Soundbregott bygger TangBand

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-27 18:06

Det var ju hur fint som helst med det där tyget! Hur skulle det vara om du tog och snickrade topp, botten och sidor i trä och slibbade fast? Sonus Faber on acid? :D
Back in black!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-27 18:23

Min fundering vara att göra dem plattare, lite högre och lite djupare och titta på Nwalmaers variant med skinn på fronten - alltså en riktig skinnflöjt. :oops:
Så här alltså:
Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-27 18:46

Personligen så föredrar jag formatet på lådan du har nu. Möjligtvis att jag själv valt att placera basreflexporten på baksidan, men lådan har en viss charm som den ser ut nu. :)
Back in black!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-27 19:38

Rookie skrev:Personligen så föredrar jag formatet på lådan du har nu. Möjligtvis att jag själv valt att placera basreflexporten på baksidan, men lådan har en viss charm som den ser ut nu. :)

Kan man sätta ... varför gillar du formatet?? .... porten varsomhelst? Skulle kunna tänka att sätta den i bûtten.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2007-08-27 19:51

Skinn med träplattor är annars en väldigt tacksam metod att få ett trevligt yttre på, Kan vara besvärligt att limma om det är töjbart fuskskinn däremot...

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-27 20:13

Riktigt skinn ....

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-28 09:09

soundbrigade skrev:varför gillar du formatet?? .... porten varsomhelst? Skulle kunna tänka att sätta den i bûtten.

Den ser lite "proffessionell" ut istället för "hifi för hemmafruar" (i fallet smal baffel) ut. Förstår du vad jag svamlar om? :D Det är knappt så att jag gör det själv... Med basreflexporten framåt finns ju alternativet att anpassa högtalaren för att stå i bokhylla dessutom! Ett alternativ till OD-11:an nästan. :) Nu blev jag sugen på att göra en bokhyllehögtalare. En riktig alltså...
Back in black!

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-08-28 13:11

Hej!

Fast OD-11 har ju basreflexröret bakåt när den stå i bokhyllan...

Det kristiska med riktningen på BR är väl att den inte blir blockerad vilket fötterna avses lösa på OD-11.

Är inte debatten med riktningen på BR lite överdriven?
Vid de aktuella frekvenserna kan det väl knappast ha någon betydelse åt vilket håll röret riktas.

Eller?

mvh

Martin

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-28 13:45

Det där får någon annan diskutera. Jag tycker bra är bra nog åt mig.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-08-28 14:25

Dellstig skrev:Är inte debatten med riktningen på BR lite överdriven?
Vid de aktuella frekvenserna kan det väl knappast ha någon betydelse åt vilket håll röret riktas.

Eller?

mvh

Martin

Den enda "debatten" om basreflexrörens riktning ur ljudhänseende som jag har sett är i bilcirklarna, med en hel del tyckande utan förklaringar. Som allting annat så måste det dimensioneras in i hela konstruktionen men skillnaderna blir, som jag upplever det, väldigt små.

Om JAG skulle göra en dedikerad bokhyllehögtalare så skulle jag placera porten framåt, för jag brukar trycka in en massa småskrot* bakom böckerna (och i förlängningen, bokhyllehögtalarna).

*Som anslutningsterminaler och halvfärdiga delningsfilter som jag inte orkar se på.

Ps. Fast nu är ju inte Soundbregottens högtalare bokhyllehögtalare som jag menar det. Eller kanske ändå, fast kanske inte.

Puss.
Back in black!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-28 15:06

Visst kan de kallas bokyllehögtalare. Jag kan väl trycka in dem i bokhyllan om jag bara stuvar undan mina Windows NT4-böcker och möblerar om. Fast då får jag två kanaler i höger öra medan vänsterörat får ta hand om rumsreflexerna ...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-08-28 16:51

Det där lila ormskinnet är ju bara för läckert. Kan du inte få in det i finishen även om du kör sidor i trä? Eller kanske bara lackerade sidopaneler. Blanksvarta? Gröna? 8O

Om du gör nya lådor måste du försänka elementen! Det förtjänar dom faktiskt. Kör ju med samma diskanter i mitt nuvarande projekt och dom hänger enkelt med parallelkopplade 8:or. Neodymiummotorn ger ju styrka och dessutom plats över för resonansdämpning i bakkammaren, trots liten yttre storlek.

Om du kör med porten nedåt kan du gott stämma av några Hz under elementets Fs. En nedåtriktad port brukar få högre output.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-28 17:13

Blir det nya lådor får det bli fräs också ...
Och tack för tipsen.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-24 22:47

Nya lådor. 19mm MDF. Högre smalare och lite djupare. BR-röet i aktern. Fronten blir valnöt. Och jag har kläm på hur MDFen ska ytbehandlas ...

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-27 18:53

Nu har både säkringen och övertrycksventilen gått .... :P

Bävermannen har blivit galen. Här är en experimentkoppling där jag prövar att köra ljudet både vertikalt och horisontellt. Inte Orthoakustiskt utan Ultraakustistikt. Dessutom har jag plockat ut elementen för att höra om mina komponenter är tysta ....

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-28 10:11

Låter det bättre än förut utan element? :)

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-11-28 10:38

Hej!

Låter högtalarna bättre utan element så finns bara tre förklaringar:

- Dålig konstruktion från början
- Dålig musik
- Alldeles för bakfull

Hoppas på trean... :D

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-28 10:38

KarlXII skrev:Låter det bättre än förut utan element? :)

De är HELT tysta. Lådorna låter inget, kablarna är tysta (de ligger iofs i ett annat rum) ...

K N Ä P P T Y S T A! Så du kan hära en mus falla.

Dellstig: När folk säger att lådor, kablar, motstånd, kylflänsar, phonokontakter låter bra, säger jag: Låter bra! De ska inte låta alls, mina är knäpptysta... :?
Senast redigerad av soundbrigade 2007-11-28 10:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-28 10:41

Nu ska jag inte raljera (så mycket mer).
Ett hastigt hopraffsat .... nåt, hemkommen från veckans aftonskola och hastigt fotande med kameran (mycket hastigt ser jag nu). Så här ser de ut ...

Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-01 18:46

Påte pakfollan okk follan har lakt sik, fast det är jo taks för no helg okk noa follor ....

Eller för att prata ren småländska - de gaur framutt ...
Nåa lådor (se ovan) i 19mm MDF, hoplimmade med PU-lim. Grovslipade och pålimmade skinnslamsor (vilka jag skarvat på symaskin).
Frontarna 18mm valnöt - oljad. Med min enkla fräsjigg har jag fräst ner elementen. Här limmas frontarna/baffalarna på plats.
Bild

Innan frontarna limmades testade jag lite grann så där ... der ju fint ut! 8)
Bild

Filtren ditlimmade:
Bild

Och frontarna löst pålagda:
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-01 18:50

Inte alldeles onöjd. Elemneten ligger än så länge bara löst. Var hittar man svarta skruvar??
Man ser skarvarna i skinnet, men det gick inte att lösa på annat sätt. Har fuskskinn men jag ville ha äkta vara nu.

Bild

Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-12-01 19:30

Svarta skruvar finns på Hifikit.

Tips: skruva i elementen lite snett under utvecklingen så att när du är färdigtweakad skruvas elementen i "färskt trä" - inga utnötta hål.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-01 20:57

Jag orkar inte tweaka ....

.... men tack för tipset.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-02 20:42

..... ena högtalaren helt tyst. Byter förstärkare. Tyst!
Tar fram lilla multimetaren (med nya kramgoa sladdar) - NOLL OHM över högtalarkontakterna!!!!!
Öppnar högtalaren - lyckats löda basfiltret fel. Båda tamparna från kontakterna går till och och samma punkt. :oops: :oops: :oops:

mike34

Inläggav mike34 » 2007-12-02 21:20

soundbrigade skrev:Nu ska jag inte raljera (så mycket mer).
Ett hastigt hopraffsat .... nåt, hemkommen från veckans aftonskola och hastigt fotande med kameran (mycket hastigt ser jag nu). Så här ser de ut ...

Bild

Dang, jag va helt säker på att du skulle illustrera hur mycket bas det blev 8O

Klart hög"pimp"faktor på skinnet. Går å funderar här........
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-02 21:41

Tanken var att vara lite hemlig, ungefär som när Afonlöddret och Skrexpressen är i Norrland och fotgraferar en snutt nya bil från BMW.

Högtalarna är klara nu - klädda i äkta skinn med polerad oljad valnötsfront. Jo, lite pimpigt. Mär de åker ut på utomhusfotografering får hustruns högklackade skor följa med och illustrera hur "meana" de är.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-05 12:01

Det regnar, inget utomhusväder idag alls. :(

Eftersom högtalarna är "real leather" måste jag ju bara ösa på med passande assesoarer. Men var sjutton är ridpiskan ...

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Zei

Inläggav Zei » 2007-12-05 12:14

Snyggt!

Var hittade du valnöten? Hur tjock är den? :)
Pris för de bafflarna?

/JZ

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-12-05 12:21

Valnöten beställde jag i lokala byggvaruhuset. Det finns nån firma som fixar sådana limfogskivor - Lundborg, Lundberg eller något sådant. Jag trodde den var 20mm men den är bara 18 .... Men det är fint ändå.

Ed. Baffeln är limmad mot lådan med PU-lim. Skinnet är invikt ett par mm varför jag egentligen har en limfylld spalt mellan baffel och låda. Kanske inte så bra, men jag satte designen i första rum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-12-05 12:43

soundbrigade skrev:Det regnar, inget utomhusväder idag alls. :(

Eftersom högtalarna är "real leather" måste jag ju bara ösa på med passande assesoarer. Men var sjutton är ridpiskan ...

[coola bilder]

Sweet... :)

Jag har en ridpiska du kan få låna. 8)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum