Hur tänker hifitidskrifterna när dom testar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-22 22:02

Harryup skrev:
Jax skrev:
Harryup skrev:Jag tycker det verkar som om ni tror att transparens existerar i verkligheten ur en anläggning.
Naturligtvis är det inte så.

Vet inte vem du syftar på men för mig är transparens ett mål att sträva efter, väl medveten om att jag aldrig kommer att nå fram. Det är dock för mig ingen ursäkt för att överse med en färgande apparat.

Dessutom tror jag nog att sannolikheten för att en kombination blir transparent är stor om de ingående delarna är det.

Håller med.
Bara att hur vet man att delarna är det, dvs transparenta? F/E-test går att göra med framgång på appratar med ingångar och utgångar. Men annars så är det upp till en själv eller man litar på någon annans öron.

mvh/Harry

Litet OT: F/E test av cd eller DVD kan göras med hyfsad precision också.
( Kunde inte vara tyst ).

Harryup har ju rätt i att en perfekt transparent kedja aldrig kan uppnås, men man kan komma nära.
Väljes t.ex. en hyfsat transparent, F/E testad Cd-spelare tillsammans med en dylik förstärkare är det ju bara högtaleriet kvar att försöka finna. Och det är ju, förvisso knappast någon lätt uppgift- här får en stor del av subjektivitet, enligt undertecknad, fritt spelrum, det är ju individen som skall leva med återgivningen.
Sedan finns det ju högtalare som verkligen eftersträvat en reproduktion av materialet som finns inspelat. Carlsson OA 52 är väl ett lysande exempel på detta, m.fl.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-12-23 01:36

Koffe skrev:
lasselite skrev:Jag håller med om att transparensen bara är en preferens bland andra. Sen rör du ihop et.

Du är inte dum (det tycker jag framgår tydligt), du har bara otur när du tänker :D (Och så mixar du upp det med en hel del retoriska knep och undviker att svara på frågor)

Gonatt :)

Det samma! :-) :-) :-)

Om du uppfattar det som jag undvikit någon av dina frågor, så har jag bara missat dom/den. Quota eller ställ den/dem igen så svarar jag gärna :)

Vad är det jag rör ihop tycker du?

Otur i tänkandet och en gnutta retorik får jag väl ta på mig... :wink:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-30 11:06

Svante skrev:
Koffe skrev:
Svante skrev:Ja, eller så vill de skruva på den enda kran de kan skruva på för att ändra upplevelsen.

Återgivningskranen?

Nja, vad jag menar är att man som tekniker genast önskar sig ett svagt lågpassfilter om det låter lite ljust, och ser då ett motstånd och en kondensator framför sig.

Har man inte kunskap eller ork att bygga själv, men möjlighet att välja och kombinera apparater så kan det bli "kranen" man har kontroll över. I stället för att byta ett motstånd byter man hela högtalaren sas.

Det låter fruktansvärt kostsamt i längden, men är nog rätt vanligt.

Man kan dra analogin med att välja mellan att byta sina tändstift i sin bil då den börjar gå dåligt ( motståndet i serie med diskanten för att den låter för ljust i högtalaren ) eller att köpa en helt ny bil ( ny högtalare ).
Tur att högtalare är något billigare, oftast iallafall. :)

V. H. Richard

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-12-30 15:58

egentligen är detta inget problem utan vi/ni gör det till ett. att testa prylar är inget svårt, att själv veta vad man tycker är bra/bättre/bäst (eller kanske dåligt) är heller inget svårt, men att kunna skriva om och förmedla detta till måånga på ett underhållande sätt är riktigt riktigt svårt. prova själv och när (eller om) ni blir färdiga låt oss alla ta del av resultatet

jag tror det är få på detta forum som skulle lyckas på riktigt (=utan kompissmörande ljug)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-12-30 17:23

celef skrev:egentligen är detta inget problem utan vi/ni gör det till ett. att testa prylar är inget svårt, att själv veta vad man tycker är bra/bättre/bäst (eller kanske dåligt) är heller inget svårt, men att kunna skriva om och förmedla detta till måånga på ett underhållande sätt är riktigt riktigt svårt. prova själv och när (eller om) ni blir färdiga låt oss alla ta del av resultatet

jag tror det är få på detta forum som skulle lyckas på riktigt (=utan kompissmörande ljug)

Jovisst. Men för att kunna skriva om det testade, så måste man ju, om artikeln ska vara av mer än underhållningsvärde för läsaren, veta VAD man testar. Det vet man inte med HiFi-balskornas metod. Det är för mycket felkällor.
Men, som tdigare nämts, så ligger HiFi-balskornas ambition mer på underhållningsnivå än som konumentupplysning, så då kan man ju säga att deras metoder är goda nog.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-12-30 19:10

celef skrev:egentligen är detta inget problem utan vi/ni gör det till ett. att testa prylar är inget svårt, att själv veta vad man tycker är bra/bättre/bäst (eller kanske dåligt) är heller inget svårt, men att kunna skriva om och förmedla detta till måånga på ett underhållande sätt är riktigt riktigt svårt. prova själv och när (eller om) ni blir färdiga låt oss alla ta del av resultatet

Det är inte skrivande i sig som är problemet, det gör de bra. Det är trovärdigheten idet de skriver som är problemet.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2007-12-30 21:41

Koffe skrev:Jag hävdar dock bestämt att neutralt/transparent inte har en särställning. Det är en smak som vilken som helst... Eftersom man inte kan visa att neutralt/transparent föredras av alla - alltid. Eller ens av majoriteten - oftast. Det är ett tyckande, som vilket som helt - jag tycker si, du tycker så.

Det finns absolut vetenskap som peker på motsatsen av det du antyder, att vad människor uppfattar som bra ljud är helt godtyckligt och rent subjektivt tyckande.

Floyd Toole har visat i sina samlade studier att majoriteten (de med normalgod hörsel) föredrar en "neutralt" eller "transparant" återgivning av ljud jämfört med ljud som är på något sätt färgat.

Så jag hävdar att det finns substans bakom att vi just kallar det för Hi-Fi.

MVH
/g

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-12-30 22:14

Chuck_V skrev:Det finns absolut vetenskap som peker på motsatsen av det du antyder, att vad människor uppfattar som bra ljud är helt godtyckligt och rent subjektivt tyckande.

Floyd Toole har visat i sina samlade studier att majoriteten (de med normalgod hörsel) föredrar en "neutralt" eller "transparant" återgivning av ljud jämfört med ljud som är på något sätt färgat.

Så jag hävdar att det finns substans bakom att vi just kallar det för Hi-Fi.

Ahhh! Mannen (en av männen) bakom mina favorithögtalare! Mirage M-serien. Så skall en slipsten dras! Man testar på riktiga testgrupper.

Titta bara på det han publicerat: F.E. Toole, “Subjective Measurements of Loudspeaker Sound Quality and Listener Performance”

... Nu är ju inte Mirage någon superfavorit bland dem som brukar hålla den vetenskapliga fanan högt. Fast de har några anhängare bland oss som brukar förkämpa det subjaktiva... hmmm... ;-)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-12-31 00:36

Chuck_V skrev:Floyd Toole har visat i sina samlade studier att majoriteten (de med normalgod hörsel) föredrar en "neutralt" eller "transparant" återgivning av ljud jämfört med ljud som är på något sätt färgat.

Samma visar väl dom tester Öhman gjort med?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi