Jag har en pågående mail-växling med Ante Kezic på RAC GmbH & Co. KG. (Rainbow Audio). Jag väntar just nu svar på om basen går att köpa separat och hur det blir att montera samma bas bak som i fram-kitet (då det är samma bas fram/bak originalmonterat) hur jag gör med delningsfilter bak. Han berättade att eftersom det inte finns någon högtalartillverkare, OEM eller eftermarknad, som gör kvalitativa utbyteselement har de gett sig in på den nichen för ett utvalt antal bilmodeller. (Audi, BMW, Mercedes, Opel, Peugeot, Seat, Skoda, VW). Därför de avvikande elementdimensionerna och det förhållandevis lilla sortimentet. Med utbyteselement menar man att de monteras i bilens originalfästen utan att göra någon som helst åverkan. (Tydligen ett problem i Tyskland med leasingbilar...)
Ser man vad tex Pioneeer eller Clarion har att erbjuda som ersättning - 5 1/4 element med coaxialdiskant på 30-50 W - så förstår man varför nästan all montering måste göras av proffs om man vill förbättra då det kräver ombyggnad. Ett flertal amerikanska, engelska och tyska forum nämner just Rainbow som de bästa alternativet om man vill ha bättre ljud än orginal men inte bygga om bilen.
Ingen annan har modellspecifika delningsfilter vilket leder mig tillbaka till det ursprungliga problemet med nya element, knepiga orginalfästen, avikande impedans och en bil med aktivt dsp och delningsfilter...
Jag ser problemet som löst, har fått svar på min frågor och återkommer när jag monterat systemet...