hjälp mig med mina basmoduler

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rickard

hjälp mig med mina basmoduler

Inläggav Rickard » 2004-07-22 18:21

Hej!
Nu har jag fått ihop mina basmoduler. Det är slutna lådor med nht1259 som element. Jag skulle dock behöva hjälp med hur mycket glasull jag skall stoppa i dem?

Lådorna är på ca 120 liter vardera. Jag satte i ca 43 dm^3 glasull på måfå. Det låter dock rätt bumligt (vilket mycket väl kan ha andra orsaker som placering mm). Hur räknar man ut avrullning mm. Jag har för mig att lts varianter har ett q-värde(?) på 0.707. Hur mycket glasull skall ha i för att komma i närheten av detta värde?

Parametrar för elementet finns här:
http://www.madisound.com/nht1259.html

Tacksam för input!

Med vänlig hälsning,
Rickard

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-22 18:33

En odämpad låda ger i mina simuleringar ett Q på c:a 0.75, så det ska inte behövas så hemskt mycket dämpmaterial för att få ner det till 0.71.

Bumligheten finns nog i rummet/placeringen. Fast det är förstås bara min gissning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-07-22 19:09

Är elementen inspelade? Annars skulle jag nog råda dig till att göra det först innan du börjar laborera vidare. mvh

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-22 19:26

lts-varianten har lägre q-värde än så och hur mycket som behövs får man i extremfallet mäta sig fram till. Men om det är bumlighet så är ett q-värde på 0.79 inte boven utan snarare rummet och lyssnarens/basmodulens placering i detsamma.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till DIY-forum