hej. jag tänkte byta kondensatorer i mitt QUAD 303, har hittat en engelsk firma som tillhandahåller och även utför bytet, jag undrar om man kan byta dessa själv , och göra avsteg från deras rekomendationer om fabrikat på kondingarne, istället beställa dessa med samma värden från exempelvis elfa, nån som har erfarenhet av detta?
Vilka kondensatorer? Elektrolyter?? Räkna inte med att det finns speciella "välljudande" elektrolyter. Det som kan skilja en "bättre" konding från en "bra" är att den är mekaniskt stagad med en plastplupp i burken, har lägre ESR eller är en långlivare (105-graders isft 85).
Om jag absolut ville spilla pengar på att byta skulle jag lusläsa specarna på ELFA (jag skulle kolla Conrad.se också, de kan vara billigare) och ta långlivs typer med lägsta ESR.
Är det kopplingskondingar? Polyprop räcker långt.
Ofta utmärks "Audio Grade" av högre pris och annan färg på kapseln medan innehållet är det samma som "Standard Range" - bondfångeri, men kondensatorindustrin har i många fall identifierat ett behov hos audiofiler att få en "speciell audiokondensator" .... Det ÄR så!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet. Bo Rothstein, professor i statsvetenskap
det är kondensatorerna i nätdelen som avses, elektrolyter ja ! Har läst och hört att de åldras med tiden( slutsteget är ju ca 30 år gammalt ) så ett byte av dessa skall göra att steget återfår sin forna glans. värdena som anges är 4700uF 100 v resp 10000 uF 63 v .
Om du vill ha "riktigt" proffessionell hjälp", fota av kondingarna (gärna från undersidan med, mät dem dia/höjd(längd) så kan vi se vad man kan peta dit.
En snabb koll iConradkatalogen ger följande:
4700uF/100V - 445971-12 - 50kr/st
10000uF/63V - 446237-12 - 55kr/st
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet. Bo Rothstein, professor i statsvetenskap
Quad 303 har fyra 2.200 uF kondingar, två till nätdelen och två som kopplingskondingar på utgången. Dom är fysiskt jättestora, med dagens mått mätt i förhållande till kapaciteten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005 Numera pensionär. Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.
Det är inte alltid bättre med lägre ESR. ESR'en kan vara inräknad i konstruktionen. T.ex. om den sitter efter en spänningsregulator (vilket de nog inte gör i detta fall) så kan lägre ESR innebära problem, om inte regulatorn kan hantera det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005 Numera pensionär. Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.
Asvent skrev:Jag la dit extra kondensatorbankar på sluttransistorerna på mina Lanzar bilslutsteg. Vilken skillnad! Fast det var ju bilslutsteg förstås...
Om du bara la dit dem så borde det väl inte låta annorlunda? Vad exakt har du gjort för något med sluttransistorerna?