Placering av pr10k hemma

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bysheon

Placering av pr10k hemma

Inläggav Bysheon » 2007-12-01 21:35

Den är vad jag förstår en studiomonitor konstruerad för att placeras på mätarbryggan på ett mixerbord. Avståndet till framväggen sägs bör vara (minst?) en meter. Någon som vet mer? Ska man ställa den på en låg skohylla och ligga på mage på golvet och lyssna (och stöda sig på armbågarna), lite i uppförsbacke? :P Jag kan ingenting om högtalarkonstruktion, men jag försöker alltså förstå hur den är konstruerad och eventuellt skiljer sig från piP/pr10 vad gäller placering, utöver att den inte ska stå mot framvägg. På en mätarbrygga står den ju ganska lite upphöjd från själva mixerbordet - låter den bra trots, pga eller oavsett den placeringen? Hur är det med invinklingen (apropå just mätarbryggan) och avståndet mellan högtalarna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-03 09:22

Verkar inte finnas i min prislista från Ino. Hur ser den ut? Är den lik denna?
Bild

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-12-03 13:09

Den på bilden är - som jag förstått det - den högtalare som är tänkt för studiobruk. Och om jag inte missminner mig är den utan modifiering av filter jämte piP och vill därför helst stå likadant som piP!

Alltså med diskant monterad kring 80cm över marken, rygg nära dämpad vägg och med en invinkling nära 23 grader! Om jag har fel så är jag fortfarande rätt säker på att 23 grader är korrekt! ;)

Som alltid är det bästa att ringa när man har sådana här frågor - om man inte inom någon dag får svar av någon som frågat samma sak för en kort tid sedan.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2007-12-03 13:14

Så 2st dialog 1 blir pr10k?
ett bra rum!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-12-03 13:21

olof skrev:Så 2st dialog 1 blir pr10k?

Ja.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-12-03 14:39

Finns det någon basreflexport baktill? Eller är den mera iP än piP?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-12-03 19:28

RogerGustavsson skrev:Finns det någon basreflexport baktill? Eller är den mera iP än piP?

Japp! Den är bestyckad och avstämd precis som piP! Enda skillnaden mellan piP och prP (pr10) är att den ena har ett överspänningsskydd (säkring) mig veterligen. Jag har inte fått något manifest på ett drygt halvår eller så, så det kan ju ha ändrats.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-12-04 09:21

Högtalaren på bilden är en (min :D ) Dialog 1. Som centerhögtalare är den gjord att stå över eller under en TV (under i mitt fall som synes), men som jag förstått är den identisk med pr10k (och alltså också lämpad för montering på en mixerkonsol). Dialog 1 har ingen säkring vilket pr10k har tror jag.

Den bakåtriktade porten gör nog placering dikt an mot en dämpad vägg mindre lämpligt.

Använd i stereopar är det troligen bäst att utgå från standardrekommendationerna om 23 graders öppningsvinkel och lyssning "on axis" (dvs full invinkling mot lyssnaren).

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2007-12-05 17:33

Slartibartfast skrev:
RogerGustavsson skrev:Finns det någon basreflexport baktill? Eller är den mera iP än piP?

Japp! Den är bestyckad och avstämd precis som piP! Enda skillnaden mellan piP och prP (pr10) är att den ena har ett överspänningsskydd (säkring) mig veterligen. Jag har inte fått något manifest på ett drygt halvår eller så, så det kan ju ha ändrats.

[slrt]

Jag har inte förhört gurun själv i den här frågan, men eftersom den verkar vara ett derivat av Dialog-1 så bör den rimligtvis sakna den stereosystemkorrektion som är Öhmans trademark, liksom pr18/24 och deras toppmotsvarighet r5.
Dialog högtalarna saknar korrektionen eftersom att syftet med dem är att få det att låta som om att dialogen kommer från tvn. Därav namnet dialog.

Vad jag vet så har pr10 ingen säkring, utan ett PTC-motstånd för att skydda diskanten mot överhettning i diskantspolen vid rundgång. Jag misstänker att motståndet är termiskt kopplat till diskanten men det skulle kunna vara en strikt elektonisk konstruktion.
Hur som helst ingen garanti för att man inte förstör basen således (piPs och piPss :) akilleshäl, effektåligheten sjunker under 300Hz).
Om jag ägde ett par skulle jag låsa in dom jag hade fest, just av den anledningen.

Men som vanligt: ring Öhman ifall ni vill veta, han berättar mer än gärna.

God Jul på er alla förresten!

Användarvisningsbild
Bysheon

Inläggav Bysheon » 2007-12-06 19:35

RogerGustavsson skrev:Verkar inte finnas i min prislista från Ino. Hur ser den ut? Är den lik denna?
Bild

Japp, fast med rundade kanter. Och den har också, som Cohen säger, bakåtriktad port.

niclas

Inläggav niclas » 2008-07-17 20:00

Uppar denna tråden, är det någon som har några fler bilder på pr10k/Dialog 1? :)

Återgå till Wänner af Ino