Martin skrev:hifi-skeptikern: Det beror ju på hur man ser saker. Folk som inte är hifi-intresserade men väldigt musikintresserade brukar inte tycka att anläggningen är något problem för musiken.
Jag vet att det finns båda kategorierna. De som inte tycker att anläggningen påverkar musiken negativt har oftast aldrig hört en anläggning som inte påverkar musiken så mycket negativt. Samma personer anser allt som oftast också att "musik skall upplevas live - det är en helt annan sak än via en hifi-anläggning".
Martin skrev:Jag är också av den åsikten även om jag även tycker om att musiken återges med bra ljud och hög original-/naturtrogenhet. Alltså att en 150kr radio inte gör att man behöver uppleva musiken sämre. En bra låt tränger igenom väldigt kraftiga färgningar och berör. Det handlar mycket om vilken fantasi man har hur man kan tänka sig att det skulle låta och hur mycket man låter sig störas på den dåliga återgivningen. Det är nog en inbyggd automatisk förmåga hos de flesta.
Håller fullständigt med. Det är bara det att (jag och många med mig tycker att) det finns en massa bra musik som inte alls gör sig i en 150kr köksradio eller i en standardanläggning.
Martin skrev:Jag tror även man kan öva upp sig att störa sig på ljudfärgningar (eller tom avsaknaden av specifika ljudfärgningar) så att man inte tar emot musiken. Det tror jag många som har "musikperspektivet" på anläggningen har övat upp sig på att göra. Men som sagt man behöver inte ha den synen/inställningen. Jag har den inte.
Vilket hade "musikperspektivisterna" övat upp?
- att störa sig på ljudfärgningar
eller
- att störa sig på avsaknaden av specifika ljudfärgningar
Musikperspektivist tycker jag f.ö. är en bra benämning för sådana som mig.