Basreflex eller sluten låda för gladjazz och hembio?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Basreflex eller sluten låda för gladjazz och hembio?

Inläggav Helmut » 2008-01-06 23:39

De flesta väljer en basreflex till sitt hembygge men är basreflexen alltid det bästa alternativet? Till orgelmusik eller annan musik där det tar en stund innan tonerna klingar ut verkar basreflexen vara ett självklart alternativ. Men hur är det om jag gillar gladjazz eller annan musik som innehåller en massa toner, nivåer och som dessutom klingar ut snabbt. Finns det inte en risk för att lufttrycket i lådan och porten kommer att svänga i otakt och därför inte alls kommer att låta så bra som den borde göra enligt mätningarna.
Bör jag välja en sluten låda till gladjazz och hembion eller kan jag välja en basreflex och placera öppningen under, på sidan eller på baksidan av lådan för att basreflexen skall låta bra vid vissa sorters musik?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-06 23:56

jag tror att en (stor) sluten låda är bästa val om man inte har full koll på hur man ska dimensionera ett basreflexsystem, den slutna lådan är ju mindre kritisk i dimensionerandet

men en rätt dimensionerad basreflexlåda har nog fler ljudliga fördelar över den slutna lådan oavsett musikmaterialet
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-07 00:11

Det finns ingen entligt svar på det skulle jag vilja säga.

Det är som sagt enklare att lyckas med en sluten låda, men en basreflexlåda korrekt dimensionerad kan vanligtvis spela starkare lägre ner i registren.

Hur starkt vill du kunna spela och vad får kalaset gå på?

I vilket fall som helst skulle jag varmt rekommendera dig att välja 2 basmodeler över en större. Hellre två 10" än en 12" alltså.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-07 00:21

"Hembygge", är det basmoduler som menas?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-07 00:24

:oops:

Nä, det är ju verkligen inte uttalat.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-01-07 22:22

I hembioläge skall jag köra med tre 10 tums basar ”Peerless” som bör gå relativt djupt och i de läget skall sidohögtalaren bara gå ner till ca 70 Hz. I musikläget skall subben vara urkopplad och då bör sidohögtalaren gå ner till ca 40 Hz.. Där skall mina 6,5 tums fokal eller Seas återge basen och då är det viktigt att jag inte får problem med dopplereffekten när konen rör sig kraftigt och samtidigt skall återge mellanregistret.
Eller är det så att doppler effekten inte existerar utan bara är något man hör när man möter en tutande ambulans i hög hastighet. Har inte hört att någon diskuterar dopplereffekten i tvåvägs system?
Mitt andra alternativ är en trevägssysten med 6,5 tums basat och horn från ca 700 Hz. Hornen skulle jag vilja gjuta i plastisk betong som tydligen skall ge en yta som liknar moddellera. Samma sak till diskanten. Har fått för mig att horn skulle ge lägre dopplereffekt?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-07 22:30

Det är väl så att de flesta andra distorsionsformer som uppstår vid lite kraftigare utstyrning ger mer hörbara problem än doppler.
Det borde vara ganska lätt att digitalt skapa en signal som påverkar en högfrekvenssignal med dopplerdistorsion från en låg frekvens, utan att den låga tonen existerar? Då kan man lyssna på hur hörbart dopplerdistorsionen egentligen är när inga andra distorsioner stör.
Känner någon till sådana testspår på någon testskiva eller så?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-07 22:44

pitchförändringen är väl bara hörbar vid större avståndsförändringar?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-01-07 22:46

celef skrev:pitchförändringen är väl bara hörbar vid större avståndsförändringar?

Nja, det är väl hastighetsrelaterat också? Typ ett antal % av ljudhastigheten skapar en tonsvävning, eller tremoloeffekt.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-07 23:55

du har säkert rätt för jag har ingen aning

jag gissar igen att hastigheten måste vara hög för att jag skulle kunna uppfatta avståndsförändringen? jag tänker mig en giganstisk jättependel som svingar fram och tillbaka över stora avstånd kontra en yttepytteliten rörelse...
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-08 00:15

Det är källans (konens) hastighet i förhållande till ljudhastigheten som är bestämmer hur mycket frekvensmodulation som dopplereffekten ger.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum