Martin skrev:Visserligen för man väl diffraktionsproblem vid diskantkanten, men det borde väl gå att ta hand om á la baffelstegskompensation?
Det är mycket svårare eftersom diffraktionens effekter vid kortare våglängder blir så pass riktningsberoende och då kan man inte kompensera för detta i en dimension (elektriskt).
Hmm... Nu ska vi se, nog tycker jag att det som händer vid 8 kHz och 5 cm (liten domediskantbaffel) borde vara helt ekvivalent med det som händer vid 2 kHz och 20 cm (baffeln på ett högtalarsystem). Diffraktion är diffraktion, det är förhållandet mellan prylstorlek och våglängd som är viktigt, väl.
Men det är ju sant att om en vanlig baffelbredd på 20 cm ger en diffraktionstopp vid 2 kHz, så ger en 5 cm-baffel en topp vid 8kHz, och den kanske låter det värre om man inte tar ner den. Och förstås är det så att ett diskanelement monterat i en 20 cm-baffel blir rätt slät vid 8 kHz, i varje fall ur diffraktionssynpunkt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.