Hur fixa ventilationshål ???

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Hur fixa ventilationshål ???

Inläggav Bamsefar » 2004-07-26 02:23

Jag har en rejält moddad Denon DVD-2200. Bland moddningarna finns en markant bättre nätdel och en markant bättre analogutgång. Båda dessa moddningar har en liten egenhet :roll: med sig, och det är att det blir VARMT som attan inne i lådan.

Alltså måste det till ventilationshål....

...men att köra med t.ex. borrmaskin på locket för att borra en massa 8O hål är ju bara å glömma - det blir långt ifrån snyggt.

För övrigt är det inget som säger att det måste vara runda hål, det kan lika gärna vara avlånga öppningar.

Men frågan är: HUR eller kanske vem kan göra sådana - helst i Stockholmstrakten :) :?: :?:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
norman

Re: Hur fixa ventilationshål ???

Inläggav norman » 2004-07-26 11:04

Bamsefar skrev:...men att köra med t.ex. borrmaskin på locket för att borra en massa 8O hål är ju bara å glömma - det blir långt ifrån snyggt.

Det kan bli snyggt om man tar en bit galler (plåt med hål i) och tvingar* fast på locket. Sen tar man en borr som passar i gallrets hål och börjar borra.

*man kan också börja med ett hål i ena hörnet, sätta dit en skruv. Sen ta ett hål i andra hörnet och sätta dit en skruv och sen borra dom andra.

Så gjorde jag på en gammal förförstärkare jag byggde och det blev snyggt. (fast då var det ju t.ex. inte färg på plåten så det gick lätt att slipa bort grader)

Man kan ju också såga ur ett större hål och sätta ett galler innanför som limmas mot insidan på höljet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-07-26 13:05

Det blir nog snyggast med stansade hål men vem som kan fixa det vete katten. Verktyg finns annars att köpa på elfa. Fast de är ju rätt dyra :?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-07-26 13:29

Och bottenplattan?
Går det inte att borra där ?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-07-26 16:44

Jo någon som har en bra stansmaskin vore ju dunder :)

Harryup: Tilluften skall komma från sidan, så långt ned som möjligt, vilket göra att man slipper håltagning på undersidan. Fast vem vet, jag kanske slinter lite med borren där någon dag oxå... :roll:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2004-08-03 20:08

kanske köpa vanligt stålgaller, såga upp ett hål i locket och sätta fast gallret innifrån?
Mycket kul - lite tid

Återgå till DIY-forum