Hornprincipen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-11-13 23:14

Piotr skrev:
Helt fel. Just med högdynamisk musik är den termiska kompressionen ett stort problem, detta måste du väl ändå förstå som är en sån hejare och meckat högtalare så många år?

:?: Själv har jag "alltid" trott att det är just högkomprimerad
musik som är mest "skadlig" men jag kan ju(som så ofta)ha fel :oops:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-11-14 00:45

Öhmans maratonföresläsning i Göteborg för några veckor sedan gav mersmak att bli medlem i LTS. Den här debatten + mötet som är på G och kanske då med högtalarkombattanter i duell bakom skynket, … wow! Kan bli en show a´ la the Rumble in the Jungle mellan Ali och Frazier. :D

Från mässan på Kungsholms Gymnasium 1993 är mitt enda nu bestående intryck just från Sperrlings rum. Sperrling var en färgstark och karismatiskt typ som brann för sina skapelser och inte var blygsamheten personifierad precis då heller. Här lät det mycket och högt, dessutom inte illa tyckte jag. Enligt broschyrerna jag har kvar skulle den minsta DP1:an ge 100 dB/1W/1M och max >123 dB, DP3:an 104 dB/1W/m och max >130 dB medan Sperrlinghornet blåste omkull det mesta med sina 109 dB/1W/1m och max >140 dB :twisted: . Priserna låg då, 1993, på 8K, 12K respektive 14K per par. Så prislapparna var nog det enda blygsamma i rummet.

Tycker jag likadant nu? Får se. Kanhända handlar det i slutändan mer om personliga ljudideal och tyckande.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-14 03:36

Lite kul att intresset för horn har väckts att bli så starkt att man kan bli osams om det. Normalt sätt så brukar horn ignoreras här.

Välkommen Sperrling

mvh/Harry

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-14 22:57

Harryup skrev:Lite kul att intresset för horn har väckts att bli så starkt att man kan bli osams om det. Normalt sätt så brukar horn ignoreras här.

Välkommen Sperrling

mvh/Harry

Det verkar vara för att-på sistone, åtminstone i fallet Klipsch -man lyckats osedvanligt bra ljudmässigt på de nya dyra modellerna jag hört.

Men, detta är ju en subjektiv uppfattning från min sida.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Svar till Alexander Kotka

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-15 02:03

Jag sände Dig ett personligt svar - som jag hoppas Du läst och som førklarar lite mer utførligt vad jag menade med bil-jämførelsen...
Upprepar huvud-delen av detta meddelande här nedan.... før andra eventuellt intresserade.
Men jag menar f.ø. allvar med att jag INTE svarar på några mer anonyma frågor... och ffa inte oinitierade påhopp, skitprat och førvirrade førvecklingar och missførstånd parat med en blandning av fullständiga felaktigheter, självklarheter och løgner som är det enda, så här långt, som dessa anonyma belackare presterat
Jag har dessutom - liksom Øhman, børjat få personliga hotelse-brev... Bl.a. från någon renodlad kriminell psykopat - så jag tycker inte detta är kul längre... Och det är därfør jag INTE vill debattera med skitpratare som agerar under anonyma och flera olika och falska identiter och som svarar sig själva och ställer frågor och gør citat av sig själva - detta blir før schiz'igt før min smak... Hør av Er personligen MED sann identitet via brev eller mail eller fax eller ring eller hør av Er før en øverenskommelse om tid før demo här på HQ.

Nedan føljer svaret till Alexander Kotka:

Alexander Kotka heter jag,

SVAR: Jo, jag kommer ihåg Dig.... lite vaknare och snabbare grabb än de flesta vanliga trøga helsvenska.....

varit med och startat detta forum...

SVAR: Kul initiativ – men som så MÅNGA andra tycker jag att Ni skall øvergå till ett forum där allas identitet framgår..... Jag har trøttnat redan på prilliga små skrythalsar som i verkligheten INTE har något speciellt att komma fram med eller visa! Bara en stor käft.... Jag har ju lite av stor käft också – MEN skillnaden är ju ATT jag också har och kan visa fram NÅGOT (nu øver 200 olika produkter...) i verkligheten OCH som man när som helst kan beställa och køpa før en realistisk peng....

och är registrator i LTS...

SVAR: Jaha.... Bra – då får Du snacka med Øhman så att vi sssm får till ett møte i en bra møteslokal – det bør kanske gøras med førhands-anmälan.... Alla forum lär bli fullspäckade – drygt 1300 personer har redan kontaktat oss/mig och vill komma och høra mig føreläsa och dema hornen.... Vi får nog gøra en tredagars-sejour med flera møten om detta skall gå bra... Idealiskt før en adekvat demo är nog runt 300 personer åt gången... Hornen klarar med ”halv-tunga musik-typer” - av runt 2000 personer.... men før att dema med slagverk och tung elektro-blues och techno – må jag nog ha dubbla eller fyrdubbla bas-horn på varje kanal om jag skall køra i stereo før 1300 personer....
Har inte bestämt mig om jag skall køra bara MultiChannel SACD istället (med 5.1 +1 eller 7.1 + 1) – då blir det 3 bashorn.... ett på L + R och ett (eller kanske två) på sub-kanalen.... men då liknar det ju inte så mycket på det som folk mest och flest skulle vilja se och høra.... + har råda att køpa.... och kan ha hemma, etc.... tror jag!?

(hoppas du känner att det gör mig tillräckligt öppen med min identitet )

SVAR: Jo då – tack! Vi gamla konservativa insnøade typer har ju så mycket idéer.... eller - kanske jag har en poäng i att anonyma fora inbjuder perversa mytomaner till att terrorisera och provocera andra kändisar som de ALDRIG skulle våga annars utan att darra på stämman om det var offentligt/øppet med identiteten sin känd....

Du ligger bakom ett av mina allra första hifiminnen. När du hade demo på gamla Norra Real för ca 15 år sedan. Så jag ser fram emot LTS-mötet

SVAR: Kulo mulo – att Du kommer ihåg detta event, det var ett lyckat førsøk till mässa och borde ha fortsatt.... før det skulle kunna ha blivit ett jäkligt bra evenemang om man testat ut PR insatser, m.m. lite mera - OCH ffa var ju rummen lite større – så att man kunde dema många och større grejor som mina full-size grejor, etc...

Jag förstår inte din liknelse med bilar:

SVAR: Va’ synd – før den är en kanon-bra klargørande aforism som Du bør ta med Dig....

Jmfr i Citatet:
DET ÄR SOM MED EN BRA BIL SOM KLARAR ALLA SVÅRA KROKIGA VÄGAR BRA I HØG HASTIGHET OCH DÅLIGT VÄDER....
- DÅ BRUKAR DET INTE VARA NÅGRA PROBLEM I LÅNGSAM HASTIGHET PÅ EN RAK SLÄT MOTORVÄG I BRA VÄDER...
ALLTSÅ EN HØGTALARE SOM HAR BRA TRANSIENT-ÅTERGIVNING ÄR EN RELATIVT ENKEL MATCH ATT ORDNA TILL "TON-BALANSEN" PÅ.... TVÄRTOM GÅR ALDRIG.. (tillägg; och klarar snälla sinus-toner och tonsvep før frekvenskurvor lätt som en plätt...)

Allt är ju en fråga om kompromisser,

SVAR: NEJ det är det INTE riktigt fråga om här – denna liknelse handlar om dels en och samma typ av bil (eller høgtalare) som klarar bra att køra fort/motsvarande, etc.... och som alltså med enkelhet då naturligtvis klarar lååååångt smärre och enklare uppgifter en den som inte alls klarar av de STOOORA snabba dynamiska och svåra uppgifterna...

tex så är ju däcken på bilen som i första exemplet är bäst lämpade för dåligt väder inte alls bäst för torr rak motorväg. En styv fjädring är idealt för snabba kurvor men inte så bekvämt vid lugn motorvägskörning osv.

SVAR: Alltså INTE alls en adekvat jämførelse eller resonemang.... det handlar INTE om andra däck eller styv fjädring..... Det handlar om den ena helt FÄRDIGA apparaten/bilen/høgtalaren, eller tekniska systemet.... versus , ett annat system, en annan løsning eller dito... och hur, respektive vissa SYSTEM klarar av snabba, svåra DYNAMISKA førändringar mycket bra.... før DÅ är de långsamma SMÅ belastningarna med mycket LITEN dynamik, KREST-faktor, etc – ju bara rena rama barnleken

På samma sätt är hornsystemet en kompromiss där man offrar något för att vinna något annat....

SVAR: Inte alls/eller i mycket liten grad... så føljdaktligen OFFRAR man inte nødvändigtvis någonting essentiellt heller – och Ditt resonemang blir INTE applicerbart....
Jag bara jämfør en typ av system-tänkande med ett annat alltså....
Tittar man i verkligheten sedan in på olika typer/utsnitt av høgtalar-system så har de ju dock olika profiler med egenskaper – och m.a.p. høgtalare så brukar jag snacka om i førsta hand två skolor, eller typer, av høgtalare.....

Dels 1/ Västkust-høgtalare (USA)...... JBL, Steven Trusonic, Horn, Stora høgtalare, etc med høgre verkningsgrad och ”spelglada och vilda... pregnanta med mycket pang, pang.... men ofta lite før eller mer trattiga eller färgade men med mycket stake i ljudet!

Dels 2/ Østkust-høgtalare... klassiskt menat AR och liknande svårdrivna smøriga saker... ännu mera hård-draget i form av ”engelsk HiFi” høgtalare.... smått mjukt, snällt avrundat, ingen pregnans, etc.... och relativt neutrala och ofärgade men alltid upplevda som obehagligt sliskiga och intet-sägande av ”tryck, fart och ”dynamik-älskande musiker, kompositører och musik-/HiFi-älskare och super-amatører...

Vad jag däremot har førsøkt att gøra - som førsta man i världen – var att helt enkelt gøra en kombination av dessa typer av system och som har BÅDA dessa typers alla allra bästa egenskaper MEN.... INTE de dåliga!
Alltså system med mera stake än t.o.m. ”västkust-høgtalarna” som JBL, Klipsch, University, ALTEC Lansing & Co - MEN med t.o.m. lägre färgnings-grad än ”østkust-høgtalarna” typ alla de små mys-pys-høgtalarna, elektrostater, etc och med øverteoritiserade ursäkter før att ha alltfør liten låda att alls kunna få ut någon bas ur alls....och bara illussionen av bas.... och ingen dynamik eller bett i ljudet alls...
Eller før att igen citera Gilbert Briggs som startade Wharfedale-fabriken redan på 20- 30 –talet... (tillverkade ffa høgtalare och høgtalar-element)
”It is NOT possible to get a quarter of bass out of a pint-pot”.... (fritt øversatt; ”det är inte møjligt att få ett kvarts-gallon (drygt två liter...) bas ut ur ett pint-mått ( runt en halv-liter...)
Eller på svenska kanske klarare; "det går inte att få liter-vis med bas ur ett deciliter-mått...."

Hoppas Du førstod bättre nu vad jag førsøkte førklara....

Om man lyssnar på mina høgtalare - så blir det dock kristallklart redan efter ett par minuters lyssnande...

DOCK KAN JAG VÄL NÄR DET GÄLLER HORN-HØGTALARE HÅLLA MED OM ATT DE INTE PASSAR SÅ BRA ATT ANVÄNDA/HA ELLER LYSSNA PÅ I ETT MYCKET LITET RUM ELLER PÅ ALLTFØR ONATURLIGT KORT AVSTÅND....
BAS/MELLAN OCH DISKANT-ELEMENTEN KOMMER JU BEROENDE PÅ HORN-ØPPNINGARNAS STORLEK ATT KOMMA EN LÄNGRE BIT FRÅN VARANDRA... Och jag menar då på klassik akusitisk musik som är live-inspelad...
MEN PÅ STØRRE LYSSNINGS-AVSTÅND; > 4 - 5 METER – OCH I LITE STØRRE RUM SÅ SPELAR JU DETTA INGEN SOM HELST ELLER LÅÅÅNGT MINDRE ROLL....
OCH DET GØR INTE EVENTUELLA TIME-DELAY-FEL I PRAKTIKEN DÅ HELLER...
MEN JAG HAR ÄNDÅ FØRSØKT GØRA MINA NYARE HORN-KONSTRUKTIONER MERA SOM LINED PHASED-ARRAY-SYSTEM OCKSÅ...
MEN BETÄNK ATT DEN SOM ÄNDÅ LYSSNAR BARA PÅ STUDIO-INSPELNINGAR MED ELEKTRONISKA TRUMMOR, ELEKTRONISKA EKO/REVERB-MASKINER, PHASERS OCH FLANGERS, LIMITRAR OCH KOMPRESSORER, DOLD EMPHASIS PÅ CD-SKIVAN, OSV.... SÅ ÄR DET JU INTE DET SOM PRIMÄRT ÄR AVGØRANDE FØR LYSSNINGS-UPPLEVELSEN - UTAN MEST HELT ANDRA FAKTORER...
En sista liknelse – mycket av det som dessa quasi-tekniska teoretiker utan verklighets-førankring snick-snackar om som så viktigt – har ofta inte større betydelse eller inverkan på ljudet än än om man hänger ett hårstrå framfør diskant-høgtalaren...
F.ø. så är det inte någonsin verkligheten som kommer ut ur dessa høgtalar-burkar – den finns därute i livet, på konserter, på jazz-kafé, när Du spelar själv och tillsammans med andra, familjen, vänner, etc....
JAG REKOMMENDERAR MERA LEVANDE ERFARENHETER OCH EVENT - DETTA BLABBANDE PÅ NÄTET ÄR JAG RÄDD FØR ATT DET SKAPAR INSKRÄNKTHET,ALIENERING, ADHD-LIKNANDE EFFEKTER OCH SKADOR, M.M. - SÅ DOKTORN GER EN HÄLSO-VARNING HÄR....
Vad jag F.Ø. har kämpat med att få till i mina høgtalar-konstruktioner är och har varit att bevara musik-glädjen, dynamiken och trycket och liksom flytet och ”farten” och ALLA detaljer och nyanser som är de allra mest intressanta och allra viktigaste før musik-upplevelsen per se....
Detta gäller ju ffa VID det som kan kallas "en slags reproduktion av musik" + i vissa fall i øvrigt och med vissa typer av musik....
Med andra typer av musik så finns det ju inget orginal – bara en imaginär elektronisk studio-musik-skapelse som man kan välja att få med allt eller vissa delar av eller accentuera eller dämpa vissa delar av...
Så lyssna istället noga – jag har førsøkt gøra høgtalare, etc som man kan lyssna på ALLA typer av både røster och musik med - OCH inklusive på mycket varierande styrke-nivåer OCKSÅ mycket høgt och med musik med extremt stor och ”explosiv” dynamik som før slagverks-musik, m.m. - och som ju är møjligt med de nya moderna lagrings-formaten som vissa vanliga PCM-CD och HDCD - men ffa och i ännu høgre grad møjligt att gøra på SACD, DVD-Audio och DTS-Music formaten!

Salve!

Roger Sperrling
sperrling@online.no
www.sperrling.no

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-15 04:06

SVAR: Jo, jag kommer ihåg Dig.... lite vaknare och snabbare grabb än de flesta vanliga trøga helsvenska.....

helt fantisktisk vilket minne du har
och sedan dra inte dit någon fjuttanläggning damma på med det värsta du har
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Svar till Alexander Kotka

Inläggav Almen » 2007-11-15 09:10

sperrling skrev:DETTA BLABBANDE PÅ NÄTET ÄR JAG RÄDD FØR ATT DET SKAPAR INSKRÄNKTHET,ALIENERING, ADHD-LIKNANDE EFFEKTER OCH SKADOR, M.M.
:D :D :lol: :lol: :lol: :lol:

*torkar tårarna* Hehehe... detta räddade min dag. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-15 10:36

Sperrling skrev:Jag har ju lite av stor käft också

:mrgreen: Herrejävlar, dagens sanning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sperrling_semester

APROPOS nät-blabbandets konsekvenser & självinsikt...

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-15 10:46

MEN - TÄNK >>OM<< JAG HAR RÄTT DÅ - OCH >>ATT<< ALLT DETTA ANONYMA BLABBANDET PÅ NÄTET VERKLIGEN SKAPAR FARLIG STRESS, ONØDIGA KONFLIKTER OCH MERA INSKRÄNKTHET, ALIENERING OCH GER ADHD-LIKNANDE EFFEKTER OCH SKADOR HOS I SYNNERHET SOCIALT OCH KÄNSLOMÄSSIGT OMOGNA INDIVIDER OCH DERAS HJÄRNOR OCH NERV-SYSTEM, M.M. - ALLTSÅ KANSKE ALLA < 50+....?
OCH INTE MINST ATT DET SOM "ALTERNATIV-KOSTNAD" DEFACTO HINDRAR DE SOM HÅLLER PÅ MED DETTA ATT LEVA OCH GØRA SAKER I VERKLIGHETEN, VARA SOCIALA OCH TRÄNA OCH FÅ UPPØVADE... OCH/ELLER VIDMAKTHÅLLA, SINA EMOTIONELLA OCH SOCIALA FØRMÅGOR FRISKA...
TÄNK NU >>OM<< EN SÅ'N "WHISTLE-BLOWER" SOM JAG HAR RÄTT OCH EN OCH ANNAN POÄNG....
OCH TÄNK >>OM<< ALLA DESSA ANONYMA HI-FIDELITTI' CHATTANDE STACKARE INTE HINNER >>HØRA<< OCH UPPLEVA DET SOM DE BORDE ISTÄLLET FØR ATT LÄSA VAD ALLA DESSA BLABB-MAKARE SURRAR OM!?
JAG MÅ NU FÅ SAKER GJORT OCH ARBETAT LITE OCKSÅ, >VAD<< MINA APPARATER OCH HØGTALARE OCH SPECIELLA UPPKOPPLINGS-TEKNIKER, M.M. VERKLIGEN I REALITETEN KAN - DET FÅR VISA SIG NÄR JAG DEMONSTRERAR MINA SYSTEM PÅ ETT KOMMANDE LTS-MØTE, NÅGRA MÄSSOR ELLER DIREKT HÄR PÅ VÅRT HQ, ETC....!?
MÅ NU AVSLUTA DETTA ORD-BOLLANDE OCH FÅ SAKER GJORT - I VERKLIGHETEN - FØR DEN VÄNTAR INTE; UTAN SKER PRECIS NU....!
VITA BREVIS....

R

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Svar till Alexander Kotka

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-15 11:09

sperrling skrev:SVAR: Jaha.... Bra – då får Du snacka med Øhman så att vi sssm får till ett møte i en bra møteslokal – det bør kanske gøras med førhands-anmälan.... Alla forum lär bli fullspäckade – drygt 1300 personer har redan kontaktat oss/mig och vill komma och høra mig føreläsa och dema hornen.... Vi får nog gøra en tredagars-sejour med flera møten om detta skall gå bra... Idealiskt før en adekvat demo är nog runt 300 personer åt gången... Hornen klarar med ”halv-tunga musik-typer” - av runt 2000 personer.... men før att dema med slagverk och tung elektro-blues och techno – må jag nog ha dubbla eller fyrdubbla bas-horn på varje kanal om jag skall køra i stereo før 1300 personer....
Har inte bestämt mig om jag skall køra bara MultiChannel SACD istället (med 5.1 +1 eller 7.1 + 1) – då blir det 3 bashorn.... ett på L + R och ett (eller kanske två) på sub-kanalen.... men då liknar det ju inte så mycket på det som folk mest och flest skulle vilja se och høra.... + har råda att køpa.... och kan ha hemma, etc.... tror jag!?

Hej!

Eftersom jag är ordförande i LTS så lovar jag att tillse att mötet blir av. Tidigare i tråden så kanske du märkte att Ingvar Öhman uppmärksammade mig på att ni redan hade kontakt.

Jag förutsätter således att du tillsammans med Ingvar kommer överrens.

Om det är något du behöver hjälp med är du välkommen att kontakta mig direkt. Skicka ett PM så får du mitt telefonnummer.

Vänligen

Användarvisningsbild
Morello

Re: APROPOS nät-blabbandets konsekvenser & självinsikt..

Inläggav Morello » 2007-11-15 11:33

sperrling skrev:MEN - TÄNK >>OM<< JAG HAR RÄTT DÅ - OCH >>ATT<< ALLT DETTA ANONYMA BLABBANDET PÅ NÄTET VERKLIGEN SKAPAR FARLIG STRESS, ONØDIGA KONFLIKTER OCH MERA INSKRÄNKTHET, ALIENERING OCH GER ADHD-LIKNANDE EFFEKTER OCH SKADOR HOS I SYNNERHET SOCIALT OCH KÄNSLOMÄSSIGT OMOGNA INDIVIDER OCH DERAS HJÄRNOR OCH NERV-SYSTEM, M.M. - ALLTSÅ KANSKE ALLA < 50+....?
OCH INTE MINST ATT DET SOM "ALTERNATIV-KOSTNAD" DEFACTO HINDRAR DE SOM HÅLLER PÅ MED DETTA ATT LEVA OCH GØRA SAKER I VERKLIGHETEN, VARA SOCIALA OCH TRÄNA OCH FÅ UPPØVADE... OCH/ELLER VIDMAKTHÅLLA, SINA EMOTIONELLA OCH SOCIALA FØRMÅGOR FRISKA...
TÄNK NU >>OM<< EN SÅ'N "WHISTLE-BLOWER" SOM JAG HAR RÄTT OCH EN OCH ANNAN POÄNG....
OCH TÄNK >>OM<< ALLA DESSA ANONYMA HI-FIDELITTI' CHATTANDE STACKARE INTE HINNER >>HØRA<< OCH UPPLEVA DET SOM DE BORDE ISTÄLLET FØR ATT LÄSA VAD ALLA DESSA BLABB-MAKARE SURRAR OM!?
JAG MÅ NU FÅ SAKER GJORT OCH ARBETAT LITE OCKSÅ, >VAD<< MINA APPARATER OCH HØGTALARE OCH SPECIELLA UPPKOPPLINGS-TEKNIKER, M.M. VERKLIGEN I REALITETEN KAN - DET FÅR VISA SIG NÄR JAG DEMONSTRERAR MINA SYSTEM PÅ ETT KOMMANDE LTS-MØTE, NÅGRA MÄSSOR ELLER DIREKT HÄR PÅ VÅRT HQ, ETC....!?
MÅ NU AVSLUTA DETTA ORD-BOLLANDE OCH FÅ SAKER GJORT - I VERKLIGHETEN - FØR DEN VÄNTAR INTE; UTAN SKER PRECIS NU....!
VITA BREVIS....

R

Har caps-lock-tangenten låst sig.? :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Svar & tack till Magnus Østberg, ordf i LTS, m.fl.....

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-15 11:39

OK - jag fortsätter førberedelserna før ett møte, demo, føreläsning, m.m. - med Ingvar då... så att VERKLIGHETEN får tala før sig själv - før det lovar jag att den kan och det mycket bra i det här fallet!
Hoppas att i alla fall några då blir glada av att få se och høra mig och mina grejor !?
Vad jag behøver är en eller ett par timmars hjälp med att bära, køra in och ställa upp alla grejorna... det kanske är några som har friska ryggar som kan hjälpa till - annars har jag ju "pirror" att køra det tyngsta på och med!
Alla mina telefon-nummer, etc finns på vår web-sida... har upptäckt att 90% av alla saker går fortast att løsa per telefon med ett även ett kort samtal - jämført med SMS och mail - som ofta leder till att allt bara går långsammare....
Det talade språket är kanske en gammal bra uppfinning i alla fall...!?
F.ø. stooort tack før allt stød och glada tillrop från både nya och gamla kunder och intressenter som har hørt av sig i tusentals... Vi håller på att ge alla svar - men på web-sidan www.sperrling.no och på nettkatalogen kan Ni få mer info så länge - vi hoppas också att vi ses på LTS-møtet, kommande mässor och utställningar eller får Er på besøk hit till vårt HQ här i Aurskog-Høland!
Mvh,
Roger Sperrling & Co
sperrling@online.no

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-15 11:44

Det finns säkert personer som vill hjälpa till.

Och som sagt, det är väl först när dina saker är uppsatta som vi kan se vad de kan leverera och kan ge dig återkoppling över hur vi uppfattar det.

Eftersom telefon är en bra uppfinning, så kanske du kan ringa Ingvar ;)

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Komplettering angående Ditt credo... Østberg

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-15 11:48

Komplettering och førslag angående en møjlig førnyelse av Ditt credo...

Børja inte blabba på nätet med en massa trätsjuka mät-nissar som bara mest førsvarar sina egna missførstånd, självklarheter och egna amatør-koncept, m.m. - om Du inte ska leva i 200.000 år....

R
Senast redigerad av sperrling_semester 2007-11-15 12:10, redigerad totalt 1 gång.

mike34

Inläggav mike34 » 2007-11-15 12:06

Morello skrev:Har caps-lock-tangenten låst sig.? :wink:

Kan konstatera att Sperrlings alster låter högt både i audio och forum form. :)

Ser fram emot en föreläsning/mätning/demonstration/debatt om/av allt detta var och när det nu blir av.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Komplettering angående Ditt credo... Østberg

Inläggav DQ-20 » 2007-11-15 12:25

sperrling skrev:Komplettering och førslag angående en møjlig førnyelse av Ditt credo...

Børja inte blabba på nätet med en massa trätsjuka mät-nissar som bara mest førsvarar sina egna missførstånd, självklarheter och egna amatør-koncept, m.m. - om Du inte ska leva i 200.000 år....

R

Eller kanske: "Försök inte lära gamla hundar sitta, isynnerhet inte om de börjar närma sig 200 år."

/D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-11-15 12:27

mike34 skrev:Kan konstatera att Sperrlings alster låter högt både i audio och forum form. :)

Ser fram emot en föreläsning/mätning/demonstration/debatt om/av allt detta var och när det nu blir av.

:D Ser också fram emot det! Hoppas att högtalarna är litet mer nyanserade än konstruktören. :twisted:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-15 15:16

Eller kanske: "Försök inte lära gamla hundar sitta, isynnerhet inte om de börjar närma sig 200 år."

man kan sparka av bena på dom :lol:

fö det är kul med någon som sticker ut
den här flummmentaliteten att nu ska vi ta varandra i handen och vara vänner ger jag inte så mycket för

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Kommentar om nyanser....

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-15 15:27

Høgtalarna och många andra av våra grejor finns i alla møjliga olika "nyanser", färger och finish - så det är inga problem.... Men kostar ibland lika mycket I TILLÄGG som SJÄLVA grejorna i grund-finish gør om man skall ha något super-duper-extra; inte minst vad gäller de stora høgtalar-systemen...

Vad gäller debatten - så tycker jag den mest varit nyansløs och haft en "whiter shade of pale" från särskilt de anonyma hållen hitintills...

Jag har ju själv alltid varit ansedd som så nyansrik - men jag trodde det var en elemäntärt viktig sak i en debatt att kunna skilja mellan person och sak....

Jag trodde också att jag och mina, m.fl. inlägg lärt ut - att som man frågar får man svar....

SLUT FØR NU - FØR NU MÅ JAG FÅ RO ATT JOBBA OM DET SKALL BLI TID ØVER FØR NÅGON DEMO OCH NÅGOT LTS-MØTE INOM EN RIMLIG FRAMTID!

Salve!

Roger Sperrling
sperrling@online.no

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-15 15:32

Du själv har mest skrävlat och orerat Roger - något konstruktivt elelr sakligt har vi inte sett från ditt håll.

Anonym? Jag har i alla fall aldrig haft "okänd hemvist". 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-15 15:33

SLUT FØR NU - FØR NU MÅ JAG FÅ RO ATT JOBBA OM DET SKALL BLI TID ØVER FØR NÅGON DEMO OCH NÅGOT LTS-MØTE INOM EN RIMLIG FRAMTID!

jaha så livserfaren och skylla ifrån sig på omgivningen?jag trodde man själv bestämde hur mycket tid man spenderar framför datorn?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-15 17:02

sperrling skrev:MEN - TÄNK OM JAG HAR RÄTT DÅ - OCH ATT ALLT DETTA ANONYMA BLABBANDET PÅ NÄTET VERKLIGEN SKAPAR FARLIG STRESS, ONØDIGA KONFLIKTER OCH MERA INSKRÄNKTHET, ALIENERING OCH GER ADHD-LIKNANDE EFFEKTER OCH SKADOR HOS I SYNNERHET SOCIALT OCH KÄNSLOMÄSSIGT OMOGNA INDIVIDER OCH DERAS HJÄRNOR OCH NERV-SYSTEM, M.M. - ALLTSÅ KANSKE ALLA UNDER 50+....?

Det där låter ju som rena snurren så jag är inte speciellt förvånad över att många sorterar det som snurr på en gång, men jag håller till stor del med dig! :P

Tror dock att det främst leder till empatistörda beteenden (inte att någon plötsligt förlorar sin empati, man att många har svårt att inse att det är verkliga människor som sitter i andra ändan, när de kommunicerar via en datamanick :? ) och jag tror inte att någon åldersgräns finns heller... Tror anonymitet kan få människor i alla åldrar att bete sig på sätt som de inte skulle ha gjort om deras identitet vore känd.

Jag har länge förespråkat idén att det vore trevligt om man på faktiskt.se skriver under sitt rätt namn och gärna därtill har bild på sig själv! :P Det blir ju jättetrevligt då.

Det är ju lätt att se att många av dem som skriver ovänliga saker på internet är hur trevliga som helst live. Och dessutom är det lätt för en person som mig (som är lika besvärlig live som här :oops: ) att viljan att tolka fel och "diktera att deras tolkning är riktigare än det jag själv säger att jag menar" knappt existerar i verkligheten. Där ute i verkligheten är alla alltid beredda att ifrågasätta sin egen tolkning, och tycks måna om att INTE missförstå den som någon säger. :P

På internet är inte alla sådana. :(

Och därtill finns på diskussionsforum ett "omvänt fenomen" som jag sett rätt ofta - nämligen att de som får sin egentliga mening uppfattad - gör gällande att det är en feltolkning! Eftersom sådana saker är omöjliga säga något om utan att spekulera i många fall, vill jag påpeka att jag baserar det påståendet bara på de fall där de själv avslöjat vad de egentligen menade.

TÄNK NU OM EN SÅ'N "WHISTLE-BLOWER" SOM JAG HAR RÄTT OCH EN OCH ANNAN POÄNG....
OCH TÄNK OM ALLA DESSA ANONYMA HI-FIDELITTI' CHATTANDE STACKARE INTE HINNER HØRA OCH UPPLEVA DET SOM DE BORDE ISTÄLLET FØR ATT LÄSA VAD ALLA DESSA BLABB-MAKARE SURRAR OM!?

Ja, det vore trist för dem, och inget jag unnar någon. Höra och uppleva är kul och inget jag önskar någon att vara förutan! :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Och det kan här vara rätt läge att inføra några begrepp som

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-15 19:50

Och det kan här vara rätt läge att inføra några begrepp som kan var mycket klargørande....
Klingar lite akademiskt kanske, men i min generation gjorde vi som fortsatte på universitetet ofta så att vi børjade med att läsa Pedagogik, Retorik och Filosofi som grund først...
Jag själv børjade också med att läsa sociologi, statistik, matematik... senare elektronik, mera matte...medicin... kemi... fysik... och så mera och mera och mera fokus på medicin.... med avbrott før musik-akustik, m.m.
JAG MINNS SÄRSKILT, APROPOS KOMMUNIKATION OCH ATT FØRSTÅ ELLER MISSFØRSTÅ - OCH ÅTERKOMMER TILL NÅGRA BEGREPP SOM OFTA KAN VARA FØRLØSANDE NÄR DET DISKUTERAS KOMMUNIKATION, BÅDE TALAD OCH SKRIVEN...

PERLOKUT = vad talaren/avsändaren TROR och upplever själv att han eller hon säger...

ILLOKUT = vad mottagaren UPPFATTAR OCH tror att talaren eller avsändaren säger eller skriver.....

LOKUT = det som talaren; avsändaren egentligen semantiskt, lingvistiskt, gramattiskt, etc analyserat faktiskt och egentligen och mera objektivt sett de facto säger....

Før øvrigt så har jag inte lyckats märka mig hur man lägger in en bild på sig själv i marginalen - kan man gøra det själv eller....
Sorry - men jag är väl kanske minst så dum som belackarna framfør - kan någon berätta hur man gør OCH hur man kan skriva HELA sitt riktiga namn där och dito, samt andra vitala uppgifter, på profil-sidan!?

Roger Sperrling
sperrling@online.no
www.sperrling.no

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Och det kan här vara rätt läge att inføra några begrepp

Inläggav DQ-20 » 2007-11-16 16:27

sperrling skrev:JAG MINNS SÄRSKILT, APROPOS KOMMUNIKATION OCH ATT FØRSTÅ ELLER MISSFØRSTÅ - OCH ÅTERKOMMER TILL NÅGRA BEGREPP SOM OFTA KAN VARA FØRLØSANDE NÄR DET DISKUTERAS KOMMUNIKATION, BÅDE TALAD OCH SKRIVEN...

PERLOKUT = vad talaren/avsändaren TROR och upplever själv att han eller hon säger...

ILLOKUT = vad mottagaren UPPFATTAR OCH tror att talaren eller avsändaren säger eller skriver.....

LOKUT = det som talaren; avsändaren egentligen semantiskt, lingvistiskt, gramattiskt, etc analyserat faktiskt och egentligen och mera objektivt sett de facto säger....

För de som är intresserade av Austins och Searles teorier om tal som handling torde korrekt information sökas annorstädes.

/D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-16 16:37

Har Dahlqvist plockat fram motorsågen såhär på fredagseftermiddagen? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-16 16:42

Morello skrev:Har Dahlqvist plockat fram motorsågen såhär på fredagseftermiddagen? :)

Här räcker en slö morakniv!

/Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-16 17:10

Piotr skrev:
Morello skrev:Har Dahlqvist plockat fram motorsågen såhär på fredagseftermiddagen? :)

Här räcker en slö morakniv!

/Peter

Don efter person: med tanke på Roger Sperrlings bakgrund så tar vi väl fram skalpellen. Allvarligt talat: inlägget har inte udden (sic) riktad mot Sperrling som person utan mot innehållet i citatet, vilket är knapphändigt och felaktigt. Inlägg läses ju av många och någon kanske tror att det är sant och försöker använda sina nyvunna kunskaper för att impa på någon svarthårig tjej som läser språkvetenskap i Göteborg. Fast man kanske kan få poäng för visat intresse?

Nåja, being a Besserwisser is a dirty work but somebody has to do it. Austins och i högre grad Searles teorier om språkakter är inte något att leka med och något svårtuggat för den som inte är riktigt insatt i språkvetenskap (schhh - inte ett ljud till Svante) och/eller tillämplig delar av filosofin. Jag gör personligen inga som helst anspråk på att sitta inne med adekvata kunskaper i ämnet. Å andra sidan bedömer jag dem som tillräckliga för att se när "a little knowledge is a dangerous thing, baby".

/D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-16 19:07

snälla sluta tramsa och skriv mer om hornhögtalare
Bikinitider

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-11-16 19:21

celef skrev:snälla sluta tramsa och skriv mer om hornhögtalare

Ja horn var det!

Bild

:wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-16 20:09

Det är lätt att raljera över hornens tillkortakommanden, men faktum är att de senaste försöken, på mässor bl.a. varit mycket övertygande, speciellt om man gillar ett ljud som ligger nära liveidealet, vid pop och rockmusik.

men jag kanske bara pratar strunt, detta är ju bara subjektiva intryck jag fått, bl.a. från hifimässan i umeå senast.....

Horn mäter troligen dåligt, men låter ofta, om det är välkonstruerat, underhållande, som det verkar.

v. h. Richard.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum