Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-19 15:24

Tack Peter

Miles

Inläggav Miles » 2007-11-19 19:18

Detta är en av de mest intressanta trådar jag läst på faktiskt.se! Fortsätt gärna i samma stil :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-20 20:32

… Så, nu är jag tillbaks. Nu kommer vi även att nosa på Stigs Audioutrustning.

Laboratorium för högtalarutveckling

Förstärkare

Vi vevar tillbaks tiden lite. Jag hade nu dels OA 6 typ 1 med inbyggda elektroniska delningsfilter och inbyggda direktkopplade rörslutsteg d v s utan utgångstransformatorer förutom på diskanten, dels OA 116. Året var 1976. Nu behövdes slutsteg till OA 116. Jag hade lyckan att kunna låna allsköns apparater från Wille. Det var transistorer hit o dit. Allt lät motbjudande. Jag lämnade tillbaks rubbet och hävdade att så här uselt kan det ju bara inte låta, de måste vara trasiga. Suck, dom var inte trasiga; vilka sopor. Mitt sista hopp stod nu till Ampzilla och GAS nya försteg Thaedra. Wille kunde fixa. Han var fixaren.

1976-79 hjälpte jag Firma LEAB och Wilhelm Lilliehöök med försäljning och demo av High End apparatur. Då hette märkena bl a GAS som gjorde Ampzillan; Threshold och Acoustat (elektrostathögtalare med direktkopplade rörslutsteg) samt Cerwin Vega som kanske inte klassades som det ultimata High End.
Men många jordbävningsdemo blev det, efter filmen Jordbävningen. Vi åkte runt omkring i Sverige med George Moroder, Donna Summer och Tyska Afroamericans, det låter ju helt tokigt, Vad är en Tysk Afroamerican? Hmmmm, undrar vad man säger? Äh, Tyska disconegrer i bagaget i stället för Dave Grusin, Harry James, Brahms och Mahler. Jag tror de hette Boney M förresten. Ere nån som minns Daddy Cool? Jag lovar, det var fler brudar på obskyra discon än på gamla mossiga orgelkonserter i ensliga kyrkor om man nu ska se det hela lite positivt eller snarare ur ett rolighetsperspektiv. Jag föredrar att skratta åt elände än att gråta. Ett gott skratt förlänger livet så låt även elände förlänga livet.

Strax före den tiden fanns det en telefonkiosk i övre västra hörnet på Humlegården. Denna telefonkiosk var trasig. Man kunde ringa hur länge som helst utan att lägga i nya mynt :-) även utrikessamtal. Wille och jag åkte dit några gånger för att ringa Mike Kay på Lyric Hifi i N.Y. Wille skulle beställa ”apparater”. Ni vet; sneimport. Stackars Sven Eriksson som på den tiden importerade GAZ. Då visste jag inte ens vem Sven E var men han var en av Stigs närmaste adepter från tiden före mig, men det fick jag reda på mycket senare. Sven Eriksson kom in i Styrelsen för Stiftelsen Stig Carlsson efter det att jag utträtt. Där gjorde Sven ett höjdarjobb vad jag kan förstå. Han fixade även dagens lokaler som SSC huserar i. Sen hoppade även han.
Nåväl, det var lite köande vid telefonkiosken. En och annan invandrare var salig.
Till slut blev det vår tur. Första gången som Wille ringde var hem till Mike som till synes stod i duschen, men hans hustru svarade vänligt. ”He is in the shower, can you please call back.” Wille svarade fyndigt: ”That’s no problem, I can wait.”
På 70-talet var det dyrt att ringa till USA och ännu dyrare att ringa från USA. Så ni kan gissa om det imponerade på Mike att “the Swede was waiting 20 minutes on the phone while I was in the shower”.

Så småningom kom den in-sneade Ampzillan och därefter Thaedran till Sverige men egentligen hade jag Thoebe någon månad däremellan. Den åkte ut ögonaböj. Nu skulle man koppla ihop the Great American Sounds bästa prylar, vilken höjdare, lyckan är gjord, musikens Nirvana inom 5 minuter. Halleluja. Fantastiskt va?
Naturligtvis kom årtusendets värsta besvikelse. Nu har vi den berömda tidpunkten som avgjorde min framtid. Det var då jag knöt näven och bestämde mig för att enda chansen att få det ljud som jag vill uppnå är att bygga det själv. På den vägen är det fortfarande, 31 år efteråt. Vilket öde. Är jag snart där? Jag hoppas det. Jag ser ju hägringen klart och tydligt! Synvillan är total och illusionen greppbar :-)

Jag samtalade därefter med Stig för vi hade båda OA 116 och Ampzilla (Stigs Zilla kom från Sven E). Jag talade länge om hur dj-a illa allt lät utom Bertils inspelningar. Jag frågade: ”Ska det va så?” ”Ere verkligen så?” Stig var faktiskt förstummad. Han lät bekymrad på telefon och staplade sig lågmält fram. ”Näee, så ska det nog inte vara?”
Musik fick man lyssna till på OA 6 typ 1. Var det högtalarna OA 116 eller slutsteget som skrällde eller var det alla skivor? Utom Bertils förstås. Det ska sägas att mitt vardagsrum i Sollentuna var ganska minimalistiskt inrett men jag hade en stor gyllengul kinamatta som jag fortfarande har kvar och använder. På den tiden var övergångsdist inte riktigt utredd.

Tillbaks till Stigs apparater: Efter Ampzillan blev det transistorslutsteget Audio Research D 100 hos Stig. De gick nämligen att bryggkoppla och Stig fick då massor med mera Watt samt han kunde ha ett slutsteg per högtalare. Tyvärr var det inga ljuva toner från dessa förstärkare. Botten var nådd. Det var helt enkelt FÖRFÄRLIGT, ANSKRÄMLIGT, FÖRSKRÄCKLIGT, VEDERVÄRDIGT, GRÄSLIGT, RYSLIGT, ONJUTBART, HISKLIGT, OHYGGLIGT, FASANSFULLT, VIDRIGT, FÖRHATLIGT, MOTBJUDANDE, FRÅNSTÖTANDE, OBEHAGLIGT och AVSKYVÄRT :-( Puh, nu kunde man ju inte komma lägre ner och det var ju i och för sig positivt :-)

Tänk er att ni är längst ner i helvetet. Njae, ni får tänka lite hårdare. Ja sa längst ner. Ni måste ännu längre ner. Så ja, snart är ni där. En liten bit kvar, ända ner i botten ska ni. Fortsätt bara. Tänk nu noga. Där, där nere, längst ner i helvetet är det alltid måndag :-)
Men här uppe har vi fredag, lördag och söndag också :-)
Jag vill passa på att göra lite reklam för en bekants CD. Han heter Jan Tham och skriver låtar, spelar och sjunger. Hans profession är fotograf. Långt nere i helvetet är det alltid måndag kommer från hans CD. Han skriver fyndiga texter. Det är inte världens bästa ljud men trevlig musik. CDn heter Allt kan hända idag. Var inte oroliga, början på låt 1 skall låta så. Han har även spelat på Mosebacke. http://www.jantham.com/skivan.htm

Själv bytte jag ut min Ampzilla mot Threshold 2x100W vilket Bertil Alving också gjorde. Nu kunde man börja lyssna på musik på OA 116 också. Lars Bäcklund köpte också en Threshold. Långt därefter, 1980 eller 81, hade jag Ljudbutiken AB och till en början importerade vi Krell och Lasse Bäcklund köpte då en Krell KSA 100 av mig. Då var det OA 51 hos Lasse B och med den kombinationen har vi haft otaliga trevliga musikstunder.

Tillbaks i tiden igen; efter Threshold bytte jag till Nelson Pass A-40 ”rena” klass A slutsteg som endast fanns i byggsats, men Wille, som då var generalagent för Threshold och även för GAS (Great American Sound), lyckades få fram färdigbyggda exemplar av Nelson Pass himself.

Detta Nelson Pass slutsteg släpade jag sedermera till Stig. Det måste absolut sättas stop för Audio Researchs transistoriserade missljud! Vi var ju alla intresserade av utveckling och bättre högtalare från Stig och det var i fara o färde med D-100. Lasse B var med vid denna jämförelse. Nu djä-ar skulle det ske. Stig var inte på bästa humör (understatement :-)) men Audio Research kunde lyckligtvis slängas ut bland alla andra missfoster på begagnathyllan. Avgörandet var en fantastisk LP; sologitarr med Charlie Byrd spelandes Etudes and Preludes av Heitor Villa-Lobos. Det är inte Charlies egentliga domän. Han är egentligen jazzgitarrist med bossanova influenser, men han spelar Villa-Lobos på ett alldeles förträfflig sätt. Tyvärr finns den inte på CD. Jag hade med mig denna skiva för jag visste att Stig aldrig hört den tidigare. Stig ville ofta höra helt obekanta skivor på det utmanande objektet först för att därigenom inte ha förutfattade meningar om vare sig mjuk- eller hårdvaran utan han ville bedöma ljudet som helhet. Därefter kunde Stig bedöma om ljudet som helhet blev sämre eller bättre på sin invanda anläggning och om det nya ljudet gav något han tidigare inte uppmärksammat. Stig var nyfiken som en katt och det är också ett av mina karaktärsdrag.

Jag visste att Audio Research var helt chanslös med denna skiva. Audio Research var diffus, sträv och kantig och helt utan ”ta på” känsla d v s en fullständigt förfärlig ljudkombination som definitivt var en Dead End. Mycket riktigt, med Nelson Pass A-40 var Charlie B där framme spelandes solo med endast en gitarr. Ljudbilden var samlad och konkret. Med Audio Research var det Charlie B någonstans spelandes med fler diffusa och spretiga gitarrer, som om allt var ur fas men ändå inte. Upplevelsen var något nytt för Stig. Nu gick det fort; bort med Audio Research D-100.

Lasse B och jag kunde äntligen pusta ut; vi hade lyckats med vår föresats till förmån för bryggkopplade Nelson Pass A-40 som Wille snällt skaffade fram. Stig och jag hade därefter en del samtal om slutsteget och huruvida man kunde öka effekten. 40 Watt räckte inte för Stig. Fördelen med A-40 var att den också kunde bryggkopplas enligt Nelson Pass anvisning. Eftersom dessa hade fläktar och förde oväsen förpassades de ut till ”kontoret” hos Stig och kablar drogs genom väggen. Med dessa slutsteg hos Stig har vi haft otaliga och trevliga lyssningar som vi upplevde ledde utvecklingen framåt.
Stigs försteg Luxman C-1000 byttes ut mot Precision fidelity, ett rörförsteg som Göran Rudling sålde, ni vet, den där galningen som…

Fortsättning följer

Undertecknad
Peter Steindl

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-11-20 20:40

Klart man minns boney M. Ska lysna lite på MA baker när jag kommer hem... :) (skön nostalgi)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-20 21:08

BoneyM... kult! Såg dom på Kristinebergs IP 1996. Tolv timmar 70-talsrock med en hoper stora artister och en publik som såg ut som det vore 70-tal på riktigt. Dom hade en ny kille med i bandet, den gamla var väl för skruttig för att stå på scen.

Övriga band var Van Morrison, Uria Heep, Gloria Gaynor, Nationalteatern, The Kinks, Björn Skifs, Harpo, Gasolin m.fl.

/Peter

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-11-20 21:54

Detta måste sammanställas och släppas som bok eller liknande!!!!
Väntar redan på nästa del... :D
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2007-11-20 22:18

Japp här är en till som intresserat väntar på fortsättningen. :)

/Erik

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-11-21 00:52

Jag med!

Det blir bara bättre o bättre!

VH
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-11-21 13:49

Härlig sågning av Audio Research måste jag säga!

Minnena dyker upp, jag minns jag lyssnade på GAS och C-W i NK:s ljudrum. Det lät mycket, kan jag säga. NK:s ljudrum, saligt i åminnelse, var ett ställe där de riktigt häftiga grejerna fanns på den tiden.

Väntar med spänning på fortsättningen...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-22 17:01

… Stigs försteg Luxman C-1000 byttes ut mot Precision fidelity, ett rörförsteg som Göran Rudling sålde, ni vet, den där galningen som efter mig importerade Linn :-)

Jag hade faktiskt Linn agenturen under 6 månader 1983, efter Glotta. En del tror att detta kan diskuteras men jag har ju faktiskt breven från Ivor himself. Ivor skickade sin Export Manager, Charlie Brennan till Stockholm för att ta reda på vilka dessa knäppgökar var d v s jag och min antagonist i detta ärende Göran Rudling. Efter att ha åkt som en skottspole mellan Östermalm och Kungsholmen skingrades dimman och det stod klart vem som vann och vi fick vår första leverans av Linnprodukter. Dessförinnan skulle man ha genomgått sedvanlig hjärnskrynkling i Scotland. Jag återkommer till det också för det var ganska roligt.

Sen mapem, återkommer jag till NK som sedermera blev min största kund. Det är också roliga minnen från en orolig tid.

Tillbaks till Precision: Varför köpte inte Stig försteget Spatial Coherence? Det var ju min plan att dema Spatial för Stig efter att jag kom hem från semester. Den lät ju bättre än Precision fidelity tyckte jag. Göran Rudling passade på en sommar, under min semester, att ta med ett Precision försteg till Stig. Att spela skjortan av Luxman C-1000 var ju egentligen ingen svår bedrift. Stig var dock förtjust i tonkontroller och då var det inte många försteg kvar som kunde utmana men Spatial Coherence hade tonkontroller. Tonkontroller i all ära, C-1000 fick ge sig. Den dög till 78-varvare om jag inte missminner mig.

Det bör påpekas att det var en fröjd att lyssna på stenkakor hos Stig. Det var ett sjuhelvetiskt drag med massor av musikalitet. Det lät nästan för bra, det kunde lätt bli lite pinsamt för stereofonin och 20-20tusen.

Jo, Rudling och jag tävlade redan då, d v s långt innan vi hade vårt lilla skivspelarkrig 1984-86. Vi började redan nån gång mellan 1972 till 1978 då jag faktiskt skrev lite i LTS. Det var angående pickupmätningar gjorda hos Stig och tonkurvor. Jag återkommer kanske i detta ärende också.

Så här i efterhand var det nog ok med Precision Fidelity. Den var billigare än Spatial och varken Spatial eller Precision stod sig särskilt länge. Olika varianter av Mark Levinson för- och slutsteg med bl a LNP-2 samt ML CD-spelare har också passerat hos Stig.

Didrik de Geers slutsteg och i synnerhet CD spelare (Tripent) var på tapeten under några år. Didrik fick nog ligga i för att hålla apparaterna på topp hos Stig.

NAD 208 som Stig fick i födelsedagspresent av Hi-Fi Klubben överlevde Stig, likaså en moddad Audio Research SP 11 förförstärkare samt Didriks CD-spelare.

Skivspelare

Stigs svajmätutrustning var giftig! Det var skivspelarbyte stup i kvarten. Yamahaskivspelare ut; Kenwood KD 500 ut; Technicsskivspelare SL 1000 ut (nåväl, den dög till 78-varvare, stenkakor alltså); I sedvanlig ordning blev det dock en Linn även hos Stig vilket var före 1980. Vad det byttes motorer! Stig såg alla fel på Linn-motorerna. Till slut var hela reservdelslagret hos Stig som kunde välja och vraka och mäta fram motorn med stort M och sen flög även Linn Sondek ut. Kvar blev Well Tempered skivspelaren med tonarm som var försedd med Madrigalpickup. Denna fick Stig till låns av en tillmötesgående Wilhelm Lilliehöök och vad jag vet så äger Wille den fortfarande även om den är hos SSC. Dom kanske har sålt Willes spelare. Vem vet?

Mina tredje Carlssonhögtalare, och dags för förbättringar

Året var 1978, nu hade jag bytt till OA 2212 och flyttat tillbaks till Saltsjö-Boo. Mycket riktigt, som Semmy Lazaroff tidigare påpekat var mer ”mage”, som Semmy uttryckte det, önskvärt. Wille hade lånat ut sin Ivie tersbandsanalysator och en svacka vid 300-400 Hz kunde skönjas. Nu ville jag ha ett möte hos Stig för att han skulle mäta på mina OA2212or. Jag var helt övertygad om att Stig skulle mäta fram svackan. Stig var inte speciellt positivt inställd till att mäta 2212orna men han gav med sig.

Bertil och jag kånkade dit högtalarna. Bära, bära, bära, trappor, trappor, trappor. Stig riggade och vi (Bertil och jag) stod i inre mätrummet medan Stig satt i labbet och blängde argsint på mätpappret som i lugnt gemak sakta matades fram i ultrarapid som om pappret retades med Stig. Om stämningen var knagglig vid tillfället med Nelson Pass A-40 så upplevde jag den nu snarast som hätsk. Stig rev ilsket av pappret från skrivaren och i farten ut ur rummet slängde Stig mätkurvan på sitt rullbord och fräste: ”Här är din mätning, dom uppfyller specifikationen” och sen försvann han ut. Bertil och jag tittade nyfiket och såg svackan vid 300-400 Hz. Kanske 4-5 dB! Nu hade jag beviset i min hand och Stig var både dess upphovsman, dess domare och den anklagade samtidigt. Snacka om Entrapped.

Då Stig sen kom tillbaks var det bara att samla mod och bita i det sura äpplet. Jag pekade på ”dippen” i mätkurvan och frågade lite försynt; Vad är det där? Går det att fixa?

Den uppfyller specifikationen blev svaret, dock nu inte helt övertygande. Jag förstod att Stig inte var nöjd, varken med sitt svar eller med situationen som sådan. Jag tror ingen tidigare hade konfronterat Stig på detta sätt nämligen att få Stig själv att mäta fram sin egen konstruktionsmiss. Bertil ville också mäta på sina 2212or och framförde med Bertils sedvanliga list att det möjligtvis, kanske, eventuellt, måhända kunde vara en viss spridning bland olika exemplar, så det kunde kanske vara på sin plats att mäta Bertis exemplar också. Situationen var räddad. Alla var förhållandevis nöjda.

Vid nästa tillfälle kånkade vi på Bertils 2212-or. Mätning, mätning, mätning. Samma svacka, men kanske vi alla förväntade oss detta. Denna gång var det en gemytlig ton. Vi ville naturligtvis att Stig skulle åtgärda våra 2212or. Han skyllde på Statens Provningsanstalts efterklangsmätrum. Stig ville inte lägga ner tid på att mäta på de ”gamla” högtalarna. Han ville med sin nya mätutrustning mäta på den nya kommande serien högtalare. Stig spelade ju själv med OA 2212 vid detta tillfälle och han var nog lite nyfiken hur dom egentligen skulle kunna låta.

Bertil och jag åkte hem men senare på natten fick jag telefonsamtal från Stig och han meddelade att han hade funderat och tänkt om. Han ville i stället ta tillfället i akt och använda sin nya mätutrustning till att mäta för att korrigera OA 2212. Anledningen var att skaffa sig erfarenheter med det nya mätförfarandet samt att kunna jämföra sitt nya mätförfarande med sina gamla mätningar på Statens Provningsanstalt. Lyckan var fullständig. Jag förmedlade denna nyhet och jag tror vi alla runt omkring Stig var oerhört glada. Nu skulle vi äntligen få Semmys ”mage”. Förlåt Semmy men jag tyckte det var ett utmärkt tillfälle att använda samma ord för två saker.

