Maarten skrev:Slr: Jag har antagligen missat Bozzio's förmåga. Han verkar köra lite sitt eget race, experimentell kanske?
Apropå 'multitasking' (frisvängande armar och ben) såg denna länk med Buddy Rich och undrar vad som händer med hi-hat'en drygt en tredjedel in i stycket... när han matar på virveln.. Den verkar liksom inte riktigt hänga med, eller?
http://www.drummerworld.com/Videos/budd ... gsolo.html
Man kan lugnt säga att han är lite experimentell. En fråga+svar från hans FAQ på terrybozzio.com förklarar ganska mycket av hans spelstil:
question skrev:My question is to do with permutations over an ostinato, say if you set-up a 16th note based ostinato between your left hand and left bass drum, when working though the 15 permutations with the right hand and then right foot, to play linier phrases do you go further to cover the over lapping permutations between the free limbs? Meaning all 15 permutations against all 15 permutations..to create none linier phrases over the pattern? Or, do you tend to play linier phrases between the remaining limbs?
Terry Bozzio skrev:No- not exactly-it depends on what I'm doing with what! I have said any of the basic permutations could be an ostinato played by one limb and the remaining limbs are free to solo against it (using the other permutations)-and I have some where 2 or 3 limbs hold the ostinato and 1 or 2 solo. But when you say linear that means melodic (between two or more limbs or two or more pitches) so this is where I don't understand your question. At the linear point you get into playing mixed sticking patterns between limbs (as the solo part) against your ostinato, or doing actual melodies as I do on a row of toms or cymbals against it. So I don't play all permutations against all others-I just pick one at a time and do the rest against it with whatever I want to create the musical effect I want-Then if possible for me I can get into mixed sticking (for example if I do an ostinato with my feet I can do mixed sticking against it with my hands). Then the last step is to do melodic permutations (on toms or any graduated pitches you have on your kit).
Jag tycker han är lite överuppskattad av många - ok att han är extremt duktig, men han funkar inte helt perfekt i den klassiska bandsättningen idag. Därför måste man digga hans sologrej, eller den lilla mängd skivor som görs med honom som trumslagare. Jag diggar det han gjorde i New York med Zappa '69 och därför var det apkul att se honom spela Black Page på Hovet med Dweezil!
Som jag uppfattar det verkar många, när man inte kan kontrollera/frikoppla lemmar, få problem att inte sätta ihop alla lemmar till en grej. En vanlig rörelse idag (som Buddy gjorde reda i det solot) är kombon vänsterhand, högerhand, vänster ben, höger ben (lägg händerna på pukor och fötterna på dubbla bastrummor/dubbelpedal) och det låter som om du spelar apfort. Det är dock en av de mest naturliga rörelsemönstren jag kan tänka mig att göra med mina lemmar (man kan naturligvis ta bort vänster foten på enkel bastrumma) och när Buddy går in på det ser man ett typiskt fel. Han spelar hand-hand-fot-hand-hand-fot, dubbelslag på alla, och lägger in hihaten lite off beat här och där. Det är en vanlig sak för alla som trampar hihat under allt sitt spel - att när det blir tekniskt svårare än man har full kontroll över så har man inte kontroll över trampandet. Han gör ju ett strålande solo (som alltid) men han visar lite på vilken svårighetsgrad (personlig) han ligger på i det genom att tappa vänsterfoten.
Men skulle han inte vara död skulle jag lätt skrika "Rich for President" efter det där solot.
[slrt]