsett vilket är det svårt (för mig) att förstå att du inte ser att
80-talets synthmusik nästan helt saknar samröre med Kraftwerks
konst. Det enda gemensamma är bruker av synthar, som ju dock
förekom genom nästan hela 70-talets poptradition!

Enda mellanformen mellan Kraftwerk och 80-talssynth-genren jag kan
komma på är (fortfarande) Yello. Finns det något annat exempel? Det
borde finnas i varje fall något.

OMD, Visage, Cabaret Voltaire, Gary Numan, Yazoo, Depeche Mode, Human League, DAF, Soft Cell, Heaven 17, Suicide.... skulle dessa inte vara lika mycket/ännu mer Kraftwerkinspirerade mellanformer än Yello? :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-29 15:33

Max_Headroom skrev:Men att kalla Thomson twins och Falco för skräp är väl att ta i? Båda ansågs ju som "finare" på sin tid.

Ber om ursäkt, det följde med en del som inte skulle vara med där :)

(Egentligen tycker jag att skräpmusiken då var bra mycket bättre än skräpmusiken idag....)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-29 15:40

phloam skrev:Grejen med Bowie och Kraftwerk är ju att de är riktiga pop-dinosaurier som sträcker sig över extrema tidsperioder. Bowie kan ju exemplifiera allt.

Ja, men det tordes väl vara rätt allmänt rätt att säga att dessa band är 70-tals band eftersom:

A. Deras bästa (subjektivt såklart) skivor kom då.
B. Dom slog igenom då.

Bara för att Stones hade fler grymma skivor på 70-talet så blev ju inte dom en 70-tals band, utan dom är ju fortfarande ett 60-tals band, eller hur?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-29 15:50

subjektivisten skrev:
Ja, men det tordes väl vara rätt allmänt rätt att säga att dessa band är 70-tals band eftersom:

A. Deras bästa (subjektivt såklart) skivor kom då.
B. Dom slog igenom då.

Bara för att Stones hade fler grymma skivor på 70-talet så blev ju inte dom en 70-tals band, utan dom är ju fortfarande ett 60-tals band, eller hur?

Jo, det är ju inte alls "fel" att kalla dem för det - men en del kanske ser det som du säger, en del kanske snarare ser till vad gruppen som sådan, under huvuddelen av deras karriär, står för rent musikaliskt.

Ur den synvinkeln blir Stones ett tidlöst rockband, Bowie en musikalisk kameleont, Kraftwerk ett synthband långt före sin tid.

Båda synsätt är ju rent allmän rätt, skulle jag vilja påstå...!

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2007-10-29 16:46

Max_Headroom skrev:
Men att kalla Thomson twins och Falco för skräp är väl att ta i? Båda ansågs ju som "finare" på sin tid.

Men det gjorde jag ju inte , :oops: bara att de flöt mig helt förbi(nästan i varje fall, för jag kommer ju ihåg gruppens/artistens namn trots allt, så något måste ju ha fastnat) men inget som gjorde intryck på mig att köpa skivorna bara.

hur de ansågs som "finare" på sin tid, vet jag däremot inget om, inget jag reflekterade över i vart fall, nä 80-talet är och förblir (i mina ögon/öron) som ett tragiskt decenium ang musik skapande i stort, det finns dock undantag.

Mvh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-10-29 20:02

phloam skrev:
IngOehman skrev:
Sen får vi inte glömma Heaven 17 - "Penthouse And Pavement" (-81) - jag tycker fortfarande att "Geisha Boys and Temple Girls" är en av de bästa. Hmm... borde kanske skriva om den på WhatTheFuckHiFi.

Sorterar jag fortfarande som 70-tal. Har alla kännetecken från 70-talsperioden 1974-1983.

Alltså det är här det blir riktigt konstigt :) Att överhuvudtaget nämna ordet "70-tal" tillsammans med Heaven 17 skapar kognitiv dissonans hos alla, utom möjligen dig själv :)

Jovisst, att det i huvudsak är ett 80-talsband kanske jag kan hålla
med om. Syftade bara till den specifika platta du nämnde, som
fortfarande hade en hel del 70-tal i sig, men 80-talet kunde ju anas redan i första plattan.

Så styk den som en exponent för min kommentar, om du vill.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-10-29 21:25

Måste ju bara få spinna vidare på hårdrockseran under denna period:

IÖ nämnde ju 83/84 som sjuttiotalet slutade och åttiotalet började.
Detta stämmer otroligt träffsäkert med Van Halen vilka släppte sin första skiva 78, (som för övrigt betalades av Gene Simmons) och som tog världen med storm, med en egen stil. sen kom några plattor till och världen hade inte fram till dess hört något liknande. 1984 vad händer då? VH släpper just ett album som heter 1984 och andra spåret på den skivan är "jump"
vilket helt enkelt ändrar deras koncept från 70 - tal in i 80 - tal med synt som lead. Denna låt tog verkligen världen med storm. Har för mig att albumet såldes i ca 10 milj ex enbart i USA. Som singel sålde den över tre miljoner vilket gjorde den till den mest populära rocklåten det årtiondet.

Tror han kan sin musikhistoria, mycket väl Herr Öhman, skulle jag vilja påstå utan att överdriva.:D

Jag håller nog också med om 60 - 70 tal gjordes otroligt mycket bra musik.
Jag håller också med om att det tillverkas väldigt mycket bra musik nu med. Sen är ju naturligtvis smaken väldigt olika. Jag har t.ex ganska svårt för rapmusik, hip hop, house, techno, och det har ju gjorts en del senare år.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-30 18:11

grannilsson skrev:
äger inte några skivor av dessa grupper, men det är jag det,
jag missunnar dock ingen att glädjas av den, men tyvärr var nog mycket musik på 80-talet inget vidare , den ofta "glättiga" 80-tals musiken passade bäst på fester, (där den gick in i de ena (örat) och ut i andra ) :wink: det är då min subjektiva uppfattning, det finns dock undantag U2 är ett av dessa band tycker jag, och alla de övriga som egentligen var etablerade redan på 70-talet , och en del av dessa har redan nämnts i tråden.

Vh Göran Nilsson

8O Att nämna Europe och Wham tillsammans med Milli Vanilli, Modern Talking och Samantha Fox... jaa hrrrm, får du väl göra om du vill!! :wink:

/Peter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-30 21:35

Men.... för att gå tillbaks till topic; :) härmodan såg jag en i tidningen hur en viss musiker blev kategoriserad som "alternativcountry".

Finns det verkligen så mycket musik att detta superetiketterande är nödvändigt? Eller är det bara musikjournalister som försöker motivera sin existens/gör det lätt för sig? Eller vad?

Kan country öht någonsin vara alternativt förresten? :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-10-31 23:45

Vore intressant om det vore möjligt att få en slags kort beskrivning av vad som händer inom varje större genre. Jag har noll koll numera.

Är det t.ex. något område idag som är hetare än alla andra?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-01 00:22

phloam skrev:Kan country öht någonsin vara alternativt förresten? :)

Oh Yes!

Alt-Country - på last.fm. Här ryms mycket av det jag lyssnar på...

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-01 09:09

Indie folk - nära liggande genre på sätt och vis. Här finns fler av mina mest spelade artister.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-11-01 12:41

Min "favorit-genre" på senaste tiden är dance-punk :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2007-11-03 00:35

phloam skrev:Finns det verkligen så mycket musik att detta superetiketterande är nödvändigt?

Ja det släpps otroliga mängder musik idag och mycket av den är genreöverskridande. Etiketterna finns ju till för att man snabbt ska kunna förklara hur ett band låter och de vanliga etiketterna (rock, pop, country, etc.) räcker helt enkelt inte till.

Kan country öht någonsin vara alternativt förresten? :)

Varför skulle den inte kunna det? Vad ska man annars kalla band som inte spelar mainstream country (s.k. Nashville-country)?
Några kända band inom genren:

Whiskeytown (Finns ej längre, men sångaren Ryan Adams har en hyfsat framgångsrik solokarriär.)

The Jayhawks

Wilco

Son Volt

Uncle Tupelo (Alternativ country brukar även kallas "No Depression" efter deras debutalbum.)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-04 03:40

verdad skrev:
Jag vet inte vad för musik du inkluderar nu, men jag talar om de genrer
som rådde på 70-talet, alltså de jag listat tidigare i tråden. Inte den
musik som kom ungefär 1983-1984 (den kommersiella dum-sythen och
den kommersiella dum-hårdrocken) som sedan kom att dominera
nästan en 10 år lång period - det musikaliska 80-talet.

Ett par typiska exponenter för de på 80-talet dominerand genrena

Här finns det väl lite olika uppfattningar om det verkligen var dum hårdrocken :) Du kanske tyckte så, men det kom faktiskt en hel del bra låtmaterial från den genren under den tiden. Kan hålla med om dum-synthen i och för sig.

När jag skrev dum-synthen och dum-hårdrocken menar jag bara den
som var just det*. Inkluderar alltså inte den synth och hårdrock som
inte var dum. :wink: Talar alltså primärt om den som dominerade mediellt.

*Men det är naturligtvis helt sbjektivt vilken musik det var. Min
uppfattning är att det gäller huvuddelen av den musik som kom fram
under åren 1983 - 1994, eller i varje fall 1984-1993.

Faktiskt är under skoltiden(gymnasiet) Så var detta en värld av hårdrock kontra synt, ungefär. (Jag gick i gymnasiet då)

Ja så var det. Jag känner en snubbe som var väldigt noga med att (när
han fick frågan om han var synthare eller hårdrockare (det fick många
eftersom nästan alla andre genres dog och försvann under denna
tragiska period)) alltid påpeka att han var hårdsynthare! :wink:

Om man nu tycker om hans musik, men det blev hur som helst något alldeles nytt inom hårdrockgenren Yngve blev så att säga en stilbildare med sin neo klassiska hårdrock med mycket dimskalor. Detta är i alla falla idag fortfarande en stil inom hårdrocken. Så nog måste man ändå säga att det hände saker inom musiken på den tiden.

Ja, det måste man. Det gör det ju under alla tidsperioder.

Men det hände förhålandevis lite, och hela populärmusikvärlden
dominerades fullständigt av bra två genrer. Det har mig veterligt inte
hänt varken förr eller efter detta 80-tal.

Men för hårdrock skaran som än är ganska smal sett till populärmusiken...

Det kan man ifrågasätta. Det verkar bara så när man lyssnar på radio.
Fonogramförsäljningen talar ett helt annat språk dock...

Sen kan väl tilläggas att Toto gjorde några riktigt bra plattor undr denna period, även om de kom med den revolutionerade första plattan redan 1978.

Ja, perioden 1974 - 1983 var verkligen fantastisk!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan