Nybörjar vill bygga High-End ! BILDER NU!!!!!!!!!11one

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bredin
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2007-05-21

Inläggav Bredin » 2008-01-04 18:36

Bild
Små högtalare med dendära designen är det snyggaste jag vet innom hifi-världen! Speciellt den snygga "lönn" fanérn i mspaint :D !
Självklart att man kör utan front när man lyssnar på musik!
Lådan är väl långt ifrån akustiskt optimerad. Men man skulle kunna bygga insidan så att man får lite vinklar i lådan.

Skulle man köra 2st cq15 (192cm^2) som bas med 0,36qts i en basreflexlåda på 22L och en avstämning på ca 46Hz så klarar man 109dB vid 40Hz utan att nå X-max. Sedan ber man herr skaaning att mejslapå lite mer mekanisk resistans och X-max så borde det bli lite bättre marginaler. -3dB @ 60Hz, -6dB @ 50Hz, -9dB @ 40Hz. Sedan kommer mitt 10,5m^2 rum att fixa resten eller en subba.

Det ger vad jag räknar till med SPL än mina B&W, fast inte djupare bas men långsammar avrullad. -3@48Hz, -6dB@42Hz
Mvh. Bred

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-04 19:40

Personligen vill jag gärna ner till iallafall 30hz..

Användarvisningsbild
Bredin
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2007-05-21

Inläggav Bredin » 2008-01-04 20:33

Bild
Om den riktiga filterlösningen kunde vara lika lätt som mspaint lösningen :lol:
Tänkte att detta kan vara en smart lösning på baksidan. Nu sitter ju inte allt optimalt precis, basreflexporten och framförallt spolarna :oops: .
Porten blir nog bäst i fronten. Det är väl mest bara negativt ut estetisk vinkel?

Att man har 3par kablar som hänger ut på baksidan, diskant, mellanregister och bas. Sedan är det bara att exprimentera med filtret tills man hittar en bra lösning. Sedan montera den snyggt på en svart platta med alla lödningar på baksidan.
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Bredin
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2007-05-21

Inläggav Bredin » 2008-01-04 21:03

Men så det finns typ inget att säga om mellanregistret?
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Bredin
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2007-05-21

Inläggav Bredin » 2008-01-04 23:26

Bild
Efter lite talanglös photoshopping så... :cry:
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Bredin
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2007-05-21

Inläggav Bredin » 2008-01-05 10:51

Testade att simulera lite i the edge.
Simulerade mellanregistret i dess ända tänkbara placering i en smal liten golvare.
http://pici.se/pictures/nTbbxNyql.gif
Känns att bli endel kompromisser i en sån design. Men men.
Ca 84-85dB spl borde en 16ohm CQ15 ha i open air, så dryga 90-91dB då parallell kopplat. Mellanregistret som ligger på ca 90-92dB open air och diskanten dryga 91dB(mätt i baffel?)

Mellanregistret bör börja sprida dåligt vid 2-3kHz 110mm diameter aktiv konarea.

(geeze, blir ju helt snurrig på detta! Hittar inte igen vart det stod hur AT mäter, så nu blir man lite osäker.)
Senast redigerad av Bredin 2008-01-05 21:50, redigerad totalt 1 gång.
Mvh. Bred

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-05 12:14

Baffelsteget. Glöm inte baffelsteget. Har du förstått vad det är? Inser du betydelsen av det? Du kan INTE designa basdelen till att ha samma känslighet som resterande del av högtalaren (utan att ha reflekterat över baffelsteget) - om du förståss inte föredrar en högtalare utan basåtergivning.

Varför skulle ett 110mm mellanregister sprida dåligt per definition vid 2-4Khz? Det är väl avhängt massor av fler faktorer än diametern, konmaterial, mittdom..... Vad är bra respektive dålig spridning?

Användarvisningsbild
Bredin
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2007-05-21

Inläggav Bredin » 2008-01-05 19:38

Kaffekoppen skrev:Baffelsteget. Glöm inte baffelsteget. Har du förstått vad det är? Inser du betydelsen av det? Du kan INTE designa basdelen till att ha samma känslighet som resterande del av högtalaren (utan att ha reflekterat över baffelsteget) - om du förståss inte föredrar en högtalare utan basåtergivning.

Varför skulle ett 110mm mellanregister sprida dåligt per definition vid 2-4Khz? Det är väl avhängt massor av fler faktorer än diametern, konmaterial, mittdom..... Vad är bra respektive dålig spridning?

Förstärkningen man får ifrån baffeln på de frekvenser som rymms innom baffelns mått. Villket på denna lilla högtalare blir mest +500Hz. Sedan att förstärkningen blir hackig beror på att det är många lika avstånd från elementet till baffeln.
Så om jag stoppar in ett mellanregister på ca 90dB spl så spelar det ca 96dB i baffeln, samma med diskanten. Fast inte basen då våglängderna är så långa.


"Varför skulle ett 110mm mellanregister sprida dåligt per definition vid 2-4Khz? Det är väl avhängt massor av fler faktorer än diametern, konmaterial, mittdom..... "
Ja, det är många faktorer som spelar in, det är det ju. Men per definition bör det vara att våglängderna är längre än diametern på membranet. Fast det gäller väl bara teoretiskt sålänge som konen är helt plan.
Som vågor. En smal vågkälla gör fina runda vågot medans en bred gör starka vågor frammåt och svagare åt sidorna.
Nu har ju min kon en stor damkåpa som kommer att hjälpa med spridningen, precis som den konliknande damkåpan i mina B&W.

"Vad är bra respektive dålig spridning?"
Dålig spridning är typ om mellanregistret inte sprider vid 1000Hz, sedan delar man den till diskant vid 4000Hz. Och sedan om diskanten i andra hand har bra spridning så får man en dip i off-axsis frekvenskurvan och får inga reflektioner där. Fast sedan kan man vilja ha det avsiktligt.

Ingen spridning är bäst då man slipper många akustikproblem.


Lite i övrigt så vill jag inte ha en högtalare som är designade efter ett rum, utan att de ska kunna vara lite flexibla. Helst ska de gå att ha rätt nära bakväggen. Sedan att ha spikes på snygga fötter istället för gummikuddar då det ser bra ut och är lätt att bara skruva ut spikesn i fronten lite och in de i bakdelen så högtalaren lutar bakåt. Så att man får ljudet emot öronen mer än mellangärdet. Sedan vill iaf jag helst ha mellanregistret on-axsis, samt att det mätte mkt bättre fasmässigt i edge med micen placerad framför elementet (inte så oväntat), och sedan att vi är som känsligast i ungeför det området. Sedan om man tappar en 1-2dB vid 20000Hz gör inget, för man ska ju inte bygga högtalarna till en hund eller
:lol: .
Mvh. Bred

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-05 19:56

Bredin skrev:Förstärkningen man får ifrån baffeln på de frekvenser som rymms innom baffelns mått. Villket på denna lilla högtalare blir mest +500Hz. Sedan att förstärkningen blir hackig beror på att det är många lika avstånd från elementet till baffeln.
Så om jag stoppar in ett mellanregister på ca 90dB spl så spelar det ca 96dB i baffeln, samma med diskanten. Fast inte basen då våglängderna är så långa.


Nej, vänta lite nu.

Då får ingen förstärkning på 6 db utan en sänkning på 6db för frekvenser som är längre än att baffeln kan ge stöd.

Du måste alltså sänka nivån över 500hz med 6 db och kommer få ett system med en känslighet på 84-86db beroende på hur mycket du kompenserar för baffelstödet.

Därav förslaget om dubbla basar och en delningsfrekvens som ligger i paritet med baffelbredden.

Baffelsteget ökar inte systemets känslighet. Det sänker tyvärr det. Elementen är inmätta och har fått sina känslighetssiffror på en standardiserad baffel.

Användarvisningsbild
Bredin
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2007-05-21

Inläggav Bredin » 2008-01-05 21:04

Aha, aaa det är ju klart logiskt att basen sjuker iaf det är mätt ifrån en baffel redan (men nu varför edge lägger till och inte tarbort känns inte fullt lika logiskt :twisted: ).
Man har ju sett folk som byggt små stativare med typ 5" bas och sedan har de bara kört en kondensator på diskanten och varit lyriska över resultat. Med sedan vet man inte villken filosofi(sekt) de lever i.
Så minst 93dB i basen om man ska ha någon känslighet då <87dB.
Så då det jag mätt till 109dB spl igentligen bara är 103dB. Lite synd för underhållningen med bra för grannar/föräldrar och öronen.

Men kommersiella högtalare. Är det bara väldigt bra uträknat eller skit?
Bild
Filtret i mina B&W 705. Ser inget mer än 12dB/oktav filter.

tack kaffekoppen för att du låter mig springa maraton på dina nerver :D
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
nl1970
 
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: Kungsör

Inläggav nl1970 » 2008-01-05 21:10

Kaffekoppen skrev:Nej, vänta lite nu.


Men om man vill ha lite retroljud då? altså, pre baffelstödstiden 8)

Kaffekoppen skrev:Du måste alltså sänka nivån över 500hz med 6 db och kommer få ett system med en känslighet på 84-86db beroende på hur mycket du kompenserar för baffelstödet.


Men vid en viss frekvens kommer rummet att förstärka ljudet, hur fixar man det? och när slutar rummet att ge bidrag?

Kaffekoppen skrev:Därav förslaget om dubbla basar och en delningsfrekvens som ligger i paritet med baffelbredden.


Men vad händer när den ljudutstrålande ytan blir mycket större när den andra basen tar vid mot att bara en bas spelar?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-05 21:15

:)

Om det sjunker eller ökar är ju egentligen sak samma. Det vässentliga är att det finns en diff som måste hanteras ;)

Kommersiella högtalare hanterar nog säkerliggen detta, men på olika sätt.

En 2,5 vägare låter tex den undre basen fasas ur för att kompensera baffelsteget. Den fyller ut där baffeln inte ger stöd.

Andra högtalare kan (som jag tror dina B&W) använda en större spole än 2-vägsfiltret behöver just för delningens skull.

Andra har en filterlösning enkom för baffelsteget, och så brukar jag göra.

Om du läser byggbeskrivningarna till Faktiskt högtalartävling som Bamsefar ordnade, kommer du märka att det finns fina beskrivningar där. Kolla på Martins, Skruttens och Grannilssons bidrag. Informativt och läsvärt.

Hanteras inte baffelsteget i filtret kommer det definitivt märkas :)

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-05 21:27

nl1970 skrev:Men om man vill ha lite retroljud då? altså, pre baffelstödstiden 8)
Det där kom de nog på riktigt tidigt. När var den menar du?
nl1970 skrev: Men vid en viss frekvens kommer rummet att förstärka ljudet, hur fixar man det? och när slutar rummet att ge bidrag?
Sant! Full baffelstegskompensation är ju teoretiskt 6db, men det brukar ju bli lite basigt just pga rumstillskottet. Därför är det vanligt med att man enkom kompenserar med 3-4 db. Resten får rummet bidra med. Man får prova sig fram. Det är nog väldigt ovanligt med full baffelstegskompensation.

Rummet ger stöd neråt i frekvens så långt det går... ingen nedre gräns..
nl1970 skrev:
Kaffekoppen skrev:Därav förslaget om dubbla basar och en delningsfrekvens som ligger i paritet med baffelbredden.
Men vad händer när den ljudutstrålande ytan blir mycket större när den andra basen tar vid mot att bara en bas spelar?
Ah, nu pratar du om 2,5-vägssystem? Den andra basen tar bara vid NEDÅT i frekvens för att hjälpa till att fylla ut. Det är alltså en akustisk och inte en elektrisk baffelstegskompensation.


PS.. det finns en bild i den här tråden som är sorgligt för stor!
Mitt förslag handlade mer om att man ser till att dubblera basarna i ett rent 3-vägsfilter. Lägger man delningsfrekvensen bra så behöver man bara baffelstegskompensera i basfiltret. Genom att basdelen redan har högre känslighet gör det inget att den sänks eftersom man då kommer få samma känslighet som högtalaren i övrigt.

Den högre känsligheten nås genom att man halverar impedansen och dubblerar den utstrålande ytan - dvs man får 6 extra db.

Rätt förenklat utryckt, men iallafall ;)

Användarvisningsbild
Bredin
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2007-05-21

Inläggav Bredin » 2008-01-05 21:37

nl1970 skrev:
Kaffekoppen skrev:Du måste alltså sänka nivån över 500hz med 6 db och kommer få ett system med en känslighet på 84-86db beroende på hur mycket du kompenserar för baffelstödet.


Men vid en viss frekvens kommer rummet att förstärka ljudet, hur fixar man det? och när slutar rummet att ge bidrag?

Man fixar det med akustiken i rummet :) . Nemas problemas att bygga en absorbent som dämpar till 200Hz för en 500:-.
http://www.hunecke.de/en/calculators/loudspeakers.html På den sidan ska det gå bra att simulera höjningar och dippar i frekvensgången.
Helst utgår jag ifrån en högtalare som är designad för att spela under perfekta eller nära prefekta förhållanden framför othro-akustiska carlssonburkar.

Lite detdära jag tänkte på när jag sa att jag inte ville ha så djup bas. Det blir lätt förmycket utav det goda i typ lägenheter och småa rum.
Nu bor jag i ett litet rum i källaren i mitt hus, men lär sluta i en liten lägenhet innom 6år. Liksom bara koppla in en sub om man vill ha lite mer botten. Sedan om man stämmer av reflexporten lågre än "rekommenderat"(enligt vissa simulatorer) så får man en mindre brant backe i basområdet. Som jag tänkt nu är porten avstämd till ca 40Hz och högtalaren spelar ca 40Hz -9dB(med fullbaffelkorrigion). Så om man skulle sätta porten emot golvet och kanske vinna en liten förstärkning där nere i botten. Botten kanske inte är den bästa lösningen ljudmässigt, men utseendemässigt.
Bild
Sådär då.. Genomskärning ifrån top och sidor. Visst kanske slitten bör vara lite avrundad i ändarna.

Har vi kommit fram till alla generalla problem snart? :lol:
Fast det jag oroar mig mest över nästan är pengar och tid. Ska helst ha hunnit bygga en högtalare/prototyp till mars. Fast kan ju bara köpa ett par 129:- fullregister och stoppa i en påmåfå designad hornlåda och sedan koppla mina SS diskanter med 6dB filter med ryska budgetkomponenter :) .

Edit@bild[/img]
Senast redigerad av Bredin 2008-01-05 23:15, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
nl1970
 
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: Kungsör

Inläggav nl1970 » 2008-01-05 22:07

Kaffekoppen skrev: Det där kom de nog på riktigt tidigt. När var den menar du?


Vet faktiskt inte, men det är väl inte så där jättegammalt? är det kanske 40år sedan?

Kaffekoppen skrev:Sant! Full baffelstegskompensation är ju teoretiskt 6db, men det brukar ju bli lite basigt just pga rumstillskottet. Därför är det vanligt med att man enkom kompenserar med 3-4 db. Resten får rummet bidra med. Man får prova sig fram. Det är nog väldigt ovanligt med full baffelstegskompensation.


Att prova sig fram är tungrott men jag förstår ändå att det inte är lätt.

Kaffekoppen skrev:Rummet ger stöd neråt i frekvens så långt det går... ingen nedre gräns..


Var lite otydlig där, uppåt då? när börjar ett rum ge tillskott?

Kaffekoppen skrev:Ah, nu pratar du om 2,5-vägssystem? Den andra basen tar bara vid NEDÅT i frekvens för att hjälpa till att fylla ut. Det är alltså en akustisk och inte en elektrisk baffelstegskompensation


Japp, men det var ju inte det du tänkte på :oops: är nog bättre att köra en högtalare som en ren tvåvägare med baffelkompensationen än att försöka få till en 2.5 vägare
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-05 22:19

nl1970 skrev:
Kaffekoppen skrev: Det där kom de nog på riktigt tidigt. När var den menar du?


Vet faktiskt inte, men det är väl inte så där jättegammalt? är det kanske 40år sedan?
Vet inte. Var ofödd då.

nl1970 skrev:
Kaffekoppen skrev:Sant! Full baffelstegskompensation är ju teoretiskt 6db, men det brukar ju bli lite basigt just pga rumstillskottet. Därför är det vanligt med att man enkom kompenserar med 3-4 db. Resten får rummet bidra med. Man får prova sig fram. Det är nog väldigt ovanligt med full baffelstegskompensation.


