hifi-skeptikern skrev:N.B.; Richard syftar (med "du") i sitt inlägg inte på mig, men jag tar mig ändå friheten att kommentera inlägget.Richard skrev:...
Det vanliga är ju att dogmatiska analogfantaster ( jag har själv varit en sådan ) inte ställer upp på blindtester, och man undrar ju varför?
Svaret på denna fråga är att man helt enkelt inte vill bli varse om att man eventuellt varit grundlurad i alla år- man har trott på de dogmer som spridits med emfas, speciellt från öriket England och dess norra landsdel. Det är obehagligt att stå med brallorna nerdragna, mycket obehagligt....
Det kan också vara obehagligt att höra påståenden om att man kan ha fel- speciellt om de som påstår något, i verkligheten, har rätt.
Men det är knappast någon mening att förklara om du inte vill få reda på hur det ligger till, eller hur? Vill du det?
( Du får naturligtvis gilla vinyl, något som subjektivisten med fler också gör, men att påstå att analog teknik är bättre än digital, i detta fall, är att skjuta sig själv i foten.)
V. H. Richard
Jag tycker du verkar hylla digitalt lika dogmatiskt som många hyllar analogt. Båda hållningarna anser jag är fel. Främst för att det finns utomordentliga inspelningar av båda sorter. Tolkar jag dig rätt om jag antar att du tycker att de flesta CD-spelare återger musik i princip lika bra?
Ang. analoga inspelningar lagrade på CD resp. digitala inspelningar lagrade på LP så tycker jag faktiskt att det ofta lyser igenom om det är en analog eller digital inspelning både på LP och CD. Faktum är att analoga inspelningar lagrade på CD kan vara alldeles utmärkta och det samma gäller om digitala inspelningar på LP. Jämför man bra CD med bra LP så skulle jag nog vilja påstå att de flesta bristerna sitter i inspelning/mastring resp. i apparaterna (CD:n resp. vinylspelaren) och inte i resp. medie i sig. Om man bedömer resp. medie efter vad de bästa apparaterna fram till idag förmått och förmår extrahera så tycker jag nog att båda medierna visar på tydliga brister (med reservation för att jag givetvis inte hört alla CD-spelare resp. vinylspelare).
Underförstått påstår du att det är stora skillnader mellan olika cd-spelare, att de tolkar musiken olika. Kom bara ihåg att en apparat är helt oförmögen att tolka något alls. En cd-spelare är inte intelligent.
Avspelningsapparaturen kan ju endast försämra signalen, aldrig förbättra den. detta gäller naturligtvis också analogavspelning.
Du har ju rätt i att det finns både bra analoga och digitala inspelningar.
En Lp-skiva som komprimerats mindre än motsvarande cd-utgåva låter ju, trots sina analoga tillkortakommanden, bättre än cd:n.
Jag skulle gärna ha svar på denna fråga: Vilka cd-spelare tycker du tillhör gräddan av avspelningsapparatur, vilket märke innehar de och vad kostar de? jag skulle gärna vilja veta det.
Du påstår ju att det finns stora skillnader i ljudkvalitet. Ge gärna exempel.
( Du har rätt i att man inte bör vara dogmatiskt åt något håll, utan undersöka och ta reda på- då blir man kanske klokare med tiden. )
Analog avspelning via t.ex. en Lp-12.a kan låta sjukt bra ( jag har själv haft en sådan, med Lingo motorstyrning under 90-talet.)
En cd- skiva kan låta ändå bättre, speciellt om man har förstärkare och högtalare som färgar minimalt ( dvs. inte är optimerat för vinylavspelningen, som sagda skottska företag, åtminstone vad det gäller högtalarna under 80-90-talet, gjorde- var det någon som sade skidbacke vid frekvensgångsmätning?
V. H. Richard.