Försöker komma på en smart frågeställning, vet inte om jag vill likställa high end med hi-fi nämligen, det vill säkert ingen här. Om hi-fi jämställs med oförändrad återgivning går det knappast. Ändå gör "man" det.
Det jag funderar mycket på är att många snarare tycks brinna för samlande och uppvisande av statussymboler (undantaget dig MM
Vad är egentligen syftet med att skaffa high-end/hi-fi-prylar när lyssningsrum och dylikt inte ses över i första hand? Jag känner mig i princip låst av att veta mina egna begränsningar (snarare icke-existerande kunskaper) i kunskap om rumsakustik. Vad fyller det för funktion när jag placerar in rumsakustiska åtgärder när jag inte riktigt vet vad de innebär?
Beroende på vad man gör med sin anläggning så hör man kanske skillnad i återgivningen, men vad är det man hör egentligen?
På sistone har vi dels sett folk gissa sig till hur högt de spelar hemma, samt folk som har helt sjukt dyrare högtalare men vill helst att förstärkaren ska se snygg ut, snarare än låta bra.
Det blev inte så mycket till fråga, mest lite vandrande funderingar... Är jag för negativt inställd kanske? Haha!