Moderator: Redaktörer
soundbrigade skrev:Har inte följt med men pratar vi diskant eller bas?
paa skrev:soundbrigade skrev:Har inte följt med men pratar vi diskant eller bas?
Det är faktiskt inte specielt många sidor i tråden, (= din drummel, läs själv),men det handlar om en trevägshögtalare (=fattar du nu då) med metallmembran i alla registren!(=vi andra har hunnit en bit i diskussionen)
soundbrigade skrev:OK ... jag tycker dock man ska titta på "budgetelement". Som jag skrev kommer nästa års stora bygge innehålla ett billigt HiVi-element.
Kolla upp det!
Kaffekoppen skrev:Lite så jag tänkte. Kanske inte så stor fördyring i förhållande till totalpriset.Asvent skrev:Kaffekoppen skrev:Vad kostar Seas elementet? Vad kostar LTS elementet hos hifi-kit? Ino basen borde kosta liknande...Asvent skrev:Det jag överväger mest just nu är priset. Har du någon uppfattning?
Det dubbla i så fall ungefär. Inte så farligt.
När det gäller mellanregister skulle jag lyssna på piotr råd. Han gillar metall i mellanregistret. Det gör inte jagJag tycker metallelement är ypperligga i bas- och diskantområdet i flervägssystem. I mellanregistret hör de inte hemma
(mest för jag själv inte får ordning på uppbrytningarna vettigt)
Dom står här i sovrummet, oinkopplade... Jag tycker de låter lika bra som mina nya, men jag vet inte vad jag ska ha dem till. De nya har småförbättringar jämfört med dessa och det är en något större waveguide (eftersom den gamla gjordes i efterhand i gamla "diskanthålet" på en minimal baffel) och större basreflexport, inte lika tunga lådväggar mm.skrutten skrev:Hmm... byggde inte Martin en WG på en inte allt för avlägsen släkting till LTS diskanten. Vad hände med det bygget?
Kaffekoppen skrev:Det är lätt att tro att bara för att ett element är likt något annat så är det samma sak. Ta tex LTS diskant, den är ju extremt lik Seas H534, men det är så mycket gjort internt i diskanten att de, även om de är lika, agerar helt annorlunda och LTS diskanten har enormt mycket bättre distrotionsbeteende.
Martin skrev:Dom står här i sovrummet, oinkopplade... Jag tycker de låter lika bra som mina nya, men jag vet inte vad jag ska ha dem till. De nya har småförbättringar jämfört med dessa och det är en något större waveguide (eftersom den gamla gjordes i efterhand i gamla "diskanthålet" på en minimal baffel) och större basreflexport, inte lika tunga lådväggar mm.skrutten skrev:Hmm... byggde inte Martin en WG på en inte allt för avlägsen släkting till LTS diskanten. Vad hände med det bygget?
Jag har funderat på att försöka sälja dem men problemet är ju att hitta en köpare som litar på högtalarna (eller mig som konstruktör), det är ju inga märkeshögtalare direkt.
paa skrev:Kaffekoppen skrev:Det är lätt att tro att bara för att ett element är likt något annat så är det samma sak. Ta tex LTS diskant, den är ju extremt lik Seas H534, men det är så mycket gjort internt i diskanten att de, även om de är lika, agerar helt annorlunda och LTS diskanten har enormt mycket bättre distrotionsbeteende.
Frågan är om dom är så lika att man kan montera en Ax2.5-LTS i en LTS F1 eller S2 utan att modifiera filtret?
Nwalmaer skrev:Nu är det för mycket aluminium i den här tråden.
Titanium är det nya hippa materialet, ju.
Här har ni ett riktigt bra mellanregister. Kör två och det blir kompromisslöst direkt.
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=264-848
Mätningar också.
skrutten skrev:Har ingen grävt fram en metalldiskant som är bra och inte heter seas samt inte kostar accuton.
Kraniet skrev:Nwalmaer skrev:Nu är det för mycket aluminium i den här tråden.
Titanium är det nya hippa materialet, ju.
Här har ni ett riktigt bra mellanregister. Kör två och det blir kompromisslöst direkt.
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=264-848
Mätningar också.
inte så fina distsiffror det där..
Martin skrev:edit: Förresten har jag fantiserat lite om ett par SEAS DXT med egenhändigt förlängd waveguide.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 239 gäster