Jag minns en gång då den gode Semmy fixade konserthusbiljetter till mig och Stig för att vi skulle få se och höra Anne-Sophie Mutter, ni vet, den där violinissan :-) I pausen gick Stig och jag ner till kafeterian för att träffa Semmy som var violinist i Stockholmsfilharmonin. Hmmm, undrar om en kvinnlig violinist heter violinös? :-) Stig och jag var överförtjusta och frågade naturligtvis vad Semmy tyckte. Han plirade med ögonen som Toker i Snövit och myntade: Den muttern, den muttern, tänk om man fick va en skruv.

Vi hade jätteroligt och detta går faktiskt som en röd tråd genom historien fram tills …

Åter till Stigs modifikationsarbete.

Lättare sagt än gjort

Stig gjorde smärre förändringar på OA 2212 men upptäckte att frekvensgången från basen inte var bra. Det blev ”kjolar” hit och täcken dit runtomkring högtalarlådan längst ner mot golv på grund av ”baffelverkan” mellan golv och högtalare enligt Stig.

Suck, högtalarna såg för djävliga ut. Måste man ha dessa förbannade täcken runt högtalarna? Då de var ”klara” blev de referens för OA 116 som stod på tur. OA116 blev bättre än 2212orna och utgjorde således Stigs nya referens. Så höll det på ett tag, ömsom OA 116, ömsom OA 2212. Till slut ringde Stig och meddelade att ”kjolarna” behövdes inte mer. Gud vad skönt tänkte jag. (Nu kunde man sova i sina täcken istället. Detta är inlagt strax efter original. Va bra, kunna redigera :lol: )Spolarna lindades av ett exakt antal varv men eftersom det fanns olika spolar i olika serier blev det olika antal varv beroende på spolens utformning.

Stig gav exakta anvisningar och vid detta tillfälle var jag förutom Stig ensam om att kunna modifiera OA 116 och OA 2212. Jag frågade Stig hur han hade tänkt sig det hela. Han var mycket bekymrad över att det skulle inträffa samma sak som med de gamla OA 5orna nämligen att det skulle bli en uppsjö olikljudande Carlssonhögtalare hos konsumenterna om konsumenten själv skulle utföra modifikationen. Då fick jag ensamrätt på att utföra modifikationen. Jag fick heller inte berätta hur modifieringen gjordes. Gissa om jag blev nöjd.

Vid den tiden var Stigs favvoplejs Svensson & Butler. Deras kokta potatis serverades i oskalat skick som vi gäster fick skala själv. Det tyckte Stig var bra för då fanns dom där nyttiga mojängerna kvar i potatisen. Där käkade man jättegod svensk husmanskost. Ni vet, sånt där som morsan eller mormor gjorde nån gång i förra millenniet. Det finns säker nån gammal obskyr kokbok nånstans i nån källare eller på museum som har nåt genuint recept. Stekt fläsk med gul lök och ljus sås eller hel falukorv i ugn med senap i. Dagens Svenska genuina nationalrätter e ju Pizza o Burgare och kanske nån lång en (varm korv alltså, men den är snart också på väg ut) åtminstone om man ser till antalet matplejs runtomkringisverige.

Tillbaks till hifi.
Stig berättade vid ett svagt tillfälle för Stefan Mether, de träffades då och då på Svensson och Butler (oöverträffad Mousse au chocolat förresten), som hade OA 2212 hur han kunde modifiera sina högtalare. Det kan ju inte va så svårt. Stefan försökte själv men misslyckades kapitalt. Spolarna såg ut som trådrullar som ungarna lekt med. Sedan kom Stefan till mig med en stor önskan om hjälp i nöden. Han kom med sina 2212or i delar och jag demonterade kretskorten och åkte till Stig. Tillsammans mätte vi upp varje komponent i Stefans högtalare och Stefan fick en sjusärdeles bra modifikation. Stefan var mycket tacksam. Vem e Stefan? Stefan var ett tag på Linnbutiken Hajfiddelliti, sen var det mjukvara på Skivspåret och nu är det back to Naim. Han är synnerligen trevlig då han sätter den sidan till och lite bitsk då den andra sidan kommer. Ungefär som jag själv.

Efter en kort tid meddelade Stig att även Sven Eriksson hade godkännande att utföra modifikationerna. Jag var inte speciellt nöjd, utan snarast besviken eftersom jag kände att jag hade initierat och drivit på det hela. Idag tycker jag att det var bra att Sven också fick uppdraget av Stig. Jag kan inte minnas att Sven och jag konkurrerade om någon kund. Sven har ju nu även gjort den utmärkta sammanställningen som varken Stig eller jag hittade. Det finns en liten historia angående detta som jag återkommer till eftersom det vid tillfälle har spridits lite dynga pga. detta.

Nåväl, jag minns då jag åkte ner till Kristianstad för att modda det synerliga entusiastgängets OA 116 högtalare. På den tiden hade jag inte tagit lappen ännu utan jag kånkade hela konkarongen på tåg. Lödkolv, verktyg, mätinstrument, komponenter inklusive mastodontspolar om jag inte minns fel. Sen var det nåns OA 116 i Malmö som jag fixade. Det var slit från morron till sen kväll hos Lasse, ni vet den där storhövdingen Nyström som ska debutera som rikskändis på TV. Very well done Lasse. Kolla in forumets stolthet:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 38&start=0

Jag vill passa på att nämna något om mina modifikationer. Jag använde inte originalkondensatorer enligt Stigs anvisning utan jag bytte ut EROs polyester mot polypropylen i mellanregisterdelen och detta var helt med Stigs goda minne. Stig t o m uppmuntrade mig i detta. Han litade på mitt omdöme.
Jag bytte även ut basspolarna i OA116 och OA2212. I 2212 kunde den lätt placeras utanför eftersom det fanns en anslutningskontakt direkt till basen och den kunde direkt kopplas in i serie med basen. Den tillhörande XLR kontakten var 4-polig och man kunde sära på strömmen till bas och mellanreg/diskant. Det var medvetet så eftersom Stig då hade access utifrån att kunna mäta på de enskilda registren. I OA 116 var det svårare att koppla in en bas vid sidan om. Dessa spolar var Stig från början inte lika förtjust i men Stig var i början å andra sidan inte glad åt någon förändring utom kanske just i kondingbytet.
Bertil Alving, Lars Bäcklund, Semmy Lazaroff, Lars-Göran Hedström mm var överlyckliga över just denna ljudförbättring. Att kunna få en distinktare bas ur OA 2212 var en sedan länge stor önskedröm som nu infriades. Alla inblandade lyssningsjämförde innan de klart bestämde sig för byte av basspolarna. Det var helt uppenbart att dessa spolar var bättre än originalspolarna. Lars Bäcklund var störst förespråkare för mina ”mastodontspolar”. Stig godkände sedermera utbytet av basspolarna.

Långt därefter visade jag för Stig specialspolar med kopparfolie av fabrikat CFAC som var lindade som tejp. Jag hade ett gott samarbete med Bo Medin på Golden Age som importerade allehanda roliga saker. Stig var även till en början negativ till dessa men då jag presenterade impedansmätningar med tillhörande faskurvor mellan ström och spänning gjorda av min gode vän Karl-Erik Moberg på Bofors så mjuknade Stig rejält eftersom vanliga spolar var helt underlägsna mot högre frekvens. Stig lånade dessa spolar och lyssnade och jämförde. Sedan var valet lätt. Stig bytte ut sina gamla ”skruttiga” spolar i OA 52 och valde att fortsättningsvis använda de spolar som jag rekommenderade i tillverkningen av OA 52.

Jag har observerat att ”somliga” påstår att Stig Carlsson skulle gråta i sin himmel över mina mastodontspolar men ”dessa” har nog inte hela den historiska bakgrunden klar för sig. Det står på Carlssonplaneten för den oinvigde. Nu finns det tillfälle att spola originalspolarna så kanske fler kan få tillfälle att njuta av distinktare basåtergivning ur sina OA 116 och OA 2212. Som sagt, ordföranden i SSC Lars Bäcklund var den störste förespråkaren för ”mastodontspolarna” och Lasses lyssningsförmåga har alltid varit så som Stig uttryckte det ”med Guldöron”. Hoppas han har kvar dom. Jag bedömer det som att Lasse B hade mer rätt i detta ärende än ”somliga” andra. Jag återkommer till ”somliga” på planeten.

Så, nu blev det ännu mer trycksvärta än tidigare. Orkar ni fortfarande eller har ni somnat?

Föresten, läste precis i den nya blaskan, som damp ner bland posten, om VinylCD, det nya formatet, dom kallar det för vinyldisc. De e nå Tyskt påhitt. Först ut blir det världsberömda bandet Fightstar med den kända låten Deathcar. Så nu kan ni digga ettoronollor på den ena sidan och vindlingar på den andra. Bra va. De e dags o damma av den gamla tröskan. Länge leve plasten.

Nya serien, OA51, OA52 och OA50

1982 drev jag både… Fortsättning följer

Undertecknat
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-22 17:48

Borde inte dessa anekdoter flyttas till avdelningen "medlemspresentation"? :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-11-22 17:55

Härligt Peter, massor av gamla minnen väcks till liv när jag läser! Och jättebra skrivet!

/Bertil

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2007-11-22 18:20

Underbart läsning. Tack!
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-22 18:29

Härlig läsning :D
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-22 18:33

Morello skrev:Borde inte dessa anekdoter flyttas till avdelningen "medlemspresentation"? :)

Kanske delar av det men det mesta är ju Svensk hifi-historia. Och det vore synd att dela på det. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2007-11-22 19:13

mycket trevlig läsning, du är verkligen en duktig berättare
Mvh Carl
Senast redigerad av Britt-Gunnar 2007-11-22 22:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-11-22 21:06

Här ligger jag i sängen och lyssnar på Dave Gilmoure på mina nya Larsen Fyror med laptopen i knät och en 15-årig Dalwhinnie i glaset och läser denna fantastiska historia... Känner inte att jag har speciellt mycket att gnälla över just nu. Livet är härligt stundom. Spånnande läsning... MER!!! :D och gärna snart!
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-22 21:30

Tårarna bara rinner. :cry:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-11-22 21:44

petersteindl skrev:Orkar ni fortfarande eller har ni somnat?
Undertecknat
Peter Steindl
Inte alls! Jag läste igenom hela tråden precis, mycket bra skrivet och intressant läsning, om man skulle få önska något så vore det lite mer tidsangivelser, var mer av den vara i början än slutet. Men det kanske bara är jag som inte kan min samhistoria tillräckligt väl för att kunna sätta allt i rätt tids sammanhang...
George Moroder och Donna Summer var verkligen stilbildande och i mitt tycke före sin tid! Deras musik låter ultramodern än idag.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-22 21:52

Ahh - Hifinostalgi, mera, mera!

( jag minns ju Peter Bremens och Göran Rudlings " batalj" i Hifi musik, 1983.)

V. H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2007-11-23 04:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-11-22 22:34

Mycket intressant läsning verkligen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-11-22 22:43

petersteindl skrev:

Både Stigs och min favoriträtt på Östergök fisk var deras Hälleflundra med kokt färsk potatis, råriven färsk pepparot och skirat smör samt med en liten dillkvist och citronklyfta. Passande vin var Chablis d v s torr, smakrik men inte dominerande.

Havets läckerheter kostade minst det dubbla mot allt annat och var snarast till för en helkväll där någon eller något skulle firas.

Jag kan tänka mig att en och annan börjar bli hungrig :-)

Väl mött
PS

De håller måttet än i dags datum, med andra ord.
Ett besök ska bokas för mitt närmaste Stockholmsbesök.
Som rel. nybliven Gotlänning har jag blivit rätt kräsen vad gäller fiskrätter och vitt. 8O

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-23 00:43

Jaha?

Ok, Redaktörn, du vill ha tidsangivelse, jag ska kolla. Ringa, ringa, ringa: 23:40 sa den där bruttan. Fröken Ur hette hon visst. Undrar om hon e snygg?

Åh förresten, vart tog den där slyngeln Ingvar Öhman vägen. Han skolkar ju från lektionerna. De e ju upprörande. Jag har kollat och jag har inte hittat nåt. Jag står här ute i trågårn o letar efter tefat. Var f-n är dom? Jag ser inte ett enda. Jag får väl kolla under stenarna. Kanske man kan hitta ett troll? Nähä inte nå troll heller.
Ingvar, kusten e klar, du kan komma fram nu, det finns varken troll eller tefat.

Citat från Kaffekoppen:

Man kanske skulle ha en operagrupp inom LTS om det medför att man får in kvinnliga medlemmar.

He he he, nu har du åkt dit allt. Du får skylla dig själv. Nu dj-ar ska ru få. Det är nämligen så att jag har ett erbjudande till dig där du kan ragga operatokiga brudar till LTS. Jag har tjackat fyra biljetter till operasång. Jag köpte dom inom 1 minut efter att dom släpptes. De e nån snubbe som säljer mobiltelefoner som kammade hem en tävling i London. Fula tänder har han också. Men han sjunger, och om han sjunger. Paul Potts är hans namn.

Min gode vän Lars Thörn som tipsade mig om denna länk, kolla in den,
http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA, ska ha den ena, Ingvar Öhman ska ha den andra och jag den tredje. Vem vill ha den fjärde? Det finns en biljett över. Platserna är näst längs fram d v s Främre parkett rad 2. jag tror dom är i mitten. Lars Thörn var ansvarig för NKs tunga hifi avdelning under väldigt många år det begav sig och Ingvar Öhman gömmer sig i vassen. Biljetten kostar dig bara 650 + 30 spänn i serv. avgift d v s 680. Det är vad jag betalat. Konserten är torsdagen den 22 maj 2008 kl 19:30 i Solnahallen.

Så, koppen ta med dig kaffe, o du, glöm inte pepparkakor. Jag har hört att man blir snäll av pepparkakor och jag behöver nog massor. Ta med ett gäng till Ingvar också.

Mitt förslag är att du tar på dig samma klädsel som Bruuse hade i början av die Hard 3 då han gick omkring i Harlem med vikskyltar över sig. På skyltarna kan du skriva: Vi är en samling nördar som söker kå…censur…a operatokiga brudar till vårt obskyra ljudsällskap. Vi garanterar massor med killar som kommer att konvertera till operadiggande då ni går med i vår grupp.

Kaffekoppen, du kommer att göra succé. Både hos brudarna och LTS medlemmarna. Du kommer att bli Horace Engdahls jämlike, nämligen den ståndige förlåt, ständige LTS ordföranden.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-23 00:53

Jättebra skrivet, Peter, och ett sant nöje att läsa.
Jag ser fram mot att höra mer om NK.
Det var helt klart på NK som mitt ljudintresse vaknade. Där fick jag den audiella modersmjölken serverad via Thaedra och Ampzilla pumpandes sköna byxfladdrande ljudvågor medelst 15 tums Cerwin-Vega..kan det ha varit ett par 504 någonting?
Det jobbade en väldigt trevlig kille där som mer än gärna demade prylarna för mig och en kompis. Ofta. Trots då att både han och vi insåg att det aldrig skulle bli någon affär. :lol:
Skulle vara kul om någon kom ihåg vad han hette - på den tiden, runt 1979, var han mörkhårig och hade mörkt skägg.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-11-23 01:12

petersteindl skrev:Jaha?

Ok, Redaktörn, du vill ha tidsangivelse, jag ska kolla. Ringa, ringa, ringa: 23:40 sa den där bruttan. Fröken Ur hette hon visst. Undrar om hon e snygg?
Väl mött
PS
Tack då är jag nöjd ;)

Ps här har du gamla och nya fröken ur (bilden tagen 2001)
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-23 01:17

Hmm,

Inte så dumt. Jag tar hon till höger, sen får du välja, Alexi.

Väl mött
PS

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-23 03:23

Berätta mera, mera......

V. H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-23 04:03

paa skrev:
petersteindl skrev:[...]
Den anda som jag beskriver är något helt annat. Denna anda nappade Stalin på. Det betyder att denna anda är mycket äldre än Stalin. I det Bibliska tidsperspektivet fanns denna anda före Cain och då fanns vare sig Stalin eller stalinister. Men Stalin stod inför ett val och nappade på denna anda. D v s han gjorde en sak i någons anda.

Så småningom skall jag försöka förklara vad denna anda är
[...]

Om du vill fortsätta att diskutera i rikning mot kunskapens frukt och lögnens fader så är det nog bättre att starta en ny tråd i forumdelen för övriga diskussioner, men jag har ingen förhoppning om att den diskussionen kommer särskilt långt innan den blir avbruten pga brott mot forumreglerna, så jag lutar mig tillbaka och väntar på vad du har att säga vidare i din berättelse här så länge.

Detta tarvar en förklaring! ( om nu Peter vill det )
Insinueringar ( från den intressanta författaren ) kan förvisso leda handlingen framåt, om syftet inte är historieförfalskat, förstås :wink:

Jag vill absolut höra mer av den intressanta, mycket begåvade fortsättningen av denna cliffhangerbetonade berättelse, och jag antar att vi, likt en god deckare, så småningom kommer fram till det rafflande slutet- ett slut som kanske, har sitt ursprung i ren fiktion, men inte desto mindre, intressant.

Intressant är också Paa:s hänvisning till hinhåle själv, skall han dyka upp i slutet ? Mycket spännande...

Mer, mera..... ( Gärna om fejden mellan två av världens, enligt dåtidens tyckande bästa skivspelare och dess generalagenter. )
Det annonserades ju rätt friskt då det begav sig, 1983 , tror jag det var, i " hifimusik" där de två kompatanterna, Pink triangle ( som Peter förespråkade) och linn lp 12 ( som Rudling förespråkade ), stod mot varrandra.

Mer om detta.......

V. H. Richard

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-11-23 10:58

Otroligt kul att läsa! Detta är svensk HiFi-historia, som verkligen platsar i denna avdelning.

Ännu en krog nämns där jag också varit en del, dock utan att se SC där heller (Svensson&Butler allstå). Den andra stammisen Stefan känner jag dock litegrann.

Angående att att äta på Östergöks fisk, Ragnwald, så är det inte riktigt samma restaurang nu som då. Krögarn Bengt Wedholm, som då drev Östergök, startade senare Wedholms Fisk, som fortfarande finns kvar vid Nybroplan. Men Wedholm dog för några år sen och krogen har inte den superkvalitet som den hade på Wedholms tid tyvärr.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2007-11-23 11:02

Alexi skrev:
petersteindl skrev:Jaha?

Väl mött
PS
Tack då är jag nöjd ;)

Ps här har du gamla och nya fröken ur (bilden tagen 2001)
Bild

Den yngre var ju ur-snygg. Den äldre var säkert klockren på sin tid...
:D
(för mycket fritid...)
Stig Carlsson
Civ.ing.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi