Haakan_W skrev:IngOehman skrev:
Vid högre frekvenser än så är det (i normalstora rum) oftast avsevärt svårare att få tonkurvan att bli rak.
Vh, iö
precis, det var ungefär dit jag ville komma....de flesta rum har ganska rak kurva upp till 30-40hz och därmed säger mätningen ingenting mer än att det kommer en dipp runt 38hz (tror jag det var utan att kolla igen)
Det kan man i och för sig diskutera.. De flesta rum är starkt reaktiva med avseende på den akustiska impedansen i det nämnda registret och allt annat än "raka". Dock är de ofta rätt förutsägbara om de är små (talar inte om konserthus alltså), styva och täta. Och det är därför, som jag skrev tidigare, förhållandevis lätt (men förvånansvärt ovanligt) att konstruera högtalare som ger god tonkurva tillsammans med rummet i nämnt register. I varje fall i rum som inte ingår i en större öppen planlösning.
jag menade på att det vore bättre göra en mätning för hela basregistret (speciellt mycket högre än 150hz vore väl onödigt eftersom vi vet att pi60s har väldigt rak tonkurva)
Njae... Jag menar nog trots allt att det primärt är regitret ÖVER 200 Hz vi behöver ha med om i skall kunna bedöma basnivån, eftersom det är det registret basnivån måste jämföras med för att man skall kunna avgöra om basen är balanserad. Registret 40 - 200 Hz är MYCKET mera påverkat av rummet än det över 200 Hz, så det är rätt svårt att jämföra med.
+ 50db på y-axeln så säger en mätning så mycket mer om helheten....nu med denna mätning är vi ju precis uppe i det hörbara området mer eller mindre
Även jag gillar ju att ha 50 dB på Y-axeln, men egentligen bara för att öka snabbheten på informationsupphämtningen. Vet man att det alltid är 50 dB så behöver man ju inte kontrollera Y-axelns gradering, och vinner tid eftersom man slipper "översätta".
I praktiken ser jag dock ingen annan nackdel än just tiden det tar att se hur kurvan är, om upplösningen är tillräckligt god för att man skall kunna avläsa kurvan med tllräckligt precision, trots extra stor spännvidd på Y-axeln. Och igen - om man vill visa en dipp på -100 dB så förslår inte 50 dB på Y-axeln.

Vh, iö