Impedanskompensation?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-16 15:50

manger skrev:Det kanske förklarar varför förstärkaren verkar vara överdimensionerad för mitt STEREO SYSTEM - den ska kunna driva HIFI SYSTEMET också. Jag tror förstärkaren räcker väl till även om jag petar in Rainbows 4 ohms högtalare bak - frågan är då hur jag "får bort" allt över 80Hz. Kan ett passivt 1:a eller 2:a ordningens filter fungera utan att man skadar förstärkaren?

Ja, visst är det märkligt att många hänger på ett kraftigt slutsteg med mera effekt innan de byter ut högtalarna. Flertalet originalmonterade element låter ju förskräckligt redan med ett par watt in och då hjälper det inte att köra in ännu mera.

Att passivt filtrera vid de låga frekvenser som gäller är ju inte helt enkelt med tanke på att man ligger nära baselementets impedanstopp. Går åt en del komponenter som möjligen ger en del förluster.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-11-16 16:14

Med tanke på att de högtalarna jag funderat på att sätta bak ger upp över 6000Hz å elemeneten spelar bakåt in i kombidelen (klädd med matta på alla sidor) så tror jag det kanske skulle funka att köra full frekvens in.

Om inte är det till att skaffa en förstärkare med sub-filter å sätta i mellan. Då får jag också bättre kontroll på delningsfrekvensen och nivån.
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-16 16:25

Ok, tack manger. Jag kollade upp Rainbow men de verkar inte ha utbyteselement till min bmw (E91). Jag ska se om det istället går att få in ett kombinerat slutsteg/sub under framstolarna, men det ser trångt ut. Jag vill inte ödsla bagaget på baslådor.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-11-16 17:51

Pingvinj
www.bavariansoundwerks.com (BSW Stage 1 Audio Upgrade for BMW 3 Series / M3 Sedan 06+ (E90) [IN DEVELOPMENT])

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2007-11-18 20:50

manger skrev:Pingvinj
www.bavariansoundwerks.com (BSW Stage 1 Audio Upgrade for BMW 3 Series / M3 Sedan 06+ (E90) [IN DEVELOPMENT])

Strålande, tackar! Hur står sig dessa jämfört med tex BMW:s hifif och dts paket? (jag har själv business stereon idag.) Släpps lagom till jul ser det ut som...

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-11-19 00:34

pingvinen skrev:Strålande, tackar! Hur står sig dessa jämfört med tex BMW:s hifif och dts paket? (jag har själv business stereon idag.) Släpps lagom till jul ser det ut som...

Inte en susning... Jag har bara kollat efter info om E46. Jag tvivlar dock på att BMW har gjort någon större föränding/förbättring av valet av system och element i sina bilar. Vad jag förstått efter att ha läst på diverse forum och pratat med olika bilradiomontörer så är de originalmonterade toppsystemen bättre än standard men långt ifrån kvalitativt toppenbra. (BMW Professional DSP i E90 låter lite som om det skulle motsvara ett Harman Kardon System i E46?!). Men Business stereon är däremot en bra maskin - ingen montör hittentills har tyckt det var någon bättre idé att byta ut den. Man kopplar den till nåt inteface så man kan byta ut förstärkaren till nåt vassare och sen bytar man alla högtalarna. Detta är väl OK om man är beredd på att betala en massa och göra permanent åverkan på bilen både fysiskt och elektriskt (undrar hur mycket av BMWs garantier som finns kvarefter det?) Släng iväg ett mail till Ante Kezic (Ante.Kezic@rainbow-audio.de) på Rainbow Audio och fråga om och hur det står till med kit till E90. Fick ett mycket trevligt och informativt bemötande. Det finns ju en hel del E90 som leasingbilar nu i Tyskland så de borde väl snart ha ett kit?...

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-11-19 00:56

pingvinen skrev:Ok, tack manger. Jag kollade upp Rainbow men de verkar inte ha utbyteselement till min bmw (E91). Jag ska se om det istället går att få in ett kombinerat slutsteg/sub under framstolarna, men det ser trångt ut. Jag vill inte ödsla bagaget på baslådor.

Alldeles nytt: MDS DA10D (http://www.mds.se/?artnr=DA10D) som alternativ till Blaupunkts THB 200A...?

Föregående

Återgå till Teknikforum