Grattis alla
Ni visar på utomordentligt bra team work.
Ni har gjort ett riktigt bra jobb.
Skivspelaren ifråga är Systemdek. Konstruktören till Systemdek heter Peter Dunlop, därav däck; Dunlop däck.
Tonarmen ifråga är Breuer Dynamics. Breuer tonarmen var guldfärgad och görs fortfarande av Mr. Breuer i Schweiz och jämfördes alltid med ett smycke i tidningspressen. Mr. Breuer är idag över 70 år och tillverkar fortfarande sina tonarmar och de skall vara bättre än nånsin. Det kallar jag ”still going strong”.
Pickupen ifråga var Audio Note IO2. Den döptes till IO efter en måne som kretsar kring Jupiter. Denna måne är vad jag vet fortfarande den himlakropp med störst densitet som vi känner till.
Importören av Systemdek och Audio Note var jag själv genom mitt importföretag Bremen Dynamics AB. Var ifrån tror ni jag fick inspirationen att kalla mitt bolag just Bremen Dynamics?
Glotta importerade Breuer Dynamics.
Jag satte ihop Stigs skivspelarkombination och tog fram basplattor för Breuertonarmarna. Kabeln internt i Breuertonarmarna som Stig och jag hade bytte jag själv ut mot Audio Note internal silver wire.
Stig hade fler Breuertonarmar. Jag tror att jag bara fixade den ena men jag är inte säker. På den tiden ville Stig ha någorlunda enkelt att byta pickup så Stig kunde montera olika pickuper på varje arm för att ”snabbt” byta hela paketet tonarm med monterad pickup.
Kan ni tänka er att jag inte mindes något av detta förrän nu.
Harryup, du borde ha klurat ut denna rebus. Du var ju med på den tiden.
Stig Carlsson bytte således ut sin Linn Sondek mot Systemdek. Stigs Systemdek var i brun nextelfärg.
Systemdek byttes ut mot Well Tempered och pickupen blev en Carnegie. Leverantör var Wilhelm Lilliehöök och han köpte som sagt in skivspelaren direkt från tillverkaren.
Jag ville ju naturligtvis byta ut Systemdek mot Pink Triangle men Stig hade oåterkalleligen beslutat. Det var helt lönlöst att ens försöka.
Väl mött
Peter Steindl