Att prova sig fram är tungrott men jag förstår ändå att det inte är lätt.
Det brukliga är 3-4db, jag brukar nöjja mig så :)
nl1970 skrev:
Kaffekoppen skrev:Rummet ger stöd neråt i frekvens så långt det går... ingen nedre gräns..


Var lite otydlig där, uppåt då? när börjar ett rum ge tillskott?
Det torde väl vara vid 0hz.... sedan varierar det ju beroende på rum...hur mycket och det är ju mer ju lägre ner i frekvens man kommer. Finns massa rumsräkningsprogram för det där. Finns absolut bättre insatta i det än jag, tex Svante, Phon, IÖ, Martin, Skrutten mfl :)

nl1970 skrev:
Kaffekoppen skrev:Ah, nu pratar du om 2,5-vägssystem? Den andra basen tar bara vid NEDÅT i frekvens för att hjälpa till att fylla ut. Det är alltså en akustisk och inte en elektrisk baffelstegskompensation


Japp, men det var ju inte det du tänkte på :oops: är nog bättre att köra en högtalare som en ren tvåvägare med baffelkompensationen än att försöka få till en 2.5 vägare
Man förlorar ju känslighet, vilket inte alltid är så önskvärt. Med den extra basen aktiv under baffelstödsgränsen får man ju maximal känslighet på de element man har i systemet. Men det är inte trivialt, se tex på Skruttens tävlingsbidrag. Och så är det dyrare. Men man får ju ett mer baskapabelt system iom att elementen hjälps åt.

Användarvisningsbild
nl1970
 
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: Kungsör

Inläggav nl1970 » 2008-01-05 22:45

Kaffekoppen skrev:Det brukliga är 3-4db, jag brukar nöjja mig så :).


Men är det rätt bara för att du nöjer dig?

Kaffekoppen skrev:Det torde väl vara vid 0hz.... sedan varierar det ju beroende på rum...hur mycket och det är ju mer ju lägre ner i frekvens man kommer.


Men när börjar ett rum ge bidrag? 160hz eller?

Kaffekoppen skrev: Med den extra basen aktiv under baffelstödsgränsen får man ju maximal känslighet på de element man har i systemet. .


Men ljudet stålar ju annorlunda när ett till element spelar, hur löser man det? blir ju en *,5 lösning.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-05 22:53

nl1970 skrev:
Kaffekoppen skrev:Det brukliga är 3-4db, jag brukar nöjja mig så :).


Men är det rätt bara för att du nöjer dig?
Bökigt att designa om högtalaren när man byter rum ;)
nl1970 skrev:
Kaffekoppen skrev:Det torde väl vara vid 0hz.... sedan varierar det ju beroende på rum...hur mycket och det är ju mer ju lägre ner i frekvens man kommer.


Men när börjar ett rum ge bidrag? 160hz eller?
Finns andra som ger bättre svar. Ny kul tråd?
nl1970 skrev:
Kaffekoppen skrev: Med den extra basen aktiv under baffelstödsgränsen får man ju maximal känslighet på de element man har i systemet. .


Men ljudet stålar ju annorlunda när ett till element spelar, hur löser man det? blir ju en *,5 lösning.
Nejdå, man lägger delningsfrekvensen till baselementen vid samma frekvens som baffelstödseffekten tar vid. Att två basar spelar samma frekvenser under ca 3-400hz gör inget eftersom våglängderna är så stora iallafall.

Kanske inte förstår hur du menar, men någon .5-lösning är det inte. De spelar samma frekvensområde tills de båda droppar av samtidigt.

Användarvisningsbild
nl1970
 
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: Kungsör

Inläggav nl1970 » 2008-01-05 23:28

Kaffekoppen skrev:Bökigt att designa om högtalaren när man byter rum ;)


Så en tumregel är bättre? För alla rum? Det är HiFi vi snackar om?

Kaffekoppen skrev: Att två basar spelar samma frekvenser under ca 3-400hz gör inget eftersom våglängderna är så stora iallafall..


Frågan är ju hur mycket det hörs, se nästa svar.

Kaffekoppen skrev:Kanske inte förstår hur du menar, men någon .5-lösning är det inte. De spelar samma frekvensområde tills de båda droppar av samtidigt.


Så fort du trycker in ett extra element i högtalaren som ska spela tillsammans med ett befintligt element upp till en viss frekvens så blir det en *,5 högtalare. Spelar ingen roll om du vill kapa baffelsteget eller inte.
Har du en tvåvägar och slänger in ett extra badelement så blir ljudbilden inte det samma, kallas det loob eller?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Bredin
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2007-05-21

Inläggav Bredin » 2008-01-05 23:42

Fast sparar en 8000:- minst om jag bygger stativare istället.... :o
Mvh. Bred

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-05 23:56

1) Kalla det vad du vill. Inga högtalare justeras för varje rum de spelar i, så du anser att alla högtalare är tumregelsbaserade. Jo, vissa tillverkare justerar in hos kunderna på plats. Det är naturligtvis optimalt.

Har du någon bättre lösning?

2) Det hörs inte alls.

3) Du har fel.

.5-element är element som faller av vid annan delningsfrekvens än huvudfrekvenserna, alltså spelar en del av ett frekvensområde. Det pratar inte jag om alls!


2.0 exempel:

bas1 = - 2500hz
diskant = 2500hz -

Känslighet: 84db

2,5 exempel:

bas1 = spelar till -350hz
bas2 = spelar -2500hz
diskant = 2500-

Känslighet: 90db

3.0 exempel 1:

bas1 = -350hz
mellanregister = 350-2500hz
diskant = 2500-

Känslighet 84db

Sedan till sist det exemplett jag pratat om:

3.0 exempel 2:

bas1 = -350hz
bas2 = -350hz
mellanregister = -350-2500hz
diskant = 2500 -

Känslighet: 90db

Glöm dina tankar om att du skulle kunna sära på två ljudkällor som befinner sig så nära varandra som två 8" element monterade på en baffel och som inte spelar högre än 350hz innan delning. Våglängden är ju nära en meter!

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-05 23:58

Bredin skrev:Fast sparar en 8000:- minst om jag bygger stativare istället.... :o
Ja, det gör du. Men vill du det? ;)

Användarvisningsbild
skrutten
 
Inlägg: 2606
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hlewanger

Inläggav skrutten » 2008-01-06 00:02

Bredin skrev:Fast sparar en 8000:- minst om jag bygger stativare istället.... :o


Klokt, det går sannolikt att göra bra stativare av det där materialet du redan har.

Ta även med att det kan ta ett par tre år innan man lyckas ta fram en hyffsat bra högtalare rakt igenom. Dessutom kan man inte veta vilka element som passar ihop innan man har hittat dom.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-06 00:08

Håller med helt utan förbehåll!

Första projektet vill man ju gärna få tummen ur på. Det är sedan det blir ett gift ;)

En 2-vägare med de prylarna du har blir säkerligen något du blir nöjd med, men du får tumma på dina krav vad gäller ljudstyrka.

Diskanten är ju riktigt imponerande!

Och blir du toknöjs kan du ju bygga stativ av basmoduler sedan och dela aktivt mot din monitor. Klockrent.

Användarvisningsbild
nl1970
 
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: Kungsör

Inläggav nl1970 » 2008-01-06 00:24

Kaffekoppen skrev: Kalla det vad du vill. Inga högtalare justeras för varje rum de spelar i, så du anser att alla högtalare är tumregelsbaserade. Jo, vissa tillverkare justerar in hos kunderna på plats. Det är naturligtvis optimalt.

Har du någon bättre lösning?


Ska man göra en högtalare själv så varför inte göra den så bra som möjligt? varför ska den behöva låta bra hos grannen också? då den inte ska stå där.

Kaffekoppen skrev:2) Det hörs inte alls.


Kanske du har rätt där, jag vet inte själv

Kaffekoppen skrev:3) Du har fel.

.5-element är element som faller av vid annan delningsfrekvens än huvudfrekvenserna, alltså spelar en del av ett frekvensområde. Det pratar inte jag om alls!!


Nu håller jag inte med, om du vill tillföra ett extra element som går till där baffeln gör att baffeln sinkar ett befintligt med 6db så är det en *,5vägare som gäller. Saken är det att dom två basarna har olika delning.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-06 00:37

nl1970 skrev: Nu håller jag inte med, om du vill tillföra ett extra element som går till där baffeln gör att baffeln sinkar ett befintligt med 6db så är det en *,5vägare som gäller. Saken är det att dom två basarna har olika delning.
Du får nog läsa mitt inlägg en gång till. Jag bemödade mig tom med att redovisa ett gäng exempel varav det sista är det vi pratar om.

Ge dig :)

Det är INTE olika delning på baselementen.

Användarvisningsbild
Bredin
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2007-05-21

Inläggav Bredin » 2008-01-06 01:12

Kaffekoppen skrev:Håller med helt utan förbehåll!

Första projektet vill man ju gärna få tummen ur på. Det är sedan det blir ett gift ;)

En 2-vägare med de prylarna du har blir säkerligen något du blir nöjd med, men du får tumma på dina krav vad gäller ljudstyrka.

Diskanten är ju riktigt imponerande!

Och blir du toknöjs kan du ju bygga stativ av basmoduler sedan och dela aktivt mot din monitor. Klockrent.

Jo, blir nog bättre. Men kanske lika bra att skicka tillbaka mina basar ändå till danmark och få med lite lägre Q och lite mer mekanisk resistans. Lite mer kontroll på konen. Många säger att den nuvarande Rms:en är lite låg.
Sedan om jag stämmer av den likt tidigare så att man får en mindre brant avrullning i basen så kan man nog utnyttja bakväggen lite för att få ner botten. Har 88.5dB spl på mina element idagsläget. Så ungefär 82-84dB med den jobbiga baffelstegskompensationen :X .

Visst får jag göra ganska rejäla avkall i max SPL. Fast detta element behöver bara 1mm mer Xmax än mina B&W för att spela samma volym, så det går nog fint (3.5mm Xmax +/-). Men det blir säkert bättre som ett första bygge :oops: villket det är.

Hörde någon säga något i stil med att DIY inte var så dyrt sålänge man inte byggde 3vägare. Blir ju ganska enormt mkt mer komplext.
Senast redigerad av Bredin 2008-01-06 01:22, redigerad totalt 1 gång.
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Bredin
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2007-05-21

Inläggav Bredin » 2008-01-06 01:15

Kaffekoppen skrev:
Bredin skrev:Fast sparar en 8000:- minst om jag bygger stativare istället.... :o
Ja, det gör du. Men vill du det? ;)

Både ja & nej. Det nästan ända jag tycker ser bättre ut än de stilrena golvarna jag skissade på tidigare är små stativare med liknande design som står på grova stativ. Sedan en annan anledning till att jag hellre vill det är att det helt enkelt är coolare med stativare som spelar bra än golvare. Men det var allt.
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
nl1970
 
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: Kungsör

Inläggav nl1970 » 2008-01-06 01:16

Kaffekoppen skrev:Det är INTE olika delning på baselementen.


Nej men utstrålningen från högtalarelementen är olika.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Bredin
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2007-05-21

Inläggav Bredin » 2008-01-06 01:20

skrutten skrev:
Bredin skrev:Fast sparar en 8000:- minst om jag bygger stativare istället.... :o


Klokt, det går sannolikt att göra bra stativare av det där materialet du redan har.

Ta även med att det kan ta ett par tre år innan man lyckas ta fram en hyffsat bra högtalare rakt igenom. Dessutom kan man inte veta vilka element som passar ihop innan man har hittat dom.


Precis! Det är därför jag har "prototyp" högtalare som projektarbete. Förklarade för min handledare att högtalare är som ett konstverk man kan pilla på i evigheter. Och att tidens ramar bara förstör.

Angående elementmatchning. QRS kör ju med dessa element i toppen i deras Nebulosa, och sedan är det andra på nätet som blivit nöjda med sina resultat. Men sedan villka specar, filter och lådor de kör med. Det vet jag ej :) .

Visst kan den bli riktigt bra. Men ca 2000:- som det kostar att modda om elementet är en kostnad jag är villig att lägga sålänge det blir en liten förbättring.

Aja, ska sova nu. Ska sitta pingisdommare 6timmar imorgon från kl 8:30 ><. Vad gör man inte för pengar ibland :lol:
Mvh. Bred

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dewpo och 222 gäster