Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Bör jag vara orolig
Johan_Lindroos skrev:Fast då kan det bli blåsljud från magnetens genomborrning vid stora amplituder.
NNord skrev:Har vi något exempel på slutsteg som dubblar och dubblar?
Ska föresten inte slutstegen kunna FYR-dubbla?
8, 100w
4, 400w
2 1600
?
Svante skrev:(Hemläxa: hur mycket spänning kan detta slutsteg lämna?)
NNord skrev:I mitt bygge av basmodul, vilka problem kan uppstå?
En sak som dök upp är övertoner, hur alvarligt är det?
Varför uppstår sådanna..
Bör jag vara orolig
Hur minimerar man övertoner?
..och andratonsdistorsion som väll är samma sak som andra
övertonen, men bara kallas för 2:a ton dist..
NNord skrev:Nåväl. jag hade tänkt svara:
28.2 V RMS (40 V peak)
patrikf skrev:Den som kan svara:
Hur beter sig ljud i byggnader? I lägenheter kan det ju tex vara högre basnivåer i ett annat rum än i lyssningsrummet vid låga frekvenser. Letar sig ljud med lång våglängd till andra delar av flerfamiljshus på liknande sätt?
norman skrev:Johan_Lindroos skrev:Fast då kan det bli blåsljud från magnetens genomborrning vid stora amplituder.
Aha, då kanske det inte är så lämpligt.
Det måste tilhöra fallet mätfel om basljud skulle bli starkare i mottagarrummet än sändarrummet. Anledningen är att mätning av luftljudsisolering föreskriver diffusa ljudfält, vilket det inte är i normalstora bostadsrum under 100 Hz. Jag har gjort massor av ljudisoleringsmätningar och inte stött på det ens under icke diffusa ljudfält. Kan u berätta hur du hört talas om det, eller om det var några speciella omständigheter, t.ex öppna kanaler mellan rummen el.dyl.?
Johan_Lindroos skrev:Svante, du har forulerat dig otydligt. Menar du ventilationsbuller som är 60 dB, eller att ljudet i sändarrummet är lägre än 60 dB? Kort sagt, menar du ljudisoleringsmätning eller mätning av ljudnivå i rum?
Thomas_A skrev:Tur att stegen var längre än 2.82 meter
patrikf skrev:Det är en egen iaktagelse som nog beror på att ljud med högre frekvens inte är lika bra på att leta sig in i andra rum!
Johan_Lindroos skrev:Svante, du bör då undersöka om det är stomljud eller "ljudöverfört ljud" via väggar eller kanaler. Ett sätt är att mäta skillnaden mellan ljudet i sändarrummet och mottagarrummet på två olika sätt.
1. Använd dörrens ljud som ljudkälla.
2. Använd en högtalare som ljudkälla.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster