Lack på spolarna

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Lack på spolarna

Inläggav KarlXII » 2007-11-28 02:55

Nu är jag lack på färgen på tråden i spolarna.
Den är ju helt omöjlig att skrapa bort! Hur jag än skrapar förblir trådänden kopparfärgad. På "originaländen" är den trevligt vit/silverfärgad med en tydlig kant till det kopparfärgade lacket.

Har panelen någon patentmetod att få bort den så man kommer åt att löda ordentligt? Slipa, etsa, fräta, bränna, elda, ge den en utskällning?
Något måste ju funka bättre än att skrapa... :)

Bild

Till vänster kommer en naken, ren tråd fram. I mitten är min skrapade & milt misshandlade och till höger som den brukar se ut med lacket på.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2007-11-28 03:28

Den ska vara kopparfärgad, precis som koppar brukar. 8)
Det silverfärgade på den förstrippade änden är tenn.

MacBruce

Re: Lack på spolarna

Inläggav MacBruce » 2007-11-28 03:34

KarlXII skrev:Har panelen någon patentmetod att få bort den så man kommer åt att löda ordentligt? Slipa, etsa, fräta, bränna, elda, ge den en utskällning?
Något måste ju funka bättre än att skrapa... :)

Det finns speciella verktyg, ser ut som en Dremel med roterande knivar. Det kanske är att ta i, om man bara har användning för en sådan lite då och då. En smal, fintandad fil, typ fågeltunga fungerar bra för enstaka jobb.
--

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-28 08:58

nolimitsoya skrev:Den ska vara kopparfärgad, precis som koppar brukar. 8)
Det silverfärgade på den förstrippade änden är tenn.

Ja, precis, det är ju koppartråd och den är förstås kopparfärgad. Lacken gör färgen aningen mörkare. Det finns inget silverfärgat att skrapa fram under kopparn.

Man kan polera med finkornigt sandpapper också, det blir bra iaf om tråden är lite grövre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-28 10:08

Det var som sjutton.
Så utomordentligt dumt av mig. :lol:
Men faktum är att den distinkta kanten mot den förtennade sidan är ger illusionen av att det är lacken som är kopparfärgad...

Aja. Då vet jag det. Tack.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-28 11:20

Resons på HF föreslog att man brände änden med sådandär "torchlampa" och doppade hastigt det brända i T-sprit.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-28 11:37

KarlXII skrev:Det var som sjutton.
Så utomordentligt dumt av mig. :lol:
Men faktum är att den distinkta kanten mot den förtennade sidan är ger illusionen av att det är lacken som är kopparfärgad...

Aja. Då vet jag det. Tack.

Jag hoppas du ursäktar om jag skrattar lite på din bekostnad: :lol: :lol: :D

Såja: ett gott skratt förlänger livet. Tack för det.

Allvarligt: normalt har ju färdiga spolar av standardvärden förtenta ändar. Men om man lindar av så är det ju bara ren koppar på ena änden. Är det grov tråd kan det vara idé att förtenna änden innan man löder in den i filtret.

Hälsningar,

D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-28 15:56

Skratta på bara, Dahlqvist. Det bjuder jag på. :D

Varför förtenna - skydda mot oxidation?
Varför förtenna den om den är grov? Borde vara minst lika viktigt på en tunn?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-28 16:22

KarlXII skrev:Skratta på bara, Dahlqvist. Det bjuder jag på. :D

Jag tänkte väl det.

KarlXII skrev:Varför förtenna - skydda mot oxidation?

För att det skall bli lättare att få en bra lödning där man är säker på att lodet väter hela ytan. Är trådarna tunna brukar uppvärmningen fixa sig ändå. Är man lat skrapar man då inte ens bort lacken utan bränner bort den med smältan. Med tjocka trådar är värmebortledningen snabbare och det kan behövas en tyngre och tjockare spets än vad som är normalt för elektronik. En riktigt lödkolv är inte fel. För professionellt bruk doppar man hela kabeln först i fluss och sedan i smält lod.

/D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-28 17:01

soundbrigade skrev:Resons på HF föreslog att man brände änden med sådandär "torchlampa" och doppade hastigt det brända i T-sprit.

Det där får mig att tänka på Carpenter's film "The Thing" med Kurt Russel i huvudrollen. De försöker ta reda på vilka i gruppen som är utomjording genom att göra precis så...med den skillnaden att det var ett blodprov istf T-sprit naturligtvis.
Har man sett filmen kommer man nog ihåg scenen. :)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-11-28 17:06

Den "biten" missade jag -- snäll och mesig som man är. Men du har ju fått svar på varför ändarna skall förtennas.
--

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-28 17:11

Då förstår ni varför jag är så rädd för glödande föremål ....

Du har, vad jag förstår, en spole (delningsfilter). Resonans, som jag hänvisade till byggde sina rörförstärkare med lackad koppartråd - det blev snyggt. Koppartråden bockar man och placerar i rymden; en vanlig kopplingssladd hänger och slänger som på en ledsen dräng.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-28 17:11

Dahlqvist skrev:

Jag tänkte väl det.

KarlXII skrev:Varför förtenna - skydda mot oxidation?

För att det skall bli lättare att få en bra lödning där man är säker på att lodet väter hela ytan. Är trådarna tunna brukar uppvärmningen fixa sig ändå. Är man lat skrapar man då inte ens bort lacken utan bränner bort den med smältan. Med tjocka trådar är värmebortledningen snabbare och det kan behövas en tyngre och tjockare spets än vad som är normalt för elektronik. En riktigt lödkolv är inte fel. För professionellt bruk doppar man hela kabeln först i fluss och sedan i smält lod.

/D

Okej, då är jag med.
Fan, jag är lika dålig att löda som på att svetsa.
Men jag kan snickra och koka god risgrynsgröt, och det är ju inte det sämsta det heller. 8)

Jag har en ganska bra lödkolv, tror jag.
Onödigt bra kanske - den har ju ett temperaturreglage som krånglar till det.
Vad bör den stå på?
Man vill ju inte fritera det man jobbar med...

Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-28 17:27

Stationen står nog rätt bra som den gör. Stor spets är bra till grova koppardoningar.

En sån station fick jag av grannen efter att ha reparerat hans datorhögtalare. Jag fick också en flaska Sambuca. Den kom till användning under mina första försök till blyfri lödning. :lol:

/Peter

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2007-11-28 17:32

Svampen ser torr ut på bilden, eller?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-28 17:42

Piotr skrev:Stationen står nog rätt bra som den gör. Stor spets är bra till grova koppardoningar.

En sån station fick jag av grannen efter att ha reparerat hans datorhögtalare. Jag fick också en flaska Sambuca. Den kom till användning under mina första försök till blyfri lödning. :lol:

/Peter

Använde du Sambucan istf T-sprit alltså? ;)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-28 17:43

Nusse skrev:Svampen ser torr ut på bilden, eller?

Japp, på bilden är den torr. Men just nu löder jag inte heller. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-11-28 18:17

KarlXII skrev:

Bild

Bra lödkolv! :)

Jag har en exakt likadan stående bredvid mig, brukar ha den på runt 350 grader också.

Bra tänger också, Lindström, fast inte direkt billiga. Dom skall man inte klippa tjock koppartråd med, det är alltför enkelt att bryta av ett skär.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-28 18:21

KarlXII skrev:
Piotr skrev:Stationen står nog rätt bra som den gör. Stor spets är bra till grova koppardoningar.

/Peter

Använde du Sambucan istf T-sprit alltså? ;)

Ja.. körde med T-sprit för att det är så billigt... men faan va illa jag började se. Lödde fast kondingar under naglarna osv. därav övergång till Sambuca.

/Peter

Återgå till DIY-forum